"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdatering af mit "ubalance" problem.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

Først vil jeg (igen) undskylde for kvaliteten af billederne. De er taget med mobilen, da jeg ikke magtede at skulle billedbehandle (hvilket jeg heller ikke er ret god til) heri varmen.
Billederne er mest med for at illustrere og for at bløde lidt op på alt det skrevne. Jeg håber ikke de forvirrer for meget.

Jeg er nu kommet så langt, så jeg mener at jeg har fundet en mulig forklaring på det som sker i mit akvarie – måske.
Man kunne kalde det en hypotese, baseret på observationer af akvariet, samt på de facts jeg har fået fra de erfarne akvarister jeg har skrevet sammen med, de samtaler jeg har haft med 4 forskellige biologer, samt fra det jeg har kunne læse mig til i bøger og på nettet.
Alle oplysninger er så vidt det har været muligt, baseret på mere end én kilde.
Alligevel er det kun en forsigtig formodning om, hvad der egentlig skete – for mange af de tegn/beviser jeg har observeret, kunne også være forårsaget af andre faktorer.
Det er dog en kendsgerning, at der opstod en ubalance og den er udløst af et eller andet.
Det er dette ”et eller andet” jeg tror jeg har et godt bud på nu.
Lidt af de sørgelige resultater.
Lidt af de sørgelige resultater.
Dette indlæg er egentlig en fortsættelse/opfølgning på min ubalance tråd og på Jod tråden.

Ubalancetråden: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=67640" onclick="window.open(this.href);return false;
Jod tråden: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=68513" onclick="window.open(this.href);return false;

Men for ikke at mudre det hele, synes jeg det var nemmest at lave et separat indlæg om det.
Nogle af oplysningerne kan derfor godt virke som ”gamle oplysninger” da de har været nævnt i de to indlæg.
Nu har jeg så samlet det hele til den foreløbige konklusion, som jeg vil beskrive så godt jeg kan.
Desværre flere endnu.
Desværre flere endnu.
Hvordan udartede det sig?
Angrebet rød Millepora.
Angrebet rød Millepora.
Der så ud til at være et generelt ubehag hos mine koraller. Men det kunne ikke defineres nærmere.
Pludselig begyndte nogle Staghorms at få STN. Men det holdt sig til denne type.
Forholdsvis kort herefter, begyndte andre typer at blive ramt. Små frags døde fra den ene dag til den anden. Men også større kolonier blev ramt, bla to store eksemplarer af røde A. millepora og prostata.
Det så ud som om, at det ”kun” var i DT den var gal, da der ingen angreb var i fragtanken og plejeakvariet.
Det ændrede sig efter nogen tid, så også disse blev ramt.
Specielt omkring fragtanken, kunne det have med den langsommere opblanding af vandet at gøre.
Fragtanken blev senere ramt, men er så også længere tid om, at bedres, måske pga blandings – problematikken. Fraftanken reagerer langsommere end de to andre systemer på samme anlæg.
Det virkede som om det havde med vandet at gøre.
Der begyndte at komme alger i fragtanken. Røde alger i mængde, på sideruderne, på bund og eggcrates.
Og der kom Cyano i fragtanken, hvilket jeg ellers ikke kender til. Disse ting er ikke observeret i de to andre systemer.
En underlig brun alge tog også fat i toppen af min hystrix i DT. Den ses kun i DT og kun i et bestemt område.
Røde alger. Det er ikke Cyano selvom det godt kan ligne. De skal skrabes af.
Røde alger. Det er ikke Cyano selvom det godt kan ligne. De skal skrabes af.
Underlige brune alger i toppen af S.hystrix. <br />De suges ud flere gange ugentligt.
Underlige brune alger i toppen af S.hystrix.
De suges ud flere gange ugentligt.
Hele situationen var meget deprimerende og jeg anede ikke hvad jeg skulle stille op, for det blev kun værre.

Hvad har jeg gjort:

Som nævnt tidligere, kontaktede jeg en af de biologer jeg kender og han mente, at der måtte være tale om en biologisk reaktion af en art.
Kuren var – at bevare stabiliteten, fortsætte med de sædvanlige rutiner og ikke ændre noget.
Da der ikke bliver tilsat noget til akvariet, så var mulighederne for grunden til situationen, ret begrænsede.
Så jeg fortsatte med mine ugentlige vandskift og satte mig på mine hænder og ventede.

Første mulighed for en forklaring:

Det fortsatte med at eskalerer. Flere og flere koraller bukkede under og jeg skal ærlig indrømme, at jeg begyndte at miste modet. Jeg overvejede om jeg skulle lægge det hele ned og begynde forfra.
Jeg havde også tanken om, at stoppe med saltvand for en periode og evt lave det hele om til Discus akvarie - eller genoptage mit hold af killifisk. Jeg har hele mit killi-anlæg stående og det ville bare kræve en rengøring og så var det klar. Desuden er der en årlig udstilling til efteråret, så jeg ville her kunne få nogle nye spændende arter at starte op på.
Jeg havde nok også lidt Luc Loyen´s (jawsee) ulykkelige hændelse lidt i tanke (uden sammenligning i øvrigt).
Han havde nok et af de smukkeste akvarier overhovedet og var en stor inspiration for mig pga hans måde at køre sit akvarie på. Hans hændelse resulterede desværre i, at han stoppede helt.
For dem der ikke har set det før : http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2024237" onclick="window.open(this.href);return false;
Nedturen starter på side 43 og frem.
Rød og Grøn Zoa. Disse trives fint.<br />Jeg er ikke Zoa ekspert, så hvis nogen kender navne på nogle af dem der vises, vil jeg være glad for lidt navne.
Rød og Grøn Zoa. Disse trives fint.
Jeg er ikke Zoa ekspert, så hvis nogen kender navne på nogle af dem der vises, vil jeg være glad for lidt navne.
Jeg er af natur meget stædig og er ikke sådan én som giver op, men der skal være en rimelig mulighed for at få fremgang og her synes alle muligheder at være udtømte.
Så det var dystre tanker der prægede den periode.

Gode saltvandsvenner hev fat i mig og bad mig om at tage mig sammen. Og tak til dem for det.
Nu har jeg i hele akvariets levetid, siden det blev omlagt i sommeren 2010 kun set fremgang.
Alt er vokset så korallerne måtte beskæres løbende. Ikke ét tilbageslag.
Så er der lidt ”skaberi” over det, når man jamrer over modgang. Så jeg tog en tudekiks og forsøgte at være konstruktiv.

