"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Syge kiruger

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

Min hvidbrystet startede i mandags med små hvide prikker, i dag ser den sådan ud, med bobler og som om huden løsner sig.

Min tomeniensis er små småt begyndt med lidt hvidlige pletter.
Begge fisk kom fra dejong sidste torsdag og de begge "ligger" stille i hver sit hjørne.
De andre kiruger fejler ingenting.

Er der noget jeg kan gøre?
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Syge kiruger

Indlæg af Jones »

Foder godt og stress dem ikke. Sådan ville jeg gribe det an. Og det er efter at have mistet alle mine fisk til Hvide pletter/Marine ich. Jeg gætter dog på at den hvidbrystede dør, men jeg håber at jeg tager fejl.


o_O
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har nærmest ikke haft hånden i akvariet de sidste dage. De får flager 2 gange om dagen, men ved ikke om de tager det, og artemia hver anden dag. Prøver med hver dag nogle dage.
Den hvidbrystet ligger allerede på siden ;-(


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Syge kiruger

Indlæg af christiantt »

Har du noritang i akvariet også?? Det vil være en god ide at have det hele tiden også når der er udbrud.
Hvad med dannebrogsrejer - har du nogle af dem??


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

3 rejer. Hvad kan tang gøre?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Syge kiruger

Indlæg af MoG »

Øv... Men der er ikke så meget at gøre , udover det der altid rådes til. Masser af mad og ro.
Evt. UV på... Tager dog ikke dem på fiskene ..

Det du skriver med, at "huden løsner sig", ser forfærdeligt ud.. Har selv prøvet at de var helt overdænget med parasitter , og slimlaget nærmest så ud til at være væk. Men havde flere der klarede denne omgang !

Viser lige er billede .. Igen..
Vedhæftede filer
image.jpg


Morten
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Syge kiruger

Indlæg af christiantt »

Kenneth Jensen skrev:3 rejer. Hvad kan tang gøre?
De græsser af det. Det er normalt at kirurger græsser af alger i havet. Når vi så ikke har så mange alger i akvariet, så er noritang en god erstatning for det.
Kirurgerne svømmer hele tiden rundt og nipper i de levende sten - det er fordi de spiser algerne på dem :)


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

Nå ja ja, det er jeg med på ;-)
Tænkte om det afgav et stof ;-)

Hvidbrystet død. Overvejer nu ferskvandsdip til den sidste, men den er jo umulig at fange.


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Syge kiruger

Indlæg af Jones »

Vil det ikke blot stresse den? Når den så kommer tilbage til systemet vil den blot væremodtagelig for nye parasitter. De er jo i systemet. Netop derfor har jeg ikke haft fisk i mit akvarie siden jeg mistede alle fiskene pga MI. Nu er parasitterne uddøde i systemet og jeg kan tilføje fisk. Så skal jeg bare sikre mig, at de nye fisk ikke slæber noget med ind. Evt. ved at have dem i karantæne først. Jeg tror at du gør bedst i at give dem ro. Men måske andre har mere indsigt i det med ferskvandsdyp end jeg. Den metode har jeg aldrig benyttet.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Syge kiruger

Indlæg af Carsten »

Kenneth Jensen skrev:Nå ja ja, det er jeg med på ;-)
Tænkte om det afgav et stof ;-)

Hvidbrystet død. Overvejer nu ferskvandsdip til den sidste, men den er jo umulig at fange.
Trist med den hvidbrystede!

Noritang afgiver et stof, det hedder fosfat.
Hvis man er gavmild med Noritangen, kommer der hurtigt for meget po4 i vandet.
Men det er der jo så heldigvis midler mod


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Syge kiruger

Indlæg af troels »

Af en eller anden grund bliver disse fuldstændig meningsløse råd ved med at dukke op. Læs her:http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

Eller søg på google. Det er beskrevet mindst 1000 gange


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Syge kiruger

Indlæg af peder »

Syntes sku' der generelt der er for mange problemer med fisk fra Dejong og andre!
Men der er vel reelt kun en sikker kur, nemlig karantæne akvarie hvor man i minium 6 uger observerer og behandler.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Syge kiruger

Indlæg af christiantt »

troels skrev:Af en eller anden grund bliver disse fuldstændig meningsløse råd ved med at dukke op. Læs her:http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

Eller søg på google. Det er beskrevet mindst 1000 gange
Med alt respekt, så syntes jeg ikke rådene er meningsløse.
Jeg vil vove og påstå at en kirurg der spiser godt hele dagen, er langt mindre modtagelig overfor sygdomme i forhold til en der "sulter".

