"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Palet kirug

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
wicked
Reactions:

Palet kirug

Indlæg af wicked »

Hej alle.....
Jeg kunne utrolig godt tænke mig en palet kirug i mit akva..... Men har hørt er meget sværet at holdde , pga de lynhurtigt får hvide pletter...... Er det en skrøne ? El er der noget om det ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Deter ikke uden grund at de også kaldes pletkirurg, men under gode forhold, forsvinder pletterne igen, ikke lige med det samme, men over tid bliver der færre og færre. En god pudsereje kan også hjælpe på det.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg har forsøgt og blandt de 3 fiske gravsten jeg har stående ved baljen står dens navn på den ene.....netop pga hvide pletter. Selvom den var helt pletfri da jeg købte den var den dagen efter oversået med pletter - 5-6 dage senere var den død !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
soeren_damgaard
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 09:35
19
Postnummer: 7850 Stoholm Jylland
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Stoholm

Indlæg af soeren_damgaard »

også her! Men det ved alle vidst ;) hehe
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Her i min lille balje, der gemmer sig den sødeste Palet kirug, jo den har haft pletter, nok får de hurtigt pletter (nogle mener at man bare ser dem nemmere pga farven), men min erfaring er at de forsvinder hurtigt igen

Dennis
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

min ny indkøbte palet, har også fået pletter :( men jeg håber da meget på, at de forsvinder om nogen dage... jeg tror bare det er stress...

mvh
Morten Stricker
Holstebro
wicked
Reactions:

Indlæg af wicked »

Nå det var en gammel tråd der kom på bane igen :D Jeg har fået købt en palet. Og den lever i bedste velgående...
Stricker
Reactions:

Indlæg af Stricker »

Hej Kim...
min palæt er langt væk nu :( jeg fik et volsomt parasit angreb, der tog livet af næsten alle mine fisk... jeg er så småt ved at komme fisk i baljen igen, efter den har stået lidt tid...
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1198
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 16:34
19
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Kim: er det tricket med saltvandsfisk?
For mine erfaringer med ferskvand er netop det modsatte for så har de større modstandsdygtighed.

/martin - som prøver at lære noget om salt ;-)
/martin
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kim! Den med at jo mindre fiskene er, jo lettere vender de sig til vandet, må stå for helt din egen regning!! Og den er der vist ikke belæg for nogen steder fra.
En lille fisk har langt mindre modstands kraft, over for parasitter og lign.
Og, jeg tror nok jeg ved hvad jeg snakker om.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den butik! En lille fisk er langt lettere at stresse end en stor, Naso'er tæller ikke med her! Naso'er får meghet let stress pletter, og formentligt er de pletter som paletter får også stress pletter.
Den gang jeg havde 3 stk. fik de da også pletter, og blev tynde, men så snart jeg fik givet dem Noritang nok, forsvandt pletterne, ikke over en nat men iløbet af en lille måneds tid.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"