"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

der røg noget af julehumøret

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Mine muslinger dør på stribe . Startede efter jeg købte en lille en, der stod af efter 2 dage . Det er ca 2 uger siden og nu så jeg at 2 mere er næsten opløst .
Den ene har gennem den sidste uge da den var i bunden hele tiden lagt sig på siden ?
Nu har jeg så en lille tilbage og den ser heller ikke helt frisk ud .
Kan ikke direkt se noget på dem , men hvorfor ?
Den mellemstore har jeg haft næsten 1 1/2 år
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Pröv at se den her Video
" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Anden »

Har du set dem efter for små snegle? De sider som regl under dem ved det hul muslinger har på undersiden, og husk at se efter fladorm om natten.
Billede
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Hvordan ser de ud og går de på andet end muslinger og hvordan bekæmper man dem ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

This is one of many plates of illustrations showing species of Turbonilla. Turbonilla is one of the genera of pyrams that has species that will attack Tridacna. Do you think you could use such images as these to differentiate between any two them reliably?
Billede

http://ronshimek.com/blog/?tag=pyram" onclick="window.open(this.href);return false;

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pyramidellidae" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reefland.com/2012/07/21/iden ... id-snails/" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af ole kekkonen tors 24. dec 2015 12:23, rettet i alt 1 gang.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

bmh skrev:Hvordan ser de ud og går de på andet end muslinger og hvordan bekæmper man dem ?
KiG video :biggrin:
Uden värt vil,sneglene dö,3 til 6 maaneders karantaene er det eneste der virker for at komme af med dem i akvariet
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Anden »

Man starter men at finde ud af om man har dem og hvas man har dem fjernes de først manuelt og derefter vælges en af de mange enten kemiske eller biologiske(dyr) måder at bekæmpe dem på men start med at samle din musling op og kig godt efter da de er vildt små.

Pas nu på hvis du har de små snegle og finder fisk der bare tager snegle for de tager som regl også muslinger eller bider i musling.
Billede
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Takker for hjælpen, tror den sidste ryger også . Har ingen steder jeg kan komme den i
Men så har man lært det også .
Hvad dypper man muslinger og koraller i når man fårdem hjem ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg Har ingen Erfaring med dips der maa Andre hjaelpe.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Saadan kan den frygtede flad Orm se ud (polyclad)
" onclick="window.open(this.href);return false;
Se Hvordan de ligner kappen paa nogle muslinger.

Og et Citat Ifra Leslie Harris paa rc

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1615056" onclick="window.open(this.href);return false;
Not that much is known about specific food preferences of polyclads. A few are well studied because they're mollusc predators that have an economic impact on fisheries & mariculture. The big color Pseudoceros & Pseudobiceros are thought to be primarily tunicate eaters. Others specialize on sponges, corals, etc., some are hunters that go after worms & small crustaceans, some are probably generalists, and some are scavengers.

Animals with a similar color pattern as your two flatworms have been observed to actively hunt down molluscs in marine aquaria. You've seen lots of those posts, I'm sure. Some swallow snails whole. Others go after Tridacna & clams & feed by extending their proboscis over the clam's flesh then they produce digestive compounds which break down the flesh, & the flatworm sucks up the semi-digested fluid. You can rule out snails because of your experiment but we can't rule out that they eat Tridacna. Maybe they do, maybe they don't. In the ocean a healthy Tridacna might be able to regenerate fast enough to compensate for predation as you suggested. Another possibility is that the commensal shrimp which live inside Tridacna in the wild will defend their host clams against predation.

Flatworms store their food reserves as fat much as we do. If they're not eating, the reserves get used up & they start to digest their own tissues. Individuals have gone as long as 6 months without eating.

nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3603
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af nielsk »

Det er ikke introduktionen af pyramidesnegle som slår dine gamle muslinger ihjel.
Det tager meget længere tid. Det er externe parasitter som suger vævsvæske ud i ganske små mængder.

Det er et meget underligt tidsforløb. Jeg kan kun forestille mig 1 senarie ud over en ukendt sygdom - bakterie, virus, svamp.
Det er at den første musling døde pga. transportsvækkelse. Når en musling dør inducerer det ofte gydning hos de omkringstående i lukkede systemer. Det bruges i opdrætsanlæg.
Hvis de gamle muslinger gyder kan de oftest dø af det fordi de generelt er svækkede i vores systemer.
SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad med noget som vandvärdier og lys?
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Thue »

Har du ikke lige skiftet lampe ?? Tænker mere at der er sket noget den vej ved ændringer på lys mængde eller andet. Tror ikke det er sygdom relateret, nok mere noget der har gjort at de ikke har kunne klimatisere sig.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Anden »

Ok jeg så lige din lampe bare glem hvad jeg har skrevet, de er jo nok brændt ihjel.
Billede
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3603
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af nielsk »