Som en sidste mulighed sendte jeg en vandprøve til Flemming for at få en analyse af vandet hos Triton, som flere også foreslog i min første ”ubalancetråd”.
Og her kom for første gang noget jeg aktivt kunne bruge, til at komme videre.
Den viste lidt forskellige ting, nogle af dem var i de ”små” elementer, som nok ikke havde med mit problem umiddelbart at gøre.
Men den viste, at der var et alarmerende højt indhold af Jod. Der var også målbar forhøjelse af kobber, men ikke noget der giver anledning til indgreb overfor det.
Men Jod indholdet var på 240µg (µg = microgram), hvor den værdi man tilstræber ligger på 60µg, dvs en forhøjelse på 300%.
Det er skadeligt for korallerne på sigt, så nu havde jeg endelig noget at gå efter.
Ramt Acropora. Nogle af de yderste grene lever endnu og vokser faktisk lidt. Det døde væv angribes hurtigt af røde alger.
Ramt Acropora. Nogle af de yderste grene lever endnu og vokser faktisk lidt. Det døde væv angribes hurtigt af røde alger.
Jagten på synderen:

Nu skulle jeg så finde ud af, hvordan det Jod var kommet ind i akvariet. Jeg tilsætter ikke Jod, så det kunne udelukkes. Biologen sagde med det samme ” vandskiftet”! Din saltblanding indeholder sikkert for meget Jod, måske ved en fejl.
Jeg skifter ca 6% (120 L) hver uge og har gjort det i ca 2 år. Så det er rigtig mange liter vand der er kommet i.
Tom (Gnizten) var med inde over, da han kører på samme måde som jeg – med samme salt.
Så vi kunne udveksle måleresultater og diskuterer metoder og fremgangsmåder.

Jeg lavede en bøtte med friskt saltvand og lavede en Jodtest af denne og én af DT. Det samme gjorde Tom.
Det friskblandede saltvand røg helt ud af skalaen og det gjorde det prompte. Der var ingen ventetid på farveskift. Da sidste dråbe af den sidste reagens ramte vandet, var den helt ude af skalaen.

Da jeg bruger De Jong salt, så tog jeg kontakt til dem. Lavede en beskrivelse af forløbet og spurgte om de evt havde haft en fejlproduktion. Jeg vedhæftede en liste over de batch numre jeg havde anvendt.
Ret hurtigt fik jeg et svar fra en medarbejder hos De Jong. Han bekræftede at der er meget Jod i deres saltblandinger, men han havde ikke hørt at det gav anledning til problemer før og de bruger det da også selv i deres akvarier.
Herefter kom Arie De Jong selv på banen og ham har jeg haft en god, løbende faglig dialog med.
Han bad om mine målinger fra Triton og tilbød at prøve at hjælpe med en forklaring/løsning på problemet.
Da han fik dem, vendte han tilbage med et svar. Han mente ikke at den høje Jodværdi i sig selv, slog mine koraller ihjel.
Han forklarer, at forskellen på billigt salt og på de dyrere produkter – er indholdet af sporelementer.
Salt koster intet, det er sporelementerne og tilsætningen af dem, der fordyrer produktet.
Et af tegnene på forhøjet jod er, at korallerne &quot;taber sig&quot; De mister væv.<br />Måske en placeboeffekt?
Et af tegnene på forhøjet jod er, at korallerne "taber sig" De mister væv.
Måske en placeboeffekt?
Samme type &quot;Bali slimer&quot;, med normalt oppustet væv.
Samme type "Bali slimer", med normalt oppustet væv.
At den høje Jod værdi i sig selv, ikke slår korallerne ihjel, passer meget godt med de udtalelser som jeg har fået fra de 4 biologer, som jeg har kontaktet.
Der ligger ingen videnskabelige beviser for, hvor meget der skal til før korallerne dør. Men alle er enige om, at man ikke skal over det anbefalede på 0,06 som svarer til 6o µg.
Da Jod ret hurtigt forsvinder ud af systemet, det optages bla i algerne, så kræver en forhøjelse af den størrelsesorden som jeg har, en stadig, løbende tilførsel af Jod – og den har jeg fået via mit regelmæssige ugentlige vandskift på ca 6%.
Jeg har fået en fortegnelse over indholdet af sporelementer i 5 forskellige saltmærker + NSW.
Desværre er De Jong salt ikke i mellem, men den kender jeg jo allerede – den ligger sandsynligvis på 0,24 = 240 µg
De andre fabrikater ligger noget under, typisk mellem 60 – 80 µg, et enkelt andet mærke har den samme høje værdi 240 µg. NSW opgives til at ligge mellem 48 – 80 µg
Red Sea Pro opgives på deres hjemmeside til at ligge på 60 µg, men ifølge både Toms og mine målinger, så ligger den lidt højere. Vi får begge en måling der siger > 90 µg , men det kan skyldes en måleunøjagtighed.

Jeg er ikke i tvivl om, at den høje Jodværdi i første omgang må tilskrives det brugte salt – De Jong Salt.
Ricordea er også i fin form.
Ricordea er også i fin form.
Nye spørgsmål:

Det er jo det der er så herligt/irriterende ved videnskabsfolk.
Alle sætninger indeholder gerne ord og vendinger som, ”man kunne forestille sig”, ”det kunne betyde”, ”sandsynligvis vil det medføre” og ” måske har det den virkning”. De lader altid en mulighed stå åben.
Jeg har stort set aldrig hørt ” Dét her sker, hvis du gør dét der”. Og jeg har talt med en del videnskabsfolk igennem tiden.
Men måske er det bare endnu et bevis på at, ”jo mere vi ved, jo mere finder vi ud af vi ikke ved”.

Spørgsmålet er så nu:
HVIS DET IKKE ER DEN FORHØJEDE JODVÆRDI DER HAR SLÅET MINE KORALLER IHJEL, HVAD ER DET SÅ?
En af de adspurgte biologer kom måske med et brugbart svar.
Den høje jodværdi vil sikkert svække korallerne, så de bliver mere modtagelige overfor bakterieangreb.
Den kunne hæmme deres immunforsvar, så dem der var svagest rammes af disse bakterier.
Det kunne også forklare, hvorfor nogle bliver ramt, mens andre vokser og trives som om intet er hændt.
Det kender vi også fra os selv. Har man et godt immunforsvar, så kan man godt gå fri, selvom det meste af ens familie og omgangskreds ligger med influenza.
Duncan har heller ingen problemer overhovedet.
Duncan har heller ingen problemer overhovedet.
Euphyllia har heller ingen problemer. Denne vokser næsten ud af vandet. Toppen af den er oven vande, når waveboksens bølger for overfladen til at vippe.
Euphyllia har heller ingen problemer. Denne vokser næsten ud af vandet. Toppen af den er oven vande, når waveboksens bølger for overfladen til at vippe.
Hvad er der så sket for at nedbringe Jodindholdet?

