"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af crazy seahorse »

leifkrarup skrev:
ChristianJS skrev:Hej igen Peder

Jeg tror ikke hverken metal eller osmoseanlæg har skylden.

Jeg vil forsøge at lade andre alger udkonkurrere den, så må vi se hvordan det kommer til at gå.

Jeg sidder og filosoferer over om vi bør måle næring med testsæt overhovedet? Jeg har alger, og måler 0, præcis som du siger, måske bør jeg holde lige så meget øje med væksten af mine alger, som med væksten af mine koraller, i stedet for at stole på tal? Begynder mine alger at vokse, har jeg stigning i næring, begynder de at forsvinde, falder min næring, dette er måske et langt mere fintfølende instrument til at diagnosticere sin tank end testsæt.

Det du skriver med at øget næring gav mere, passer jo profilen perfekt, og passer også med observationerne i naturen.

I et næringsfattigt miljø kan Lyngbya altså ligge som en latent bombe, som med korrekte forhold, øget temperatur og øget næring, formår at udkonkurrere "rigtige" alger i løbet af kort tid, og skabe en monokultur. I naturen vil storme, temperaturændringer mv. genoprette balancen, du er ved at forberede en storm. :y

Så vidt jeg har læst har andre forsøgt at lade den "brænde ud" af sig selv over et par måneder, op til et halvt år, uden held, desværre. Men jeg er ikke sikker på hvilke procedurer de har fulgt? Måske har gentagne behandlingsforsøg med diverse algedræbere, hydrogenperoxid mv. kun formået at dræbe de alger man kan håbe kan udkonkurrere Lyngbya'en?

Det kan være at det er det samme med mørketerapi?

Går vi ud fra at Lyngbyaen i kraft af potentiale for eksplosiv vækst kan udkonkurrere alle rigtige alger, og man i ethvert forsøg på bekæmpelse også rammer disse, vil Lyngbyaen vinde, hver gang man afslutter behandling, ligemeget om det er algedræbere, mørke eller andet, simpelthen fordi den vokser hurtigere.

Jeg tror desværre ikke du kan eliminere alle sporer, uden at dræbe alt, Cyano er desværre noget af det mest livskratige på kloden...

Min tankegang er derfor at man må acceptere dens tilstedeværelse, men give rigtige alger mulighed for fodfæste, for ikke at skabe grobund for monokulturer. Små totter af Lyngbya bør kunne holdes nede med Nerites, blåbenede mv...
Jeg har altid fodret sparsomt og brugt overdimensioneret skummer. Da jeg fik Lyngbya begyndte jeg at fodre med pipette til hver enkelt fisk (havde kun 3 fisk) så intet faldt ved siden af og jeg er ret sikker på at mit næringsindhold var tæt på 0....jeg kunne også se at mine koraller led under manglende næring. Jeg målte med de bedste og dyreste målesæt Rowa fosfat og Hannah og alle viste 0.
Alligevel havde jeg en eksplosiv algeopblomstring
Bortset fra det tror jeg at du har ret i at vore målesæt ikke er "5 potter pis værd".....bortset fra naturligvis Ca..kH...Mg, og det eneste vi kan bruge til noget er vore øjne.
Jeg opgav at måle næringsværdier for lang tid siden, spild af tid og penge.

Vh
Leif Krarup
Et lille indspark herfra omkring test og mangel på sammenhæng i forholdet ml måling og algeopblomstring.
Iflg. den artikel jeg lagde ind i tråden om PO4 og koraller, så er det målbare PO4 blot en forsvindende lille del af den samlede mængde PO4 i tanken.
Forholdet skulle angiveligt være 2% målbart og resten er bundet i det biologiske materiale og er ikke målbar.
Så selv om vi kan måle 0 er der stadig masser af PO4. Så derfor får vi disse forvirrende signaler.

Så, jeg mener at Leif og Christian har ret i, at vi ikke skal sætte vores lid 100% til testsættene. De kan tjene som et fingerpeg om hvor vi er henne.
Så har du målbar PO4, så har du væsentlig mere i det biologiske materiale og skal selvfølgelig reagere på det. Måler du 0 er der så det biologiske tilbage og det er ganske meget.

