Gul Kirurg med hvid vækst på halen

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2012

Gul Kirurg med hvid vækst på halen

Indlæg af Mikkel_Gram »

Hejsa folkens

Jeg har en gul kirurg som nu har gået i akvariet i en måneds tid nu. Kort efter den kom i akvariet begyndte der at være en hvid vækst på halen af den, som i starten var meget lille. Efterhånden er den dog vokset en del, så jeg er begyndt at blive bekymret. Væksten sidder helt længst ude på halefinnen, så umiddelbart er det jo langt væk fra kroppen og vitale organer. Fisken svømmer også livligt rundt og virker helt upåvirket af væksten. Den spiser fint bl.a. flagefoder mm. så den har ikke umiddelbart symptomer på at være syg (hvis jeg selv skal bedømme).
Jeg er dog alligevel lidt bekymret da væksten i lang tid blev ved med at vokse. Nu virker det til den har nået et plateau så den ikke vokser mere, men den viser stadig ikke tegn på at forsvinde heller. Jeg prøvede at læse lidt rundt på nettet men kunne ikke finde noget jeg syntes mindede helt om dette tilfælde. Så nu spørger jeg så jer kloge hoveder for at være på den sikre side... hvis der er noget jeg kan gøre ville det da være træls ikke at have spurgt til råds inden det var for sent.

Har forsøgt at tage nogle billeder, men det er djævelsk svært at få ham til at stå stille længe nok til at det bliver skarpt... håber dog alligevel det kan bruges til noget :) Ellers kan jeg forsøge nogle flere imorgen.

Håber nogen heromkring har et godt bud :) På forhånd tak
vækst 1
vækst 1
vækst 2
vækst 2
vækst 3
vækst 3
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Re: Gul Kirurg med hvid vækst på halen

Indlæg af PoulD »

prøv at Google Lymphocystis virus
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Der rammer du vist plet PoulID... det virker rigtigt nok som om det er den. Det ser da heldigvis ikke ud til at være så farlig en sygdom, men derfor ville det da alligevel være rart at få taget hånd om.
Vandet er ret rent, så tror ikke det er der problemet ligger. Måske jeg kunne fodre den med lidt ekstra lækkert for at kræse lidt om den indtil den får det bedre... ville nori tang være det bedste? Eller hvad med blancheret broccoli/salat som jeg har set nogen gøre?
Den spiser heldigvis både flagefoder og "piller" flittigt og tit, så er ikke voldsomt bekymret endnu. Mon ikke også at væksten er stoppet med at vokse er et tegn på det er ved at vende?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Nej det har ikke noget med vandet at gøre. Det er i princippet en kronisk og viral sygdom, så den har vel haft den, uden at det kunne ses, allerede da du købte den.

Jeg har en Japan Koi som har herpes (glem det Peder :-) ). Kunne intet se på den da jeg købte den, men det gik i udbrud kort tid efter. Havde håbet den voksede sig fra det, for det er en sjælden smuk (og lidt dyr) fisk, men nu er gået 6-7 år og den ser stadig lige forfærdelig ud.

Tror ikke du kan gøre så meget, det synlige burde falde af efter ca. 4 uger. Vær dog opmærksom på, at det jo er en virus og som sådan er der altid en risiko for det kan smitte.
Senest rettet af PoulD ons 3. sep 2014 16:53, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

PoulD skrev:
Jeg har en Japan Koi som har herpes (Glem det Peder :-) ). Kunne intet se på den da jeg købte den, men det gik i udbrud kort tid efter. Havde håbet den voksede sig fra det, for det er en sjælden smuk (og lidt dyr) fisk, men nu er gået 6-7 år og den ser stadig lige forfærdelig ud
Sikker på du ikke har taget en aften-svømmer i Koi-dammen i bar r.. Og er blevet fristet af koi'ens evner! :hehe: :biggrin:

[video][/video]
Morten
Mikkel_Gram
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Indlæg af Mikkel_Gram »

Der stod bare på et eller andet site at man skulle sørge for rent vand når det var.... det kan jo ikke skade at der er rent vand alligevel men syntes heller ikke der virkede som en ting der hjalp på virus.
Men igår faldt den hvide klump sku af.... lige dagen efter jeg havde fodret med tang ;)
Tilbage på halen er kun en lille mørk plet at se som jeg tænker heler i løbet af kort tid. Men som du skriver er det jo en virus og måske noget der kan komme i udbrud igen, så der er jo ikke andet for en at tage sig godt af den lille fyr så det forhåbentligt ikke kommer igen :)
Senest rettet af Mikkel_Gram fre 5. sep 2014 13:02, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

[quote="PoulD" (glem det Peder :-) [/quote]

Hahahahahahaha
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"