"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Montiporaspisende snegle

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg havde skrevet indlægget i går (fordrev tiden med at skrive indlæg og finde billeder frem til lyset var slukket), gik jeg på jagt.
Kl 01.20 spottede jeg en enkelt der hvor de var gået igang dagen før. Den blev ombragt.
Det samme skete for en jeg spottede i Thomaas setup. Der har de nemlig også været på.
Jeg kører på i nat igen og så må vi se om jeg ikke får has på dem. Det her er jo anden bølge, hvor de efter en pause på ca 3 mdr er vågnet op til dåd.

@ Mark Tak for medfølelsen. Den gule kanariegylte (Halichoeres chrysus) skulle iflg Anders GS tage dem, men jeg har hverken haft held med de gylter jeg har puttet i (enten er de sprunget op i overløbet eller er blevet væk, jeg tror mine fridmani´er er for hårde ved dem), de har i hvert fald ikke løst problemet i den korte tid de har været i.

@ Kurt Jeg er ked af at du har fået problemer med dem også. Måske har der været æg på de frags du fik fra mig, men som sagt havde der ikke været nogle snegle i 3 mdr og der havde aldrig været angreb på hverken den grønne (kun en lille smagsprøve helt i starten, men ellers intet) eller den røde.
Det var den røde og den grønne du fik. Er det dem der er angrebet?

Det lyder godt at det virker med Coral cure, men du har ret i at mine plader er for store til at hive op og komme i et bad. Desuden tager det ikke æggene, men det forhindrer selvfølgelig dem der dør ved behandlingen i at blive til flere.
Men jeg skal til, i løbet af sommeren, at omlægge det område i akvariet hvor pladerne sidder og i det moment skal de jo alligevel op, så jeg vil da seriøst overveje om ikke det er en god idé at give dem en omgang. Pladerne skal jo klippes lidt i og så bliver de måske mere håndterlige.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Carsten »

Erik, du skriver at Coral Cure virker med de små snegle. Der må jeg så skuffe dig, det gør de ikke! Bornemann eller en af de andre amerikanere lavede forsøg med det, og eneste middel som havde nogenlunde effekt var kaliumpermanganat.
Der var en som nævnte at det der RX.... skulle virke mod de små snegle


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

@ Carsten
Sorry, jeg var for doven og tog den på huskeren.
Det var Kurt der i et af de seneste indlæg skrev, at han havde brugt Coral RX Coral dip. Det skulle have fået en del snegle til at slippe.
De er ret karakteristiske og skulle ikke være til at tage fejl af, men ellers var det måske pods der røg :T :scream:
Jeg har faktisk en masse pods i mine. De myldrer rundt når jeg jagter snegle om natten. Min rainfordi er meget aktiv deroppe lige ved lukketid.
Jeg håbede at den måske ville tage nogle af sneglene, men om den gør det ved jeg ikke.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Kan det virkeligt passe at der ikke er en af de skide kloge amerikanere der har fundet et dur der æder de skiderikker?

Der plejer jo næsten altid at være et eller andet der øder boget andet - sådan er naturen oftest jo


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

Tja, det kunne være rart hvis man fandt på et eller andet.

Carsten taler om at Bornemann havde forsøgt sig med kaliumpermangenat.
I gamle dage indgik det i noget af fersvandsmedicinen, sammen med methylénblåt.
Wikki siger sådan:
Kaliumpermanganat er giftigt – indtagelse af 10 gram af stoffet kan være dræbende. Dog finder man antagelig tids nok ud af at stoffet ikke er spiseligt, når man opdager at det ætser hud og slimhinder. Selv om spildt kaliumpermanganat ikke kommer i direkte kontakt med mennesker, skal man være opmærksom på at indånding af støv giver svie i luftvejene, hoste og åndedrætsbesvær. Hvis stoffet kommer i kontakt med hud, f.eks. hænder – sørg da for at fjerne det værste med noget papir, og derefter skylle godt efter med vand.

Jeg tror ikke jeg tør at bruge det i akvariet, men i et bad så måske!!
Men hvis det kan være farligt så tænker jeg på, at det eneste det pt koster mig er noget nattesøvn. Og så længe det er prisen og jeg kan holde dem nede med det, så tror jeg det er det sikreste.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af pederrevnørd »

Der er mig bekendt ikke noget vidundermiddel til disse bæster(har selv for et par år siden måtte smide flere kg Montipora ud.)