Mht den berygtede alge, så har jeg ikke haft problemet - men det kan jo komme.
Tænkte lidt på om Xenia muligvis kunne hjælpe lidt på problemet. Har lige lagt et par links ind i tråden om Xenia. Lægge dem lige ind her også.

http://forums.saltwaterfish.com/t/38373 ... -placement

http://reefkeeping.com/issues/2002-02/totm/index.php

Som sagt har jeg ingen erfaring overhovedet med algen, men det kunne da være en god tanke, hvis en ordentlig røvfuld Xenia evt i sumpen eller refugiet, kunne nappe noget af næringen til den.
Prøv at kigge på denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=41689

Her er der ikke skiftet vand i tre år. Allligevel er der meget lidt PO4 i (0,003). Der er ingen RowaPhos filter på heller.
Til gengæld står der en masse Pumping Xenia rundt omkring ( i øvrigt meget dekorative). Hvis ovenstående links (om Xenia som PO4 bekæmpelse) elles passer,
så kunne det være en af årsagerne til den lave PO4.

Blot et par tanker.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

ChristianJS skrev:Hej Leif

Hvordan gik dit forløb, og hvordan kom du af med det?

For at underbygge det omkring testsæt og næring, så har vi et FOWLR-530L på kontoret, med alt for lille skummer, der kører med minimalt vandskifte.

Her er et billede af en nitrattest jeg tog:
Usorterede (143).JPG
Helt sikkert den første der er lavet på det, på trods af at jeg sidder med 3 marin-biologer!

Det ser jo simpelthen ganske forfærdeligt ud! Ikke desto mindre har vi fine fisk i, deriblandt en korankejser, en foxface og en fuglegylte på snart 20cm hver, plus 3 klovne, damsler og andre småfisk. Der har været et dødsfald på de sidste 2 år!
Vi har næsten ingen CUC, da fuglegylten har fået smag for ting i sneglehuse, og har algeopblomstringer, men aldrig noget der overtager akvariet.

Jeg har smidt en stor tot af det Chaeto jeg fik af Peder i, og der er ikke skyggen af Lyngbya... Food for Thought!
Efter at have renset og renset, skiftet vand og skiftet vand...stoppet fodring....kørt med meget lidt lys.....brugt en flaske AlgenX.......GAV JEG OP!.....og nedlagde baljen......Sådan kom jeg af med den :G :G :G :G
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Til christian og andre,

I dit tilfælde, ville jeg såmænd bruge din metode - det tror jeg er vejen frem for dig. :y

Min egen balje oplever desværre en så kraftig vækst af dette som jeg pt kalder Lyngbya,at alle overflader er dækket af denne GHA lignende satan. Trods af at jeg har prøvet

At hæve mg
Hæve næringsværdier og sænke dem igen
Fjerne ca 2 kg Chaeto alger(som var i samtidig med at Lyngbya kom frem i systemet)
Lacl3 og gfo
Hydrogenperoxide kur
Stoppe vodka, starte med eddike, for ikke at dosere carbon overhovedet
Stoppe med mine vandskifte
Chemiclean kur
Fauna marin ultra algae x kur
Lights out i 3 dage kur
Daglig manuel høst af et stort drikkeglas fyldt med algen
Kommende kur med dinoxal


Alle mineovefflader, undtaget mit bundlag er dækket af denne alge/bakterie. jeg vil stadig mene at det er en GBA og ikke en GHA. Interessant er det at de koraller som ikke lige overgroes af dette ser smukke og sunde ud - og det på trods af flere forskellige kure og medicin!

En anden ting jeg ikke forstår er at mit bundlag er kridhvidt ???? Måske bumdlaget indeholder dyr og bakterier som æder algen, ligesom mine mange snegle ivrigt gør, de kan blot ikke følge med dens eksplosive vækst.

Et så drastiskangreb som jeg erfarer pt gør at jeg bekæmper det med drastiske midler. Kærligheden til min balje gør at jeg vender hver en sten for at se på muligheder. Deriblandt evt fremmedlegmer af metal, eller andre ikke ligetil synlige årsager.

når alt kommer til alt, så forstår jeg dig. Din strategi valgte jeg selv da jeg endelig fik lavet(gættede) ID af denne art. Den strategi har blot ikke hjulpet i mit system, og den vokser og vokser på trods af forskellige kure.

