"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Yep, men for tidligt at sige at det er problemfrit at gøre sådqn her, på basis af 2 prøver.

Se evt dette link for yderligere info :y

http://www.masna.org/ClubResources/Club ... _Cold.aspx


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Ja man skal passe på. Men med de erfaringer jeg har læst på reefcentral plus din og StarF's erfaring, tør jeg godt prøve at gøre det til en rutine. Så vil tiden vise om det er en god metode i netop mit akvarie.

Tak for linket, meget rart han lige ridser erfaringerne op fra de 54 der har prøvet denne metode. Han virker også selv til at have en fornuftig tilgang til nye ting...

Mvh


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Her er forresten link til den tråd jeg læste om emnet. Har henvist til den før, men her er den lige igen: http://kortlink.dk/reefcentral/awez

:beer:


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

Birkefeldt skrev:
pederrevnørd skrev:Godmorgen Kenneth,

Jeg er 100% enig med dig - og det kommer jeg tilat gøre :GO , jeg ønsker ikke at bruge medicin, for muligvis at dræbe algen, for samtidig ødelægge andre gode ting.

Denne lyngbya alge kan leve i destilleret vand, og er ligeglad med P, den skal blot bruge N og lys, og den kan trække N fra luften når der ikke er noget næring tilbage i vandet.

Jeg synes din ide er genial, og jeg vil bruge den i kombi med andre sager som høj Mg og skift af Carbon medie, med øget Zeobac tilsætning, for at give algen konkurrence konstant. Måske er den ikke lige sådan let at slå ihjel, men så må den have modstand konstant.

Altid en fornøjelse at få indlæg fra dig, altid positivt og konstruktivt, TAK :y

Mvh
Peder
Jeg tror også jeg vil gøre det til en rutine, nu når både dig og StarF kan bekræfte det ikke skader korallerne. :y

Så må vi se om det kan hjælpe med at holde cyano nede i det lange løb.

Og selv tak! - Det er glædeligt når vi kan hjælpe hinanden. :beer:

Mvh Kenneth
Jeg var igennem 4 ture med 7 dage uden lys uden problemer, så længe man er obs på at slå sin kh buffer/kalk reactor fra på 4 dagen, så du ikke får en kh spike. 7 dage er måske også et presse den, hvis det er noget man vil gøre til en "vane" så er det nok bedre at holde sig på 3-4 dage max. Typisk syntes jeg at algerne først begyndte at dø omkring 3 dagen..


leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

Birkefeldt skrev:
pederrevnørd skrev:Godmorgen Kenneth,

Jeg er 100% enig med dig - og det kommer jeg tilat gøre :GO , jeg ønsker ikke at bruge medicin, for muligvis at dræbe algen, for samtidig ødelægge andre gode ting.

Denne lyngbya alge kan leve i destilleret vand, og er ligeglad med P, den skal blot bruge N og lys, og den kan trække N fra luften når der ikke er noget næring tilbage i vandet.

Jeg synes din ide er genial, og jeg vil bruge den i kombi med andre sager som høj Mg og skift af Carbon medie, med øget Zeobac tilsætning, for at give algen konkurrence konstant. Måske er den ikke lige sådan let at slå ihjel, men så må den have modstand konstant.

Altid en fornøjelse at få indlæg fra dig, altid positivt og konstruktivt, TAK :y

Mvh
Peder
Jeg tror også jeg vil gøre det til en rutine, nu når både dig og StarF kan bekræfte det ikke skader korallerne. :y

Så må vi se om det kan hjælpe med at holde cyano nede i det lange løb.

Og selv tak! - Det er glædeligt når vi kan hjælpe hinanden. :beer:

Mvh Kenneth
Om ikke andet hjælper det da lidt på elregningen :K


Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

pederrevnørd skrev:
ChristianJS skrev:Hej Peder.

Det var godt at høre at dine græsserne går på den, uden at blive syge eller dø, det er da et plus, selvom de ikke kan følge med.

