"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Nicki Henriksen skrev:
pederrevnørd skrev:
nbd skrev:Hvis informationerne er korrekte på den side, Peder linker til, så tyder det på at enhver tilførsel af organisk stof ("dissolved organic matter") fremmer denne cyanobakterie. Dvs. at der hverken skal tilføres eddike eller vodka (eller biopellets for den sags skyld) hvis man skal have en chance for at komme Lyngbya til livs.

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor eddike skulle være bedre mod Lyngbya end vodka. Eddike består af eddikesyre (CH3COOH) mens vodka består af ethanol (C2H5OH). 1 mol eddikesyre indeholder lige så meget kulstof som alkohol...?
Jeg er til dels enig med dig - ALT organisk stof, fremmer denne bakterie.
Eddiken er en personlig observation fra Randy Farley, og det jeg lægger mest mærke når jeg skal koge hans ord ned er " Det er vitalt at skifte Carbon produkt mindst hver 3 måned" for at sikre at en Cyano streng ikke får foothold i vores system.

Som du selv skriver, så doserer jeg heller ikke Eddike, men vil efter min forhåbentlig virksomme kur, starte op med eddike istedet for Vodka , og derefter lave et skifte hvert kvartal- og se hvad der sker :y

Mvh
Peder


Er forholdet mellem eddike og Vodka 1:1 ?
tænker også af stoppe vodka dosering, også mørklægning i 3 dage.

mvh
hej Nicki

Hvis du tænker på dosering af Eddike ifht Vodka, så skal der doseres ca 8 gange så meget eddike.

Håber det var det du tænkte på :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af nielsk »

Mit magnesium ligger stabilt højt på 16-1700 pt. og har gjort det de sidste 3-4 mdr. Jeg har før boostet det ganske hurtigt uden at man kan se negativ effekt.
Mit nitrat er så blevet noget forhøjet, så jeg prøver forsigtigt med vsv. kombineret med biopellets i stedet for bare at øge pellets mængden.På langt sigt skal pellets mængden nok øges med 50 % procent.
Men jeg kører så også med rowaphos i stor mængde.
Men får også peridodevis opblomstring af både grøn og lilla cyano samt dino´er. Men det klarer jeg med manuelt opsug.
Jeg kører uden vandskift.
Men som du skriver Peder er det en videnskab uden facitliste baseret på trial and error. Men det er super fedt at du laver sådan en tråd. Den er guld værd for eftertiden.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af Nicki Henriksen »

pederrevnørd skrev: hej Nicki

Hvis du tænker på dosering af Eddike ifht Vodka, så skal der doseres ca 8 gange så meget eddike.

Håber det var det du tænkte på :y

Mvh
Peder
det var lige det jeg tænkte på :)

har indkøbt klar lagereddike ind. 5 L :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

nielsk skrev:Mit magnesium ligger stabilt højt på 16-1700 pt. og har gjort det de sidste 3-4 mdr. Jeg har før boostet det ganske hurtigt uden at man kan se negativ effekt.
Mit nitrat er så blevet noget forhøjet, så jeg prøver forsigtigt med vsv. kombineret med biopellets i stedet for bare at øge pellets mængden.På langt sigt skal pellets mængden nok øges med 50 % procent.
Men jeg kører så også med rowaphos i stor mængde.
Men får også peridodevis opblomstring af både grøn og lilla cyano samt dino´er. Men det klarer jeg med manuelt opsug.
Jeg kører uden vandskift.
Men som du skriver Peder er det en videnskab uden facitliste baseret på trial and error. Men det er super fedt at du laver sådan en tråd. Den er guld værd for eftertiden.
Hej Niels

Tak for din deltagelse i tråden, jo flere vi får ombord, jo bedre bliver output jo, og muligheden for at lære noget.
Det er jo trods alt ikke hver dag at vi gør en forskel :y

Tænker at jeg ikke er den eneste der pt har denne plage, og ej heller er den sidste der bliver ramt af den, så en god debat, med forskellige vinkler er positivt.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

chrislolk skrev:Mit det lille akvarie har præcis de samme alger og jeg kan kun nikke genkendende til alle symptomer. Jeg kan heller ikke måle NO3 eller PO4, men algen stortrives alligevel. Har mange gange fjernet alle alger manuelt i forbindelse med vandskift, men 1 uge senere kommer den igen. Har egentlig altid troet, at det var diatomer, men linket Peder har postet viser tydeligt at det ikke er tilfældet.