Som jeg tidligere har nævnt, så synes jeg at Jod reagerer lidt som Po4.
Der opbygges, iflg en af biologerne, sandsynligvis (der var den igen) et jodlager, nøjagtig som vi kender det fra Po4. Jod optages i algerne, specielt i de røde og de brune alger. Her kan det frigives fra igen, til den frie vandmasse. Dette sker sandsynligvis(!) når niveauet i den frie vandmasse falder. Så frigives der Jod for at kompensere for det forbrugte. Derfor er det lidt vanskeligt at sænke et højt niveau.
Derfor anbefales det fra alle eksperter, at lave et 50% vandskift og derefter holde værdien under observation.
Rent praktisk er det ikke så nemt i mit tilfælde. Det lader sig selvfølgelig gøre, men det ville betyde at jeg skulle have en 1.000L palletank med friskblandet saltvand stående, da jeg har ca 2.200 L vand i systemet.
Så jeg har nu skiftet saltmærke, til Red Sea Pro, som har et noget lavere Jodindhold.
Vandskiftet er intensiveret, så der skiftes den dobbelte mængde ugentligt. Dette fordeles på to ugentlige vandskift á 120L pr gang. I alt 240 L om ugen
Samtidig bliver der fjernet alger, røde og brune, løbende for at fjerne ”lageret”.
Det kommer til at tage lidt længere tid, men vil nok være mere skånsomt ifht en pludselig sænkning.

Pt. er niveauet på vej ned. Det er stadig for højt, for højt til at det er muligt at måle det. Men der går længere tid ved hver måling, før prøven viser udslag.
Gorgonia er storforbruger af jod. Derfor kan vildtvoksende Gorgoniaer være et tegn på forhøjet jod.<br />Det er dog ikke et sikkert tegn, den kan også bare trives godt.
Gorgonia er storforbruger af jod. Derfor kan vildtvoksende Gorgoniaer være et tegn på forhøjet jod.
Det er dog ikke et sikkert tegn, den kan også bare trives godt.
Der er stadig koraller som rammes, men tempoet er gået markant ned. De ryger ikke ligeså hurtigt og der er færre typer som lider og flere af dem viser tegn på at de er ved at rette sig.
Det der er dødt kommer ikke igen, men nogle af dem begynder at vokse igen fra de områder som ikke er dødt.
Min gyldne monti og Montipora &quot;sunset er heldigvis ikke ramt og ser ud til at trives.<br />De vokser ret godt.
Min gyldne monti og Montipora "sunset er heldigvis ikke ramt og ser ud til at trives.
De vokser ret godt.

Mystiske reaktioner:

Nogle koraller virkede til at vokse og trives, side om side med koraller som gik til.
De er tilsyneladende ikke påvirket af hverken den høje Jodværdi eller den eventuelle ubalance.

Alle Montipora, udover min grønne plademonti er ikke ramt. Den grønne lever i tæt kontakt med både røde og lilla plademontier. Både den røde og den lilla vokser kraftigt. Den grønne vokser også, men der går også dele af den til.
Den grønne plademonti med lilla kant, er ikke ramt. Den vokser fint.
Det er kun den som vokser både som plade og som sætter grene, der er ramt.
Rød plademontipora har ingen problemer.
Rød plademontipora har ingen problemer.
Jeg har flere typer af Cypastrea, men kun dén ene blev bleget.
Cypastrea occelina eller serailia (blå/blågrøn bund med røde polypper) og Cypastrea decadia har ikke vist nogen tegn på noget negativt – tværtimod. De vokser og skyder til højre og venstre.

De Acroporaer, hvor en del af korallen overlever, virker til at være meget sarte.
Normalt vil en Montipora oftest bukke under når den kommer i nærkontakt med en Acropora.
Men for disse Acropora, er det omvendt. Her er det Acroporaen der går til.
Gorgoniaer er heller ikke normalt særlig aggresive, men rammer de en af acroerne, så er det acroen der mister væv og det går ret hurtigt.
Dette KUNNE tyde på, at deres modstandskraft/immunforsvar er svækket. Måske som følge af den høje Jod. Men det er jo stadig kun teorier, men det er ikke noget jeg har set før.
Acroporaer virker til at blive svækkede, så de er mere sarte end ellers.<br />Denne staghorn er blevet ramt af en Gorgonia som væltede. Den mistede væv med det samme. Det gør de ikke normalt.
Acroporaer virker til at blive svækkede, så de er mere sarte end ellers.
Denne staghorn er blevet ramt af en Gorgonia som væltede. Den mistede væv med det samme. Det gør de ikke normalt.
Særdeles mystiske reaktioner:

Nogle specifikke koraller, Montipora ”reverse pokerstar”, Montipora capricornis ”Tyree flower petal, og Cypastrea japonicus blev pludselig bleget. De blev næsten hvide på en nat. Det gik meget stærkt.
De var så hvide (lignede snegleangreb, men ingen snegle blev spottet), så jeg troede de var døde.
Ramt grøn plademontipora
Ramt grøn plademontipora
Da jeg observerede, at det kun var på områder af korallen som var eksponererede for fuldt lys, mens de områder som lå i skygge ikke blegnede, flyttede jeg dem som jeg kunne, hen i mere skyggefulde omgivelser.
Nu har ”reverse pokerstar” og ”Tyree flower petal” genvundet deres farver og vokser som normalt, måske lidt mere end før.
Tyree flower petal og reverse pokerstar, som er kommet sig, efter stort set at have været hvide.<br />De står i skyggen af en Acropora tortuosa som er død og dækket af røde alger.
Tyree flower petal og reverse pokerstar, som er kommet sig, efter stort set at have været hvide.
De står i skyggen af en Acropora tortuosa som er død og dækket af røde alger.
Dem som jeg ikke kunne flytte, men som tydeligst viste en forskel på om de stod i skygge eller i fuldt lys, er nu begyndt at genvinde deres farver. Da de var hårdest angrebet var de nærmest ”tofarvede”.
Cypastrea japonicus er nu normal at se på. Den står faktisk rigtigt flot.
Den store ”reverse pokerstar” er også ved at genvinde farven, men det er for tidligt at sige om den kommer sig 100%.
Et andet eksemplar af ”reverse pokerstar”, som står højt i revet, har vist tegn på ubehag. Den har været lidt bleg i det, men ikke hvid, da den står i skygge. Ingen PE af betydning. Den er nu begyndt at skyde/vokse, som lyn og torden.
For øvrigt var Montipora confusa også bleget, men her kunne man ane polypperne. Den er normal igen nu.
Reverse pokerstar på vej tilbage.<br />Den anes mellem grenene på staghornen.<br />Den var også helt hvid.
Reverse pokerstar på vej tilbage.
Den anes mellem grenene på staghornen.
Den var også helt hvid.
Det som gør disse observationer ”særdeles mystiske” er, at der ingen ændringer er sket.
Den høje Jodværdi var jo konstateret, og den er som sagt på vej ned. Vandskiftet er øget til det dobbelte.
Det sidste skete lidt som en reaktion på den pludselige blegning.
Men der er ingen ændringer i lys eller flow. Temperaturen ligger konstant (jeg har køler på) og værdierne er også konstante.
Uanset hvor jeg har læst om det – og jeg har pløjet alt hvad jeg har kunne finde igennem, står der intet om blegning som en reaktion på forhøjet jodværdi.
Der står snarere det modsatte - at jodtilsætning muligvis skulle kunne modvirke/hæmme blegning.
Det i sig selv er underligt, men det som jeg finder allermest mærkeligt er, at en helt hvid koral kommer sig igen. Der er ikke tale om at det hvide overvokses af nyt væv, den får farven igen.
Som om Zooxanthellerne er taget på ferie og så er vendt tilbage.

