"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Reef safe behandling af Ich/hvide pletter.

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Nu lyder jeg snart som om jeg bare er her for at vaere modsat
Men UV udryder dem ikke (medmindre alt vand i akvariet bliver sendt igennem UV.

Ich gemmer sig ligesom copepods og amphipods i sandbunden og i sten osv.

UV vil ogsaa slaa dem ihjeld, men man kan ikke sige at UV er en god ide for at udrydde dem.

Jeg vil sige at UV er en ud af mange maader at holde ich til et minimum.

det er meget muligt at du har ret i det du siger, men har stadig ikke set skyggen af pletter siden der kom uv og ozon på, så noget må det da hjælpe
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

muldfred skrev:det er meget muligt at du har ret i det du siger, men har stadig ikke set skyggen af pletter siden der kom uv og ozon på, så noget må det da hjælpe
Det er praecist min pointe. UV, sunde fisk, god foede og et sundt akvarie vil holde ich paa afstand. Fisk i god stand kan selv holde ich 99.5% vaek.
UV osv. hjaelper en hel masse, og er grunden til at jeg selv har accepteret deres tilstaedevaerelse i mit akvarie. Jeg ved de er der, men saa laenge jeg kun ser en hvid plet en enkelt gang hver 6. maaned generer det mig ikke.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Man ser ofte folk sige at hvide pletter/ich er et resultat af stress.
Det passer ikke. Hvis der ikke findes ich i din tank saa kan de ikke dukke op bare fordi du har en stresset fisk.
Billede
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Selvom Cryptocarion irritans er en parasit er der stadig tale om en sygdom. Sygdomme kan skyldes virus, bakterier (infektioner), parasitter, forgiftninger, læssioner og en masse andre faktorer.

Jeg er enig i, at stress og Cryptocarion ikke har noget med hinanden at gøre. Raske og ellers ustressede fisk kan også sagtens få de hvide pletter, hvis parasitternes tilstedeværelse i akvariet bliver for massive.
UrbanSage skrev: Det er ikke korrekt.
Det er muligt at udryde ich via kobber eller hyposalinity men det bliver noedt til at ske i et karantaene akvarie da koraller, snegle og en masse andet ikke ville overleve.
Hvis du holder de kurerede fisk ude af hoved akvariet i seks uger saa ville det ogsaa vaere fri for ich saa derefter kan du flytte fiskene tilbage.
Det har ikke noget at goere med held, kun lidt planlaegning og forsigtighed.
Ich er ikke en sygdom, det er en parasit. Hvis den bliver udryddet saa dukker den ikke bare op igen af sig selv. Men for at holde ich ude at akvariet bliver man saa noedt til at placere alt nyindkoeb i karantaene da ich kan komme tilbage via saltvand i en pose med en koral.
Der har du selvfølgelig en pointe ;)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

nyberg skrev:Selvom Cryptocarion irritans er en parasit er der stadig tale om en sygdom. Sygdomme kan skyldes virus, bakterier (infektioner), parasitter, forgiftninger, læssioner og en masse andre faktorer.
Er ikke helt med paa hvad du mener. Maaske er det danske ved at vaere lidt glemt :D

Hvis der sidder en igle og suger paa dig saa vil du da ikke sige det er en sygdom?
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

UrbanSage skrev:Hvis der sidder en igle og suger paa dig saa vil du da ikke sige det er en sygdom?
Ja, måske er iglen et grænsetilfælde, så længe at iglen ikke svækker mig. Men f.eks. malaria skyldes også en parasit. Her er der vel ikke så meget tvivl om, at den falder under kategorien sygdomme ;-)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Malaria er en sygdom men det er myggen ikke.

Ich er ikke en sygdom paa samme plan som en myg i sig selv heller ikke er en sygdom. Og fisk doer ikke af en sygdom efter en kamp med ich.
De doer af iltmangel. (for det meste)

How does Ich kill fish?
Scientists are not sure exactly how Ich kills fish, but several observations give clues to what is occurring during Ich infections. The top layer of the gill cells, the epithelium, reacts to an Ich invasion by thickening, and this results in a restriction of the oxygen flow from the water to the blood in the
gills. The respiratory folds of the gills, the lamellae, also become deformed, reducing the transfer of oxygen. The shear numbers of Ich organisms covering the gills also causes a mechanical blockage of oxygen transfer. These conditions combine to stress the fish by hindering respiration. The epithelial layer of the gill may separate and cause loss of electrolytes, nutrients and fluids from the fish, making it difficult for the fish to regulate the water concentration in its body. Secondary bacteria and fungi also invade the fish more easily while it is impaired from the Ich infection.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

UrbanSage skrev:Malaria er en sygdom men det er myggen ikke.

Ich er ikke en sygdom paa samme plan som en myg i sig selv heller ikke er en sygdom. Og fisk doer ikke af en sygdom efter en kamp med ich.
De doer af iltmangel. (for det meste)
Myggen er kun et transportmiddel for malariaparasitten, men derudover har den intet med malaria at gøre. Du kan ikke sidestille Cryptocarion med en myg i det her tilfælde, men næreme malariaparasitten. Der er dog to vidt forskellige ting. Malaria er en endoparasit, Cryptocation en ectoparasit - dvs. den sætter sig uden på værtsorganismen.

Jeg tror at ret mange vil påstå, at en Cryptocarion-ramt fisk ikke er syg, især ikke, hvis den er nået dertil, at den er ved at bukke under. Ja, det skulle da lige være en skruppelløs sælger...

Derudover mener jeg, at det er ordkløveri, om man dør af sygdommen, eller om man dør af det, som sygdommen gør ved organismen (kvælning, organsvigt mv.). ;-)
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Jeg proever ikke at kloeve noget som helst :D vil gerne bare forstaa hvad specifikt det er du mener er sygdom og hvad det er som er parasit.
Billede
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Og jeg vil bare gerne af med pisset!!
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

UrbanSage skrev:Jeg proever ikke at kloeve noget som helst :D vil gerne bare forstaa hvad specifikt det er du mener er sygdom og hvad det er som er parasit.
I det her tilfælde mener jeg, at Cryptocarion irritans både er en parasit og en betegnelse for en sygdom. En sygdom fordi, jeg ikke ved, hvordan jeg skal ellers betegne den helbredsmæssige tilstand, som en fisk har, hvis den er angrebet. Ligsom at man har malaria, hvis man er angrebet af malariaparasitten.
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

Og jeg vil bare gerne af med pisset!!
Er det blevet være?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Indlæg af bmvw »

Nej, ddet er det samme!
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 926
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 20:33
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Ok, jeg ved ikke helt om jeg er enig, men det er nok heller ikke saa vigtigt. Jeg mener dog at i denne traad er der et vaeld af information til dem der vil af med ich eller holde parasitten nede. Men der skal lige laeses lidt ;)
Brugeravatar
K.E
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 718
Tilmeldt: lør 10. jul 2004 08:22
19
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af K.E »

..
The sea, once it casts its spell, holds one in its net of wonder forever.
Jacques Cousteau
Besvar

Tilbage til "Sygdom"