Leif hvornår blev du ramt at algerne? Tænker at jeg måske har "smittet" dit akvarie da du fik makroalger fra mig - skræmmende hvis det er tilfældet og jeg beklager meget hvis det kommer fra mig. Har haft algen i mere eller mindre 1 år nu, næsten siden opstart. Især de sidste par måneder er det eksploderet.
Ja!....det passer fint med det tidspunkt jeg fik alger fra dig..... jeg så der sad lidt snav på dem, men rensede dem lidt og tænkte ikke videre over det.
Det er nu rart at vide hvor de kom fra men du kan da bestemt ikke bebrejdes for at være venlig og forære mig nogle alger.
Håber du får mere held med at bekæmpe dem end jeg havde :h
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Og jeg har lige fået en stor dejlig tot Chaetomorpha af Peder! Der var godt nok lidt Caulerpa Racemosa i, som er røget igennem returen og op i hovedtanken, men de andre skræmmer mig mere!
Jeg bliver sgu lidt nervøs... :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Lidt yderligere info fra The reef tank. Lidt overdrevet, men det påstås at Lyngbya nærmest kan overleve i destilleret vand, blot den har lys, idet den trækker N fra atmosfæren..... Hmmmm

In immature marine systems, the cyanobactria will gradually fade due to competition with other autotrophic organisms (Chloropohyta in general) more so than a diminishing level of nutrients, although this will help tremendously. Limiting nutrient import by using RO/DI will help prevent problems that are potentially developing down the road as the tank begins to become a sink for these nutrients when using tap water. The problem with cyanobacteria is that many species have the ability to fix nitrogen as nitrates using the atmosphere as the source of nitrogen, so nitrogen is not always the limiting nutrient (see or google endolithic cyanobacteria such as Microcoleus chthonoplastes or Lyngbya spp. and how they may change marine reefs from oligotropic to eutrophic environments), and a few species of cyanobacteria (i.e., Nostoc spp.) may not need phosphate as their storage mechanism for biochemical energy either, and are capable of literally living in distilled water if light is present in sufficient quantities. Many interesting biological niches are filled by cyanobacterial genera in marine environments, so once established, it is in your best interests to physically remove as much biomiass as is possible, allowing the tank to develope its own competition cycles for low levels of nutrients. Many blooms of cyanobacteria decompose during the lights off period, redistributing the nutrients that were contined in the algal cells throughout the water column, allowing for new blooms to occur once the lights are back on. Removing the biomass before the end of the photoperiod allows you to permanently remove those nutrients contained in the biomiass from the system, and prevent their redistribution during the night. The big advantage of maintaining low nutrient levels is that few organisms can gain a marked growth advantage with a low level of nutrients, so keeping the levels low reduces the opportunities for blooms (and algal sequestering of phosphates) in your aquarium.


Once again, it all boils down to limiting imports and maximizing exports of nitrogen, phosphorous, and trace elements that foster algal growth as the best means of controlling algal blooms, and it doesn't hurt to control the temp of the light, the duration of the light, and prevent hot spots of nutrient pooling by encouraging good circulation in the tank.
Senest rettet af pederrevnørd ons 16. maj 2012 17:29, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af chrislolk »

leifkrarup skrev:
chrislolk skrev:Mit det lille akvarie har præcis de samme alger og jeg kan kun nikke genkendende til alle symptomer. Jeg kan heller ikke måle NO3 eller PO4, men algen stortrives alligevel. Har mange gange fjernet alle alger manuelt i forbindelse med vandskift, men 1 uge senere kommer den igen. Har egentlig altid troet, at det var diatomer, men linket Peder har postet viser tydeligt at det ikke er tilfældet.