Selv Cypastrea japonicus (som er en LPS, den er rødbrun med små forhøjninger, hvor der sidder grønne/gulgrønne polypper i hver forhøjning), var helt hvid med små hvide knopper, står nu smukt rødbrun med fine farvede polypper igen.
Cypastrea japonicus som var hvid på halvdelen. Den er nu tilbage.
Cypastrea japonicus som var hvid på halvdelen. Den er nu tilbage.
De Jong:

Jeg har, som nævnt, haft en god løbende dialog med Arie De Jong fra De Jong Marinelife.
Han har været imødekommende og er kommet med forskellige forslag.
Han er, som jeg tidligere har skrevet, ikke så nervøs for de emner der måles i microgram, for det er uendelig små mængder der er tale om. Hans bekymring går på den fokusering der er på disse emner.
Frygten ligger i den nervøsitet det kan skabe i hele saltvandshobbyen – at alle jagter så små værdier, så selv en dråbe kan være lig med overdossering. For der er ingen videnskabelige beviser for, at en lille ubalance i ens, feks Mobyldæn, er skadelig.
For god ordens skyld skal det nok nævnes, at De Jong selv sælger Tritons produkter, hvilket Arie De Jong også gør opmærksom på. Så der ligger ikke noget forretningsmæssigt i, at han nævner sin bekymring.
Gul/grøn Zoa uden problemer.
Gul/grøn Zoa uden problemer.
De Jong indrømmer, at der er et højt indhold af Jod i deres salt og ud fra de tal jeg har, så er der en overrepræsentation i stort set alle saltmærker af en vis kvalitet.
Når erfarne akvarister tilsætter yderligere, så sker det på grundlag af målinger og efter nøje observationer og overvågning af korallerne. Ethvert tegn på overdossering bliver der grebet ind overfor omgående.
Men det kræver indsigt og erfaring. Hvilket er noget som opnås gennem mange års koralhold.

Er der så noget galt med De Jongs Salt?
Det mener jeg ikke - på trods af det jeg har oplevet.
Det er stadig et godt kvalitetsprodukt som er rigt på sporstoffer. Jeg har da også tænkt mig at bruge det igen, men ikke uden opsyn (jeg har også 80 kg stående).
Jeg har lige læst, at nogle af de meget erfarne akvarister, dem med de akvarier vi alle sukker efter, skifter saltmærke med jævne mellemrum, netop for at modvirke en evt ophobning af enkelte elementer.
Der er nogen forskel på hvordan de enkelte fabrikanter vægter de enkelte elementer.
Et sådant skift i saltmærke ,efter en fast frekvens, er noget jeg overvejer i øjeblikket.
Blå Zoa. Ikke ramt.
Blå Zoa. Ikke ramt.
Jeg har spurgt om det kunne tænkes, at der ved en fejl, menneskelig eller maskinel, kunne være kommet for meget Jod i saltblandingen. Ingen andre værdier stikker i den grad ud, så det kunne være en forklaring.
Det har jeg desværre ikke fået svar på og får det nok heller ikke.
Jeg ved at de har meget travlt, men jeg har en idé om, at de helt sikkert har undersøgt den mulighed.
Det ville jeg i hvert fald gøre. Om det er tilfældet er nok svært at få at vide.

En så høj værdi kommer ikke bare sådan lige af sig selv. Når det har kunne lade sig gøre hos mig, skyldes det muligvis nogle ganske særlige forhold, som er tilstede i mit system. Hvad det er, ved jeg ikke.
Jeg har aldrig før oplevet røde alger, som i den grad eksploderer. I løbet af ingen tid overtog de alt, sideruder, bunden, fragmentdiscs og eggcrates i min fragtank. De kan have været medvirkende til det jodlager, som kan forsyne systemet med Jod løbende. De har næsten udkonkurreret andre algetyper i fragtanken.
Gylden Paly. Vokser fint.
Gylden Paly. Vokser fint.
Opsummering:

Det store spørgsmål er så - er det så ovre nu?
Jeg ved det ikke, men jeg håber det. Der er tegn på bedring, men der kan være langtidseffekter som jeg ikke har set noget til endnu.
Men alt det ovenfor nævnte, er stadig kun teorier – bygget på sandsynligheder, men stadig ikke endegyldigt beviste konklusioner.
Uanset hvad, så slipper jeg nok ikke for en større ombygning af det meste af akvariet.
Det er ikke gjort med at fjerne de døde koraller, klippe det af som lever og så ellers lade tiden løse problemerne.
Korallerne er vokset fast på revet, de sidder ikke bare i limen. Jeg har forsøgt, men det kræver en mejsel eller en Kangohammer af få dem af. Så søjlerne skal nok op, for at det kan ordnes ordentligt.
Så det ender måske med en helt ny opstart, hvem ved.
Endnu en Zoa uden problemer.
Endnu en Zoa uden problemer.
Sidste nyt.
Jeg har i dag talt med Thomas Friis fra Den Blå Planet. Han mener at de har et produkt som skulle kunne fjerne Jod, men han var ikke helt sikker.
En mulighed som blev nævnt var, at det måske var baseret på jernoxid eller aluminiumoxid.
Det første er ikke så sandsynligt, da jeg kører med Rowaphos, men alu oxid har jeg ikke prøvet.
På den anden side, så har Triton ikke nævnt det i deres løsningsforslag, på trods af at de opererer med begge produkter i forbindelse med deres metode. De ville vel have foreslået det.

Men jeg venter med spænding på, at Thomas vender tilbage når han har undersøgt det nærmere.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FrederikT
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 289
Tilmeldt: ons 25. mar 2009 17:41
15
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af FrederikT »

Det er da noget af en omgang du har været igennem.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik.

