"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovnfiskene dør

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
palle
Reactions:

Klovnfiskene dør

Indlæg af palle »

Hej med jer.

Jeg er ny herinde, så dette er min første henvendelse.
Mit problem består i at jeg for snart fire uger siden anskaffede mig en lille flok alm. klovnfisk fra Akvarieudstyr.dk Siden er det gået støt ned af bakke og i dag er der kun to tilbage, der også er ved at sygne hen. Alle vandværdier ligger hvor de skal og der er ingen synlige tegn på sygdom hos fiskene andet end de blegner. Jeg har noteret mig at de har meget tynd/slimet afføring jeg har også oplevet nogle mærkelige røde klumper i deres afføring, hvorefter de stopper med at æde. De "gæller" også hurtigere end normalen er.

Efter en snak med Thomas fra Klovnfisken, kunne vi komme frem til den konklusion at de formegentligt er fanget med gift og derfor har virket rimeligt friske fra starten for så at sygne hen. Men jeg ville høre om der er andre der har erfaring med dette problem og om det kan tænkes at det ER på grund af gift-fangning de bliver syge med tiden.

På forhånd tak for hjælpen


Brugeravatar
kim bodenhof
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 241
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 17:27
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
Kontakt:

Indlæg af kim bodenhof »

det kan vel også godt være en flagelat, altså en bakterie i tarmsystemet. men se tiden an jeg har selv været ude for det samme og mistede to stk. ellers er alternativet og flytte dem over i et lille akvarie´med et filter på og give dem noget antibiotika, men jeg har ingen erfaring med dette i saltvand kun ferskvand.


Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år
Billede
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Hej Kim

Det kunne måske være en mulighed. Der er bare ikke så meget tid til at se tiden an, for der er kun de to tilbage. Jeg har prøvet med en "bactopur direct" kur i et isoleret akvarium uden held. Jeg har også fået tudet ørene fulde af at det er fordi det er et nystartet anlæg....bevares, det har kun kørt i tre måneder, men der har aldrig været skred i nogle vandværdier. Jeg måler jævnligt på især ammoniak og nitrat og det er lig 0. Det skal siges at jeg ikke har andre fisk i øjeblikket, så det er svært at kunne sige noget om at mine andre fisk ikke fejler noget ;-)


Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Hvor mange klvonfisk købte du i alt, til at starte med?


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Hej Mikkel

Jeg købte en lille flok på syv stykker.


Brugeravatar
kim bodenhof
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 241
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 17:27
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
Kontakt:

Indlæg af kim bodenhof »

jeg tror ikke dine andre fisk fejler noget. men jeg har fået samme fur i starten lige som dig, for mig lød det at saltvandsfisk ikke kunne være syge man kunne kun have dårlige vandværdier, men læg det på hylden og kom vidre. jeg tror at det er en flagelat, og jeg stoler ikke rigtig på det medicin som forhandlerne sælger da det kun har virket på 10% af de tilfælde jeg har haft i ferskvand. men en god omgang antibiotika har somregel altid virket på tarm bakterier. det er et forsøg værd og så kan vi lære af det.


Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år
Billede
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

Har de været oppe at slås? Der er en del som kun har kunnet holde to, fordi de som regel lever som par, og kan være meget terriroriale i disse par. Derfor kan de godt finde på at tæve hinanden til døde. Jeg siger ikke at det ikke kan være en sygdom, men du skal være opmærksom på at det kan forholde sig sådan, at de kan finde på at slå hinanden ihjel, indtil de er to tilbage. De sidste to, kan selvfølgelig også godt have fået en del skrammer, og lide last, af det.


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Meningen fra starten var at når de havde dannet par, skulle resten tages fra så de ikke kom op at slås. Men de har aldrig været oppe at toppes, så det kan heller ikke være det. Men måske en antibiotika-kur er værd at prøve på de sidste to der er tilbage. Nu skriver du at du aldrig har stolet på det medicin man kan købe til sine fisk.....hvilken type antibiotika vil du da anbefale, for jeg regner ikke med det er sin læge man skal lave en studehandel med ;-)

Men det ville stadig være rart at høre om nogen der havde fået fingre i en dårlig sending fisk, der angiveligt var fanget med gift og høre om deres erfaring omkring dette. Jeg er godt klar over man ikke får forhandleren til at indrømme dette.


Brugeravatar
kim bodenhof
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 241
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 17:27
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
Kontakt:

Indlæg af kim bodenhof »

du skal have fat i noget hos din dyrlæge. og hvis han ikke kan skaffe det skal du bare gå til den næste, men noget der hedder metronidazole fra alpharma. og så går det vist en pille til 30L


Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år
Billede
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Hej Kim

Det må prøves. Hvor længe skal jeg lade fiskene behandle?


Brugeravatar
kim bodenhof
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 241
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 17:27
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
Kontakt:

Indlæg af kim bodenhof »

en uge eller til de er raske, men ingen foder i perioden så du ikke får nitrat


Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det lyder helt som om de har fået det som i ferskvand kaldes bugvattersot. De spser tilsyneladende, men spytter det ud igen. Afføringen er en lang tynd hvid tråd. De respirerer hurtigt. Senere vil de begynde at svulme op.
Du behøver ikke at få fat i en dyrlæge. Det middel som du skal have fat i Hedder Furapond fra JBL eller Aquafuran fra?? Den eneste forskel på midlerne er mængden af Nifurprinanol(nok stavet forkert).
Furapond er det absolut billigste. Jeg har heldigvis ikke været nødt til at af prøve midlet i saltvand, men ved at Nifurprinanol bruges i akvariebutikker med saltvand, i ren form.


