"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sygdom?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Ø
Reactions:

Sygdom?

Indlæg af Ø »

Jeg var så heldig at få fat i 2 klovnfisk og en pincetfisk i klovnfisken i fredags! Imidlertid er de 2 klovne desværre døde. De så begge friske ud, og viste ingen tegn på sygdom, men alligevel døde den ene i går, og den anden idag. Det skal lige siges at jeg ikke har kunne få dem til at spise, men de har så heller ikke vist nogle svaghedstegn!

Min pincetfisk ser stadig frisk og rask ud, men har nu fået nogle hvide pletter på finnerne - Bør jeg være nervøs? Klovnfiskene havde INGEN pletter da de døde!?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ærgeligt at klovnfiskene døde.
Der kan være grund til nervøsitet, men ikke nødvendig vis.
Meget ofte får fiskene pletter af det stress som de har været ude for.
Hvis fisken spiser og ikke bliver jaget, kan pletterne forsvinde af sig selv, me ndet vil tage lang tid inden at de er helt væk. Om et par dage er de væk, men de kommer igen. Men hvis fisken er sund og rask, vil pletterne blive færre og færre.
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Ok, det er vel bedst at vente med at anskaffe mig et par nye klovne eller?

Har du evt. et trick til hvordan man får dem til at spise? Jeg bruger sera granulated lige nu, samt frossen artemia
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu kan jo blot læne mig tilbage og sige, undersøgte du ikke det inden du købte den??
Har læst at de kan lokkes til at tage frossen artemia, som i starten smøres ud over nogle huller i stenene, og når den har vænnet sig til det, tager den det også frit i vandet.
Aquastyle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs 9. aug 2005 18:22
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Sygdom

Indlæg af Aquastyle »

Hej Ø

Så tror jeg at jeg fik mit indlæg placeret rigtigt.

Det bedste du kan gøre når du køber fisk er, spørg om du må se dem spise og hold øje med om der er nogen af de andre fisk i forhandleren system der har pletter eller ser syge ud.
Mht de hvide pletter din pinchet har fået på finnerne er det en virus den har fået som hedder Lymphocystis og den opstår ved nogle arter nemmere end andre, men netop pinchetfsik er særlig modtagelig over får denne infection.
Denne virus/infection opstår ofte når saltvandsfisk bliver udsat for stress og netop på finnerne opstår der nogle hvide pletter som man tit tror er hvide pletter og det sker derfor at der nogengange bliver behandlet med det forkerte medicin.
Oftest bliver fisken rask af sig selv, men sommetider udvikler den en følgesygdom af netop denne virus og det er en bakterie infection og så ender det som regel med at fisken dør.
Bakterie infectionen viser sig som åbne sår på hovedsalig på fiskens mund og lige omkring gællerne.
Mit råd til dig i dette tilfælde vil være disse 2 ting.

1). Sørg for at se fiskene spise hos forhandleren.

2). Brug en UV sterilisator i de første par dage efter du har sat nye fisk i dit akvarium.

Mvh
Flemming
Aquastyle.dk
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Det vil jeg huske til næste gang, men jeg syntes nu ikke jeg ville være bekendt at stå og bruge tid på at se dem spise til klovnfiskens køtilbud - der var MANGE andre der stod og ventede :shock:

Den med at smøre det ud på stenene lyder som en god ide, det vil jeg prøve med pincetten! :idea:
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 700
Tilmeldt: tirs 15. nov 2005 15:42
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

Jeg synes at have læst mig til at problemmet med denne kønne fisk er at langt de fleste ikke får den til at spise og netop derfor betegnes den som yderst svær at holde, men held og lykke jeg håber at det lykkedes for dig
Besvar

Tilbage til "Sygdom"