Leif hvornår blev du ramt at algerne? Tænker at jeg måske har "smittet" dit akvarie da du fik makroalger fra mig - skræmmende hvis det er tilfældet og jeg beklager meget hvis det kommer fra mig. Har haft algen i mere eller mindre 1 år nu, næsten siden opstart. Især de sidste par måneder er det eksploderet.
Ja!....det passer fint med det tidspunkt jeg fik alger fra dig..... jeg så der sad lidt snav på dem, men rensede dem lidt og tænkte ikke videre over det.
Det er nu rart at vide hvor de kom fra men du kan da bestemt ikke bebrejdes for at være venlig og forære mig nogle alger.
Håber du får mere held med at bekæmpe dem end jeg havde :h
Det er jeg meget ked af, Leif. Havde naturligvis ikke givet alger videre til dig hvis jeg kendte til algen på daværende tidspunkt. Siden jeg gav dig makroalgerne har jeg haft problemer med, at de bliver overgroet af denne alge - så der har nok også siddet noget på da du fik en tot. Skræmmende hvis der ikke skal mere til før et akvarie bliver inficeret og overgroet at denne type alger. Håber du finder en løsning på dem, Peder!

Skal lige siges, at jeg aldrig har kørt med Carbon tilførelse, hverken VSV eller enkeltdele heraf. Har kørt med Rowa i en uge og droppede det derefter igen. Kører udelukkende med skummer nu og alger forsvinder ikke!

Hvis den trives i ultra rent vand, kunne den så evt. fjernes ved at booste NO3 med feks. Pohl's extra, og holde den høj i en periode? Så ville den vel muligvis blive udkonkurreret af andre algetyper, eller er jeg helt gal på den?
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg ved ikke om det er så slemt som det umiddelbart lyder.
Min tese er at de fleste kim til alger allerede er i vore lukkede systemer, og de uønskede kan hurtigt tage overhånd.

Jeg tror ikke at smitte alene gør det, men det er kun et gæt.

Og VI finder da en kur - selvfølgelig. Der er da ting i vores hobby derr er sjovere, men sjældent så interessant, jeg kæmper da til jeg ikke kan stå mere - min balje er jo mit andet barn :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af leifkrarup »

pederrevnørd skrev:Jeg ved ikke om det er så slemt som det umiddelbart lyder.
Min tese er at de fleste kim til alger allerede er i vore lukkede systemer, og de uønskede kan hurtigt tage overhånd.

Jeg tror ikke at smitte alene gør det, men det er kun et gæt
Det har også hidtil været min antagelse....men det er da et mærkeligt sammentræf.... ikke sandt!
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

leifkrarup skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg ved ikke om det er så slemt som det umiddelbart lyder.
Min tese er at de fleste kim til alger allerede er i vore lukkede systemer, og de uønskede kan hurtigt tage overhånd.

Jeg tror ikke at smitte alene gør det, men det er kun et gæt
Det har også hidtil været min antagelse....men det er da et mærkeligt sammentræf.... ikke sandt!
Helt enig, og jeg har noteret det bag ørerne.

Læser pt om flere som har fået fjernet Lyngbya vha hydrogen peroxid, er det ikke hovedingrediensen i Boyds ChemiClean ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrohttp: ... n_peroxide

Mistænker det for at være det samme, da det ikke er en erythmycinbaseret kur, men et kraftigt oxideringsmiddel.
Nogen som kan bekræfte eller afkræfte dette ? :f3:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Lidt billeder, som flere har efterspurgt

http://www.google.dk/search?q=lyngbya+m ... 24&bih=672
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af Søren Ravn »

Har du overvejet at droppe decocean ca og kh, for en periode. Og skifte til ca og kh tilsætning uden sporestoffer

Min balje var overfyldt med alger for en del år siden.