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Nu får jeg så mange råd at man bliver lidt forvirret. Jeg har ikke konstateret opsvulmede buge hos de klovnfisk der er døde. Men beskrivelsen af lang tynd hvidlig afføring passer godt nok. Men fiskene har fuldstændigt mistet ædelysten....ikke så meget som at nippe til maden.

I mine ferskvandsdage kan jeg mindes en kampfisk der fik bugvattersot og det er ikke til at tage fejl af....det ser meget grimt ud.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ja, det ser meget grimt ud, og det her er formentligt de første stadier af det. Men et eller andet skal du gøre, hvis du ikke vil smide fiskene i toilettet med det samme.


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Jeg takker for alle jeres gode råd og vil følge op på behandlingen af mine klovner. De må vente med at ryge i toiletet til alle behandlingsmuligheder er udtømte.....eller de er døde inden.


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Så er mine to sidste klovner sat i behandling med både antibiotika og kobber i karantæneakvariet. Ifølge min dyrlæge (der faktisk HAR forstand på fisk), skulle der ikke være nogen problemer i at behandle med begge typer medicin samtidig. Jeg vender tilbage med resultatet af behandlingen.


Brugeravatar
kim bodenhof
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 241
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 17:27
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vordingborg (sydsjælland)
Kontakt:

Indlæg af kim bodenhof »

jammen det glæder jeg mig til at høre


Mvh Kim Bodenhof
http://www.onlinenu.dk/bodenhof
250L bliver snart byttet ud med 530L
27L nano har kørt i snart 2år
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvilket antibiotika har han ordineret?


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Hvis du søger på tidl. indlæg havde vi samme problem i Århus tidligere på året med en sending klovne fra John´s saltvand. Vores klovne døde på præcis den måde du beskriver :( Negativt..

Tror bestemt ikke det er fordi de er fanget med gift, tror de er syge af en virus/bakterie/parasit.

Klovne er nogle af de nemmeste fisk at fange, så hvorfor bruge gift ? De svømmer faktisk selv ind i nettet når de forsøger at forsvare deres anemone..

Men det er rigtigt spændende om du får dem helbredt. Hvis det er virus er der nok ikke meget at gøre, men parasitter falder for metronidazol og en hel del bakterier. Kobber lyder også meget spændende..


palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Hej Carsten og Nielsk

Den antibiotika han har ordineret er netop metronidazol. Jeg lod dem behandle i to dage med antibiotika´en og kobber i karantæne. Resultatet var at finderne smeltede fuldstændigt (hale og brystfinner). Det var tydeligt at medicinen havde angrebet et eller andet på finnerne, men desværre overlevede de ikke behandlingen. Det spøjse var så at det i første omgang ikke var finnerne, men problemer med afføringen de blev sat i behandling for. Så nu har jeg præcis 0 fisk i baljen. Det er rigtigt øv.

Det med at de skulle være fanget med gift, kan jeg godt se måske skulle være overflødigt når de er så nemme at fange. Men nu kører jeg så med et ny-hvervet UV-lys, som forhåbentligt kan tage de parasitter og vira der skulle befinde sig fritflydende i vandet.

Det er rigtigt ærgeligt at høre at i andre også har haft problemer med klovnfisk, men hvis jeg skal drage noget positivt ud af det, må det så være at det ikke er mig der har gjort noget helt tosset i mit hold af dem.

Så hvis der er nogen der skulle have et par sunde klovner, er jeg meget interesseret


Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

lad være med at sætte nyt liv i før UV -lyset har kørt nogle dage...! ved ikke præcist hvor langtid der går før man kan sige at baljen er 100% parasit frit


MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
palle
Reactions:

Indlæg af palle »

Det har allerede kørt nogle dage, men jeg har alligevel ingen fisk på trapperne. Men lad mig nu se hvor lang tid jeg kan vente :|


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det var da bare rigtigt træls med dine klovne, men næste gang behøver du ikke købe så mange for at få et par. 3, evt. 4 burde være nok. De skifter jo køn når de vokser op. Man kan også sagtens have en lille flok. I naturen lever de også i småflokke i deres anemoner.
Jeg købte nye klovne 2 måneder efter de første var døde og kørte ikke med uv-lys eller medicin.
De fik ikke et lignede sygdomsbillede. Til gengæld fik de noget infektion i deres slimlag, de var helt nubrede og matte at se på - men de spiste godt hele tiden og smittede ikke andre. Efter 2 måneder var det heldigvis væk.
De er præcis lige store og trives sammen stort set uden stridigheder - de har så heller ikke nogen anemoner at strides om. De har nogle kæmpe skiver som de kan "putte" sig i engang imellem.
Endeligt kan nogle vira/parasitter/bakterier desværre sagtens inficere snegle, andre fisk ( måske endda sympomløst) eller bare "vente" i bundlaget eller andre steder. Men UV er helt sikkert en rigtigt god ide, men ingen garanti.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Man behøver slet ikke købe andet end en stor og så en lille.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"