Efter hvad jeg har læst, så behøver de ikke nogen anden carbonkilde end den CO2 der er i vandet, så om det hjælper at skifte fra vodka til eddike er spørgsmålet... Måske giver skiftet en ustabilitet imens dine bakterier omstiller sig, med forøget nitrat til følge, hvilket vil forøge væksten af stadset måske? Det er ren spekulation...
Ja, dette her er Trial and Error.
:y
Jeg bliver nødt til at prøve mig frem, een ting ad gangen. Synes denne alge er lidt "modsat" :dizzy: , så undlader også mit normale vandskifte - for at se hvad det betyder.

Jeg ville elske kun at skulle slås mod nogle helt normale alger - alger som kan konkurrere med det skidt.
Hvordan går det i dit system !

Håber ikke jeg har smittet det.

Mvh
Peder
:-) det ser ikke ud til at det har smittet, og hvis det har, så er det på ingen måde noget jeg vil bebrejde dig, bare så du er 100% klar over det, jeg er sgu stadig superglad for din hjælp!!!

Det går fint! Det røde slimstads er næsten væk, jeg har lidt forskellige grønne trådalger, men de konkurrerer jo sammen med Chaetoen om næringen, så de ryger i trin to. Men de få koraller mv. jeg har, har det godt, fisk ligeså!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Update.

Lyset har nu været tændt i de sidste 2 dage, og der er doseret eddike istedet for vodka.

Situationen er dem at algen/bakterien gror igen - dog lidt lysere i væksten - men den har ikke blot overlevet, den er vel nærmest glad for tilværelsen.

Så for 5 minutter siden blev carbon tilførsel stoppet - og systemet kører nu udelukkende på skummer.
Lystid er ændret til 6 timer.

Ambitionsniveauet er uforandret, men jeg forventer ikke en lynkur og hurtig helbredelse nu.
Nu indstilles min personlige timer til 2-3 uger for at se mærkbar nedgang pga at carbon fjernes fra vandet, og så om 3 uger, når bakterien/algen forhåbentlig er svækket - så får den lige 3 dage i mørke. :devilish: :devilish: :devilish:

Så det er strategien her og nu de næste 2-3 uger.

Skal nok give lyd fra mig omkring eventuelle good or bad news :y

God aften allesammen

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Tak for din update. Irriterende så sejlivede de er! Er spændt på hvordan det er gået om tre uger uden carbon tilførsel...

:h

mvh kenneth


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Jeg er ked af at det ikke går bedre Peder, men godt at du ikke giver op, men det ligger vist ikke til dig! :-)


Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder

Hvordan går det? Har du en Update?
Jeg håber på det bedste!


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Hej, og tak for ønsket om opdatering :y

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal kalde tidspunktet jeg og min elskede balje er i ? Men kemisk krig, eller ihvert fald krig er dækkende.

Følgende er sket siden sidst.

1) eddike

er efterfølgende stoppet. Jeg havde håbet at skift af carbon mediet ville gøre en forskel på denne alge/bakterie, men det var nytteløst.
Jeg er dog sikker på at det i et normalt som kører med vodka er sundt at skifte carbon mediet ud.

2) brintoverilte

Er efterfølgende stoppet. Har downloadet hele i internettet omkring dettenæsten), og det er genialt til at fjerne Dino og cyano. Vandet blev ekstra krystalklart, og jeg ku se andre positive ting ved denne metode. Men min Lyngbya var ligeglad.

3) Boyds ChemiClean

Da min alge er en blågrøn alge og i familie med Cyano valgte jeg at bruge dette produkt som er genialt mod cyano.
Min alge var desværre ligeglad med slægtsskabet, det havde ingen virkning, igen.

4) Fauna Marin ultral algae X

Min bakterie/alge griner af mine midler imod dens bakterielle side af dens slægsskab, hvorfor jeg igår aftes påbegyndte at bekrige den med endnu hårdere midler end eddike, slukket lys, brinoverilte, lacl3, chemiclean mm.

