"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Okay, hvorfor er mit sand rødt?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Okay, jeg tænker også lidt på red sea berlin 90, den skulle jo have en lidt større kapacitet?
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Måske skulle du lige sætte farten lidt ned før du bruger 500-1000 kroner på en ny skummer. Man kan hurtigt komme til at bruge en masse penge uden effekt og det lyder lidt som om at du bare springer efter noget der måske kan være medvirkende til dit problem fordi du ikke kan overskue det og er ved at blive desperat :)

Du siger at du ikke synes den skummer du har virker optimalt, hvad mener du med det? Har du en masse nitrat i vandet?

Cyanobakterier bruger ikke nitrat, de kan binde kvælstof fra luften og det har du masser af, ca 79% af de bobler din skummer blæser ind i vandet er kvælstof.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Den er rimlig hærget den skummer jeg har, derfor. Det er min egen skyld, der var såmænd ikke noget i vejen med den da jeg købte den. Jeg er skam ikke ved at blive desperat, men jeg skal alligevel have en ny skummer, havde bare ikke tænkt på den i forbindelse med disse alger. Jeg er skam klar over at det ikke er sikkert den hjælper. Nej jeg har ikke en masse nitrat i vandet.
Men du mener altså at skummeren kan være skyld i at de er der, fordi den giver kvælstof til dem? :S
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Næh, jeg mener ikke at skummeren er medvirkende til det. Kvælstof i vandet slipper du ikke for, der bliver jo også optaget både ilt og kvælstof via bevægelse i overfladevandet.

Hvordan er dit fosfatindhold? Det er i hvert fald en begrænsende faktor i forbindelse med cyanobakterier, så hvis du ikke allerede har prøvet kunne Rowaphos være en mulighed.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Okay, sådan som jeg lige læser det, lyder det bare som om at skummeren er med til at "holde" på algerne. Jeg har ikke målt fosfat, tror ikke engang jeg har sådan et testsæt. Men det kan vel hurtigt skaffes.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Hej Nadia,

Jeg har også et 160 liters akvarie og til den har jeg en medi flooter 400, som jeg syntes virker godt. Dog har jeg også en lign. tråd kørende vedr. højst sandsynlig cyanobakterier. Kilden til dette tror jeg, stammer fra et tåbeligt eksperiment med min cirkulationspumpe, samt en luftpumpe som ikke kunne trække min skummer. Så mit råd til dig (selvom jeg måske ikke er den bedste i den tilstand jeg har nu) er:

en midiflooter 400 (ihvertfald ikke en miniflooter da den ikke kan trække)

en luftpumpe med minimum 300/hr
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nadia skrev:Okay, sådan som jeg lige læser det, lyder det bare som om at skummeren er med til at "holde" på algerne. Jeg har ikke målt fosfat, tror ikke engang jeg har sådan et testsæt. Men det kan vel hurtigt skaffes.
Hvis du skal ud og investere i et testsæt, så ofrer de ekstra kroner på at få et Salifert.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Det lyder som et fint råd. Jeg går ud fra du så har fået en nye cirkulationspumpe på, og har dette så virket på "algerne"?
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Nadia skrev:Det lyder som et fint råd. Jeg går ud fra du så har fået en nye cirkulationspumpe på, og har dette så virket på "algerne"?
Ikke endnu, men fik den har også kun kørt siden i fredags. Dog er jeg allerede ved at miste tålmodigheden :) og overvejer kraftigt at bestille RSR nu. Men husk det med luftpumpen, for som sagt tror jeg det er een af årsagerne til at jeg har cyano nu.

Hvordan ser dine alger ud nu? kan du ikke tage et billed af dem? Jeg vil nok følge din tråd sideløbende med min, da vi har nogenlunde de samme vilkår :)
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Jamen altså hele min sandbund er dækket af et tykt lag brune alger. Jeg kan godt prøve at skaffe et billede senere idag.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Kan du fjerne dem med hånden?

Og når du har gjort det går der så kun to til tre timer, under lys, før du så småt kan begynde at se dem igen?
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

De smuldre nærmest, men jeg kan fjerne dem. Og ja det kommer igen meget kort tid efter.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Umiddelbart kunne det godt lyde som mit, men det er nok for tidligt at konkludere på, hvis du kan vil må du meget gerne smide et billed eller to så jeg kan se om det ser ens ud.

Havde du egentlig prøvet med RSR på de "nuværende" brune alger?
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Ja, og det tog det desværre ikke.. Måske en smule, men det kommer igen med det samme.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Okay, jeg har lige taget værdierne igen, men denne gang ser det slet ikke godt ud.

KHd: 8-9
PH: 8-8,5
Nitrit: 0,3-0,9mg
Nitrat: 20mg måske endda mere :(
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

De alger du har nu, de er en anden slags end de første ikke sandt? Jeg mener ud over farven?

