"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aiptasia - glas rose invasion

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af niels228 »

Hej

Jeg har lidt for travlt denne vinter til at jeg har kunne holde focus på mit akavarium og da jeg i går tog et alvorligt kik på tilstanden må jeg erkende at jeg står med et alvorligt glas rose problem. Det er stukket helt af :W

Så nu må jeg gøre noget før det bliver så uoverskueligt at det er forfra med hele lortet. Mekanisk og brug af saltsyre er ikke muligt. Der er for mange så der skal noget andet til.

Jeg har fundet følgende artikel på nettet http://www.liveaquaria.com/PIC/article.cfm?aid=295" onclick="window.open(this.href);return false; og her anbefales Cobber Band Sommerfugle fisk eller en nøgen snegl Berghia verrucicornis http://www.reefkeeping.com/issues/2004-01/ac/feature/" onclick="window.open(this.href);return false;. Cobber band har visse ulemper så er der nogen der har prøvet nøgen sneglen?

vh

Niels
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af Carsten »

Der er da også wurdimanni rejerne.
Sneglene er vist ikke så gode at sende.De er så vidt jeg husker ret sarte
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af Anden »

Jeg har en filfisk du kan låne men du SKAL fjerne den når den er færdig med glasroser for hvis den begynder at keder sig så går den igang med lps og den har en lidt dyr smag.
Billede
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af MarkBruhn »

Filfisk er rigtig god til de små.
Men ellers kan en pincetfisk gøre tricket. Min erfaring er at pincet fisken ikke må være alt for lille.
Wurdemani rejerne havde jeg droppet hvis det var mig. Dem har jeg i hvert fald ikke haft succes med her.

Held og lykke
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har stor succes med Wurdemani rejer, men det skal være vildtfangede rejer. De opdrættede opfatter muligvis ikke glasroserne som foder.
Du skal nok ikke nøjes med en eller to. Jeg købte 10 og fordelte dem i to akvarier og de har stort set udryddet dem.
Man ser dem næsten ikke i tanken, det virker som om de er nataktive. Fordelen er, at de ikke går på koraller - ikke her i hvert fald.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af nbd »

Jeg brugte også rejer - det virkede!
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af niels228 »

Jeg har Wurdemani rejer 5 stk tror jeg. Det er længe siden jeg har set dem. De egner sig vist mere til rejemad end glasroser :angry:

Pincet fisk tog nogen af glasroserne men den overlevede ikke så længe. Den var måske også lidt skravlet.

Jeg har nu en fil fisk Chaetodermis pencilligerus. Den står og hygger sig oppe i overfladen og venter på jeg dropper en hakket musling i hovedet på den.

Naturen modarbejder mig lidt her!

Tak for input. Jeg må lige have fat i Decocean om flere rejer og evt. En pincetfisk i bedre stand en min første.

@Anden. Hvis intet andet lykkedes så vil jeg gerne låne din fil fisk
Akvarier skal vejes i ton.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Aiptasia - glas rose invasion

Indlæg af Anden »

Du låner den bare med du skal nok gøre det i forbindelse med at du evt har to-tre dage hvor du kan holde øje med den får når den går igang så bliver den rigtig hurtig færdig og så skal man alså lige holde øje så den ik går i lps.

Når du prøver med rejer så kan du "træne" rejerne ved at foder glasroser med lidt flagefoder og så vil rejer kunne lugte foder og så henter de foderet som glasroserne har slugt og rejerne henter foderet ved at laver hule i siden på roser og splitter dem ad for at få foderet og så finder rejerne ud af roser faktisk smager godt og så går de efter roser af sig selv.
Billede
Besvar

Tilbage til "Sygdom"