Desuden er det en 13 år gammel artikel du poster. Der er uden tvivl noget korrekt i den, men den beskriver bla at hvis man ikke har skummer, så er et "hang on" filter med bio bolde helt fint. Det er jeg ikke helt enig med.

Undskyld for OT, men jeg mener absolut at nogle af de ting der er skrevet i tråden er meget relevante for problemet :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syge kiruger

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:
troels skrev:Af en eller anden grund bliver disse fuldstændig meningsløse råd ved med at dukke op. Læs her:http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/

Eller søg på google. Det er beskrevet mindst 1000 gange
Med alt respekt, så syntes jeg ikke rådene er meningsløse.
Jeg vil vove og påstå at en kirurg der spiser godt hele dagen, er langt mindre modtagelig overfor sygdomme i forhold til en der "sulter".

Desuden er det en 13 år gammel artikel du poster. Der er uden tvivl noget korrekt i den, men den beskriver bla at hvis man ikke har skummer, så er et "hang on" filter med bio bolde helt fint. Det er jeg ikke helt enig med.

Undskyld for OT, men jeg mener absolut at nogle af de ting der er skrevet i tråden er meget relevante for problemet :)
Jeg er ikke (helt) enig med dig Christian.
Godt nok er artiklen nogle år gammel og der kan være ting, hvor man har fået en større forståelse som tiden er gået. Det er jo uundgåeligt med den udvikling der hele tiden sker.
Jeg har læst begge artikler, hvoraf den der linkes til er den første, der er skrevet af Steven Pro.
På mig virker Steven Pro meget erfaren og han har en lang række artikler om forskellige emner på sit cv (https://www.linkedin.com/in/stevencpro" onclick="window.open(this.href);return false;). Jeg har læst flere af dem og finder dem relevante og meget oplysende.
Han gennemgår stort set alle de kendte - og ukendte metoder, incl dem som ikke har nogen effekt - til at blive MI kvit og de konklusioner han kommer til harmonerer fint med alle de artikler, jeg efterhånden har læst om emnet. De er også i overensstemmelse med de videnskabelige fakta jeg har kunne opdrive.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Syge kiruger

Indlæg af christiantt »

crazy seahorse skrev:Jeg er ikke (helt) enig med dig Christian.
Godt nok er artiklen nogle år gammel og der kan være ting, hvor man har fået en større forståelse som tiden er gået. Det er jo uundgåeligt med den udvikling der hele tiden sker.
Jeg har læst begge artikler, hvoraf den der linkes til er den første, der er skrevet af Steven Pro.
På mig virker Steven Pro meget erfaren og han har en lang række artikler om forskellige emner på sit cv (https://www.linkedin.com/in/stevencpro" onclick="window.open(this.href);return false;). Jeg har læst flere af dem og finder dem relevante og meget oplysende.
Han gennemgår stort set alle de kendte - og ukendte metoder, incl dem som ikke har nogen effekt - til at blive MI kvit og de konklusioner han kommer til harmonerer fint med alle de artikler, jeg efterhånden har læst om emnet. De er også i overensstemmelse med de videnskabelige fakta jeg har kunne opdrive.

Erik
Jeg var nok også lidt for hurtig på tasterne i går.
Det var ikke noget i forhold til parasitter i artikelen som jeg ikke var enig i. Ville blot påpege at god foderstand ved fisk ser jeg som noget af det vigtigste. Selvfølgelige kan der stadig kommer udbrud, selv om at ens fisk spiser meget.
Hvis der stod noget om det i artiklen, så har jeg ikke set det - og så trækker jeg det tilbage.
Men at sige at rådene der er kommet i tråden med ro og meget mad er forkerte, det er jeg absolut ikke enig i.


