"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tissue necrosis, eller noget andet?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

Jeg mødte ind på studiet idag for at foretage målinger på nogle Pocillopora sp., men blev istedet mødt af dette kedelige syn:
IMG_20160103_130929.jpg
IMG_20160103_130915.jpg
IMG_20160103_130821.jpg
Alle fragmenter af Pocillopora i baljen ser ud til at være påvirket, alle andre koraller ser umiddelbart uberørte ud.
Nr. 2 billede taler for at det er tissue necrosis synes jeg, men så vidt jeg ved rammer det ikke på må og få i små områder på korallen, som det ellers ses på billede 1 og 3?

Vandværdierne har ligget følgende over de sidste 10-15 uger:
Temp: ~24,8
Salintet: 33-36
pH: 8,2
NO3: <0,2
KH: 6,5 (ved det er lidt lavt, vi arbejder med at få en kalkreaktor igang).
Mg: 1200-1350
Ca: 400-440

Nogen der har en idé om hvad det kan være, og en mulig kur til hvis det ikke "bare" er tissue necrosis?

Mvh Niclas, og godt nytår :)


Mit 250 liters -nedlagt-
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af ole kekkonen »

KiG de mange Poster herinde om "RTN" maaske Ikke den bedste form for Navn,Men det er Sket för


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

ole kekkonen skrev:KiG de mange Poster herinde om "RTN" maaske Ikke den bedste form for Navn,Men det er Sket för
Så du vil også afskrive det med tissue necrosis, Ole? Det ville være en nem forklaring ihvertfald, jeg synes dog stadig det ser mistænkeligt ud.

MVH Niclas


Mit 250 liters -nedlagt-
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af ole kekkonen »

Umiddelbart Ikke,rapid tissue necrosis (RTN) er Ikke definerbar


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af MarkBruhn »

Selve skaderne ligner dem man ser hvor sps står i for kraftigt flow. Så smides vævet lokalt...
Tror er ikke RTN eller STN. Det plejer at starte fra bunden og så nogle gange i forløbet smider den vævet længere oppe også.

Det kan være skadedyr.

Eller for høj Po4??

Det er jo ikke en specielt sart koral du der har med at gøre. Men nogen gange sker der altså nogle ting som man ikke kan se hverken logik i eller på anden måde kan forklare.
Her hos mig miste jeg også sps engang imellem. For det meste kan jeg finde en forklaring, men nogle gange så er det ikke til at finde ud af... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har fisk i mit system som godt kan finde på at nappe lidt i mine sps. Også selvom de fisk er "reefsafe".
Hos mig er der fx en palet som er totalt modsat hvis den ikke får sit frost hver dag. Springer jeg en dag eller to over, så begynder den at gå i mine zoa.

Min Foxface kan også godt finde på at nappe lidt i mine sps, men ikke noget allarmerende.

Det du står med der ligner meget et angreb fra en fisk eller andet kryb. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Carsten »

RTN er jo en bakterie infektion. Og den optræder ofte ved nye fragmenter.
Så det er bestemt ikke umuligt, at det er det som er her.
Men synes nu også at som Mark skriver, et skadedyr af en art, snegl? krabbe?
Fosfat er det ikke. Fosfat slår ikke koraller ihjel, med mindre den er extrem høj.
Hvor længe har det stået og kørt uden opsyn?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af ole kekkonen »

Maaske det er et forsög vaerdt at kigge paa de forhold der Peger i retningen af lavere Temperatur og bakterie blegning ""RTN""


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

Tak for svarene. Det har stået 3 dage uden opsyn hen over nytår. Det er meget "sterilt" indrettet, i den betydning at der ikke er andet i akvariet end de hyldesystemer jeg har bygget til dem af egg-crates. Der er iøvrigt ingen fisk, de eneste dyr deri udover koraller er dannebrogs rejer, wurdemani rejer, turbosnegle og en enkelt mithrax krabbe. Hvis noget skulle have gjort noget ville jeg så skyde på det var krabben der lavede unoder, men jeg har endnu ikke observeret den sidde og pille i korallerne, kun i alger omkring dem.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Carsten »