Det ville passe meget godt med at du har fået slået cyanobakterierne ihjel og at de er blevet nedbrudt og har frigivet en masse næring som dine nuværende alger så er kommet fra.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Hej Nadia det er rigtigt træls med cyanobakterier :(

Jeg havde også nogle i starten efter modningsprocessen men slap af med dem igen. Præsis hvad der gjorde udslaget skal jeg lade være usagt men kan da komme med en beskrivelse.

Jeg havde nogle snegle (bla. Stomatella) i forvejen og fik fat i nogle Cerith snegle i håbet om at det kunne hjælpe. Jeg prøvede at suge så meget væk som muligt og prøvede at variere cirkulationen uden resultat.

Så skete det heldige/uheldige at jeg kom til at slukke min HQI i julen (3dage) men der stadig var lys over min sump med Caulerpa og da jeg kom tilbage var Cyanobakterierne døde, desværre også en stenkoral, men det var vist billigt sluppet (havde heldigvis ikke så meget i akvariet).

vh Magnus
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Jeg vil sige de minder om de røde, men de her er en del tykkere? Jeg har prøvet at fikse en smule på min skummer, og nu gik den helt amok :/ Skummer en masse hvidt/lysebrunt vand.

Det kan også være jeg må prøve at flytte koraller o.s.v også lade lyset være slukket :/
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1428
Tilmeldt: ons 19. jul 2006 06:38
17
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Hvis du stadig har cyanobakterier flytter du jo bare dem med korallerne.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Ja, HVIS jeg stadig har. Det er vel et forsøg værd. Jeg er ligesom løbet tør for idéer til hvad pokker grunden er, og hvad jeg skal gøre ved det.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn 21. aug 2005 13:04
18
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Indlæg af mastou »

Nadia hvilke koraller har du? kunne de måske klare svagt lys i nogle dage - for måske er det nok at skruge ned for lyset?

Da jeg havde cyano var de nemlig kun i hovedakvariet (hvor der var en 150W HQI over) og ingen i mit refugie/sump med caulerpa (svagt lys over)...

vh Magnus
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Primært læder koraller og små ting der ikke kvæver meget lys. Dog har jeg også en enkelt flowerpot koral, der kræver en del.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nadia, de vandværdier som du har målt idag, giver dig noget af svaret. Du har alt -alt for meget nitrat, og hvad værre er, så har du også nitrit. Nitrit er forstadiet til nitrat, ergo har du en produktion af nitrat p.t.

Hvis det passer at dit akvarium kun er en måned og tre uger gammelt, så er svaret nok, at det simpelthen ikke er kørt ind endnu.

Giv det tid og ro, gerne en måned eller to endnu, så skal det nok komme på plads af sig selv. Kan du ikke få dine dyr i pleje et eller andet sted, til akvariet er parat til liv?.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Hver eneste dråbe vand, samt alle sten er taget fra mit velkørende 260 liters akvarie. Det eneste nye jeg proppede i var sand, og det var dødt. Der har på intet tidspunkt være noget galt med værdierne før disse alger.
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Bare det at man flytter sine ting om, kan sætte gang i en ny cyclus.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Okay, men så var den ihvertfald lang tid undervejs. Uanset hvad, er jeg bare SÅ træt af det nu. Jeg ved ikke hvad jeg kan gøre mere andet end et kæmpe vandskift og ny skummer. Så skal det være at slukke lyset, men det må blive den sidste udvej. Nu må jeg have værdierne i orden først suk.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

En modningsproces er helt naturlig - også selvom indhold stammer fra dit gamle akvarium.

At skifte vand sinker blot modningen.
-Giv det lidt tid, så skal der nok komme en balance, der sørger for at nedbryde din nitrat. Dog ville jeg klart investere i en større skummer, når du nu også har nitrit.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Men er det så tilfældig at den kom i forbindelse med de røde "alger"? Eller var de røde alger en del af modningen, og slet ikke de omtalte bakterier?

Jeg køber skam også en størrer skummer, men har ret svært ved at bestemme mig. Men det bliver jo nok en Midiflotor
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Disse brune alger kan nemt komme pågrund af den næring, der blev frigivet, da cyanobakterierne døde. Men når der dør bakterier, vil en modning i form af alger være naturlig, da de frigivede nærigsstoffer skal nedbrydes.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 823
Tilmeldt: søn 2. apr 2006 15:32
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark - Aalborg

Indlæg af Nadia »

Okay. Jeg skulle få den nye skummer imorgen, så håber jeg det hele så småt bliver sig selv igen.

Kan jeg så være sikker på at disse cyanobakterier er døde for nu?
Besvar

Tilbage til "Sygdom"