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Syge kiruger

Indlæg af troels »

"undgå at stresse fiskene": for det første, for at dette skulle give mening ville forudsætningen være at man stresser sine fisk når de er raske ? for det andet: ja stress har naturligvis en indflydelse på immunforsvaret, men når fiskene er angrebet i denne grad er det jo fordi immunforsvaret allerede er svagt. Sandsynligheden for at det har meget mere en en marginal effekt er vist ikke andet end ammestue snak.

"masser af foder" eller "masser a nori": come on, hvis dette skulle have en effekt er antagelsen at man sulter sine fisk når de er raske ? og nori tang ?? altså hvem f... sørger ikke for at fodre sine fisk efter deres behov, også når de ikke er syge ? Jeg er aldrig stødt på nogen empiri der skulle antyde at overfodring af hverken fisk eller andre dyr skulle kunne kurere sygdomme eller forbedre immunforsvaret. Dette råd putter jeg derfor også i kategorien ammestuesnak med mindre der er nogen der kan påpege det modsatte.


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

Har prøvet med ferskvandsdip, så nu krydser jeg fingre.
Jeg har ikke plads til karantænetank, og uv filter fik jeg at vide jeg skulle vente med at sætte på, da det ville slå nogle af de gode bakterier i starten ihjel.
Men det skal måske på nu? Ikke at det kan redde fisken nu, men for fremtidige fisks skyld?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Syge kiruger

Indlæg af troels »

Ferskvandsdip har ingen effekt hvis du sætter den tilbage i akvariet som er fyldt med parasitter.

UV kan mindske koncentrationen af parasitter i det fritsvømmende stadie, men næppe kurere noget.

Alle effektive løsninger kræver et separat karantæne/behandlings akvarie ELLER at man ikke har nogen former for koraller/bløddyr i sit hovedakvarie. Alle andre løsninger svarer mere eller mindre til at forlade sig på at gøre ingenting.
Kenneth Jensen skrev:Har prøvet med ferskvandsdip, så nu krydser jeg fingre.
Jeg har ikke plads til karantænetank, og uv filter fik jeg at vide jeg skulle vente med at sætte på, da det ville slå nogle af de gode bakterier i starten ihjel.
Men det skal måske på nu? Ikke at det kan redde fisken nu, men for fremtidige fisks skyld?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Syge kiruger

Indlæg af crazy seahorse »

troels skrev:"undgå at stresse fiskene": for det første, for at dette skulle give mening ville forudsætningen være at man stresser sine fisk når de er raske ? for det andet: ja stress har naturligvis en indflydelse på immunforsvaret, men når fiskene er angrebet i denne grad er det jo fordi immunforsvaret allerede er svagt. Sandsynligheden for at det har meget mere en en marginal effekt er vist ikke andet end ammestue snak.

"masser af foder" eller "masser a nori": come on, hvis dette skulle have en effekt er antagelsen at man sulter sine fisk når de er raske ? og nori tang ?? altså hvem f... sørger ikke for at fodre sine fisk efter deres behov, også når de ikke er syge ? Jeg er aldrig stødt på nogen empiri der skulle antyde at overfodring af hverken fisk eller andre dyr skulle kunne kurere sygdomme eller forbedre immunforsvaret. Dette råd putter jeg derfor også i kategorien ammestuesnak med mindre der er nogen der kan påpege det modsatte.
Jeg vil delvist give dig ret, Troels. Selvfølgelig stresser vi almindeligvis ikke vores fisk, ligesom vi vel heller ikke bevist sulter dem.
Jeg tror dog, at der i det med stress og foder også ligger en anden forståelse end den bogstavelige. Det hænger i en vis grad sammen med karantæne.

