"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Uv mod hvide pletter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Uv mod hvide pletter

Indlæg af kbrodersen »

Har ladet mig fortælle man skal op i 39 watt deltec uv filter før det hjælper. Det fylder dog voldsomt meget, så jeg tænker - hvorfor virker et mindre uv filter ikke? Skal det ikke bare køre længere for at få bugt med parasitterne eller kan et mindre simpelthen ikke slå dem ihjel?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af crazy seahorse »

kbrodersen skrev:Har ladet mig fortælle man skal op i 39 watt deltec uv filter før det hjælper. Det fylder dog voldsomt meget, så jeg tænker - hvorfor virker et mindre uv filter ikke? Skal det ikke bare køre længere for at få bugt med parasitterne eller kan et mindre simpelthen ikke slå dem ihjel?
Et UV filter virker kun på de parasitter der kommer igennem filteret - og det er ikke alle (langt fra, faktisk) man får igennem det.
Filteret kan, til en hvis grad, bruges til at forhindre at parasitter spredes mellem indbyrdes forbundne akvarier. Så skal det kobles på forbindelsesrøret mellem akvarierne således, at alt vand UV-behandles i gennemløbet. Herved vil det give en vis beskyttelse.
For at det skal have effekt, må man ikke flytte noget mellem akvarierne, hverken fisk, koraller, sten, keramik, eller bundlag.
Eventuel teknik eller andre hjælpemidler, må heller ikke bruges fra et akvarie der er inficeret. Net og teknisk udstyr skal ligge til det er gennemtørt, inden det kan bruges i et ikke-inficeret akvarie. Udtørring slår de såkaldte protomonts ( det er de cyster de danner, når de forlader fisken) ihjel.
Protomonts sætter sig på diverse overflader, sten, bundlag, glas og kan også sætte sig på teknisk udstyr.

Det er videnskabeligt anerkendt, at UV har en meget begrænset effekt i et akvarie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af kbrodersen »

Tak for svar - jeg synes det lader til at der er delte meninger om hvorvidt uv hjælper, men har du evt et link til et "videnskabeligt bevis" for at set ikke virker?


troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af troels »

https://edis.ifas.ufl.edu/fa164" onclick="window.open(this.href);return false;


Jesper ØH
Reactions:

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af Jesper ØH »

Uv virker på parasitter. Og ja det skal være over 40W, men det nok mest vigtige er at der er et T5 rør i uv, da det er meget kraftigere og længere kontaktid, end de gængse andre rør i uv. Der er mange meninger om Uv og Ozon virker mod parasitter. Jeg har haft god erfaring med begge dele både UV. D-D 39w. Sidstnævnte Ozon virker godt, men også en farlig ting at bruge, med mindre man har styr på det, ellers kan man nemt miste på den konto.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af crazy seahorse »

Det giver jo næsten sig selv, at det ikke kan få fat på de Cyster der ligger gemt og dem der sidder på fiskene - og så er man jo lige vidt.
Anyway, der står en del her i denne artikel: http://reefkeeping.com/issues/2003-10/s ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
(Jeg kender godt det link Troels lagde ind. Artiklen fra Reefkeeping er lidt "lettere" at læse, men siger det samme.)

Udraget om UV:
Treatment Option 9: U.V. Sterilization

Ultraviolet sterilizers work by damaging most anything in the water column that passes through them. Their effectiveness is dependent on the wattage of the unit, the flow rate through the unit, the age of the lamp, the volume of the water being treated, the cleanliness of the sleeve, the clarity of the water, and the decorations (potential hiding spots for tomonts) in the aquarium (Moe, 1989). Colorni & Burgess (1997) discuss the use of UV. They extrapolate from a previous study done on freshwater Ich, Ichthyophthirius multifiliis, and UV (If you are so interested, the original article is Gratzek, Gilbert, Lohr, Shotts, and Brown's 1983 piece "Ultraviolet light control of Ichthyophthirius multifiliis in a closed fish culture recirculation system." It can be found in the Journal of Fish Diseases volume 6 pages 145-153). In the study, they showed UV could prevent the spread of Ichthyophthirius multifiliis when used on a central system, but could not affect a cure within an individual aquarium. Colorni and Burgess believe the same would hold true with Cryptocaryon irritans. I would concur with them as my own personal/professional experience has demonstrated the same. I have found UV's to be very effective in bare bottom tanks, primarily in retail and wholesale operations. In display aquaria, the volume of the tank, the substrate and rockwork, the flow rate of the UV, and the wattage all work against its effectiveness. In commercial operations, many times, employees wipe down bare bottom tanks daily to maintain a clean appearance for customers. This has the added benefit of knocking loose the cyst stage of the parasite. The bare bottom, minimal decoration, high flow rates, and massive UV units on these systems ensure that most all the cysts and theronts pass through the sterilizer and are neutralized.

Please note that while I have drawn a comparison between freshwater and saltwater Ich, there is no taxonomic relationship. They may appear superficially similar to aquarists and they do in fact share some common features such as life cycle, mode of reproduction, and dispersal mechanism, but they are different and distinct organisms. This is a case of convergent evolution; when different organisms evolve to have a similar appearance because they occupy similar niches. There is a very nice example illustrating this phenomenon located at this website.

Der er flere sider fra forskellige universiteter der viser det samme, som det link Troels lagde ind. Jeg har læst, både Troels´s link og de øvrige jeg har kunne støve op og de konkluderer alle det samme.
Det skal dog siges, at de parasitter der kommer forbi, bliver slået ihjel. Men du vil ikke kunne udrydde dem er jeg sikker på - ikke før det har taget livet af fiskene.
Det skal dog siges, at der er flere forskellige slags parasitter og ikke alle er lige slemme.

