"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mekanisk fjernelse af glasroser?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Jeg har desværre fået indslæbt glasroser med nogle nye koraller. Jeg prøvede i går at plukke dem med en dissektionspincet. Det er ikke nemt fordi de trækker sig helt sammen når de fornemmer fare. Men jeg fik et par stykker :y

Har I erfaringer med mekanisk fjernelse? Risikerer man at sprede dem når de går i stykker?

Jeg har ikke mod på kemi :BA , men måske nogle rejer.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Marco R »

nbd skrev:Jeg har desværre fået indslæbt glasroser med nogle nye koraller. Jeg prøvede i går at plukke dem med en dissektionspincet. Det er ikke nemt fordi de trækker sig helt sammen når de fornemmer fare. Men jeg fik et par stykker :y

Har I erfaringer med mekanisk fjernelse? Risikerer man at sprede dem når de går i stykker?

Jeg har ikke mod på kemi :BA , men måske nogle rejer.
Jeg har brugt dette http://saltvandsbutikken.dk/aiptasia-60ml-p-1252.html" onclick="window.open(this.href);return false;, Aiptasia X, da jeg havde nogle, der sad på en hammerkoraller, som jeg købte, og så de væk og skader ikke korallen, og har også brugt det på Xenia'er, og det virker :happy:
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af PeterSo »

På andet uønsket i akvariet bruge jeg et meget tyndt langt glasører hvor jeg sætter en 60 ml sprøte med kogende vand i enden. Det virker, men dræber sikkert også lige det der er 2-3 mm omkring. Glasrør kan man få hos Mirrit og er lidt dyrt pga mindstekøb, men måske foreslå Carsten hos Decocean at have et lager
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Marco R skrev:Jeg har brugt dette http://saltvandsbutikken.dk/aiptasia-60ml-p-1252.html" onclick="window.open(this.href);return false;, Aiptasia X, da jeg havde nogle, der sad på en hammerkoraller, som jeg købte, og så de væk og skader ikke korallen, og har også brugt det på Xenia'er, og det virker :happy:
Risikerer man ikke at andre organismer tager skade - f.eks. stjernepolypper?
PeterSo skrev:På andet uønsket i akvariet bruge jeg et meget tyndt langt glasører hvor jeg sætter en 60 ml sprøte med kogende vand i enden. Det virker, men dræber sikkert også lige det der er 2-3 mm omkring. Glasrør kan man få hos Mirrit og er lidt dyrt pga mindstekøb, men måske foreslå Carsten hos Decocean at have et lager
God ide - men nogle glasroser sidder meget tæt på korallers levende væv. Jeg er lidt bange for at lave ulykker med kogende vand eller saltsyre.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Marco R »

nbd skrev:
Marco R skrev:Jeg har brugt dette http://saltvandsbutikken.dk/aiptasia-60ml-p-1252.html" onclick="window.open(this.href);return false;, Aiptasia X, da jeg havde nogle, der sad på en hammerkoraller, som jeg købte, og så de væk og skader ikke korallen, og har også brugt det på Xenia'er, og det virker :happy:
Risikerer man ikke at andre organismer tager skade - f.eks. stjernepolypper?
Jeg kan kun sige, at de tre stykker, som jeg har sad lige under hovedet på den skelet, eller hvad det lige hedder. Jeg lod det sidde, så det passede med foderpausen på min multicontroller til mine pumper. Hvis du kan se meget lidt tilbage, så tager du bare en pincet eller lign., og det er lige til at tage af, og har slet ikke set noget siden. Det ene hoved på hammerkorallen så lidt trist ud et par dage, og det var det, ellers også var det fordi, at jeg lige havde sat den i for et par dage siden, men uanset hvilken grund af de to så står den super flot i dag :y
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Ole Bach »

Har du set algea mower vac? Den skulle kunne det
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af PoulD »

Dodomand skrev:Har du set algea mower vac? Den skulle kunne det
Jeg har ikke prøvet sådan en, men jeg købte på et tidspunkt en Tridacna hvor der sat lidt glasroser på siden. Jeg skrabede helt rent med en spids knive imellem "ribberne" og børstede derefter grundigt efter med konens tandbørste. Jeg tror der gik omkring 4-5 uger, så kunne jeg se glasroserne igen. Over de følgende måneder måtte jeg tage muslingen op og gentage "succesen" med 5-6-7 ugers interval. Samme resultat hver gang. Til sidst dyppede jeg sågar tandbørsten mange gange i saltsyre under skrubningen, men heller ikke det hjalp. Sejlivede bæster. Så købte jeg en pincetfisk og problemet var løst.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

PoulD skrev:
Dodomand skrev:Har du set algea mower vac? Den skulle kunne det
Jeg har ikke prøvet sådan en, men jeg købte på et tidspunkt en Tridacna hvor der sat lidt glasroser på siden. Jeg skrabede helt rent med en spids knive imellem "ribberne" og børstede derefter grundigt efter med konens tandbørste. Jeg tror der gik omkring 4-5 uger, så kunne jeg se glasroserne igen. Over de følgende måneder måtte jeg tage muslingen op og gentage "succesen" med 5-6-7 ugers interval. Samme resultat hver gang. Til sidst dyppede jeg sågar tandbørsten mange gange i saltsyre under skrubningen, men heller ikke det hjalp. Sejlivede bæster. Så købte jeg en pincetfisk og problemet var løst.
Uha - lover ikke godt. Hos mig sidder der flere imellem muslingens ribber :-(