De forsvandt da jeg droppede sporstofferne i balling, og jeg har ikke set skyggen af dem siden

Balling sporestofferne var fra aquafair.

/søren
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af Thue »

Ked af hører alt bøvlet du kæmper med omkring denne alge, jeg har aldrig selv oplevet denne alge og kan så heller ikke nogen kur. Men syntes bare at man tit støder på netop disse slags alger eller noget der rent faktisk minder meget om i sådanne akvarier som dit hvor Sps bliver top dyrket efter så rent vand så over hovedet muligt. Tænker her vsv, zeovit og mange Sps fans desperat forsøg på og lave sterile omgivelser. Personlig holdning er jeres omgivelser er for sterile og i fjerner mange af de gode bakterier eller hva man skal sige i ødelægger den naturlige balance der skal være i ens akvarie for tingene kører.

Dårligt indlæg ved jeg godt men bare min holdning og nej den er sku ikke til meget hjælp ;-) lige som nogen mennesker der lever i alt for sterile omgivelser kan risikere og få astma og andre sygdomme af ikke og få bakterier til og styrke imunforsvar

Mvh thue
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af Thue »

Men håber sku i finder en løsning på det, og det gør i nok også med den passion du har for Saltvands verdenen Peder ;-)

Mvh Thue
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder, og andre med problemet.

Jeg ved at mange af jer er store modstandere af kemi i baljerne, så den søhare jeg nævnte tidligere kan være en løsning, der er noget om den her i en videnskabelig artikel: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2001009310

Og et citat: "Figure 4. Close-up photo of Stylocheilus striatus taken in Hawaii, USA; this sea hare has been documented to graze on Lyngbya majuscula (June 2000). The insert shows S. striatus located on L. majuscula. Source: Courtesy of Ursula Keuper-Bennett (Turtle Conservation Group, Turtle Trax, USA)."

Håber I kan bruge det.
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Thue skrev:Ked af hører alt bøvlet du kæmper med omkring denne alge, jeg har aldrig selv oplevet denne alge og kan så heller ikke nogen kur. Men syntes bare at man tit støder på netop disse slags alger eller noget der rent faktisk minder meget om i sådanne akvarier som dit hvor Sps bliver top dyrket efter så rent vand så over hovedet muligt. Tænker her vsv, zeovit og mange Sps fans desperat forsøg på og lave sterile omgivelser. Personlig holdning er jeres omgivelser er for sterile og i fjerner mange af de gode bakterier eller hva man skal sige i ødelægger den naturlige balance der skal være i ens akvarie for tingene kører.

Dårligt indlæg ved jeg godt men bare min holdning og nej den er sku ikke til meget hjælp ;-) lige som nogen mennesker der lever i alt for sterile omgivelser kan risikere og få astma og andre sygdomme af ikke og få bakterier til og styrke imunforsvar

Mvh thue
Hej Thue

Synes ikke dit indlæg er dårligt, tværtimod :y
Vi kan ikke belyse et problem vi har uden at se på det fra ALLE sider, og jeg er ikke uenig med dig.
Denne alge findes måske for det meste i rentdyrkede sps baljer med ulns, måske netop pga at der er få andre alger til at udkonkurrere den - så jeg synes din pointe er særdeles valid.

Har som dig aldrig haft denne alge før!

Jeg tror dog samtidig at vi som passer vore baljer, har færre problemer end de som har høj N og P.
Omvendt har alt i livet en pris, men jeg har ikke tænkt mig at acceptere tæt på naturLige værdier og ha alger - jeg tror alle ved hvornår jeg er tilfreds :y

Jeg er dog selv ået vækfra Zeometoden, netop fordijeg ku se at vandet blev for rent - så jeg forstår dig :y
Algen findes i naturen,og er såmænd ikke skabt af de af os som tilstræber disse typer baljer.

Det føles fra min side blot som en næsten uendelig række af kvalitetsmål som vi opnår en efter en, blot for at få nye udfordringer hen af vejen - og det er for mig en del af hobbyen.