Karantæne er vitalt, isoler de angrebne(og sælg/del ikke ud, før efter 6 md uden at se dem)
Flere gylter hjælper
Manuel fjernelse, gerne dagligt. Helst i spand, således at der kan skrubbes ordentligt(ved godt det er svært i dit tilfælde)

Held og lykke med dem

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Har Du læst denne her?

http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Har Du læst denne her?

http://reefkeeping.com/issues/2007-09/eb/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er vist til behandling udenfor baljen alle metoderne - og ingen af dem fjerner æggene.....


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af Bingocaller »

Enig - dog skriver han at æggene umiddelbart ikke hatchede efter hvidsløgskur som jeg læser det


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af StarF »

Har også haft dem engang, syntes ikke de har været så svære at komme af med. Men det akn jo skyldes rent held. Men efter jeg fik Halichoeres chrysus i systemet, forsvant alle og en.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvorfor f..... skal de være så små?

Indlæg af crazy seahorse »

En lille opdatering herfra.
Sneglene tog som bekendt fat igen.
Jeg har fjernet en 3 - 5 stk og har kontrolleret næsten hver nat, men det virker som om det er stagneret igen.

Min teori er, at de kommer i bølger.
Jeg har kæmpet med dem siden trådens start og har fjernet rigtig mange, 2 - 4 stk hver nat i en periode fra november 2012 til marts 2013
I de sidste måneder blev det mindre og mindre og der har ingen angreb været fra marts til maj, hvorefter de tog fat igen.
Jeg tror at deres æg har den klækningstid, så det jeg oplever er "anden bølge" dvs æggene begynder at klække nu. De gamle er døde.

Jeg har nu igen sat en kanariegylte (Halichoeres chrysus) i og så må vi se om den kan gøre en forskel.
Og så holder jeg fortsat øje med dem løbende efter lyset er slukket.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af KasperT »

Har set sneglen på billedet på mit glas et par gange, har fjernet to af dem, men har ikke kunnet se noget problem med mine Montipora.

Er det en montipora snegl eller er det bare en der ligner?
IMG_1142.JPG
IMG_1141.JPG


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Ryom »

Den ligner godt nok meget..


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af MarkBruhn »

Sjovt nok så har jeg fundet min gylte efter jeg har læst denne tråd. He he. Har ikke set den i over en måned og var helt sikker på den var død. Vildt den har kunne overleve i overløbet så længe... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Den ser ud til at være god nok.
Alle du ser skal du fjerne og du skal være på nakken af dem hele tiden.
De er aktive om natten, efter lyset er slukket. Om dagen gemmer de sig typisk på undersiden af korallerne.
På plademontier er det typisk på kanten de starter. Den bliver helt hvid der hvor de har ædt polypperne.
Fint du fandt din gylte. Nu må den igang. Den er forhåbentlig sulten efter at have gået i overløbet.

God jagt

Erik
Senest rettet af crazy seahorse man 17. jun 2013 07:52, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af dekoin »

Imponerende tålmodighed du har, håber du får has på det


VH dekoin alias Claus
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af malawicarsten »

Jeg så på en Amerikansk hjemmeside, som jeg desværre ikke lige kan finde nu her. Der var flere som havde brugt et separat akvarie med kamelrejer hvor de så satte korallerne over i. De havde så fundet ud af at denne form for biologisk bekæmpelse MAX måtte vare 30min da flere af kamelrejerne så skiftede fra at spise snegle til at gå på korallerne...


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

@malawicarsten.
Det lyder spændende med kamelrejerne.
Kan du huske hvor du har set det? Jeg anede forøvrigt ikke at de ikke var reefsafe.

Jeg har også oplevet noget lidt tankevækkende siden sidste update.
Jeg fik jo et nyt angreb for nylig i begge akvarier (Thomaas´s som står her og i mit eget).
Mit er klinget af, men jeg gør mig ingen forhåbninger, hvorimod det kører på fuld styrke i Thomaas´s.
I mit er der fjernet en 4 - 6 stk. mens der er fjernet et utal i Thomaas´s hvor de har gjort et ordentlig indhug i de grønne plademontier. Pudsigt nok rør de ikke de røde plader, selvom de vokser ind over hinanden.