En kur som er at betragte som barsk. Vi taler direkte medicinering her. Skulle iflg reefcentral virke imod Lyngbya, da jeg har fundet nogle tråde hvor de kæmper imod gha som de mener opfører sig anderledes agressivt end normal gha. Ud fra deres billeder gætter jeg mig til ligheden med min alge. De ser ens ud. :y (men gætværk)
Kuren vil vare 21 dage, og der doseres hver anden dag.

Denne kur, er ikke noget jeg vil anbefale nogen - vi taler om sidste udvej. Hverken koraller eller kiruger synes dette er sjovt. Der er utallige eksempler på ukorrekt dosering? , som har dræbt beboerne i baljen.

Det samme gælder for brintoverilte kuren etc, ikke noget i blot må komme i jeres balje. :naughty:

Omkring fremtiden, så gør jeg denne kur færdig, og udrydder den ikke disse formentige Lyngbya alger, så bliver baljen tømt.

Samtlige sten og keramik bliver rengjort i klorvand. Der vil blive foretaget 100% vandskifte, og baljen vil for en periode køre kun med fisk og koraller. Dette således at baljen kan holdes super ren yderst let.

Går den periode godt, så vil det komme ls og keramik i, men der vil blive kørt BB et kvartals tid.

Det var opdaten herfra, håber den er nyttig for nogen, og at i krydser fingre for mine beboere og mig i denne krig :y

Pft

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Wow, sikken en modstand den alge viser. Ikke den udvikling jeg havde ønsket for dig og din balje :( Men hvis den sidste kur her ikke virker, kan jeg godt forstå du tømmer tanken. Det kan virkelig tage glæden ved akvariet hvis det er fuld af alger. Det er bare et stort arbejde at tømme en tank som din, puha da...

Men jeg håber stadig det bedste indtil det er bevist at denne sidste kur ikke virker. Og tak for din update. Held og lykke fremadrettet! :y

Mvh Kenneth


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

prøv DinoXal, det er det mest effektive middel jeg har prøvet. Jeg var igennem en lang række produkter før jeg fandt noget der kunne tage dinoflager, det siges dette her også virker imod forskelige alge typer. Selv med en 50% overdosering i mit system, mistede jeg ikke noget, hverken fisk, sps, lps eller muslinger. Det påvirker ikke skummeren.

Det tog ca en uge før alt dinoflager var døde i mit system. Kørte også uden lys i samme periode, for at presse den mest mulig. Doserede så en uge efter og så aldrig dinoflager igen.

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dino ... agellates/

det kan fåes i tyskland.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har set flere baljer af den her kaliber der pludselig vaelter,jeg har ikke selv haft et akvarie der er saa haardt belastet saa det er svart at hjaelpe,jeg pröver selv at sigte efter normalt belastet hvad det nu er .jeg tror og vil mene grunden til at disse baljer har det med at vaelte er fordi acropra sp.har det med igen at smide slim/vaev.
ikke til megen hjaelp jeg ved det
held og lykke


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af peder »

StarF skrev:prøv DinoXal, det er det mest effektive middel jeg har prøvet. Jeg var igennem en lang række produkter før jeg fandt noget der kunne tage dinoflager, det siges dette her også virker imod forskelige alge typer. Selv med en 50% overdosering i mit system, mistede jeg ikke noget, hverken fisk, sps, lps eller muslinger. Det påvirker ikke skummeren.

Det tog ca en uge før alt dinoflager var døde i mit system. Kørte også uden lys i samme periode, for at presse den mest mulig. Doserede så en uge efter og så aldrig dinoflager igen.

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dino ... agellates/

det kan fåes i tyskland.
Tror faktisk jeg var den første som fik det hjem? og som StarF skriver' det er hamrende effektivt!!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Marco R »

Hejsa Peder,

Føler VIRKELIG med dig, og synes oprigtig, at det er synd for dig :(

Jeg kan desværre ikke hjælpe, men ønsker dig alt mulig held og lykke, og jeg krydser ALT, hvad der krydses kan :h


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

peder skrev:
StarF skrev:prøv DinoXal, det er det mest effektive middel jeg har prøvet. Jeg var igennem en lang række produkter før jeg fandt noget der kunne tage dinoflager, det siges dette her også virker imod forskelige alge typer. Selv med en 50% overdosering i mit system, mistede jeg ikke noget, hverken fisk, sps, lps eller muslinger. Det påvirker ikke skummeren.