Jeg er enig i at vores hobbytest kit er værdiløse - i hvert fald i disse tilfælde. Jeg ved godt at min næring er lav - selv en så normal svær alge som bryopsis er helt forsvundet fra mit system. (eller udkonkurreret af Lyngbya)

Hvor er denne alge kommet fra ? Jeg tror vi har kimen til den alle sammen, men visse ting kan give den optimale forhold - hvilket desværre er sket her.

Mit smukke hvide bundlag ku være et hint for mig om at en DSB ku være vejen frem..... Men nu kører jeg lige 1-2 kure færdige inden en eventuel helt ny genopbygning.

Omkring rens af baljen med O3 når det levende er væk.... Måske en ide, måske det ville virke.
Selv min "kur" med at tømme baljen skal jo rigtignok ha en plan for at rense sten og keramik - måske en mulighed, men så langt er jeg ikke i mine tanker endnu, men godt bud, er vel sundere end klorin :wc:

Faktum er at denne alge har udbredt sig uhæmmet i mit system, på trods af både naturlige fjender såsom cuc, bakterier, 200 koraller og Chaeto.

Christian, jeg ville elske hvis andre alger kunne komme frem og bekæmpe Lyngbya, og jeg skulle elske at fjerne en hvilken somhelst anden alge efter at Lyngbyaen var udkonkurreret.

Jeg er ikke tilhænger af de ting jeg gør med min balje pt - jeg er mere til naturlig bekæmpelse, jeg tror desværre blot at naturen skal ha et skub i dette/mit tilfælde her.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

Hej Peder,

Det er så trist at høre om din smukke, smukke baljes nedtur. Alle de krafter og penge du har lagt i den og så kan en så latterligt alge ødelægge det hele.

Jeg har præcis samme oplevelser som dig med hensyn til bundlag. Lyngbya gror alle steder (dog mest på glasset og andre "døde" flader), men der er intet på bundlaget.

Synes jeg har gjort en observation i den lille balje. Har i de sidste par uger, ved et tilfælde, kørt med meget lav temperatur - ca. 22 grader om natten og 23,5 sidst på dagen. Algerne har set meget triste ud i den periode og det virker som om væksten er stoppet. Har nu renset hele baljen for alt synligt lyngbya, haft pumper oppe og renset dem og lavet stort vandskifte. Nu håber jeg på, at den lave temperatur gør, at algen ikke kommer igen. Ved ikke om det virker, men jeg kunne lige så godt prøve, når nu baljen alligevel skal køre indtil den nye er klar.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg forstår dig virkelig, og jeg kan sagtens forstå hvorfor du har taget "drastiske" midler i brug, som jeg skrev, så lader du op til en storm! :y

Jeg kan jo på ingen måde påstå at det er rigtigt, men jeg mener det er sandsynligt at ethvert forsøg på at bekæmpe Lyngbya - bortset fra manuel fjernelse og CUC - desværre kun fremmer den, da den i varmt vand formår at udkonkurrere alle andre, såfremt forholdene er der til det, og det er netop de forhold jeg har en ide om at man skaber ved at bekæmpe den som alge. Hver gang man bekæmper den som alge, dræber man også algerne, og frigiver næringsstoffer, som Lyngbyaen er hurtigere til at udnytte og derfor formår Lyngbya hurtigere at genetablere sig end algerne gør. Det er blot en teori, men noget der måske burde undersøges...

Angående bundlag, så kan vi spekulere meget omkring dette, og en mulighed kunne være bakteriologisk krigsførsel, som der desværre ikke vides så meget om i havene. Men en mulighed kunne være at den bakteriefilm som sidder i sandet forhindrer Lyngbya i at etablere sig, ligesom Lyngbyatoxin meget vel kunne være med til at sikre Lyngbya overtaget i kampen om plads og næringsstoffer.

Christopher, jeg tror din observation omkring temperatur er korrekt, det er netop ved høje temperaturer der ses opblomstring i naturen.
Hvad er den maksimale nede grænse for koraller? Der anbefales både 23-26 og 24-28 grader, men hvad er absolut minimum? Tænk hvis man kunne sætte en køler på og sænke temp til 20, og på den måde tage livet af det?

Leif, det var jo alt andet end opmuntrende... :crybaby:
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Gode observationer i begge har :y

Omkring bakterier - har jeg i en periode køre dobbelt dosis af KZ Zeobac, netop for at dræne den - men indtil videre uden åbenlys forskel.