Meget flot og fyldig beskrivelse du kommer med! Jeg håber SÅ meget dine besværligheder har peaket og at du er på vej mod roligere tider nu. Det fortjener du sgu.

Tak fordi du deler dine fornuftige og gennemtænkte betrgtninger med os andre.

Det med at skifte saltmærke for at undgå ophobning af bestemte sporelementer er en god pointe syntes jeg.

Jeg kører jo selv "fuld triton" nu, så skal ikke selv lave vandskifte ( gys), men har en spand stående til nødsituationer. Jeg har valgt den "almindelige" red sea, præcis fordi der ikke er så høje værdier i af både de 3 hellige og sporstoffer. Så kan jeg selv supplere op hvis det er nødvendigt.

Igen, mange tak for at du deler dine erfaringer herinde.
Og held og lykke med dit gennemførte og smukke setup.

Ps. Jeg ville personligt ikke være så ked af det, hvis jeg skulle aquascape forfra med den erfaring du har :-). Men det er vidst et temperament spørgsmål ? Smiler.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
15
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Niclas »

crazy seahorse skrev: Særdeles mystiske reaktioner:

Nogle specifikke koraller, Montipora ”reverse pokerstar”, Montipora capricornis ”Tyree flower petal, og Cypastrea japonicus blev pludselig bleget. De blev næsten hvide på en nat. Det gik meget stærkt.
De var så hvide (lignede snegleangreb, men ingen snegle blev spottet), så jeg troede de var døde.
IMAG1983.jpg
Da jeg observerede, at det kun var på områder af korallen som var eksponererede for fuldt lys, mens de områder som lå i skygge ikke blegnede, flyttede jeg dem som jeg kunne, hen i mere skyggefulde omgivelser.
Nu har ”reverse pokerstar” og ”Tyree flower petal” genvundet deres farver og vokser som normalt, måske lidt mere end før.
IMAG2041.jpg
Dem som jeg ikke kunne flytte, men som tydeligst viste en forskel på om de stod i skygge eller i fuldt lys, er nu begyndt at genvinde deres farver. Da de var hårdest angrebet var de nærmest ”tofarvede”.
Cypastrea japonicus er nu normal at se på. Den står faktisk rigtigt flot.
Den store ”reverse pokerstar” er også ved at genvinde farven, men det er for tidligt at sige om den kommer sig 100%.
Et andet eksemplar af ”reverse pokerstar”, som står højt i revet, har vist tegn på ubehag. Den har været lidt bleg i det, men ikke hvid, da den står i skygge. Ingen PE af betydning. Den er nu begyndt at skyde/vokse, som lyn og torden.
For øvrigt var Montipora confusa også bleget, men her kunne man ane polypperne. Den er normal igen nu.
IMAG2099.jpg
Det som gør disse observationer ”særdeles mystiske” er, at der ingen ændringer er sket.
Den høje Jodværdi var jo konstateret, og den er som sagt på vej ned. Vandskiftet er øget til det dobbelte.
Det sidste skete lidt som en reaktion på den pludselige blegning.
Men der er ingen ændringer i lys eller flow. Temperaturen ligger konstant (jeg har køler på) og værdierne er også konstante.
Uanset hvor jeg har læst om det – og jeg har pløjet alt hvad jeg har kunne finde igennem, står der intet om blegning som en reaktion på forhøjet jodværdi.
Der står snarere det modsatte - at jodtilsætning muligvis skulle kunne modvirke/hæmme blegning.
Det i sig selv er underligt, men det som jeg finder allermest mærkeligt er, at en helt hvid koral kommer sig igen. Der er ikke tale om at det hvide overvokses af nyt væv, den får farven igen.
Som om Zooxanthellerne er taget på ferie og så er vendt tilbage.


Selv Cypastrea japonicus (som er en LPS, den er rødbrun med små forhøjninger, hvor der sidder grønne/gulgrønne polypper i hver forhøjning), var helt hvid med små hvide knopper, står nu smukt rødbrun med fine farvede polypper igen.
IMAG2100.jpg
Interessant læsning, det er godt nok noget af en tur du har været igennem Erik!
Når jeg læser dine observationer er der dog noget der falder mig i øjnene. Jeg ved ikke om jeg vil give dig ret i at der ingen ændringer er sket. Du nævner jo selv at du flyttede de koraller du kunne, til mere skygge. Ligesom du er ved at bringe jod ned på et mere tåleligt niveau. Det i sig selv kan have gjort nok.
Nu ved jeg ikke noget om hvordan jod påvirker koraller som sådan, men jeg ved at jod i tilstrækkelige mængder er det rene gift for (muligvis alle) organismer, inkl. bakterier. De fleste herinde kan sikkert huske Deres mor rense sår med jod før man fandt ud af at det var en dum idé! Så en hypotese om at joden har svækket korallerne er nok ikke helt ved siden af, der så har drevet dem ud i at skaffe sig af med zooxanthellerne.
Og så er det iøvrigt ikke unaturligt at større dele af rev af og til bleges, hvorefter de fremstår fint brune/grønne/whatever ude i naturen efter noget tid igen, det er en helt normal reaktion blandt koraller at de forsøger overlevelse ved skille sig af med deres zooxantheller (hvad enten de optager dem for næring, eller simpelt presser dem ud af deres væv). Korallers væv i sig selv er jo som bekendt gennemsigtigt, så det er mængden af alger og fluorescerende pigmenter der afgør deres farver.

Held og lykke fremover med baljen ihvertfald :GO
Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Ole Bach »

Hej Erik.
Tak for at dele dine opleveler. Det er noget af en omgang du har været igennem. Det er spændende hvad man kan få ud af sådan en Triton test.
Har du overvejet muligheden for old tank syndrome?
Det vil triton OES testen ikke måle.
Alternativt så kan du prøve at læse denne artikel om sporestoffer / tungmetaller:
http://reefkeeping.com/issues/2002-12/r ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Preben »

Meget flot indlæg, og sikke en masse data at videre give.
Tak for det
Mvh Preben
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af ole kekkonen »

Av! Jeg har lige laest at Pigment Tab og tilbagegang i koraller mistaenkes Jod forgiftning.
...Maaske det er en forgiftning,koraller er Ikke SAA komplexe dyr og dödsfald har som Regel et par Symptomer med Sig.