Og du er helt 100% sikker på at det er wurdemanni rejer??
De har jo en "fætter" som ligner dem rigtigt meget, og som lever af koralpolypper. Og så er wurdemanni ikke selv nogen engel.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... emanni.htm" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af crazy seahorse »

Det ser lidt mærkeligt ud med de tilfældigt angrebne steder.
Stn plejer at starte nedefra og kan være pga manglende eller for ensidigt flow. Bliver "the boundry layer" fortykket, så kan korallen ikke optage ret meget. Men det er typisk nedefra.
Jeg kunne godt forestille mig, at det er en kombination. Du fodrer sikkert ikke ret meget, så specielt rejerne vil nok rende og pille lidt mere.
Vi kender vel alle til fornemmelsen, når en Dannebrogsreje "hopper op" på hånden eller armen og starter med at undersøge om der er noget spiseligt. Man kan godt mærke de små niv.
Måske nipper de for meget i korallerne og generer så meget, så de går til i de områder hvor de er mest aktive.
Det er bare et bud, for jeg ved det ikke. Måske mangler der lidt diversitet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Jesper ØH »

Hold øje med din mithrax, har før hørt enkelte gå i koraller, og når det kun er en type koral, kan det tyde på noget har fået smag for denne type koral. Ang wurdemani rejer, så har jeg aldrig oplevet de er gået i koraller, og må sige jeg har haft rigtig mange gennem tiden.
Jeg har oplevet flere gange at koraller bare dør, og tror de selv kan vælge det og sende zooxanthellerne videre :)
Hvad er RTN eller STN ? Det er en betegnelse for en døende koral :) ikke mere eller mindre.
Kan selvfølgelig også være pest, men disse koraller plejer ikke have de store predators. Flow kan også spille ind, har oplevet med netop denne koral og stylophora, at de ikke er vilde med for lidt flow.


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

ole kekkonen skrev:Maaske det er et forsög vaerdt at kigge paa de forhold der Peger i retningen af lavere Temperatur og bakterie blegning ""RTN""
Jeg vil prøve i en periode at overvåge temperaturen i akvariet, og se om der evt. er udsving vi ikke ligger mærke til i dagligdagen. Det er nok den mest plausible grund lige nu.
Intensiteten er sat til omkring 80-100 µmol fotoner m-2 s-1, hvilket korallerne ser ud til at være tilfredse med. Vi havde den i starten på det dobbelte, og her blegede korallerne svagt.
Carsten skrev:Og du er helt 100% sikker på at det er wurdemanni rejer??
De har jo en "fætter" som ligner dem rigtigt meget, og som lever af koralpolypper. Og så er wurdemanni ikke selv nogen engel.
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... emanni.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg skal blankt erkende at jeg ikke kan kende en "ægte/god" wurdemanni reje fra de dårlige. Men den er købt i DecOcean, og Carsten forsikrede mig at det er de gode der er tale om :pray:
crazy seahorse skrev:Det ser lidt mærkeligt ud med de tilfældigt angrebne steder.
Stn plejer at starte nedefra og kan være pga manglende eller for ensidigt flow. Bliver "the boundry layer" fortykket, så kan korallen ikke optage ret meget. Men det er typisk nedefra.
Jeg kunne godt forestille mig, at det er en kombination. Du fodrer sikkert ikke ret meget, så specielt rejerne vil nok rende og pille lidt mere.
Vi kender vel alle til fornemmelsen, når en Dannebrogsreje "hopper op" på hånden eller armen og starter med at undersøge om der er noget spiseligt. Man kan godt mærke de små niv.
Måske nipper de for meget i korallerne og generer så meget, så de går til i de områder hvor de er mest aktive.
Det er bare et bud, for jeg ved det ikke. Måske mangler der lidt diversitet.

