"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af Gludoc »

Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til at hjælpe min gule kirurg. Her til aften opdager jeg at der er begyndt at komme hvide streger på min gule kirurg samt at nogle brune plamager ser ud til at vokse. Den har været i baljen i lidt over 3 uger (og er den eneste fisk) og har været meget sky hele tiden. Dvs. gemmer sig i huler og bag sten hele tiden. Den har spist gennem alle 3 uger (lige fra første time) - både flagefoder og alger fra sten m.m. Jeg var væk i 5 dage i forrige uge og da jeg kom hjem havde den en brun plet på kroppen over øjet. Jeg talte med forhandler om det, og vi blev enige om at stressen måske kunne være udløst af at være alene i akvariet. Så nu har den fået en kammerat (kaninfisk). De er bedste kammerater og svømmer rundt sammen hele tiden - ikke nogen slåskampe her.

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min kirurg? Den spiser stadig - dog ikke så aktivt som tidligere. Mere/oftere fodring? Mindre lys? Mindre/mere cirkulation? Eller skal jeg bare slå koldt vand i blodet og se om banditten bliver bedre igen?

EDIT: Jeg har lige set at min kære kirurg står og bliver renset af en af mine Wurdemanni rejer - kan det afhjælpe problemet?

PS: Kaninfisken ser ud til at have det godt og spiser også lystigt.

Målte værdier tidligere idag (Salifert):
Salt: 1.024
Temp: 25.2
KH: 7.2
Ca: 420
Mg: 1340
NO2: 0.025 (tilføjede Kanin'en for 2 dage siden - før var den i nul)
NO3: 1
NH4: ikke målbar

Systemet er ca. 2 mdr gammelt. 390liter + sump. Har 4 pumper på med samlet flow på ca. 35x total vandvolumen. Kirurg kom i efter 5½ uge. Kanin kom i knap 3 uger senere.
IMG_5317_small.jpg
IMG_5302_small.jpg
IMG_5335_small.jpg


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af Carsten »

De hvide streger er helt naturlige for en gul kirurg.
Men den der brune plet har jeg ikke hørt om før.
Formoder at forhandleren har styr på et, og hvis han ikke gør noget så ville jeg slå koldt vand i blodet.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af MortenL »

Gi den noget nori tang, hvis den spiser er det ikke helt skidt.

Og ja den hvide stribe er en del at være gul kirurg, ved dog ikke om det er en stress bar, som kommer ved stress.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af Gludoc »

Carsten, Morten - Tak for input!

Jeg lader tiden gå. Update er; Ingen forværring af situationen - kirurgen svømmer stadig rundt (mindre sky idag dog!). Den spiser stadig flagefoder - men hverken kirurg eller kaninfisk var meget for nori tangen. Skal man preppe det på nogen måde for at få det i dem? Jeg købte sådan nogle standard tørrede sushi plader og skar det i små stykker. Min kaninfisk smagte på det, og spiste så ikke mere af det... :T


Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af Carsten »

Du skal bare lade noritangen hænge i akvariet. Jeg plejer at klippe en plade op i 4 strimler som jeg ruller sammen og sætter i en klemme.
Det tager som regel ikke lang tid før end de har fundet det.
Men hvis de spiser flagefoder, så vil jeg ikke men at der er grund til panik


Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hjælp: Syg/stresset gul kirurg

Indlæg af Gludoc »

Update: Kirurgen har det godt igen. Fuld farve og svømmer rundt sammen med sin nye bedste ven :beer:

Tak for hjælpen!
IMG_0703_small.jpg


Mvh Jeppe
Besvar

Tilbage til "Sygdom"