"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blødkorallerne

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Blødkorallerne

Indlæg af Ulrik »

Jeg har nogle blødkoraller (kan ikke navnet) men de fleste er blevet helt lysegrønne og nærmest selvlysende, og så hænger de og springer slet ikke helt ud mere. Se billederne. Det ene billede viser 2 af den samme koral men den ene har en helt anden farve.
Jeg har fået en del røde alger for nylig som nærmest ligger som et tæppe på bundlaget, kan det evt have noget med det at gøre. Ligeledes mistede jeg en Zoohale og en flammekejser for 14 dage siden. Uden varsel døde de begge indenfor 2 timer.
Hvis I har nogle gode forslag hører jeg dem meget gerne.
Vedhæftede filer
IMGP1354.JPG
IMGP1354.JPG (63.3 KiB) Vist 14943 gange
IMGP1359.JPG
IMGP1359.JPG (42.01 KiB) Vist 14943 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja de ser da lidt slatne ud kan jeg godt se !

Har de bare stået helt flot før ??

Røde alger som et tæppe - det lyder som Cyano/slimalger. Hvordan er din fosfat og silicat værdi(og dine andre vandværdier i det hele taget) ??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Ja de har stået meget flot før, faktisk kommer de alle fra den samme som så bare har formeret sig.
Jeg kender desværre ikke mine værdier for fosfat og silicat. Jeg må jo nok indrømme at jeg ikke er så go til det med at måle alt muligt. Jeg måler typisk kun mit salt, redox, PH, calsium, nitrat/nitrit og de ser alle ud som de plejer og holder sig pænt stabile.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok men alger er tegn på for meget næring og så bør du nok kigge lidt på dine vandværdier ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er det en rigtig blød koral eller er det en læderkoral?? synes ikke det er til at se på billederne.
Du skriver at de er blevet nærmest selvlysende, hviken farve havde de før?? For mig lyder det som om de har været kunstigt farvet.
Den Fungia koral der er afbilledet på det første billed, hvordan har den det??
Det er måske lidt kikset at du ikke kender dit fosfat indhold i vandet.
Det kan meget vel være det, som er alt for højt.
når du samtidigt har mistet 2 fisk inden for et par timer, burde du have råbt op allerede dengang. Iøvrigt hvad er en "zoohale"?? Achanthus sohal??
Mit råd vil lige her og nu være lav et par kraftige vandskift, og se hvad der så sker.
Hvor stort er akvariet??
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Ja jeg ved godt jeg bør se på mine vandværdier, det prøver jeg snarest. På det nederste billede kan du faktisk se hvilken farve de havde før, da det er 2 ens koraller. Den til venstre står bare ca 5-10 cm bagved. Den hænger også en del, men har ikke mistet farven.
Hvad mener du med kunstigt farvet ??.
Den Fungia på billedet har det umiddelbart meget godt, den har slet ikke ændret udseende siden jeg fik den for ca 2 år siden.
Jeg har lige foretaget et mindre vandskift ca 90 liter i søndags, og i den forbindelse taget en stor del af bundlaget op. De omtalte alger er meget hurtigt kommet igen, og kan bedst ses ved den store produktion af luftbobler på bundlaget.
Ja det var selvfølgelig en sohal som du skriver.
På mit billede i arkivet med hele billedet kan du iøvrigt se korallerne før de blev syge. Det er jo godt nok lidt småt men de er der. På det tidspunkt havde jeg mange skiveanamoner som fylgte rigtig meget.
Mit akvarie er 550 liter.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Undskyld det er den lille til højre der har den oprindelige farve (lysebrun) og den til venstre er den lysegrønne.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ulrik skrev:Jeg har lige foretaget et mindre vandskift ca 90 liter i søndags, og i den forbindelse taget en stor del af bundlaget op.
Hvis du har taget bundlag op i et "gammelt" akvarie har du nok helt sikkert også frigivet en helt masse næring og andet godt skidt og lort. Så jeg tror at det er derfor du ser denne alge opblomstring.

Om det så også er det som har fået korallerne til at virke slatne tror jeg ikke da den omtalte type jo faktisk er en af de ret hårdføre(tror at det er en Sinularia sp.)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Det med at suge bundlaget op en gang imellem har jeg nu gjort i flere år uden at det har givet problemer, men ok det kan da være. Vandet blivet jo ikke grumset eller noget, da det jo bliver suget direkte ud.
Korallernes tilstand opstod ikke i forbindelse med vandskift, så det kan ikke være årsagen. Vandskiftet blev foretaget for at se om det ville hjælpe. Jeg laver et vandskift mere i dag eller i morgen igen, for at se om der skal mere til.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det jeg mener med kunstigt farvet, er at mange læder koraller bliver behandlet med farvestof hos exportøren inden de sendes afsted.
Derfor kan man ofte se læder og nogle stenkoraller med nogle sindsyge kraftige farver, som dog almindeligvis fortager sig en del med tiden.
Men efter at have kigget på dine billeder, ser det ikke ud til at være årsagen her. Har du på noget tidspunkt tabt et stykke metal så som en skrue eller lign. ned i akvariet?? Har hørt om en som mistede en hel del ting på den konto.
Hvor ofte laver du vand skifte??
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Jeg kan jo ikke være helt sikker på at jeg ikke har abt noget derned, men ikke hvad jeg ved af. Og sådan en er jo svær at se.
Jeg skifter nok vand en gang hver 2. mdr eller deromkring. Det kan svinge lidt.
Ja de ser godt nok ud som om de er blevet sprøjtemalet. Og som min kone siger, den farve er meget pænere end den oprindelige.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Dine vandskift er alt for sjældne!!
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Carsten skrev:Dine vandskift er alt for sjældne!!
Kunne du være lidt mere præsis ?.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