Jeg har så spekuleret over hvor forskellen ligger, for der er blevet jagtet snegle på samme måde i begge akvarier.
Der er nu gule gylter i begge akvarier, i Thomaas´s har der været en i hele tiden. Den er dog død nu, men en ny er tilføjet.
Men i mit har jeg både en LSD fisk og en Koumansetta rainfordi. Den sidste har jeg ved flere lejligheder set svømme rundt og kigge efter mad i både plader og på "superman" typerne. Jeg har set dem gå og nippe det jeg troede var pods, men nu tænker jeg, at de måske også spiser sneglene? Jeg har prøvet at kigge på forskellige links, men kan ikke finde noget, udover at rainfordi spiser alt muligt, som den kan finde på LS og i bundlaget. Det første er det der har gjort at jeg fik tanken. Der kunne jo godt ryge en snegl eller to på menuen.
Ved nogen noget om det? Har set et link eller andet, der kunne indikere at rainfordi spiser disse snegle?
Nogen der har nogle gode tanker omkring det? Er jeg helt forkert på den?
Rainfordi og LSD er ikke i Thomaas´s akvarie og det er den eneste forskel.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Hej.

Jeg har været angrebet to gange.
Første angreb på en reverse pokerstar var slemt. Her var hele kanten rundt om korallen helt lådden. Alle snegle var ens i størrelse, korallen var min første monty og der var ikke skader på den da jeg fik den. Så jeg gætter på at der var lagt æg før ankomst.
Tandbørsten var et godt våben, værre var det råd om ferskvands dyp jeg også fulgte - gætter jeg på var årsagen til at 95% af korallen døde efter en md.
Men der var jeg trods alt sneglefri efter 2 gange med tandbørsten.

Fik en ny reverse pokerstar for nylig, her fandt jeg to kæmpe snegle og en masse aflange ægsække under foden på korallen efter et par uger. Jeg havde set kanten var blevet hvid der hvor de sad.
Den smed jeg ud...

Har købt en gylte som vagthund - og alle fremtidige monty må en tur under mikroskop før de kommer i baljen..


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:@malawicarsten.
Det lyder spændende med kamelrejerne.
Kan du huske hvor du har set det? Jeg anede forøvrigt ikke at de ikke var reefsafe.
Erik

Jeg har også læst det er sted, men husker heller ikke hvilken side det var.

Fik lige 5 sekunders klarhed i hjernen!
http://www.3reef.com/forums/coral-disea ... 45006.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Der står ikke rigtigt noget brugbart.

http://www.korallen-zucht.de/de/service ... schnecken/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men her står der noget mere, og ved nærmere eftertanke, var det nok her jeg selv læste om det
Senest rettet af Carsten man 17. jun 2013 10:12, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Hej.

Jeg har været angrebet to gange.
Første angreb på en reverse pokerstar var slemt. Her var hele kanten rundt om korallen helt lådden. Alle snegle var ens i størrelse, korallen var min første monty og der var ikke skader på den da jeg fik den. Så jeg gætter på at der var lagt æg før ankomst.
Tandbørsten var et godt våben, værre var det råd om ferskvands dyp jeg også fulgte - gætter jeg på var årsagen til at 95% af korallen døde efter en md.
Men der var jeg trods alt sneglefri efter 2 gange med tandbørsten.

Fik en ny reverse pokerstar for nylig, her fandt jeg to kæmpe snegle og en masse aflange ægsække under foden på korallen efter et par uger. Jeg havde set kanten var blevet hvid der hvor de sad.
Den smed jeg ud...

Har købt en gylte som vagthund - og alle fremtidige monty må en tur under mikroskop før de kommer i baljen..

Underligt med det ferskvandsdyp, jeg brugte det også da mine Montipora var angrebne og mistede ikke nogen på den konto, men sneglene tog nogle stykker alligevel.
Var det bare et dyp du gav dem, eller et regulært bad?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af PederP »

Havde hørt 15 sekunder skulle være tilstrækkeligt..

Men det var jo også en forholdsvis ny koral der sikkert var presset af omskift.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

For at få det helt på det rene. Ferskvandsdyp duer IKKE mod Montipora spisende snegle! Faktisk er der ikke ret meget som gør det. Eneste middel som Bornemann fandt der til dels og kun til dels, kunne klare dem var kaliumpermanganat. Korallerne var ikke glade for den behandling, men overlevede den.
Ferskvandsdyp er godt nok mange andre ting, så som fladorme osv..


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af malawicarsten »

Jeg leder stadigvæk efter artiklen - den må kunne findes igen...

Angående de der kamelrejer så fraråder jeg folk at købe dem uanset de er billige og hvad andre undskyldninger der måtte være for at købe dem. De kan godtnok rydde ud i et akvarie på den dårlige måde...