Det tog ca en uge før alt dinoflager var døde i mit system. Kørte også uden lys i samme periode, for at presse den mest mulig. Doserede så en uge efter og så aldrig dinoflager igen.

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dino ... agellates/

det kan fåes i tyskland.
Tror faktisk jeg var den første som fik det hjem? og som StarF skriver' det er hamrende effektivt!!
Hej

Jeg er slet ikke i tvivl om at Dinoxal virker mod dinoer, men det er ikke dinoer jeg har
Har iøvrigt på fornemmelsen at dinoxal, fm ultra algae x og marine algafix indeholdet samme aktive stof.
De skal doseres tilsvarende, og på samme måder efter lystiden.

Klippet fra RC

This thread which includes comments by Randy and Boomer goes into more details about the actual active ingredient in AlgaeFix Marine and what we know about it at this point.

http://www.reefcentral.com/forums/sh...x&pagenumber=1

Unfortunately the manufacturer has not responded to several requests for more information that I have made.

From this thread, Randy stated:

"According to the MSDS, and after a little redjusting for their incorrect namming, Algaefix is 4.5 weight percent of a cationic polymer

Poly[oxy-1,2-ethanediyl(dimethyliminio)-1,2-ethanediyl(dimethyliminio)-1,2-ethanediyl chloride (1:2)]

more commonly known as

Polyquaternium 42

and these other common names:

Armoblen NPX; BL 2142; Bualta; Bubond 60; Bulab 6002; Busan 1507; Busan 77; KA 1700; MBC 115; Polixetonium chloride; Poly[oxyethylene(dimethylamino)ethylene(dimethylamino)ethylene dichloride]; Polyquaternium 42; TB 66; WSCP"

Disse midler ser ud til at virke for nogle, og for andre med begrænset succes.
Jeg ønsker ikke at skifte hest midt i minplan, men takker for jeres input. :y

Peder, hvilke alger bekæmpede du med Dinoxal ? Jeg ved at Mads brugte det mod dino jo.....

Og til andre der har samme alge som mig, kom ind i tråden - det er nu bedre at vi får alles problemer og forsøg frem, end kun mit.

Interessant er det at høre om:
Vandværdier, ca,kh,mg,salinity, po4, no3
Temp
Fabrikat af salt
Køres der med pellets, vsv eller lign.

Mvh
Peder
Senest rettet af pederrevnørd tors 31. maj 2012 20:23, rettet i alt 1 gang.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

peder skrev:
StarF skrev:prøv DinoXal, det er det mest effektive middel jeg har prøvet. Jeg var igennem en lang række produkter før jeg fandt noget der kunne tage dinoflager, det siges dette her også virker imod forskelige alge typer. Selv med en 50% overdosering i mit system, mistede jeg ikke noget, hverken fisk, sps, lps eller muslinger. Det påvirker ikke skummeren.

Det tog ca en uge før alt dinoflager var døde i mit system. Kørte også uden lys i samme periode, for at presse den mest mulig. Doserede så en uge efter og så aldrig dinoflager igen.

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dino ... agellates/

det kan fåes i tyskland.
Tror faktisk jeg var den første som fik det hjem? og som StarF skriver' det er hamrende effektivt!!
Det var du også, jeg hoppede på det efter du havde testet det med gode resultater..


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

pederrevnørd skrev:
peder skrev:
StarF skrev:prøv DinoXal, det er det mest effektive middel jeg har prøvet. Jeg var igennem en lang række produkter før jeg fandt noget der kunne tage dinoflager, det siges dette her også virker imod forskelige alge typer. Selv med en 50% overdosering i mit system, mistede jeg ikke noget, hverken fisk, sps, lps eller muslinger. Det påvirker ikke skummeren.