Jeg har forøvrigt selv et stort kraftigt UV filter fra Water.dk, som jeg aldrig bruger af samme årsag. Jeg hælder til karantæne.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af Niwenco »

Men det vel heller ik dårligt at udrydde de svævende parasitter der er i vandet! Så er der da dem mindre der kan pubbe sig eller sætte sig på fisk.
Og så når dem som sidder på fisken falder af er der jo også chance for at de ryger igennem Uv.

Så vil nu mene at det bestemt ikke skader med Uv men hjælper til!

Men er godt klar over uv ikke kan rydde akvariet helt,
Men så har fiskene en chance for at komme sig når de ikke bader i parasitter!

Ja det bare min mening og holdning ;)

Vh
Michael


Michael Priis Ludvigsen
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af kbrodersen »

Tak for svar alle sammen - jeg tænkte nuogså det samme som dig Niwenco.

Udrydde dem helt kan man nok ikke


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af crazy seahorse »

kbrodersen skrev:Tak for svar alle sammen - jeg tænkte nuogså det samme som dig Niwenco.

Udrydde dem helt kan man nok ikke
Det kan du faktisk godt.
Hvis dit akvarie er helt uden fisk i næsten 8 uger, så er det helt fri for parasitter. Parasitterne lever udelukkende på fisk. De kan ikke spise andet.
Efter de er kommet ud af cysten og er fritsvømmende, har de 24 timer til at finde en vært. Er der ingen fisk, så dør de af mangel på mad.
Grunden til at man skal vente i op til 8 uger er, at efter den tid er alle cyster bristet og der ligger ikke mere som kan give nye parasitter.

Jeg forstår dog godt det Michael siger og det er jo rigtigt nok, at dem man har slået ihjel med UV kan ikke lave skade mere.
Problemet er bare, at der klækkes så mange. Hver cyste indeholder rigtig mange nye. Der er flere hundrede i en enkelt cyste.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af soulflame »

Lige et spørgsmål ang. pletter
Jeg har haft pletter på min palet men den er kommet sig og de andre fisk i akvariet blev ikke angrebet af det, nu er der så gået 6 uger uden tilfælde vil det så sige at parasitterne, cyster osv er udrydet og jeg kan intruducere nye fisk igen?


Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af Niwenco »

Du vil altid have parasitter i akvariet spørgsmålet er hvor modstandsdygtig/stressede/i form, dine fisk er
Sunde og friske frisk skal kunne holde dem væk selv.

Det rigtig hvad Erik siger at man kan udrydde dem hvis man lader baljen stå i 6-8 uger uden fisk da de lever af fiskene.


Michael Priis Ludvigsen
Niwenco
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: tors 31. dec 2015 10:26
8
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af Niwenco »

Hvis du har haft pletter og ikke har kørt baljen uden fisk i 6-8 uger så har du stadig parasitter i akvariet men det ikke sikkert dine nye fisk bliver ramt hvis de er i form og ikke bliver stressede osv.

Som sagt så vil der altid være parasitter men hvis dine fisk er u form og dit vand er i top så er det ikke sikkert dine fisk bliver ramt af det.


Michael Priis Ludvigsen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af crazy seahorse »

soulflame skrev:Lige et spørgsmål ang. pletter
Jeg har haft pletter på min palet men den er kommet sig og de andre fisk i akvariet blev ikke angrebet af det, nu er der så gået 6 uger uden tilfælde vil det så sige at parasitterne, cyster osv er udrydet og jeg kan intruducere nye fisk igen?
Nu er Paletkirurgen et helt særligt tilfælde, for de er meget tilbøjelige til at få pletter (amerikanerne kalder den også "the king of Ich). Det virker lidt som om det er stressrelateret.
Mine egne kan få pletter, bare jeg sætter en ny koral ned i akvariet - men de forsvinder ofte i løbet af få timer.
Disse pletter er ikke det samme som MI.

Hvis en fisk har haft MI og har overlevet, så har den typisk opbygget en immunitet overfor angreb. Det er ikke livsvarigt, men vil gerne vare ved i op til 6 mdr. Men den kan godt være bærer, altså mellemvært, af/for parasitter.
Man har fundet ud af, at de fisk som har denne naturlige immunitet, producerer et antistof, der angriber parasitten så snart den forsøger at bore sig ind i fisken. Antistofferne får parasitten til at forlade fisken igen inden for et par timer, inden den har nået at lave skade.

Om du så kan introducere nye fisk efter 6 uger uden pletter, er vanskeligt at svare entydigt på. For selvom din tank ikke har parasitter for nuværende, så kan de nye du sætter i jo godt have det. Så det er altid et sats - men det er det for os alle.
Jeg har selv sat fisk i, uden at have dem i karantæne først og det er i de fleste tilfælde gået godt. Jeg har aldrig, mig bekendt, haft MI i mit DT.
Men, jeg har set det i virkeligheden og det er ret voldsomt og medførte massedød.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Uv mod hvide pletter

Indlæg af MortenL »

Spændende, her er der jo en dosing på en behandling med Chloroquine, det ser ud til at være det der nok er den bedste behandling da kobber ikke er godt til andet end at dræbe liv.

Jeg hæfter mig ved at 10 mg/l ikke er vildt meget altså vil 10 stk 500mg Aralen tabletter dække en behandling af mine 500 liter, hvis uheldet skulle være ude. Så mangler jeg bare en med en løs receptblok :wink:

Kan læse at man faktisk kan købe Chloroquine "over the counter" i England, altså uden recept.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"