Brugen af Kalium permanganat skal man også passe på med da det "brænder" organisk materiale af, så for meget af det og man står med de flotteste hvide koraller :wc:

F.eks til at bryde overfladen på Kaldnes (plast filtermateriale) andbefales der et skud kaluim permanganat sammen med en eller anden organisk masse (mange anbefaler utroligt nok hundelort :dizzy: gamle madrester osv) for kalium permanganat skal have noget at forbrænde førend det kan ætse overfladen på kaldnes.


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Frank »

jeg kan tilføje flg. ( har ikke læst hele tråden må jeg erkende )

jeg købte et par pænt store montipora fragmenter ( grøn og lilla ) af Erik ved besøg for et par måneder siden ,,, men har intet set til snegle ell. lign . overhovedet ( Erik sagde at jeg skulle holde øje )
men jeg har en dragefisk i min balje ,,, og jeg har i agttaget at den er meget aktiv når lyset er gået ned ( og i skumringen ) og går og snapper efter mange ting .
der imod er der masser af småliv , pods. osv i mit refugium i sumpen ,,, hvor der ingen fisk er ,,, men der er lys på .
før jeg fik dragefisk havde jeg af og til fårskellige smådyr og snegle ( gode og dårlige , formentlig ) i DT ,,, kommer jeg til at tænke på .
måske kunne dragefisken gøre jobbet ,,, og den er jo faktisk ganske fredelig , og kan holdes i live med 1 reje om ugen , og så bliver den jo ikke for stor .


hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Frank skrev:jeg kan tilføje flg. ( har ikke læst hele tråden må jeg erkende )

jeg købte et par pænt store montipora fragmenter ( grøn og lilla ) af Erik ved besøg for et par måneder siden ,,, men har intet set til snegle ell. lign . overhovedet ( Erik sagde at jeg skulle holde øje )
men jeg har en dragefisk i min balje ,,, og jeg har i agttaget at den er meget aktiv når lyset er gået ned ( og i skumringen ) og går og snapper efter mange ting .
der imod er der masser af småliv , pods. osv i mit refugium i sumpen ,,, hvor der ingen fisk er ,,, men der er lys på .
før jeg fik dragefisk havde jeg af og til fårskellige smådyr og snegle ( gode og dårlige , formentlig ) i DT ,,, kommer jeg til at tænke på .
måske kunne dragefisken gøre jobbet ,,, og den er jo faktisk ganske fredelig , og kan holdes i live med 1 reje om ugen , og så bliver den jo ikke for stor .
Nej, en dragefisk duer slet ikke til det, som du foreslår.
En dragefisk luer mere eller mindre på foderet, og forsøger at presse det op i et hjørne.
Og de små snegle er maximalt 5mm store, så en dragefisk vil slet ikke have øjne for dem.


Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Frank »

ok ,,, det skal jeg da ikke kunne sige med 100 pct. sikkerhed .
men hvis ikke den skulle tage forskellige ting ,,, så har den jo ingen grund til at gå og snappe efter føde i skumringen og når der er helt mørkt ,,, og den gør det tit bla. på montiporaer og andre koraller .
jeg kan kun sige at jeg intet utøj har , og har ingen gylter osv . ( primært kirurger )
det med at presse op i hjørne har jeg ikke iagttaget ,,, får den en fisk den kan gabe over eller en reje ell. lign ,, så spiser den føden , umiddelbart og lige med det samme


hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Mange af de pods som er i akvariet er kun fremme ved natte tide, og derfor ser du dem ikke, men i skumringen hvor fisken stadig kan se lidt.
Tager den en lille snack.
Dragefisken spiler sine store brystfinner ud nærmest som en net, og på den måde trænger den foderet op i en "krog".
Hvis foderfisken ikke spræller, så snapper den dem umiddelbart


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af crazy seahorse »

Der er nu gået et stykke tid siden min seneste up date, så jeg vil lige lave en opfølgning og prøve at lave en foreløbig konklusion.
Jeg skal understrege, at det er baseret på mine egne observationer i mine tre forbundne systemer. De kan reagere andeledes hos andre, men jeg tror at det må siges at være dækkende for de fleste.
Siden sidst, hvor jeg havde sneglene i to af systemerne, har de nu bredt sig til at være i min frag-tank også.
Det er her jeg, fordi jeg har det problem, har mine mest skattede Montier stående. Der står "sunset", "pokerstar", "pokerstar rainbow", hispida og lilla plade monti samt orange digitata. (lidt pudsigt for øvrigt, for den var rigtig lyserød da jeg købte den. Har en teori om farveskiftet, men det må komme i en senere tråd). De står her for at jeg bedre kan holde øje med dem, samt fordi jeg ikke havde snegle her - indtil fornylig.
Jeg har flere andre montier i DT, "superman", reverse "pokerstar" og røde, grønne og blå plader, samt blå og rød digitata.
Så jeg er tilbage til de natlige jagter, hver nat 7 dage om ugen. Så langt så godt.

