"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Behandling af hvide pletter?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Behandling af hvide pletter?

Indlæg af Janne »

Ja, så fik min nye fisk hvide pletter :G.... Det er en Amblyeleotris latifasciata, der har gået i akvariet i et par dage.
Da der er skiveanemoner, pudserreje, Zoanthus mv i akvariet, er det ikke rigtig en mulighed at behandle direkte i akvariet. Vil fisken mon kunne klare at blive hevet op, sat ned i et 54 l karantæneakvarie (skal lige sættes op) og så behandlet der? Karantæneakvariet havde jeg tænkt mig at fylde med 30 l vand fra hovedakvariet og sætte et lille powerhead og en luftpumpe til.
Vil det stresse fisken for meget? Vil den have bedre chancer for at overleve, hvis den bare bliver hvor den er, uden behandling?. Har ikke rigtig nogen fornemmelse af, hvor farligt saltvandsfiskedræberen egentlig er. Iflg min Mergus Marine Atlas kan det gå væk af sig selv, men de nævner ikke noget om, hvor store chancerne er for det...

What to do?


MVH Janne
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Du skal ikke stresse fisken mere end højst nødvendigt, og sådan en fisk er meget svær at fange da den gemmer sig under stenene såsnart du har nettet i baljen. Jeg ville give den et par dage og se om det ikke løser sig.


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Tror også selv jeg hælder til at lade dens immunforsvar klare problemet. Den lever da endnu. Jeg tror du har helt ret i, at den vil være ret håbløs at fange op - den ligger langt inde under en af stenene.
Jeg kan vel forvente, at hvis jeg køber en fisk til, så vil den også blive smittet :evil: . Nogen der ved, hvor længe der går, før det holder op med at smitte nye fisk? Eller ligger det latent i/på alle fisk? Og kommer først til udbrud, når de stresses?


MVH Janne
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Lidt læsning til dig (under forudsætning af at det er "Ich" du kæmper med):
http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php
http://www.reefkeeping.com/issues/2003- ... /index.php
http://www.petsforum.com/personal/trevo ... neich.html
Som det fremgår af artiklerne er det en parasit, som nu er i hele dit akvarie og ikke kun på den ene fisk.


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

Mikkel, det var lige sådan noget, jeg gerne ville have fat i! Det ser ud til, at jeg skal i gang med at sætte karantæneakvarie op og hive fisken over i det i en måned :( . Så skulle både fisk og akvarie være kureret.
Det bliver lidt træls, men alternativet lader iflg artiklerne til at være, at der hele tiden vil være en lille "portion" parasitter tilbage, som vil inficere nye fisk. Og der skal jo lidt flere fisk i på et tidspunkt.


MVH Janne
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. sep 2005 23:16
18
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

hmmm janne. Der står 10-11 mdr...


Brugeravatar
Janne
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 276
Tilmeldt: tors 4. aug 2005 21:04
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Janne »

A'hva'? Hvor?
Fandt det her om parasittens livscyklus: The stage where the parasite is attached to a fish is called a trophont. The trophont will spend three to seven days (depending on temperature) feeding on the fish. After that, the trophont leaves the fish and becomes what is called a protomont. This protomont travels to the substrate and begins to crawl around for usually two to eight hours, but it could go for as long as eighteen hours after it leaves it's fish host. Once the protomont attaches to a surface, it begins to encyst and is now called a tomont. Division inside the cyst into hundreds of daughter parasites, called tomites, begins shortly thereafter. This noninfectious stage can last anywhere from three to twenty-eight days. During this extended period, the parasite cyst is lying in wait for a host. After this period, the tomites hatch and begin swimming around, looking for a fish host. At this point, they are called theronts, and they must find a host within twenty-four hours or die. They prefer to seek out the skin and gill tissue, then transform into trophonts, and begin the process all over again (Colorni & Burgess, 1997). (fra link 1)

Det lyder jo so om, parasitten max er 28 dage om at dele sig nede på bunden af akvariet, og derefter kun kan leve uden en fisk i ca 24 timer. Altså burde en måned til 6 ugers "fiskefri" være nok til at få et parasitfrit akvarie.
"If an aquarium has no fish in it, and there are no additions of fish, or anything else that could be carrying trophonts, tomonts, tomites or theronts for a period of 6 weeks or longer, all parasites will have died. An aquarium such as this is an obvious exception to "Ich" always being present." Fra link 3.


MVH Janne
Brugeravatar
Rune kristiansen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tirs 20. sep 2005 23:16
18
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2000

Indlæg af Rune kristiansen »

hmm ja du har ret min fejl. Det var hvor længe en stamme kunne holdes kørende inden den selv uddøde.
Men i dit karantæne akv vil cyklus jo bare fortsætte, hvis ikke du behandler fisken.
Så løsningen må være, fisk over i karantæne - behandles og holdes i karantæne i 6 uger. Derefter skulle parasitterne i opholdsakv være døde af sig selv, hvis der ikke er nogle fisk at inficere. Pøj pøj med det Janne!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Men sådan hnger det ikke helt sammen! Parasitterne kan gå i en dvaletilstand, som de bliver vækket af når der kommer fisk i. Hvad der trikker dem til at gå i dvale og vågne igen, ved jeg ikke.


Besvar

Tilbage til "Sygdom"