I øvrigt helt enig med dig, alt hvad jeg indtil nu har gjort har algen/bakterien genvundet på kort tid.

Temp grænser er vitale både for algen og for koraller.
der findes ikke revdannende koraller under 20grader, men koraller stopper efter min erfaring deres vækst ved <23 grader - og det tror jeg ikke er køligt nok til at få Lyngbya til at stoppe op.

Rigtigt glad for at i deler jeres observationer - på et tidspunkt burde vi lave et excelark, som kunne ligge i tråden. På dette ark kan vandværdier, belysning, tilsætninger, Carbon og andre doseringer skrives ned - saltfabrikat etc. Vandskifte. ja ALT, dette således så vi måske ku få et mere konkret overblik omkring nogle fællesnævnere.

Er det en mulighed her på forummet ?

Prøve af min "Lyngbya" er dags dato sendt til ålborg Universitet for at sikre korrekt ID, for at vi kender vores fjende 100 %

Fortsat god dag :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg faldt over denne artikel, som går i dybden med bl.a. Lyngbyas metabolisme:

http://www.marine.uq.edu.au/marbot/publ ... npart1.pdf

Jern og molybdæn er åbenbart vigtige for den...

God dag til dig også! :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder

Jeg faldt over denne artikel, som går i dybden med bl.a. Lyngbyas metabolisme:

http://www.marine.uq.edu.au/marbot/publ ... npart1.pdf

Jern og molybdæn er åbenbart vigtige for den...

God dag til dig også! :-)
genial artikel. Har læst meget om algen, men denne giver en del nyttig info, omkring den behov, så det måske bliver lettere at få bugt med den.
Nu afventer jeg spændt ID - det sku jo lige passe at man får at vide at det er en helt tredie alge :devilish:

mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Jo mere jeg læser fra denne artikel, jo mere får jeg lyst til at få tømt baljen, for at være sikker på der ikke er lag af detritus der kontinuerligt lækker Po4.

Vi ved jo alle sammen at po4 ikke kan måles, når algen optager det.......

Vil så med hjælp fra en kammerat højtryksspule keramikken, og køre bundløs for en periode.
Måske det ikke hjælper, men så for jeg da sat flueben udfra dette som en mulig årsag :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

Hmmm!....jeg kørte uden bundlag, akvariet var kun få måneder gammelt, så jeg tvivler på at der har været et PO4 lækkende detritusdepot.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Peder, i dit tilfælde vil jeg give dig ret, du har så meget, at det er dem fornuftigste løsning.
Jeg tror dog at fremtiden handler det om at sikre en mangfoldighed i baljen, som vi har skrevet om, så den ikke kan få fat.

Det jeg har synes jeg ligner, så jeg er 99,9% sikker på det er det, men væksten er stoppet fuldstændigt, og det har ikke etableret sig andre steder end i sumpen. Så accept af lidt alger og næring ser ud til at virke.

Jeg fodrer
Bruger ikke nogen form for fosfatfjerner
Doserer 0,5 ml. Vodka 2 gange døgnet
Temperatur: 26

Men "noget" i min min balje må optage al næring og affald, min skummer producerer ingenting?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Hej leif og Christian,

Vores baljer er ikke ens, og kemien i vores systemer er sikkert forskellig.

Kan forstå dig Leif, og tror du har ret mht din balje, men jeg har mere lyst til at gøre dette hårde arbejde, end at blive ved med at poste medicin i mit system, og uden virkning på algen.

For "uvidenskabelig" undersøgelse lavede jeg hvad jeg bedst kan kalde en kontrolleret OD af Lanthanum, således at baljen fik tåget vand. Simpelthen for at sikre at hvad der måtte være af po4 i vandet blev fjernet på 5 minutter.

Interessant var det at se, at samtlige koraller øjeblikkeligt foldede deres polypper mere ud, og ikke den forlængelse som de kan lave når de er irriterede - med mine øjne så de glade ud. :happy:

Bevis på at der er nok Po4 til at holde algen kørende ? Skal jeg ikke kunne svare på, men jeg tror mere på det, end jeg tror på at poolrens indeholder sporeelementer :y

Så, de næste 2 weekender står på at få lavet total renovering af systemet, og begynder at lave de ca 1000 l vand allerede i aften, så temp og andre forhold bliver optimale.