For nogen Aar Siden var jeg Moderator paa et Forum,der eksperimenterede med giftig Pigment dossering.jeg mistet selv endel paa den Konto og ved Hvordan det föles naar man Tar koraller op,af vandet.saa er man noget Til det Punkt hvor det er forbi tror man,naar en koral,gaar i negativ Spiral er det som om hele Kolonien forsvinder.jeg fotograferet da ogsaa og det var selvfölgelig med den dyreste Chrome Film jeg Havde Raad Til

Jeg Haaber virkelig snart det er Slut for dig at Stresse over Baljen.
Senest rettet af ole kekkonen søn 27. jul 2014 08:48, rettet i alt 1 gang.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af charlie saltvand »

Dodomand skrev:Hej Erik.
Tak for at dele dine opleveler. Det er noget af en omgang du har været igennem. Det er spændende hvad man kan få ud af sådan en Triton test.
Har du overvejet muligheden for old tank syndrome?
Det vil triton OES testen ikke måle.
Alternativt så kan du prøve at læse denne artikel om sporestoffer / tungmetaller:
http://reefkeeping.com/issues/2002-12/r ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hejsa Dodomand.

Hvad er old tank syndrome egentligt???

Er det ikke "bare" en masse betegnelse for flere forskellige dårligdomme i baljen, som man ikke ved hvad er, og som opstår over tid ...... og det eneste man med sikkerhed ved at at baljen har kørt fint i xx antal år?

Jeg ved ikke hvad du mener en Triton oes test er, men den store test de tilbyder tjekker for fx MANGE forskellige metaller. Bl.a. bly, kobber, zink, tin, jern, aluminium. Mm.

Tak for linket!! :W

God læsning.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Carsten »

Jeg husker at man ved "old tank syndrome" havde fundet ud af at der skete en ophobning af tung metaller. Blandt andet arsenik, men vist også nogle andre "kedelige" metaller.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Dodomand og Charlie.
Fine tanker.
Old Tank Syndrome har skam været overvejet, men er sat lidt ud på sidelinjen i en periode.
Det er et begreb man anvender, når gamle veletablerede akvarier med mange år på bagen, pludselig - uden forvarsel og forklaring i øvrigt, crasher.
Man mener, så vidt jeg ved, at det skyldes en ophobning af metaller, som til sidst bliver for meget.
(Skal man være rigtig grov, så svarer det til det vi får at vide af lægerne når de ikke kan sige hvad vi fejler - det er en virus (undskyld NielsK, kunne ikke dy mig :beer: ))

Det sidste jeg har læst omkring det, er en teori om, at det snarere skyldes manglende eksport af næringsstoffer, som igen skaber en ophobning.
Selvom man kører BB og suger alt sediment op, laver vandskift og passer de øvrige vedligeholdelsesopgaver, så er der stadig de levende sten.
Her kan ophobes en masse der kan være svært at få fat på.

Mht Triton testen, så havde jeg en dialog med Flemming og han gjorde opmærksom på, at det kun var den kemiske sammensætning af vandet, den måler.
Den fortæller intet om en eventuel biologisk sammensætning. Tilstedeværelse af en skadelig bakteriefauna viser den ikke.
Det er nok det som De Jong hentyder til, da han nævner sin bekymring - ikke over testen, men mere det fokus den retter mod de meget små metaller, som måske/sandsynligvis ingen betydning har. Dette er ikke ment negativt, for testen er som sagt god nok.
Man skal tænke på, at flere af disse elementer er til stede i så små mængder, at en meget lille tilførsel kan få en måling til at vise OD.
Jod kan feks hæves blot ved at fodre med grøntfoder.

@Ole
Det var interessant, at du også har læst det om vævstab som følge af jodforgiftning.
Kan du huske hvor du så det?

Grunden til at Old Tank Syndrome blev sparket til hjørne er, at så gammelt er akvariet trods alt ikke. Men stenene kan i princippet være ret gamle. Men der er nu ikke så mange i.
Buddet ville også være godt - hvis ikke der var andre tegn. De røde algers fremmarch i fragtanken er nok det mest markante. Hvis man kigger på billederne, kan man se hvordan eggcrates er komplet dækket af dem. Og så lige målingen, som er unormalt høj.

Jeg har med stor fornøjelse og interesse læst Ron Shimeks artikler og også den i det link Dodomand lagde ind. Jeg brugte både Shimek, Randy Holmes Farley og flere andres indlæg og artikler, da jeg udarbejdede jod tråden.

@Niclas
Fine tanker. Jeg går lige og tygger lidt på det og vender tilbage.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Ole Bach »

charlie saltvand skrev:
Dodomand skrev:Hej Erik.
Tak for at dele dine opleveler. Det er noget af en omgang du har været igennem. Det er spændende hvad man kan få ud af sådan en Triton test.
Har du overvejet muligheden for old tank syndrome?
Det vil triton OES testen ikke måle.
Alternativt så kan du prøve at læse denne artikel om sporestoffer / tungmetaller:
http://reefkeeping.com/issues/2002-12/r ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hejsa Dodomand.

Hvad er old tank syndrome egentligt???

Er det ikke "bare" en masse betegnelse for flere forskellige dårligdomme i baljen, som man ikke ved hvad er, og som opstår over tid ...... og det eneste man med sikkerhed ved at at baljen har kørt fint i xx antal år?

Jeg ved ikke hvad du mener en Triton oes test er, men den store test de tilbyder tjekker for fx MANGE forskellige metaller. Bl.a. bly, kobber, zink, tin, jern, aluminium. Mm.

Tak for linket!! :W

God læsning.

Hilsen Charlie
Old tank syndrome er en kombination af flere ting.
Eksempelvis hvis man har en sandbund der ikke bliver omrørt af mikroorganismer kommer der på et tidspunkt døde zoner i den XXXXX del hvilket resulterer i at der på et tidspunkt frigives hydrogensulfat som er giftigt:
http://reefkeeping.com/issues/2005-12/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er det samme problem man ser i DSB som ikke er sat rigtigt igang, eller hvor mikroorganismerene bliver dræbt af ozon eller UV.
Her er en artikkel om hvordan sandbunden egentlig fungere:
http://reefkeeping.com/issues/2003-06/r ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Den anden ting der også dækkes af old tank syndrome er som Carsten siger ophobning af sporestoffer / tungmetaller som ikke bliver brugt i akvariet.
Hvis man læser på nogle salte er indholdet af nogle metaller højere end de er i rigtigt havvand hvilket over tid kan betyde en ophobning.

Triton tilbyder 2 typer test:
OSP tester for - Na, Ca, Mg, K, Sr, B, Br, S, Li, Be, Ba, Ti, V, Cr, Mn, Fe, Co, Ni, Cu, Zn, Al, Si, As, Sb, Sn, Cd, Se, Mo, Hg, P (PO4), Pb, I
HPLC tester for - Cl, F, NO3

Men som i kan se tager disse test ikke højde for hydrogen-* der opstår i forskellig art i vores akvarier.

