"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide pletter igen igen

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Hvide pletter igen igen

Indlæg af niels228 »

jeg er midt i et angreb af hvide pletter som har udraderet stort set hele flokken. Det er hjerteskærende at se men der jeg so ikke meget at gøre. Chromis og en gul kirurg er hvad der er tilbage.

Alle værdier er hvor de skal være og har være stabile i måneder.

Jeg hører på Facebook at der er flere der har få akvariets Ebola på besøg. Er det rigtigt?
Akvarier skal vejes i ton.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Mic4700 »

Kan anbefale dig og køre med UV, kører selv med det 24/7 og det virker. :GO
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af niels228 »

Så ser det ud til at være på retur med de hjvide pletter, men der er jo heller ikke mange fisk tilbage der kan være syge!
Blå Chromis ser ud til at være de eneste der overlever.

Men nu hvor alle mine alge spisere er væk ser jeg en kraftig opblomstring af specielt grønne alger og til min overraskelse også boble alger. Den har jeg ikke set før.

Jeg har fået UV til at køre og det er jo nok den bedste måde at få has på nogle af de parasitter der skyld i sygdommen. Denne udemærkede artikkel fortæller lidt om hvad man kan gøre og hvordan sygdommen kan modarbejdes. http://www.peteducation.com/article.cfm ... 0&aid=2420" onclick="window.open(this.href);return false;
Spørgsmålet er jo s å hvorfor jeg fik dette voldsomme udbrud som slog 10 fisk svarende til 3500 kr ihjel?
Jeg tror det er tre ting:
Utålmodighed
Utålmodighed
og bad luck.


Nu må det hele bare lige stå i nogle uger og så må vi se.
Jeg fatter dog ikke hvor de grønne alger får næring fra. Jeg har et meget rent akvarium uden nogen form for måling falder udenfor normen.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Carsten »

Jeg ved ikke om man kan sige at utålmodighed, er en årsag til at dine fisk har fået pletter. Der er nok større chance for at det skyldes stressede fisk.
Fiskene kan sagens have haft pletterne med da du købte dem. De var bare så små at du ikke kunne se dem. Og stresset ved at blive flyttet nok engang, har ikke gjort situationen bedre. Fiskens slim lag har været alt for tyndt/helt væk, og så får parasitterne mere eller mindre frit spil
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis det er ich eller oodinium du har haft, kan det være fra ny indsatte fisk. Og som Carsten siger så kan det komme noget efter hvis fiskens immunforsvar er stresset.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af niels228 »

hvad gør man så nu. Kaster man sig over en ny bølge af nye fisk eller en af gangen?

Skal man ud i at have et karatæne akvarium. det har nok svært ved at komme igennem hos min kone som er forstående men..... :-)

Skal man holde fisk fra et ocean eller kan de blandes?
Akvarier skal vejes i ton.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Jesper ØH »

niels228 skrev:hvad gør man så nu. Kaster man sig over en ny bølge af nye fisk eller en af gangen?

Skal man ud i at have et karatæne akvarium. det har nok svært ved at komme igennem hos min kone som er forstående men..... :-)

Skal man holde fisk fra et ocean eller kan de blandes?
Køb de fisk du kan privat, hvor du kan se de har levet et stykke tid. Alle ved jo fisk ved forhandler er en chance at tage, medmindre du har karantæne akvarie.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af MoG »

Jeg ville klart lige tage den med ro og så derefter tilføre fisk over det næste lange stykke tid! Det virkede for mig..
Desværre kan parasitterne klare sig længe i akvariet (måneder). Men giv det ro i et pænt stykke tid og tilfør dem henad vejen..

Hvis du begynder for hurtigt og med for mange fisk, er du 100% tilbage i samme situation..
Morten
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Jesper ØH »

Vil give MoG 100% ret ;)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af nielsk »

30 dage skal dit akvarie Være helt fiske frit så er parasittens stadier døde. Men de sidste fisk skal op hvis du vil køre det på den måde.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af niels228 »

30 dage havde jeg også først tænkt på. Iflg den artikkel jeg henviser til så er der en 4 ugers cyklus. Dvs jeg teoretisk skulle have en 100 % clean tank efter 30 dage. Men den første fisk der komme i har latent parasitten med sig da "det har de" bare. SÅ er jeg jo lige langt.

Jeg tror MoGs ide er den rigtige. køb privat, gå langsomt frem og håb på det bedste.

Jeg har fundet en foxface der har gået privat i 5 måneder. Det blive den første her i løbet af ugen.
Men der er ingen tvivl om at utålmodighed bare er en killer i denne hobby.

Tal for råd og vejledning
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Carsten »

Nej. Du vil ikke have et 100% parasit fri akvarie efter 30 dage.
Nogle af de cyster der er faldet af fiskene, kan ligge i meget længere tid før end at de sprænger og sender nye små parasitter i kredsløb. Men jo længere tid der går, jo færre cyster ligger der tilbage.
Senest rettet af Carsten man 30. mar 2015 11:37, rettet i alt 1 gang.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:Nej. Du vil ikke have et 100% parasit fri akvarie efter 30 dage.
Nogle af de cyster der er faldet af fiskene, kan ligge i meget længere tid får en at de sprænger og sender nye små parasitter i kredsløb. Men jo længere tid der går, jo færre cyster ligger der tilbage.
+1
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvide pletter igen igen

Indlæg af nielsk »

http://reefsanctuary.com/forum/index.ph ... cts.23132/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg synes du skal læse helt oversigtartiklen - og det gælder i øvrigt også alle andre som kommenterer (-:
Det er den bedste oversigt jeg har fundet
.
Men det er noget lort - jeg har personligt mistet for over 10 K fisk til den skide parasit.

- og ja jeg var selv hurtigt ude - det er 60 dage uden fisk for at være helt sikker
SPS : Stability provides succes
Besvar

Tilbage til "Sygdom"