Er dette en farlig fremgangsmåde ? JA, men for mig, er den at foretrække ifht at pumpe forskellige kemikalier i systemet, som med 20% sandsynlighed fjerner algen, og med 90% sandsynlighed ødelægger den værdifulde balance.

Kald mig skør, og det forstår jeg godt, men jeg bliver nødt til at gå den vej jeg føler er rigtig for mit system :y

Input og råd ifbm den kommende øvelse modtages gerne.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

Du er da ikke skør :biggrin: Men man må da sige at du laver et stykke seriøst research til glæde for os alle.
Men du kan måske mærke at jeg rigtig pessimistisk oven på mine oplevelser. Det lyder dog godt med den beskrivelse du giver af effekten af at fjerne fosfat ........så igen! :h
Heldigt at du lige fik købt noget billigt salt :beer:
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Interessant observation omkring lanthanumclorid!

Nu du HAR gang i poolkemien, så vil jeg foreslå at overveje at give baljen en gang klor når alt levende du vil bevare er oppe. Det burde dampe af inden du starter op igen.
En anden mulighed er natriumhydroxid, det bruges i fiskeopdræt til at rense og desinficere med.
Jeg vil ikke mene mekanisk rens med højtryksrenser vil tage det, det kan være du risikerer at spule det ind i stenene.
Men jeg kan lige høre biologerne i morgen...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Interessant observation omkring lanthanumclorid!

Nu du HAR gang i poolkemien, så vil jeg foreslå at overveje at give baljen en gang klor når alt levende du vil bevare er oppe. Det burde dampe af inden du starter op igen.
En anden mulighed er natriumhydroxid, det bruges i fiskeopdræt til at rense og desinficere med.
Jeg vil ikke mene mekanisk rens med højtryksrenser vil tage det, det kan være du risikerer at spule det ind i stenene.
Men jeg kan lige høre biologerne i morgen...
Måske har du ret, men hvis vi skal være så paniske - så må jeg jo i realiteten ikke genbruge nogetsomhelst af vandet, og flere meget smukke acros er jo oz inficeret..... :? De bliver altså ikke smidt i :wc: :T

Men glæder mig til at høre nærmere mht klor kontra natrium h.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Ændrings update!

Måske et gennembrud...., men også et dødsensfarligt af slagsen :be:

Undrede mig idag da jeg kom hjem, idet min redox var faldet fra de normale 360 til 315, og den fortsætter nedaf.

Mine fisk har pletter, og de gæller. 80% af mine snegle ligge rumdt omkring med bunden i vejret. Hvorfor ?

20% af Lyngbyaen er død, og det resterende ser knap så sundt ud som normalt :K :K :K

Men nu er gode dyr rådne(i mere end een forstand) som jeg ser det har jeg 2 valg pga at toxin frigives:

1) lave 30% vandskifte, for at redde mest muligt(men redder måske oz Lyngbyaen)
2) fjerne så meget død alge og snegle som muligt, og fortsætte kuren

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at fortsætte med punkt 2 såfremt alt begynder at dø, men det er faktisk min plan at fortsætte kuren.
Nu må fisk, koraller etc bide tænderne(læs polypperne :y ) sammen og holde ud indtil algerne er væk

Som ved magi har ultra algae x lavet et gennembrud på dosis 6, måske endda mere end godt hjulpet af min kontrollerede OD af SeaKlear?

Jeg er allerede ved at lave 1000 liter frisk vand, og allerede i weekenden vil jeg kunne gribe ind, enten ved at tømme baljen, eller lave masivt vandskifte.


Lige nu hælder jeg mest til plan nr 2, og med kraftig observans, slukket lys - og en bøn :f1: om at alger dør 100%, og jeg bagefter redder mest muligt.

Hvad siger i?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

forsæt og godt med aktivt kul til at fjerne "gift" fra vandet.... sør for at vandet bliver iltet godt...
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg har ikke været på kontoret idag, så jeg har ikke fået spurgt biologerne, det gør jeg i morgen!

Jeg tror desværre at årsagen til fiskene gæller er lacl3, jeg læste et videnskabeligt study i går om anvendelse af lacl3 i akvarier, og turbiditeten går op pga. Flokkulentet, dette slår ifølge studiet copepoder ihjel, da det blokerer deres respiratoriske system, det mistænkes ligeledes for at sætte sig i gællerne på fisk. Ifølge studiet bør et - og hold nu fast - 0,45 my filter anvendes!!! En anden undersøgelse har vist at Lanthanum giver hjerneskader hos rotter.
Så det er et produkt der virkelig skal anvendes med forsigtighed!