De burde ikke uden videre reagere så negativt på kraftigere lys. De vil så bare åbne sig mindre.
Muslinger er en af de få ting som ikke kan få for meget lys - de kan tåle PAR værdier over 2000 uden problemer. Det er altså ikke en koral. Det er en dyr med cirkulation, hjerte, vævsvæske mv.
SPS : Stability provides succes
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Og nej det er ikke skiftet til hybrid, og de har været under t5 i over 4 måneder .
Og de var gået i opløsning inden skift til ny lampe.
Og den køre på 80% og hænge ca 35 cm over vandet .
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Mic4700 »

Som Nielsk skriver har det intet med dit lys og gøre , det er jo ikke for ingenting at de står Øverst oppe fra 0-1m. på Revene , de SKAL have meget lys , nogle mere end andre af Tridacna arterne. :wink:
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Regnede jeg heller ikke med, ville bare lige slå det fast og kan se systemmet reagerer positivt på det nye lys. Mine blødkorller og zoa m.m står rigtigt fint. Tog en po4 test og under 0.05
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

T5 burde Ikke Väre Problem saafremt de andre Faktorer er ok.
Muslinger skal Bruge lys og Mad,for de smaa er det Sidste mer vigtig da Volumen paa kappen Ikke er af tilsträkkelig störrelse zoox. Der leverer sukker Til Mad.maaske noget Grönt vand vil hjälpe,paa det
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af Thue »

Mig bekendt så kan du sagtens give tridacna et lys chok så du tager livet fra dem, men fred være med det.

De fleste steder man læser om dem, beskriver da også hvis jeg husker rigtig at de også skal tilvendes hvis du kører med kraftigt lys, så man tit starter med dem på bunden og stille sætter dem op i revet.

Men hvis det så ikke er en mulighed ja så er der jo kun snegle eller flad orme tilbage eller den helt simple dårlig vand kvalitet og svingene værdier
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg er da helt enig,i knops bog,Giants clams Staar der
sudden drastic increase in lighting can cause bleaching in clams.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

Mine tal har i lang tid ligget ret pænt indenfor rammerne og det startede efter jeg købte en musling som døde på 2 dage efter det gik der ca 2 uger.
Den ene musling blev i den periode ved med at først hoppe ned fra sin plads på en søjle hvor den havde været længe. Så jeg satte den i bunden der begyndte den med at lægge sig på siden og det blev den ved med. Den er ikke helt død endnu men åbner ikke ret meget . Den store jeg havde gik død på ca 3 dage.
Har stadig 1 lille tilbage som dog ikke åbner sig ret meget, men bliver på stedet. Hvordan kan jeg redde den eller prøve i det mindste .
Jeg har givet lidt plankton i ny og næ .
Men inden jeg købte den musling var der ingen problemer m muslingerne andet end at de i ny og næ ville flytte sig lidt . Jeg tror måske der har været noget m muslingen jeg købte, det forklare jo også tiden efter. Tid til at sprede sig . Men jeg køber ikke flere det næste 1/2 år det er sikkert .
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af crazy seahorse »

Mit gæt er snegle. Specielt når dine problemer er kommet efter du har kommet en ny musling i.
Vi er et par stykker der købte flere nye. De kom alle i karantæne og der er løbende blevet fjernet snegle fra dem.
De bliver taget op og undersøgt hver uge/14 dag og der er snegle på så godt som hver gang.
Jeg har mistet 3 stk og har kun en derasa tilbage.
Muslinger skal efter min mening altid i karantæne inden de kommer i dt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af bmh »

For lige og få det med lyset uddebatteret , hybriden kom 1 op igår og da var de døde eller døende og inden har de været under min diuna t5 i ca 4 måneder uden problemer. Så nej nok ikke lys chock.
Har ikke set nogle snegle men de er jo ikke store.
Ville jeg være i tvivl hvis det var dem ?
Fladorm har jeg heller ikke bemærket .
Men er taknemmelig for al den hjælp jeg får så jeg kan prøve at forstå hvorfor .
Fortsat god jul til jer alle
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Snegle mener jeg Du kan se ret tydelig
Ellers,er jeg ved at Väre blank
Her staar det Lidt om "Pinched Mantle Disease"

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-09/jf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har tidligere beskrevet min kamp med de snegle: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... le#p481588" onclick="window.open(this.href);return false;
De store er ikke så svære at se, det er de helt små og æggene der kan være problemet.
Så er de gode til at gemme sig, ofte helt oppe i selve muslingen, hvor de søger op igennem hullet i bunden. Jeg har selv fisket adskillige ud med en pincet langt inde i dyret.
Desuden så tror jeg at de vandrer. De søger efter nye jagtmarker og det er over hele akvariet. Derfor sværger jeg til karantæne i et separat akvarie.
Jeg har før fået slået store Tridachna ihjel, muslinger som havde stået hos mig i over et år, blev taget af snegle efter jeg havde fået nye i.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: der røg noget af julehumøret

Indlæg af ole kekkonen »

Shit det var en Gammel,traad.
Jeg Hader at läse hvad jeg har skrevet Engang.
Men Held og lykke med det
Besvar

Tilbage til "Sygdom"