De lidt mere....øøhhh...religiøse skifter op til 10% pr. uge.
Mindre kan sagtens gøre det - afhænger meget af belastning, indhold osv. osv.
Ved vandskiftet fjerner du eventuelle skadelige stoffer, som er ved at ophobe sig i systemet og tilfører en masse nye nyttige ting (hvis du bruger noget fornuftigt salt), så det kan kraftigt anbefales at du gør det lidt hyppigere.

Når det er sagt, skal det jo nok også nævnes at der er nogen, der slet ikke skifter vand og klarer sig OK....siger de selv - tillader mig at tvivle.
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg tror vandskift kommer meget an på systemet og hvor meget teknik man har tilknyttet. et lille akvarie som mit skal jeg skifte en gang hver anden uge eller oftere, ellers ophober der sig giftstoffer. Jeg har så heller ingen sump og kun en lille skummer. Men jeg tror næppe jeg kunne klare mig uden.

vh Jakob
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg mener uden helt at skifte, det er ikke sikkert jeg behøver skifte så ofte som hver anden uge, men hellere på den sikre side.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

du har ikke målt dit fosfat indhold, det er en langsom dræber, og selv i et akvarie der ikke er specielt kraftigt besat, sker der en langsom men sikker ophobning af fosfat. Hvad kommer fosfaten så af?? Det er populært sagt overfodring, ikke nødvendigvis at foderet er rådnet på bunden i akvariet, men en sund fisk er altid sulten, meget foder skaber meget affald, og her kommer fosfaten fra. Det ligger og "ulmer" mellem sten og anden dekoration.
Når du er kommet så langt ud fiskene er begyndt at dø og at selv hårdføre læderkoraller er ved at opgive, er det på tide at lave den helt store rengøring af akvariet, evt. med en omstrukturing af cirkulationen.
Så at den sker en kraftigere cirkulation bagved dekorationen, for at fjerne dødvandzoner.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Ja nu har jeg målt mit fosfat indhold, og det er meget tæt på 0, så det er formentlig ikke problemet. Det undre mig lidt at der er 2 af disse aflæggere der er helt normale, mens resten er helt grøn/gule. Jeg har en lille læder koral og den er ikke på nogen måde berørt af det her. Den står fint.
Jeg har nu efterfølgende foretaget et større vandskift for at se om det kan have en effekt. Der er samtidig rodet godt op i bundlaget og bag ved stenene. Samtidig målt fosfat indhold, og der var stadig ikke noget at aflæse. Her dagen efter er der ikke noget at se men så hurtigt går det nok heller ikke.
Så hvis nogen har flere gode råd er jeg modtagelig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad med cirkulationen?? Har du ændret på den, så den er svagere nu, end tidligere??
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja det er da godt nok lidt mærkeligt, især da det er nogle ret hårdføre koraller du omtaler ??

Hva med dine andre vandværdier ??

Ingen "tekniske" ændringer ???
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: ons 22. dec 2004 11:39
19
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Ulrik »

Jeg har ikke ændret på cirkulationen de sidste 2 år. Jeg har ikke foretaget nogle ændringer af betydning.
Nu har jeg renset sumpen, samt skiftet yderligere vand. De eneste ting jeg måler er salt (OK) PH (8,2) Redox (230 lige efter vandskift) CA (OK)
Jeg har ikke målt silikat da jeg ikke kune finde et målesæt, men det kan vel heller ikke have noget med det at gøre, det er vel mere algerne der i givet fald blomstre op så vidt jeg har forstået.
Jeg spekulerer jo lidt på hvor lang tid de kan blive ved med at se sådan ud uden at dø. De er ikke slatne, men hårde hvis man mærker på dem.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes det er lidt kikset at du slet ikke måler for andet end de ting du nævner, når du nu åbentlyst har et problem!!
At du ikke kan finde er testsæt for silicat, tyder heller ikke på den store søgning efter det! Jeg vil så give dig ret i at det formentligt ikke har noget med silicat indholdet i vandet at gøre, men der er masser af andre ting som kan være gået galt.
Prøv engang at kigge på http://www.akvarieudstyr.dk Der er testsæt for alverdens ting
Besvar

Tilbage til "Sygdom"