Det tog ca en uge før alt dinoflager var døde i mit system. Kørte også uden lys i samme periode, for at presse den mest mulig. Doserede så en uge efter og så aldrig dinoflager igen.

http://reefbuilders.com/2010/09/20/dino ... agellates/

det kan fåes i tyskland.
Tror faktisk jeg var den første som fik det hjem? og som StarF skriver' det er hamrende effektivt!!
Hej

Jeg er slet ikke i tvivl om at Dinoxal virker mod dinoer, men det er ikke dinoer jeg har
Har iøvrigt på fornemmelsen at dinoxal, fm ultra algae x og marine algafix indeholdet samme aktive stof.
De skal doseres tilsvarende, og på samme måder efter lystiden.

Disse midler ser ud til at virke for nogle, og for andre med begrænset succes.
Jeg ønsker ikke at skifte hest midt i minplan, men takker for jeres input. :y

Peder, hvilke alger bekæmpede du med Dinoxal ? Jeg ved at Mads brugte det mod dino jo.....

Og til andre der har samme alge som mig, kom ind i tråden - det er nu bedre at vi får alles problemer og forsøg frem, end kun mit.

Interessant er det at høre om:
Vandværdier, ca,kh,mg,salinity, po4, no3
Temp
Fabrikat af salt
Køres der med pellets, vsv eller lign.

Mvh
Peder
tvivler på det er det samme, jeg kan sige jeg var igennem disse:

phycoEx (sku tage dino)
ultra algae (sku tage dino)
marine algafix

ingen af disse gjorde nogen forskel, og ultra algae, virkede direkte som gift i systemet. Med det samme man hældte det i kunne man se ALT trak sig sammen, akvariet så spøgelse agtigt ud i flere dage efter end behandling. Mistede ikke noget på det, men de var bestemt ikke glade for det. De andre reagerede de ikke på, det var til sidst Dinoxal der løste mit problem, korallerne reagerede heller ikke på det, skummeren reagede ikke på det, systemet kørte bare uden lys, og det nakkede ALT dino. Der står at det sku tage forskelige alger, så som golden algae, som de kalder den i tyskland. Ved ikke om det er det samme som det du bekæmper. Men jeg vil give det et forsøg før du lukker alt ned, for hvis der er noget af det medicin der virker, så er det dette.
http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -8977.html
Particularly unicellular algae such as dinoflagellates, diatoms and golden algae to combat reliable. Fish, corals and other animals at recommended application Low take no damage.


Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

Ligger lige et par billeder ind fra mine akvarier, som jeg mener er ramt af lyngbya majuscula. Det første billeder fra mit lille akvarie, som jeg helt har opgivet nu - så der er ingen manuel fjernelse af algen mere - og det ser slemt ud nu, skal bare lukkes så snart det nye er klar.
Det andet billede er fra det nye, som har kørt i en måned. Grønalgerne er netop blevet afløst af dem på billedet, som jeg også mistænker for at være lyngbya. Det er startet op på døde sten og podet med sten og bundlag fra det lille (dumt, ja!, men jeg kendte ikke til lyngbya algen før denne tråd kom - få dage efter opstart)

NO3 og PO4 er på begge akvarier 0.
Det gamle!
Det gamle!
Det nye!
Det nye!


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Velkommen til Christoffer :GO

Jo flere jo bedre.

Som vi talte om på pb, så forsøg at hæve mg til 1600, og skift fabrikat af salt

Glad for din deltagelse i tråden :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

Er allerede igang med at hæve min mg - den var alt for lav. Saltfabrikat bliver skiftet snarest.

Overvejer kraftigt mørklægning i min. en uge (måske to), men vil lige se Mg resultatet an inden jeg prøver - mange på reefcentral har haft succes med den kur.

Der kommer ikke noget levende i baljen før lyngbya algen er helt væk!


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

chrislolk skrev:Er allerede igang med at hæve min mg - den var alt for lav. Saltfabrikat bliver skiftet snarest.

