"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Parrasitter

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Parrasitter

Indlæg af martinl »

Hvad gør jeg Best med min fisk er fyldt med parasitter og syntes ikke det blevet bedre fisken er god tyk stadig men idag er den så generet af dem at den ikke vil have mad. Fanger jeg den og smider den over i et andet akv med frisk blandet vand? Eller er det og stres den ind mere?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Parrasitter

Indlæg af MoG »

Der er masser af tråde omhandlende dette emne.

Lidt Info ville være godt. Hvilke fisk, størrelse på akvarie, hvor længe har det kørt, værdier, osv..
Kraftigt Uv kan hjælpe på de parasitter i det frie vand, men ikke dem på fisken.
Jeg har selv prøvet et voldsomt angreb, hvor alle mine fisk blev ramt! Mistede mange , men havde et par stykker der klarede den. Min gule kirurg blandt andet, har jeg stadig idag. Den var HELT fyldt med parasitter og så forfærdelig ud, men klarede sig igennem sammen med et par andre .
At de ikke vil spise er ikke et godt tegn! Tilbyd den lidt forskelligt, men har du ikke et decideret karantæneakvarie, så er der ikke de store muligheder.. De vil falde af, men vil sætte sig igen så snart den kommer tilbage i akvariet ..
Morten
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Parrasitter

Indlæg af mchr »

et karantæne akvarie er måske vejen frem, en stor plastikbalje(med tilhørende akvarieudstyr) er måske vejen frem, det er i alt fald det jeg gjorde da jeg havde samme problem
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

mit akv har kørt i ca 2 år på 600liter og det er kun dene ene fisk der har det og den spist elles også i starten har ca haft den en uge nu. køre et lille uv det ikke så stort. men så køre jeg et 16watt lys ozon på som min skummer suger i.
har ikke lige pt et akv men ku hurtigt hente et hjem på 30 eller 60 liter emn ved ikke om det ville hjælpe eller det bare vil få indnu mere stres.
men er ikke meget for at midste den :(

man kan se den på det foto carsten har her kan ikke huske navn på den men den mørke med gul hale og en gul stribe midt ned på kropen
http://www.decocean.dk/galleries/show/47#" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Parrasitter

Indlæg af Carsten »

martinl skrev: man kan se den på det foto carsten har her kan ikke huske navn på den men den mørke med gul hale og en gul stribe midt ned på kropen
http://www.decocean.dk/galleries/show/47#" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en P. asfur
https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere ... _asfur.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Parrasitter

Indlæg af hellfish »

http://www.polyplab.com/specialized-add ... -medic.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har sådan en her liggende hvis det er noget?
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

men der jo langt til fyn men det duer vel heller ikke at smide i akv når det er fyldt med koraller?
men vis jeg rykket den over i frisk blandet vand burdt der velle ikke være parrasitter og så lige gav den et fresk bad på vejen der over og så sænkker salten
men det måske også bare at stres eller hvad der er best ved jeg ikke helt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Parrasitter

Indlæg af Carsten »

martinl skrev:men der jo langt til fyn men det duer vel heller ikke at smide i akv når det er fyldt med koraller?
men vis jeg rykket den over i frisk blandet vand burdt der velle ikke være parrasitter og så lige gav den et fresk bad på vejen der over og så sænkker salten
men det måske også bare at stres eller hvad der er best ved jeg ikke helt
Det der middel står til at være reefsafe, men om det så er det er jo svært at svare på.
Post Danmark kommer vel også forbi oppe ved dig, selvom det nok ikke er så tit. Du ved det med udkants Danmark :)

Selvom du fanger fisken op, vil akvariet være fyldt med parasitter. Og være det i lang tid fremover.
Lav en søgning på forum, så finder du svarene
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

ja ja det er rigtigt :) men så det jo først fremme imorgen ku måske godt have tænkt mig at gøre noget i dag du ved lige pluslig er de døde, eller måske man også bare sku se tiden an, men man ved jo også bare det skidt når den ikke tager mad ind men den er da heldigvis tyk, men den enste der har pletter.
men har også kørt ozon på det sidste 3 dage i håb om det hjælper men ser bare ikke s ådan ud i nu
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Parrasitter

Indlæg af Carsten »

Jeg tvivler nu på at ozon, har helt samme effekt som UV lys.
Lige nu er det eneste du kan gøre, er at holde dine andre fisk i god foderstand, og så håbe at de klarer det.
Når pletterne er faldet af, kunne du lave et vandskifte, hvor du suger så meget op af bundlaget som du kan.
De parasitter som er faldet af, ligger overalt i akvariet, men nok især i bundlaget.
Det fjerner ikke alle parasitterne, men får dog bugt med en del af dem.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

ja det skal jeg ikke ku sige. må nok også have fat i et stort uv
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

tror det bundlag er vendt mange gange på en dag. min søpølse køre den ene spand igennem efter den anden, den giver den faktis ret meget gas iforholder til et par andre jeg hade i et andet akv
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Parrasitter

Indlæg af Carsten »

martinl skrev:tror det bundlag er vendt mange gange på en dag. min søpølse køre den ene spand igennem efter den anden, den giver den faktis ret meget gas iforholder til et par andre jeg hade i et andet akv
Det ændrer ikke på at parasitterne blandt andet ligger ibundlaget.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Parrasitter

Indlæg af Johnny »

fortærer den ikke cysterne?
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Parrasitter

Indlæg af Carsten »

Hvis det var tilfældet, så tror jeg det var beskrevet af andre.
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

Men så får jeg vel ikke så meget ud af at suge toppen af for så de bel formentligt blandet godt rundt i sandet ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Parrasitter

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg ville behandle Fisken i et Lille Karantäne kar,maaske Mörke ligge det SAA Fisken Ikke Bliver stresset af at Väre i en Lille beholder.naar bundlaget kommer i god form er Parasitter sjaeldent noget Problem
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Parrasitter

Indlæg af Thue »

Lige pt gælder det vidst mest om og holde fingrene væk fra dit akvarie da du stresser dem meget ved og rode i det.

Dine bedste chancer ligger vidst i og få den i gang med og tage føde til sig, hva fodre du med ?

At begynde og fange den op og evt behandle den kan sagtens ende med du tager livet af den, den er stresset nok i forvejen. Er der nogen der jagter den.

Hvis du skal have uv til hjælp skal du langt højere op i watt før det får nogen effekt, men det er ikke en behandling men en forebyggelse, men måske det kan hjælpe med det ikke udvikler sig.

så sørg for at afprøve lidt forskelligt foder, det er vidst de bedste odds for dig, for ligegyldigt om du får den behandlet vil der været parasitter der venter på den kommer tilbage
martinl
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 534
Tilmeldt: man 28. apr 2008 16:55
16
Postnummer: 4500 Nykøbing Sjælland
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vest-sj

Re: Parrasitter

Indlæg af martinl »

Men 16watt ozon må vel være mere ind nok. Men roder heller ikke i akv de har fred og der heller ikke nogen efter den futter stille rund i akv den spist også igår fodre med noritang frost og tør foder. Men har fodret lidt extra godt nok for at give den lidt mer ;)

Nogen der har prøvet det her http://www.polyplab.com/specialized-add ... -medic.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Og noget at sige om det?
Vedhæftede filer
image.jpg
Besvar

Tilbage til "Sygdom"