Erik
Det er faktisk et rigtig godt bud med manglende fodring. Jeg har endnu ikke fodret, så i kombination med en meget sparret indretning har det måske fået rejer/krabbe til at gå i korallerne. Bare sjovt det kun er Pocillopora det går ud over så.
Mht. flowet, så har jeg to stk. Maxspect xf150 til at køre i pulsemode fra hver ende af det 250cm lange akvarium, og jeg vil mene at de har et tilpas flow der ikke vælter dem rundt, men skaber nok strøm hen over overflader så grænselag bliver holdt minimale. Desværre kan jeg ikke kvantificere den egentlig bevægelse sådan som tingene står nu, så det må forblive et gæt. Jeg kan selvf. tage fejl, men det er ikke umiddelbart den første parameter jeg vil forsøge at ændre.
Jesper ØH skrev:Hold øje med din mithrax, har før hørt enkelte gå i koraller, og når det kun er en type koral, kan det tyde på noget har fået smag for denne type koral. Ang wurdemani rejer, så har jeg aldrig oplevet de er gået i koraller, og må sige jeg har haft rigtig mange gennem tiden.
Jeg har oplevet flere gange at koraller bare dør, og tror de selv kan vælge det og sende zooxanthellerne videre :)
Hvad er RTN eller STN ? Det er en betegnelse for en døende koral :) ikke mere eller mindre.
Kan selvfølgelig også være pest, men disse koraller plejer ikke have de store predators. Flow kan også spille ind, har oplevet med netop denne koral og stylophora, at de ikke er vilde med for lidt flow.
Jeg er også meget forundret over at det netop er Pocillopora det går ud over, ihvertfald ift. de tilfælde hvor der er tale om RTN.
Ift. små lokale døde områder og zooxantheller, så er jeg ikke i tvivl om at det er hele vævet der mangler, ikke bare blegning ved at korallerne har udstødt deres symbionter.

Hvis problemet fortsætter må næste skridt jo være at sætte et eksternt setup op og se om problemerne fortsætter.
Jeg takker igen for Jeres svar.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Carsten »

"Intensiteten er sat til omkring 80-100 µmol fotoner m-2 s-1, hvilket korallerne ser ud til at være tilfredse med. Vi havde den i starten på det dobbelte, og her blegede korallerne svagt."

Det der lyder som virkeligt sort snak


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

Carsten skrev:"Intensiteten er sat til omkring 80-100 µmol fotoner m-2 s-1, hvilket korallerne ser ud til at være tilfredse med. Vi havde den i starten på det dobbelte, og her blegede korallerne svagt."

Det der lyder som virkeligt sort snak
Hvilket er sort snak for dig, mere præcist?


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Carsten »

Lige den første del af sætningen " Intensiteten er sat til omkring 80-100 µmol fotoner m-2 s-1"


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

Lyset er målt med en ULM-500 Universal light meter fra Walz via en US-SQS/L spherisk sensor. For at være helt præcis.
Intensiteten er målt relativt til hylden korallerne står på, og varier selvfølgelig afhængigt af afstand og position under lampen.


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Carsten »

Ok, vi andre kalder det blot PAR værdien.

Hvad var formålet med forsøget?


Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af Niclas »

Carsten skrev:Ok, vi andre kalder det blot PAR værdien.

Hvad var formålet med forsøget?
Kært barn har mange navne, du kunne også udtrykke det i energi pr. foton osv. Man bliver nok arbejdskadet af at skrive videnskabeligt :rolleyes:

Jeg skal undersøge ilt optag og ciliernes indvirkning herpå. Dvs. der laves mørke/lys målinger i en lukket beholder hvor koncentrationen af oxygen måles med en optisk sensor. Dette udføres så med og uden cilie inhibitor i beholderen.


Mit 250 liters -nedlagt-
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tissue necrosis, eller noget andet?

Indlæg af ole kekkonen »

Flercellede alger kan under nogle forhold Väre istand Til at hive ind deres flageller SAA de tar en amöbe Lignende form.

Edit,crazy seahorse Erik sendte mig den her Engang.
http://decapoda.nhm.org/pdfs/27306/27306.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Sygdom"