Overvejer kraftigt mørklægning i min. en uge (måske to), men vil lige se Mg resultatet an inden jeg prøver - mange på reefcentral har haft succes med den kur.

Der kommer ikke noget levende i baljen før lyngbya algen er helt væk!
Lyder som en god plan. Lights out er det eneste jeg indtil videre har set en reaktion med.
Husk at dele dine oplevelser i tråden, så vi kan lære noget.

Dit Lyngbya tilfælde ser heldigvis ikke slemt ud :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

pederrevnørd skrev:
Dit Lyngbya tilfælde ser heldigvis ikke slemt ud :y
Nej, ikke i det nye, men jeg ved hvor hurtigt det kan gå, så det skal væk med det samme.

Og så lige en lille observation fra det lille akvarie. Har to cerith snegle og de ELSKER tilsyneladende lyngbya alger. Er konstant fremme og guffer løs. To snegler rækker dog ikke langt, men de gør hvad de kan.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

chrislolk skrev:
pederrevnørd skrev:
Dit Lyngbya tilfælde ser heldigvis ikke slemt ud :y
Nej, ikke i det nye, men jeg ved hvor hurtigt det kan gå, så det skal væk med det samme.

Og så lige en lille observation fra det lille akvarie. Har to cerith snegle og de ELSKER tilsyneladende lyngbya alger. Er konstant fremme og guffer løs. To snegler rækker dog ikke langt, men de gør hvad de kan.
Jep god observation :beer:
Har selv smidt ekstra 100 turbo snegle i baljen, men det rækker som en skrædder i helvede.
Købte 2 søharer, men de døde desværre - muligvis pga lyngbyatoxin, som efter sigende er heftigt.

Held og lykke :y


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Bingocaller »

Wow Peder du går sgu til makronerne! Er ked sf at høre du stadigt slås med algerne men super interessant læsning i denne tråd der kan komme os alle til gode!

Har du overvejet at prøve Red seas algae management produkt?

Og nu tænker jeg lidt ud af boksen her ;) - men hvad med at prøve at købe et færdigt ATS system fra Santa M? Hvis du nu havde andre alger kunne det være at de kunne trække det sidste (hvis nu hypotesen om at din alge udelukkende kan leve af lys og N fra luften ikke er 100 % korrekt)

Tænker bare alle sten skal vendes inden du ser dig nødsaget til at tømme tanken
Senest rettet af Bingocaller tors 31. maj 2012 22:08, rettet i alt 1 gang.


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Wow Peder du går sgu til makronerne! Er ked sf at høre du stadigt slås med algerne men super interessant læsning i denne tråd der kan komme os alle til gode!

Har du overvejet at prøve Red seas algae management produkt?

Og nu tænker jeg lidt ud af boksen her ;) - men hvad med at prøve at købe et færdigt ATS system fra Santa M? Hvis du nu havde andre alger kunne det være at de kunne trække det sidste (hvis nu hypotesen om at din alge udelukkende kan leve af lys og N fra luften)

Tænker bare alle sten skal vendes inden du ser dig nødsaget til at tømme tanken
Hejsa bingo

Nej til red seas program, da denne alge lever af C,N og P, deres program tilfører C, hvilket Blot booster algen.
Omkring ATS er jeg i dialog med en god ven herom, ku jeg sagtens se som en vej going foreward ligesom DSB kunne være en mulighed :y

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Bingocaller »

Jamen det lyder da meget spændende!

Må vi se nogen billeder af hvor hårdt du er angrebet?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:Jamen det lyder da meget spændende!

Må vi se nogen billeder af hvor hårdt du er angrebet?
Jeg skal nok få taget billeder i weekenden :y er svært for at overhovedet at se på min balje pt, og at skulle tage billedet er endnu værre, men for at hjælpe mog selv og andre skal jeg nok gøre det.


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Bingocaller »

Puha lyder som jeg næsten ikke tør se det - men er jo alligevel lidt nysgerrig omkring dit angrebs art

Held og lykke med kampen og hold os endeligt posted!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"