Kun et sted viljeg korrigere dig, og det er at du kalder det en steril balje, det er altså forkert - husk at den biotop vi efterligner er næringsfattig og yderst stabil :y

Tak for dit indlæg - yderst validt
Senest rettet af pederrevnørd ons 16. maj 2012 21:57, rettet i alt 1 gang.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder, og andre med problemet.

Jeg ved at mange af jer er store modstandere af kemi i baljerne, så den søhare jeg nævnte tidligere kan være en løsning, der er noget om den her i en videnskabelig artikel: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2001009310

Og et citat: "Figure 4. Close-up photo of Stylocheilus striatus taken in Hawaii, USA; this sea hare has been documented to graze on Lyngbya majuscula (June 2000). The insert shows S. striatus located on L. majuscula. Source: Courtesy of Ursula Keuper-Bennett (Turtle Conservation Group, Turtle Trax, USA)."

Håber I kan bruge det.
Godt indlæg Christian,

Jeg har både søhare, mindst 200 snegle og kiruger, og good news er at de spiser denne alge :GO , men algen vokser hurtigere end den optages - men en fantastisk fordel med denne plage ifht fx Dinoflagellater.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Søren Ravn skrev:Har du overvejet at droppe decocean ca og kh, for en periode. Og skifte til ca og kh tilsætning uden sporestoffer

Min balje var overfyldt med alger for en del år siden.

De forsvandt da jeg droppede sporstofferne i balling, og jeg har ikke set skyggen af dem siden

Balling sporestofferne var fra aquafair.

/søren
Hej Søren

NEJ, det har jeg bestemt ikke overvejet, da det er det mest stabile jeg i hele min tid i hobbyen har observeret.
Til gengæld overvejer jeg at prøve forskellige fabrikater af salt :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 922
Tilmeldt: ons 14. jul 2010 16:48
13
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Hej pede jeg er ked af på dine vejne at du har fået dig sådan en plage alge i din balje, jeg kan nok ikke give dig svar på hvad du skal stille op med sådan en plage, men lyttet spændt med i tråden for denne alge kan jo ramme os alle en dag!

Der er mange dybder i denne hobby, en af dem er de problemer der kan opstå, og det er især alle de her forskellige typer af alger vi har og kan få hvors lukket saltbaljer, men håber du finder en løsning på dit problem og få bekæmpet den type alge! :)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:Til gengæld overvejer jeg at prøve forskellige fabrikater af salt :y
Hvilken salt bruger du nu og hvilke har du i tankerne at prøve?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Birkefeldt skrev:
pederrevnørd skrev:Til gengæld overvejer jeg at prøve forskellige fabrikater af salt :y
Hvilken salt bruger du nu og hvilke har du i tankerne at prøve?
Pt bruger jeg AquaMedic. Jeg tror såmænd ikke at mærket er forkert, men har læst en en stor tysk opdrætter som konstant skifter imellem 5 mærker salt, således at det der er outof scope i et produkt udviskes af et andet.

Det er ud fra devisen at intet saltmærke er perfekt!

Så, det tror jeg at jeg vil gøre fremover - giver mening i mine øjne :y

Dagens update.

Lyset har nu været slukket lidt over en dag. Dag 2 er igang.
Ph har stabiliseret sig på 7,97(normal natværdi)
Vodka stoppet
Lanthanum stoppet
Redox stabil på 360
Mg hævet til omkring 1600
Intet at se på fisk
Skummeren tager måske lidt mere snavs ud,eller snyder mine øjne mig :dizzy:
Algerne er derstadig, men det ser en lille smule renere ud, men svært at sige med sikkerhed
Doserer zeozym og zeobac deruover hver aften

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Lyngbya, algen fra helvede

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:Læser pt om flere som har fået fjernet Lyngbya vha hydrogen peroxid, er det ikke hovedingrediensen i Boyds ChemiClean ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrohttp: ... n_peroxide