I mine øjne er der flere forskellige årsager til din pludselige fremgang:

1: Lyngbya kan måske være selvgiftigt, og dermed brænde sig selv af, dette underbygger observationer i naturen, hvor store opblomstringer ender med massedød og rådnende Lyngbya i enorme mængder.

2: lyngbyaen har opbrugt alle krævede stoffer, jern, molybdæn osv. og kan derfor ikke mere optage næring, og dør derfor.

3: Algae X virker på Lyngbya

4: En blanding af ovenstående

5: Noget helt andet.

Jeg ville rigge alt hvad jeg kunne af fine filtre på, rense dem meget tit, og aktivt kul!

Mvh. Christian
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Vil aktivt kul ikke fjerne UltraAlgeaX? Altså fjerner aktivt kul ikke medicinen og dermed virkningen ved fortsat kur?

Under alle omstændigheder spændende at høre der sker noget, og forhåbentligt i den rigtige retning.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Helt enig med Kenneth, der bliver ikke sat aktivt kul over - nu må min skummers dimensionering slå igennem istedet :y
good news er at den kører på fuld tryk, så ikke noget i systemet der modarbejder den.

Sidste jeg har lyst til nu er at fjerne den behandling som formentlig virker, og mit bud(gæt) er at kombien af lacl3 og algae x er det afgørende element, hvorfor jeg fortsætter.

Jeg kan se at algen er død de steder hvor der er mindst lys, hvorfor alt lys samtidig er slukket, og det vil det fortsat være et par dage samtidig med algae x og seaklear dosering.

Tilskriver i øvrigt snegledød og pletter på fiskene til algedøden, og ikke til doseringen af lacl3 , jeg har da eksperimenteret før, og det er altid gået hurtigt over, hvis en kirug har gællet. Her er det i øvrigt ikke kirugerne der er værst angrebet, men klovnfisk og et par Anthias.

Men du kan stadig ha ret Christian :y om jeg er et stædigt fjols, eller om det blot ligger til den menneskelige natur at man gerne vil ha at det er noget man selv har gjort der hjælper - det er nok noget vi alle kender.

Jeg skal nok fortsætte med at observere, og fortælle ærligt om mine iagtagelser, således at vi lærer mest muligt til næste gang.

Tak for input:-)

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Jeg kan godt se at kullet muligvis ville ophæve Algae-X, det havde jeg ikke tænkt på!
Grunden til jeg foreslog det var for dels at opsluge Lyngbyatoxin, og jern/molybdæn, som må frigøres når Lyngbyaen dør.
Nu passer du lidt på dig selv ikke? Lyngbyatoxin kan give både udslet og åbdedrætsproblemer.

Og ja, du er stædig, heldigvis, ellers havde du givet op! :-)
Og du er et fjols, du bruger ikke kun din tid og dine penge på dit akvarie, du bruger endda tid og kræfter på at hjælpe os andre! ;-)
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

Godt at høre, at du endelig har oplevet lidt fremgang! Håber du har fundet løsningen på denne "mother-of-all" alge - både for din egen skyld, men også lidt fra os andre, som slås med samme problem :beer:
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder

Jeg kan godt se at kullet muligvis ville ophæve Algae-X, det havde jeg ikke tænkt på!
Grunden til jeg foreslog det var for dels at opsluge Lyngbyatoxin, og jern/molybdæn, som må frigøres når Lyngbyaen dør.
Nu passer du lidt på dig selv ikke? Lyngbyatoxin kan give både udslet og åbdedrætsproblemer.

Og ja, du er stædig, heldigvis, ellers havde du givet op! :-)
Og du er et fjols, du bruger ikke kun din tid og dine penge på dit akvarie, du bruger endda tid og kræfter på at hjælpe os andre! ;-)
Hej min ven :biggrin:

Rigtigt interessant du siger det (ikke det med at jeg er et fjols :beer: ) men du rammer spot on med både udslæt og åndedrætsproblemer - begge dele har jeg haft de seneste 2-3 måneder :?

Så nu har jeg da mere end een grund til at til at bugt med disse forbandede alger.... Mangler jo stadig at se at al algen bliver hvidlig, 20% er ikke nok - men første gang jeg har set den på reel retur.

