"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

2 døde klovne + syg gul kirurg

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Tlaerkegaard »

Halløj.

Det var lidt hektisk igår, da jeg kom hjem og opdagede at min ene klovnefisk var død. Da jeg så fiskede den op blev den anden klovn suget ind i min MP10 og blev helt pløret. Der gik ikke mere end 15 min så var den også død.

Jeg har på fornemmelsen at de har været svage grundet en død turbosnegl som har været død længe i mit akvarie på kun 72 liter.

Efter de 2 dødsfald og fjernelsen af den døde turbo skiftede jeg 20% vand, skyllede mine filtre + udskiftning af filtersok. Kun i RO vand.

Til min forskrækkelse finder jeg ud af at min Gule kirurg er helt trevlet i finnerne. Især brystfinnerne er næsten helt væk. Den er stoppet med at spise og bevæger sig kun rundt i zonerne med svag strøm. + at topfinnen altid er nede. Plejer at stritte godt op i vejret. (Ved godt 72 liter er for lidt, men den er lille og har en aftale med forhandler om at aflevere den tilbage når den bliver for stor)

Mine værdier er nu, og har igennem en længere periode været:

Nitrat: 0.00
Nitrit: 0.00
Salinity: 1.024
Alk: 9.2
Temp: 26 grader
(mangler testsæt til po4 og ammonium)

Akvariet har kørt i lidt over 2 måneder. Fiskene har været i i snart en måned.

Føler mig lidt magtesløs, har ingen QT til at behandle den i hvis den er meget syg, og ja.. Når jeg ikke kan få noget mad i den så er det op ad bakke. Den plejer at spise meget nori tang og engang imellem mysis.

Håber der er nogen der kan hjælpe, eller komme med nogle bud på hvad jeg kan gøre for at afhjælpe problemet.
Vedhæftede filer
Fisk2.jpg
Fisk1.jpg


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Anden »

Jeg kan ik lige få det til at give mening når alt er som du siger og det ser ik ud til den er sultet men det ser ud til der er noget der har haft fat i din gule kirurg, har du krabber eller eramiter?

Kan du låne eller købe po4 og ammoniak testsæt hurtigt?


Billede
Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Tlaerkegaard »

Jeg har en emerald krabbe og en dannebrogs reje. Jeg har bestilt po4 og ammoniak sæt idag. :/ Men at de to klovne døde så pludseligt er mig en gåde. De har gået i en måned sammen med emerald krabben og det så ikke ud til at de to klovne havde skræmmer. + jeg kan se nu at der er noget afføring der hænger ud af den gule kirurg.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene du er kommet rigtigt skidt fra start.
Den som har rådgivet dig, har nok mest gjort det for at sælge noget.
Et akvarie er IKKE klar til fisk efter kun 1 måned. Uanset de værdier du har kunnet få frem, inden der kom fisk i.
tillader mig nu at tvivle på at du har så gode værdier som du skriver, når 2½ fisk er døde inden for kort tid.

En gul kirurg, hører uanset størrelsen ikke hjemme i et 72 liters akvarie.
Kirurger skal hele tiden gå og nippe alger fra stenene og det er der ikke nok af i et så lille akvarie.
Hvad dine klovnfisk er døde af kan ingen svare på nu, men at din kirurg ser sådan ud, er tildels din egen skyld. Som skrevet skal de hele tiden kunne nippe til alger. Den er simpelthen sultet til grænsen for hvad den kan klare.
Når en fisk kommer derud, så er den extrem følsom over for alt, selv det mindste stress derud over kan få den til at dø.
Desværre er det ofte sådan at en kirurg der er blevet så tynd næsten er umulig at få fodret op igen.
Hvis du skal have noget held med forsøget, kommer du til at fodre med Noritang i laaang tid ikke ret meget af gangen men ofte. Gerne 3-4 gange om dagen hvor fodret sættes fast i en klemme.
Det kunne også se ud som om fisken har fået noget svamp, det kan man få
midler imod. Men bemærk at ikke alt duer i saltvand.
Masser af foder giver forhøjede værdier i vandet, og derfor flere alger. Så store vandskift kan være(er nødvendige) frem over.


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Tlaerkegaard »

Min gule kirurg har altid haft noritang som den kan spise af. Den har spist flittigt. Også har jeg fodret artemia engang imellem som den også spiste uden problemer. Udover dette er jeg en masse trådalger på mine sten som den aldrig har spist af, så den har rigeligt med mad. Men ja jeg er klar over at 72 liter er for lidt, og jeg nok har været for hurtig med at putte fisk i desværre. Nu må vi se om den overlever. Hvis ikke så giver jeg det en masse tid inden jeg kommer fisk i igen. Jeg bruger Red Sea til No3 No2.


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Tlaerkegaard »

Det skete efter jeg rykkede rundt på nogle zoas igår og der hvirvlede en masse sager op. Kan det have noget med sagen at gøre? For 2 dage siden havde min kirurg det fantastisk. Det er nærmest gået fra 0-100 vanvittig hurtigt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Carsten »

Det lyder stadig som om du er kommet skit fra start. Had har du i af cirkulation og hvilken skummer?


Tlaerkegaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors 31. mar 2016 16:48
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af Tlaerkegaard »

IM desktop skimmer og en MP10 pumpe. Mine koraller har det helt fantastisk, derfor jeg syntes det er mærkeligt at det pludselig går så hurtigt.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: 2 døde klovne + syg gul kirurg

Indlæg af nbd »

En død turbosnegl er ikke årsagen. Du har snarere fået noget sygdom ind i systemet. Jeg vil anbefale, at du kun køber 'brugte' fisk, de har en bedre overlevelse.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"