@ Crazy Seahorse / Erik: Har du overvejet at fjerne din sandbund / ændre flow i dit akvarie for at se om det skulle hjælpe?
Akvariet behøves ikke være særlig gammelt hvis sandbunden ikke omrøres eller der en et indhold af noget som ikke er ønsket.
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Flemming »

Meget fin beskrivelse du har lavet Erik og sikke en omgang du har haft.
Med hensyn til at nedbringe Iod i din balje til 0,06ppm, findes der en mulighed via Tritons Specielle salt de kalder "Pure". Det indeholder alle makroelementerne der skal bruges, men er helt uden sporelementer. Ved at lave 4x15% vandskifte får du bragt din iod betydeligt ned.
Jeg har lige forespurgt specifikt hos Triton om indholdet af jod i deres Pure. Jeg vender lige tilbage når svar kommer.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

@Dodomand
Kører med BB af samme grund.
Der ligger lidt småtteri hist og pist, da det var svært at få det hele op.
Det er fjernet i starten af begyndelsen på miséren. Men indtil da lå der kun lige så bunden var dækket - vi taler omkring 1-2 mm.

Dine tanker omkring DSB er interessante, da jeg selv i anden sammenhæng har undersøgt lidt mere om det.
Man kan lave en forfærdelig ravage med sådan en bund, bla det du nævner, når den slår en bøvs. Det kan lægge et akvarie øde på no time - og det er alt, fisk koraller the lot.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

Flemming skrev:Meget fin beskrivelse du har lavet Erik og sikke en omgang du har haft.
Med hensyn til at nedbringe Iod i din balje til 0,06ppm, findes der en mulighed via Tritons Specielle salt de kalder "Pure". Det indeholder alle makroelementerne der skal bruges, men er helt uden sporelementer. Ved at lave 4x15% vandskifte får du bragt din iod betydeligt ned.
Jeg har lige forespurgt specifikt hos Triton om indholdet af jod i deres Pure. Jeg vender lige tilbage når svar kommer.
Ved du om aluminium baseret Po4 fjerner også fjerne Jod?
Jern baseret (Rowaphos) ser ikke ud til at have en effekt.

Måske Triton ved det?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Flemming »

crazy seahorse skrev:
Flemming skrev:Meget fin beskrivelse du har lavet Erik og sikke en omgang du har haft.
Med hensyn til at nedbringe Iod i din balje til 0,06ppm, findes der en mulighed via Tritons Specielle salt de kalder "Pure". Det indeholder alle makroelementerne der skal bruges, men er helt uden sporelementer. Ved at lave 4x15% vandskifte får du bragt din iod betydeligt ned.
Jeg har lige forespurgt specifikt hos Triton om indholdet af jod i deres Pure. Jeg vender lige tilbage når svar kommer.
Ved du om aluminium baseret Po4 fjerner også fjerne Jod?
Jern baseret (Rowaphos) ser ikke ud til at have en effekt.

Måske Triton ved det?

Erik
Hej Erik
Jeg læser på AL99 fosfat fjerner at den fjerner po4, barium og sillicat. Ikke jod.
Men spørger lige for at checke.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Preben »

Bort gives en flaske jod. Jeg ved ikke hvorfor jeg har købt den. Den kommer ikke i min balge
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af nbd »

Tak for din grundige beskrivelse, Erik! Den tror jeg vi alle kan blive lidt klogere af :y

Det, som jeg især hæfter mig ved, er at nogle koraller mv. går fri, f.eks. Montipora, Ricordia og Zoas. Det er måske de bedste 'begynderkoraller' fordi de tåler mere ustabilitet?

Flot at du holder ved. Det er beskrivelser som denne og Peders kamp, der viser at man ikke bare skal give op ved modgang!

PS: du havde sikkert fået massivt cyanoangreb i dine killiopdrætsakvarier, hvis du havde skiftet :T
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af nbd »

Forresten - du kan sælge brugt vand som iodtilsætning til os andre :T
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af gnizten »

Preben skrev:Bort gives en flaske jod. Jeg ved ikke hvorfor jeg har købt den. Den kommer ikke i min balge
Jeg tror ikke at du skal regne med at Erik eller undertegnede er interesserede i den.... :BA
Mange hilsener
Tom.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik.

Jeg har spurgt til AL 99 og dens evt. Evne til at fjerne jod på UL reef. Der er ingen der har meldt tilbage at de ved med sikkerhed at det fjerner jod. Der er bl.a kommet det svar at lys og skummer fjerner jod.

Jeg tænker at makro alger jo er storforbrugere af jod og ELSKER det. Kunne man ikke prøve at smide EN MASSE makro alger i din sump og så se hvad der sker med jod indholdet?

Makro algerne kan jo bare smides ud efter tjeneste?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Forresten - du kan sælge brugt vand som iodtilsætning til os andre :T
Jo, god idé.
Når forhandlere kan tage penge for "modnet" vand, så kan jeg vel også sælge jodberiget vand.
Med 1000L + om måneden kan det give en god klatskilling til nye koraller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Flemming »

gnizten skrev:
Preben skrev:Bort gives en flaske jod. Jeg ved ikke hvorfor jeg har købt den. Den kommer ikke i min balge
Jeg tror ikke at du skal regne med at Erik eller undertegnede er interesserede i den.... :BA
Jeg tilsætter jod og mener det er vigtigt for korallernes trivsel og vækst og ikke mindst farver. Dog er jeg enig med jer i at man skal tilsætte det ret kontrolleret og kun hvis vandværdien for iod er for lav. Mit target er 60 ug eller 0,06ppm. Så helt droppe det tror jeg ikke er smart. Mange har positive erfaringer med jodtilsætning og stort set alle kendte mærker/producenter har det på hylden. Men igen, man skal passe meget på ikke at overdosere, så man oplever dine høje tal Erik.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af crazy seahorse »

Uanset hvor jeg har søgt, hvem jeg har rådspurgt og jeg har været rigtig meget omkring.
Så tager alle udgangspunkt i, at man dosserer Jod. Alle skriver her, sæt dosis ned eller stop til du har en normal måling igen.
Det har virket som om jeg trådte på ukendt land her.
Ingen har åbenbart haft en forestilling om, at det måske kom ind gennem saltet.
Og med rette, for vi regner jo med at det er ok, at værdierne er inden for det "normale".
Vi, eller jeg, kigger slet ikke den vej.
Måske er det noget det er nødvendigt at gøre fremover.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Ole Bach »

charlie saltvand skrev:Hej Erik.

Jeg har spurgt til AL 99 og dens evt. Evne til at fjerne jod på UL reef. Der er ingen der har meldt tilbage at de ved med sikkerhed at det fjerner jod. Der er bl.a kommet det svar at lys og skummer fjerner jod.

Jeg tænker at makro alger jo er storforbrugere af jod og ELSKER det. Kunne man ikke prøve at smide EN MASSE makro alger i din sump og så se hvad der sker med jod indholdet?