Hvor meget skal en glasrose mon skades før den ikke kan regenerere igen? Et par af dem jeg plukkede, fik jeg størstedelen af. Men nogle mindre individer fik jeg kun hoved og fangarme. Mon de vokser ud igen?
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af hellfish »

Ja det gør de!
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg giver dem en indsprøjtning citronsyre eller kogende vand(syren virker bedst), og de fleste gange kommer de ikke igen.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af bmh »

Jeg købte 2 små filfisk hos Carsten decocean for ca 2 uger siden og der skete ikke meget de første dage, men nu er der kun set glasrose i overløb. Har en sommerfuglfisk men den kan bedre li frost og flag foder.jeg har lidt zoa i men ikke meget andet endnu da det har kørt lidt over 2 m. Har ikke set dem ligefrem spise zoa, så håber det bedste. Men filfiskene er effektive.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Nå - status er, at de glasroser, jeg fjernede med pincet, er vokset ud igen. Med andre ord: mekanisk fjernelse er nok ikke så effektiv :-(

Jeg har købt Aiptasia X, på lørdag bliver de slagtet :devilish:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis man skal fjerne aiptasia skal det foregå over vandet og alt skal væk. Hvis man gør det under vandet spreder de sporer så der kommer mange flere aiptasia. Sådan en fætter kan forresten svømme i vandet. Brug det naturlige wurdemanni rejer.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Hvis man skal fjerne aiptasia skal det foregå over vandet og alt skal væk. Hvis man gør det under vandet spreder de sporer så der kommer mange flere aiptasia. Sådan en fætter kan forresten svømme i vandet. Brug det naturlige wurdemanni rejer.
Jeg har aldrig oplevet noget ved brug af Aiptasia X, og de bliver helt opløst. Hvis man vil være helt sikker, så kan man suge det hvide lag op. Dette har jeg dog aldrig gjort, og har ikke set dem siden, heller ikke når jeg har brugt dette til Xenia :happy:

Men jeg vil give dig ret i det, som du skriver. Jeg synes, at Wurdemanni rejer burde være en del af ens akvarie CUC :happy:
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Jesper ØH »

For mig er det nemmest med rejerne, så er man fri for at skyde dem. Og får man fat på nogle der vil spise dem, så tager de virkelig fra : )
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Og rejerne forgriber sig ikke på andre organismer? Lidt kedeligt hvis de også har smag for Zoa'er ;-)

Hvor får man fat i rejerne? Dyrehandleren i Horsens eller brugt?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Og rejerne forgriber sig ikke på andre organismer? Lidt kedeligt hvis de også har smag for Zoa'er ;-)

Hvor får man fat i rejerne? Dyrehandleren i Horsens eller brugt?
Du skal nok regne med at købe dem hos en forhandler. Rejen ses sjældent om dagen, er mest skumrings aktiv
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Update: Aiptasia X er kanon effektivt! Jeg fik vist udryddet alle i første hug :-)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Jesper ØH »

nbd skrev:Update: Aiptasia X er kanon effektivt! Jeg fik vist udryddet alle i første hug :-)
De kommer desværre næsten helt sikkert igen :/ Rejen vil tage dem og holde dem væk til den/de dør så er det som regel på den igen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:
nbd skrev:Update: Aiptasia X er kanon effektivt! Jeg fik vist udryddet alle i første hug :-)
De kommer desværre næsten helt sikkert igen :/ Rejen vil tage dem og holde dem væk til den/de dør så er det som regel på den igen.
De gange hvor jeg har brugt det, der kom de ikke igen. Jeg lod det stå i små 15-20 min. tid, og jeg startede så bare pumperne igen, og det var det, og har ikke set noget siden :happy:

Men igen jeg vil også sige, at nogle Wurdemanni rejer skulle være en del af ens CUC :happy:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

Nedtur - da vi kom tilbage fra efterårsferie var alle glasroser vokset ud igen :angry:

Aiptasia X er måske ikke så effektivt endda. I første omgang får glasroserne en omgang igen og igen så langt flasken rækker. Men på længere sigt må jeg finde rejer...
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: søn 7. sep 2014 07:54
9
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Vores forsvinder heller ikke helt med aiptasia x. Håber vores wurdemanni snart kravler ud fra sin hule og går igang.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Jesper ØH »

:) i med flere wurdemani rejer, en er ikke nok de er bedst i flok så 3-4 stk er fint ; ) Og rejerne lever højst i 2-3 år så dør de. Så er det på jagt efter dem igen :/ Husk det ikke skal være TR. Men vildtfanget rejer.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Update: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af nbd »

I sidste uge købte jeg 4 vildtfangede wurdemanni-rejer i Horsens. Jeg har ikke set skyggen af glasroser siden :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Anden »

Hvis jeres rejer ik vil tage glasroser så sult rejerne og foder glasroserne med pipette så vil rejer lære det hurtigere dvs de tømmer glasroser for mad og finder så ud af de kan spise selve glasrosen og det er totalt ligemeget om det er vildtfanget eller opdræt de vil lære det pænt hurtig hvis der er foder i glasroserne.
Billede
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4661
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Mekanisk fjernelse af glasroser?

Indlæg af Anders månsson »

PoulD skrev:
Dodomand skrev:Har du set algea mower vac? Den skulle kunne det
Jeg skrabede helt rent med en spids knive imellem "ribberne" og børstede derefter grundigt efter med konens tandbørste.
:beer:
Besvar

Tilbage til "Sygdom"