Jeg har opdaget følgende ind til videre:
1: De er ret selektive i deres valg af fødeemner. Har man dem i én koral, er det den type de går efter.
Jeg har set dem gå på den grønne plademonti, gå virkelig kraftigt til værks, mens de lader den røde være. Selvom pladerne sidder så tæt på hinanden, så de overlapper og visse steder rører hinanden, går de pænt uden om den røde, men spiser den grønne helt ned. Når der ikke er mere grøn plade tilbage, går de videre til en anden koloni af den grønne i stedet for at fortsætte til den røde.
Jeg har ikke på noget tidspunkt set dem i mine røde plader, som står i alle tre systemer. Mystisk, for de burde spise dem også.
2: Skal man undgå dem helt, skal man ikke have Montipora i sit akvarie.
3: Hvis man har Montipora i sit akvarie, ikke har nogle angreb og man ikke vil risikere at få dem ind, så skal man ikke tilføre andre koraller, uanset art, uden de har været i karantæne i et separat akvarie i mindst 3 - 6 måneder. (forklaring følger)
4: Den eneste måde, hvis man ser bort fra "kemisk krigsførelse" er at jagte dem aktivt. De skal fjernes/slås ihjel. Eller man kan indføre fisk man ved/formoder æder dem. Hvilke arter af fisk har vi været inde på tidligere i tråden. Jeg kombinerer de to ting.
5: Det eneste man kan gøre noget effektivt ved, er de voksne - små og store, snegle. Glem æggene, da de er svære at spotte og man kan ikke være sikker på at få dem alle med. Fjerner du sneglene, kan de selvsagt ikke formere sig.
6: Hvis vi går tilbage til mit udsagn i pkt. 3, så lægger jeg det her til grund, efter jeg har prøvet at undersøge det:
Sneglene lægger æg, det er en kendsgerning. Disse klækker og bliver til larver. Larverne er frit i vandsøjlen i en eller anden form.
Det er den forklaring jeg har fået på at de, fra at være i mit DT, er vandret i mellem akvarierne. Selvom de er svære at komme til livs, så er det stadig nøgensnegle og de er skrøbelige - et lille tryk med en plast pincet og de er døde. En tur igennem diverse pumper og forbi alle mulige forhindringer tror jeg ikke på at de kan holde til - men det kan æg og larver sikkert godt. Derfor, når de er i vandsøjlen, så kan de komme med hver gang man køber en ny koral eller fisk for den sags skyld. Er der Montipora i den koralø du køber en ny koral fra, eller i det akvarie du køber et frag fra, er der en potentiel fare for, at du får larver med i vandet.
7: Derfor tror jeg det er vigtigt, at man har flere småfisk som går og finder pods og andet småkravl i mellem og på de levende sten. Det er mit håb at de også spiser larverne. Jeg har både fridmani, rainfordi, scooter blennie og LSD fisk gående i mit DT. Samtidig går der også et par kanariegylter, som er kendt for at tage sneglene. Jeg har pt, som det eneste af de tre forbundne systemer jeg har kørende, ikke nogen angreb i mit DT. Der er ikke spor af snegle eller tegn på angreb. Jeg tror (og håber), at det har med småfiskene at gøre.
Min teori er, at de tager laverne og de gule gylter tager sneglene. Uanset hvad grunden er, så er de ikke tilstede i øjeblikket.

Jeg er, efter jeg blev klar over det med larverne, holdt op med at sælge/dele frags. Kun til folk jeg ved er klar over de mulige farer og som har en reel mulighed for at bekæmpe dem, sælger jeg. Ikke af ond vilje for jeg vil gerne sælge/dele normalt, men jeg vil ikke risikere at nogen uden at være helt klar over risikoen, får denne plage ind i deres akvarie. Og dem der får herfra, får altid nøje farerne forklaret.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Montiporaspisende snegle

Indlæg af Carsten »

Det du skriver virker rigtigt godt gennemtænkt!
Når jeg tænker efter, så var det min lilla plade monti som holdt for, og den stod mindst 2 steder i akvariet, men den orange og "himbeer" rørte de ikke.
Er dog ikke helt klar på om der ikke også røg en Montipora mere en peltifomis type, men ingen digitata som eller var over alt.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"