Makro algerne kan jo bare smides ud efter tjeneste?

Charlie
Hej Charlie.

Ideen med at bruge makro alger er præcis den løsning som der skal til for at løse det som Erik beskriver her:
Det sidste jeg har læst omkring det, er en teori om, at det snarere skyldes manglende eksport af næringsstoffer, som igen skaber en ophobning.
Der er mange forskellige løsninger, og det er svært at sige præcis hvad der skal til.
Der er mange der har gamle akvarier med sand i hvor løsningen til at holde gang i det hele er at have en masse organismer i sandet. Andre køre BB og dermed har man ikke behov for de samme organismer i akvariet. Der er fordele og ulemper ved begge dele, og jeg kan ikke sige hvilken løsning der er bedst.
Desuden skal det også nævnes at langt de fleste akvarier undergår store ændringer igennem den tid der er oppe, og som vi også ser her på forumet er den generelle levetid på et akvarium ikke særlig lang (måske 2 år) det betyder at mange akvarier lukkes før der opstår problemer med OTS.

Det er utrolig vigtigt for vores hobby at der er folk som Erik der vil dele den information / effering som der kommer når man har haft et akvarium i nogle år. :clap:

Jeg tror personligt ikke at det er indholdet af Jod der laver problemerne, jeg tror man skal søge et andet sted. Igennem det arbejde jeg har haft med at undersøge forskellige salte til at tage ind i min virksomhed er jeg stødt på salte der indeholder små mængder af:
uranium (U),
germanium(Ge),
silver(Ag),
bismuth(Bi),
gallium(Ga),
zirconium(Zr),
tin(Sn)
Disse metaller (og actinider) er typisk i den tunge ende, og det ville undre mig hvis det vil være muligt at få lige så meget ud som man kommer i ved et vandskifte.
Nogle af dem er ikke skadelige, andre er.
Jeg kan ikke udtale mig om mængden af disse i DeJongs salt da jeg ikke har set en analyse af det, men over tid kan det blive et potentielt problem for nogle salte.

Jeg tror det bliver dyrt at teste for disse metaller, og det er ikke sikkert det overhovedet vil give mening? Grunden til jeg bringer det op er vi kan ikke være helt sikker på hvad det præcis er der foresager STN og RTN men min personlige teori er at vi skal kigge i nye retninger for at finde problemet.
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Ole Bach »

crazy seahorse skrev:Uanset hvor jeg har søgt, hvem jeg har rådspurgt og jeg har været rigtig meget omkring.
Så tager alle udgangspunkt i, at man dosserer Jod. Alle skriver her, sæt dosis ned eller stop til du har en normal måling igen.
Det har virket som om jeg trådte på ukendt land her.
Ingen har åbenbart haft en forestilling om, at det måske kom ind gennem saltet.
Og med rette, for vi regner jo med at det er ok, at værdierne er inden for det "normale".
Vi, eller jeg, kigger slet ikke den vej.
Måske er det noget det er nødvendigt at gøre fremover.

Erik
Hej Erik.
Jeg tror en af grundende til det er "ukendt land" er at producenterne heller ikke er 100% sikker på indholdet af sporestoffer / metaller.
Selvfølgelig kender de indholdet af mest basale sporestoffer og metaller, men der er stor forskel på hvad de måler.
Her er en lille hurtig liste over hvad en leverandør opgiver der er i deres salt:
pH
KH
Sodium
Magnesium
Potassium
Calcium
Strontium
Rubidium
Iron
Lithium
Chloride
Sulfate
Bromide
Fluoride
Boron
Iodine
Molybdenum
Zinc
Vanadium
Aluminum
Barium
Nickel
Titanium
Copper
Cesium
Manganese
Selenium
Tungsten
Antimony
Cobalt
Vitamin B1
Vitamin B12
Diaminocaproic Acid
Glysine
Aminopropionic Acid
Glutamic Acid
Tryptophan
Cystine
Threonine
Aminocaproic Acid
Serine
Histidine
Aspartic Acid
Og det jeg nævnte i min tidligere post
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af nbd »

Et af problemerne ved at lave salt er forurening med andre stoffer. Kemisk rene salte er møgdyre, og dem bruger producenterne ikke.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev: Ingen har åbenbart haft en forestilling om, at det måske kom ind gennem saltet.
øh nåhh,læser du ikke hvad man skriver,jeg quoter lige mig selv,fordi det begynder blive svært skrive detsamme om og om igen på en ny måde
jeg ville være ængstlig med de mega vandskift ihvertfald,dårligt sammensat salt og ophobning af tungmetaller er lige det jeg kan komme i tanke om.
fra den her tråd der er du med i http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 5&p=656377" onclick="window.open(this.href);return false;
og her
Hvis årsagen var tilførsel af gift kan det jo også komme ifra dyr noget som en svamp eller en blødkoral man har tilført systemet langt tid føre effekten blev klar
har du ændret på foderet omkring det tidspunkt baljen begyndte kradse af?fodrer du nok?hvis du har fodret tilstrækkelig og dyrene har vokset i og med de har taget foder til sig fra vandet er det kumulativt muligt de smider all næringen tilbage:(Da alle lever mer eller mindre af detsamme vil de også være underernæret nogenlunde samtidig.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 5&#p652915" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Koralfarmen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: lør 7. sep 2013 21:15
10
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre, DK
Kontakt:

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af Koralfarmen »

Hej Erik
Jeg har fået svar fra Triton.
Det forholder sig som vi allerede havde antaget.
AL99 er aluminiumsbaseret po4 fjerner og tager ikke jod med.
Ved små overdoseringer af jod, kan aktivt kul tage lidt af det. Eller vil makroalgerne optage en del.
Men som i dit tilfælde er der en kraftig forhøjet jodmængde og de anbefaler også at man bruger "Pure" som er deres special salt, som ikke indeholder jod. Men indeholder makroelementer så de ikke kommer ud af kurs.
Det vil være min anbefaling til dig.
Held og lykke uanset hvordan du vælger at sænke dit jod indhold.
Hilsen Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdatering af mit "ubalance" problem.

Indlæg af ole kekkonen »

så er man igen ved at smide alger,bakterier pg processer i samme bås.
generelt er der rigtig meget som konkurerer om den samme slags opløst næring ifra forkellige kilder(og hvem siger nyblandet saltvand har noget af det i sig)nogen er bedre til at optage næring end andre selvom biomassen kan være den samme størrelse.

og og magneter... :)nu ved jeg ikke hvor meget neodym koraller tåler men en ld50 på mus modsvarer nogenlunde detsamme som bordsalt.måske man kan se det om "pods" populationen er væltet?bare manglen på dem kan få en balje til at vælte fordi det er foderet.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"