Mistænker det for at være det samme, da det ikke er en erythmycinbaseret kur, men et kraftigt oxideringsmiddel.
Nogen som kan bekræfte eller afkræfte dette ? :f3:
Hydrogen peroxide er et kraftigt oxidationsmiddel, som IKKE bør tilsættes akvariet pga. frie radikaler. Jeg har engang læst i en ældre akvariebog at man kan hæve iltindholdet midlertidigt med brintoverilte (= hydrogen peroxide). Det efterprøvede jeg i min studietid da jeg var på et marinbiologisk feltkursus. I en række små forsøgsakvarier havde vi lerkutlinger, som vi havde fanget på det lave vand i Limfjorden. Ved tilsætning af 10 mL brintoverilte dannedes der bobler udenpå fiskene og efter kort tid var alle døde :(
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Så er de 72 timer gået :y

Jeg har tændt det blå lys, og kører fuld blus fra i morgen.

På kort sigt har der været en fremgang, idet algerne ser meget triste ud, muligvis er de døde - de har ændret struktur - så en forsigtig fremgang,

Nu må de kommende dage vise om algerne får fornyet vækst, eller om jeg har været heldig.

Jeg stopper zeozym og zeobac, og giver fremover eddike og zeobac.

Jeg har lært noget i disse dage uden lys.

Korallerne har ikke taget skade, og efter det blå lys blev tændt foldede polypperne sig ud. Ingen umiddelbare skader på nogen koraller, hverken sps eller lps.

Mærkeligt er det at 2 staghorn, green bali og Blue bali har lavet om muligt mere vækst på disse 3 dage uden lys, end normalt -jeg forstår det ikke!

Ydermere er mine polyfiltre kommet, idet jeg ville se om jeg fik farveudslag fra et eller andet der ikke burde være i vandet, men det ser normalt ud. Beholder dem i systemet dog.

Så det er status pt, kan varmt anbefale 2-3 dage uden lys, men husk at det er symptom fjernelse, der skal fjernes årsag på andre måder, ved skummer, aktivt kul vandskifte etc, og husk at fjerne så meget som muligt af algerne under og efter kuren - så mest muligt kommer ud af systemet.

Så lige nu, kan jeg ikke gøre andet end at :pray: :pray: :pray:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af StarF »

Koraller vokser i mørket, Så det er klart når lyset er skullet i 3 dage, vil de vokse hurtigt den første stykke tid, for der efter at stoppe(det er som om de lige skyder deres opsparet energi af). Da jeg behandlede mine dino ved at have lyset slukket i uge, var det imponerende så meget visse acropora var vokset. Og jeg kunne måle at de første 3 dage var kalk forbruget det samme som med lys, efter 4 dage dog faldt kalk forbruget for til sidst at stoppe. Kunne også måle at med det samme der kom lys på systemet igen, steg kalk forbruget med det samme igen. Selv med en uge uden lys, mistede jeg hverken sps eller lps. Korallerne burde fint kunne klare 3 dage, de bliver trods alt sendt i mørke.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

Det er godt at høre det muligvis går fremad Peder! :y

Men din observation får mig til at tænke på noget jeg læste i en god tråd på reefcentral, for ikke så længe siden. Her blev det anbefalet at køre med tre dages mørklægning én gang om måneden for at holde cyano i skak. Og selvom det kun er symptom behandling er det måske en meget god rutine at få, når det tilsyneladende ikke går ud over korallerne. Da visse typer af cyano, som fx den du kæmper med, kan leve i minimal næring, vil det være meget svært at finde årsagen. Og nok endnu sværere at gøre noget ved den. Bare en tanke.

Mvh Kenneth
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

Birkefeldt skrev:Det er godt at høre det muligvis går fremad Peder! :y

Men din observation får mig til at tænke på noget jeg læste i en god tråd på reefcentral, for ikke så længe siden. Her blev det anbefalet at køre med tre dages mørklægning én gang om måneden for at holde cyano i skak. Og selvom det kun er symptom behandling er det måske en meget god rutine at få, når det tilsyneladende ikke går ud over korallerne. Da visse typer af cyano, som fx den du kæmper med, kan leve i minimal næring, vil det være meget svært at finde årsagen. Og nok endnu sværere at gøre noget ved den. Bare en tanke.