Du skal i øvrigt vide at jeg lytter og værdsætter dine råd :GO og det betyder såmænd, at hvis jeg er et fjols fordi jeg hjælper andre, jamen så er du oz et fjols - for du gør det samme :f3: :f3: :f3:

Nu vil jeg sove med en lille drøm og håb om at mit elskede akvarie snart går gode tider i møde igen :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder!

Tak! Og Jeg indrømmer blankt :-)

Hvordan går i dag? Jeg er spændt på at høre om der er flere fremskridt?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder!

Tak! Og Jeg indrømmer blankt :-)

Hvordan går i dag? Jeg er spændt på at høre om der er flere fremskridt?
Hmmmmm, det er svært at sætte et enkelt ord på det. Først da jeg kom hjem var jeg en anelse skuffet! Havde måske lidt naivt håbet at se samtlige alger være kridhvide :y
Det er ikke tilfældet, men lidt renere trods alt, og det er jo ikke så skidt.

Har da set et par snegle på forruden, fisk svømmer og gæller ikke mere, men min palet har fået et gråt sæbeøje :scream: så umiddelbart ser den "farlige" situation fra igår lidt mindre farlig ud nu.....med mindre men er en paletkirug lol :f3:

Svært at vurdere korallerne og algerne med sikkerhed, da lys er slukket, og medicinering foregår. Lad os bare sige at min balje har set bedre ud. :embarassed:

Redox er svagt på vej op, er pt på 335. Og har sat temp ned til 23,5-24 grader grundet dine råd. Tak.

Tror jeg må indstille mig på at de resterende alger kan hænge ud noget endnu, men det går fremad.

800 liter frisk saltvand er klar til at blive skiftet når den sidste alge mister lysten :Peace:

Kuren fortsætter med algae x , slukket lys og krydsede fingre.

God aften

Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Det lyder da som fremskridt, og som om du er på rette vej! Jeg var virkelig nervøs for dine fisk...
Jeg tror lav temp og nul lys er et godt træk, det efterligner jo efteråret i naturen.

Jeg glæder mig til næste update!

Mvh Christian
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af hellfish »

er det helt gakgak at sænke temp til 20-21 grader bare i et døgn eller to for at se hvordan algerne reagerer på dette ? at der ikke er nogle revdannende have ved den temp betyder ikke at korallerne ikke nok skal overleve den korte tur ? :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

hellfish skrev:er det helt gakgak at sænke temp til 20-21 grader bare i et døgn eller to for at se hvordan algerne reagerer på dette ? at der ikke er nogle revdannende have ved den temp betyder ikke at korallerne ikke nok skal overleve den korte tur ? :)
Hejsa

Absolut ikke gak gak, men jeg tør ikke. Jeg fornemmer hele systemet balancerer på et knivsæg pt. Og koraller er da ekstremt stærke i naturen. Jeg vil mene at de er så stressede allerede i mit system, at jeg ikke tør gøre det.

Tak for din vinkel, det er dejligt at tråden er aktiv :y

Håber du forstår mig, mine sps har haft bedre forhold end jeg byder dem pt, og vælter det først, så går det hurtigt - alt for hurtigt....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af hellfish »

selvfølgelig forstår jeg, har fulgt med fra sidelinjen hele tiden, da jeg ikke lige har haft noget konstruktivt at sige før nu :clap:
du er jo nok den bedste til at bedømme hvad dit system kan klare !

Jeg ville nok også være desperat i dit tilfælde og havde måske flyttet korallerne over i en balje med dem hvor i de fik deres temp opretholdt og cirkulation og så ellers bare eksperimentere med eventuel sænkning af temperatur, og dine førsøg med diverse tilsætninger. de lyder som nogle sat*** nogle de alger :( men forstår at dit antal koraller ikke bare lige sådan er at flytte :D
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Hvordan går det?

Jeg har talt med biologerne, og nummer 1 ville være antibiotikakur for at slå alt ihjel, men det kan/vil du nok ikke, så en stor dosis brintoverilte, skummer på fuld knald, og luftsten, så får du nakket alt, og kan genbruge vand osv, brintoverilten skal nok dampe af.

Men det er måske slet ikke nødvendigt?
Besvar

Tilbage til "Sygdom"