Der er enighed blandt eksperter og erfarne akvarister om, at en af de store stressfaktorer for nye fisk kommer, udover selve transporten og omvæltningen til et nyt miljø - fra de andre fisk. De nye bliver ofte jagtet og får derfor heller ikke tid og ro til at spise/vænne sig til muligt nyt foder. Derfor bliver de svækket yderligere. Dette vil en karantæneperiode afhjælpe.
Jeg har gode erfaringer med dette i mit eget system. Jeg har heller ikke en decideret karantænetank, et separat akvarie. Men jeg sætter altid nye fisk i min frag/observationstank, hvor de går alene. Der er ingen der jagter dem og jeg kan holde øje med om de spiser. De får ro og tid til at falde til.
Det virker også som om det har en positiv "sideeffekt". Jeg har en del gange efterhånden, senest i mandags, flyttet fisk videre til det akvarie de var planlagt til at skulle gå i. Da systemerne er forbundne, går fiskene i det samme vand. Om de kan "lugte" hinanden ved jeg ikke, men det virker som om de er klar over hinandens tilstedeværelse. Da det ofte er kirurger jeg flytter, så plejer der at være en del "jagten omkring" med de nye. Det ser jeg stort set ikke på den måde. I mandags satte jeg en A. maculiceps over til fire andre større kirurger. Der var et par markeringer, ellers intet. De går fint sammen med det samme. Ingen jagter den nye fisk. Det er ikke et enkeltstående tilfælde. Der sker det samme hver gang.

@ Kenneth. I den anden artikel af Steven Pro, behandles emnet "ferskvandsdyp" også http://www.reefkeeping.com/issues/2003- ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Syge kiruger

Indlæg af MortenL »

Har Niwenco ikke lige været igennem en længere omgang MI, hvor han kørte med lav salt konc. i nogle uger. Check evt hans streng om emnet.

Tror vi alle godt ved at karantæne er vejen frem, men at en stor del af os pga diverse parametre ikke har mulighed for at have en karantæne tank stående.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Syge kiruger

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har på sigt planer om at bruge en del af sumpen som fragtank. Ville det være en fordel at lade nye fisk gå deri,
nu jeg ikke har plads til karantænetank?


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Syge kiruger

Indlæg af MortenL »

Det vil kun have den effekt at de nye fisk er afskærmet fra dem du har i tanken. Parasitterne vil komme med rundt i akvariet.

Nogen vil måske sige at det vil stresse fiskene at komme ned i en lille del af sumpen, men bare det at komme til en ny tank stresser jo helt vildt. Jeg købte en hvidbrystet i marts og de første par uger blev den jagtet helt vildt af min lilla kirurg samt af den gule kirurg. Det er dog bedre nu, men den hvid brystet var rimeligt stresset, heldigvis slap jeg for parasitter, men jeg var bange i nogle uger, for at der skulle komme noget. Havde dog startet ud med at have den i et bur i DT'en, men ingen karantæne.
Kenneth Jensen skrev:Jeg har på sigt planer om at bruge en del af sumpen som fragtank. Ville det være en fordel at lade nye fisk gå deri,
nu jeg ikke har plads til karantænetank?


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Syge kiruger

Indlæg af nielsk »

Jeg har oplevet det samme med acanthurus fra Dejong. Deres fisk er ikke mere stabile end dem vi køber i vores LFS.
Jeg tror de går i medicin og let hyposalinitet hele tiden dernede. Det gør det svært at få dem direkte over i akvarievand


SPS : Stability provides succes
Colakeld
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 70
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 06:48
12
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2011

Re: Syge kiruger

Indlæg af Colakeld »

Jeg fik også fisk fra Dejong, forrige torsdag, en stor gul kirurg, en dejardinni en mandarin og en kardinal. alle spiser og har det fint, så det kan jo altså også gå godt. Jeg kører dog med 55w. UV
Den hvidbrystet er jo meget sart, og er kendt for at nemt være ramt af sygdom og at tage andre fisk med sig i døden. Jeg købte en gang, et tilsyneladende, sundt eksemplar hos en forhandler, som fik prikker og døde. Den tog 3 andre kirurger med sig.
Mange andre har prøvet det samme.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... et#p184034" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Sygdom"