Mvh Kenneth
Godmorgen Kenneth,

Jeg er 100% enig med dig - og det kommer jeg tilat gøre :GO , jeg ønsker ikke at bruge medicin, for muligvis at dræbe algen, for samtidig ødelægge andre gode ting.

Denne lyngbya alge kan leve i destilleret vand, og er ligeglad med P, den skal blot bruge N og lys, og den kan trække N fra luften når der ikke er noget næring tilbage i vandet.

Jeg synes din ide er genial, og jeg vil bruge den i kombi med andre sager som høj Mg og skift af Carbon medie, med øget Zeobac tilsætning, for at give algen konkurrence konstant. Måske er den ikke lige sådan let at slå ihjel, men så må den have modstand konstant.

Altid en fornøjelse at få indlæg fra dig, altid positivt og konstruktivt, TAK :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 666
Tilmeldt: tirs 30. aug 2011 07:03
12
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af ChristianJS »

Hej Peder.

Det var godt at høre at dine græsserne går på den, uden at blive syge eller dø, det er da et plus, selvom de ikke kan følge med.

Efter hvad jeg har læst, så behøver de ikke nogen anden carbonkilde end den CO2 der er i vandet, så om det hjælper at skifte fra vodka til eddike er spørgsmålet... Måske giver skiftet en ustabilitet imens dine bakterier omstiller sig, med forøget nitrat til følge, hvilket vil forøge væksten af stadset måske? Det er ren spekulation...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af pederrevnørd »

ChristianJS skrev:Hej Peder.

Det var godt at høre at dine græsserne går på den, uden at blive syge eller dø, det er da et plus, selvom de ikke kan følge med.

Efter hvad jeg har læst, så behøver de ikke nogen anden carbonkilde end den CO2 der er i vandet, så om det hjælper at skifte fra vodka til eddike er spørgsmålet... Måske giver skiftet en ustabilitet imens dine bakterier omstiller sig, med forøget nitrat til følge, hvilket vil forøge væksten af stadset måske? Det er ren spekulation...
Ja, dette her er Trial and Error.
:y
Jeg bliver nødt til at prøve mig frem, een ting ad gangen. Synes denne alge er lidt "modsat" :dizzy: , så undlader også mit normale vandskifte - for at se hvad det betyder.

Jeg ville elske kun at skulle slås mod nogle helt normale alger - alger som kan konkurrere med det skidt.
Hvordan går det i dit system !

Håber ikke jeg har smittet det.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Lyngbya Majuscula, algen fra helvede

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:Godmorgen Kenneth,

Jeg er 100% enig med dig - og det kommer jeg tilat gøre :GO , jeg ønsker ikke at bruge medicin, for muligvis at dræbe algen, for samtidig ødelægge andre gode ting.

Denne lyngbya alge kan leve i destilleret vand, og er ligeglad med P, den skal blot bruge N og lys, og den kan trække N fra luften når der ikke er noget næring tilbage i vandet.

Jeg synes din ide er genial, og jeg vil bruge den i kombi med andre sager som høj Mg og skift af Carbon medie, med øget Zeobac tilsætning, for at give algen konkurrence konstant. Måske er den ikke lige sådan let at slå ihjel, men så må den have modstand konstant.

Altid en fornøjelse at få indlæg fra dig, altid positivt og konstruktivt, TAK :y

Mvh
Peder
Jeg tror også jeg vil gøre det til en rutine, nu når både dig og StarF kan bekræfte det ikke skader korallerne. :y

Så må vi se om det kan hjælpe med at holde cyano nede i det lange løb.

Og selv tak! - Det er glædeligt når vi kan hjælpe hinanden. :beer:

Mvh Kenneth
Besvar

Tilbage til "Sygdom"