"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Er dette et skadedyr?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg opdagede lige nogle små, grønne prikker på min nye Duncanopsammia, og tænkte, at det måske er en nøgensnegl, som er grøn, førdi at den spiser vævet, og at det er grunden til den manglende udfoldelse..
Er det rigtigt?
Og hvad kan jeg gøre ved det? Skal jeg prøve at dyppe korallen i noget ferskvand, eller gør det mere skade end gavn?
Den har været i akvariet en uge, så de har måske spredt sig til resten af akvariet?
Jeg har ikke rigtig set nogen ændring hos andre koraller. Måske har min Hydnophora været lidt mindre oppustet, men det er den nogle gange(pga. dårligt vand).
Billedet er taget med iPad gennem en beskidt rude, men man kan godt se prikkerne alligevel.
De sidder og "flagrer" lidt.
foto 2.JPG
Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Ondemand »

ved intet om nøgensnegle, men den store glasrose kan din duncan nok heller ikke li'.
Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Wiinberg »

Vil du ikke nok gøre din rude ren inden du tager sådan et billede? Jeg kan intet se på det der.. Det er svært og skelne hvad der er skidt og hvad der ikke er.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Jo, jeg ved det godt, jeg blev bare lidt stresset og skulle have et billede ind så hurtigt som muligt.
Det er de små grønne prikker på kanten af skelettet.
Jeg har sat ring om de to værste områder:
foto 2.JPG
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

JEg skal se, om jeg kan tage et bedre billede senere.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Meller »

kunne de prikker mulighvis være skelettet du kan se fordi den har det skidt? men væk med glasrosen ^^
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af trine... »

Kan være en reaktion på berøringen af glasrosen dog skulle man tro at korallen blot ville reagere lokalt og lukke de hoveder ned som blev ramt direkte, så når du skriver "pga dårligt" vand så er det lidt det, mine øjne måske nærmere ser symptomer på hos din Duncan. Efter hvad jeg kan se på billederne så er de der "prikker" da vist på flere af hovederne. Har du set om de bevæger sig overhovedet?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af minedykker »

er 99,9 % sikker på det er begyndelsen til at skelettet der kommer frem som du kan se. men som sagt i din tidligere tråd så skal du til at gøre noget ved det akvarie elles mister du bare din ting. ¨
Men du har selv sagt du har en po4 på næsten 1.0 og det kan den sku ikke holde til lige meget hvad, og alt andet måler du ikke så guderne må vide hvad de ligger på, men trist at så stor en Duncan er ved at gå til.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Wiinberg »

Jeg synes du skulle høre om nogle i nærheden kunne tage den i pleje et stykke tid. For som minedykker siger, så ville det da være synd at miste så stort et eksemplar.
Og hvis det er den jeg tror det er, så havde den det ret skidt i forvejen, da du købte den.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Nej, jeg er ret sikker på, at det ikke er skelettet. Det er små prikker, der sidder uden på, også inde ved polyppen, hvor der ikke er skelet.
Jeg har lige flyttet akvariet, så der kan komme sump på(det stod helt åndssvagt), så den har stået uden lys i ca. 2 timer, og da jeg så tændte igen, så den sådan her ud:
foto.JPG
Og nu, ca en time efter, hvor lyset igen har været slukket, er der endnu mere, og det klumper ligesom sammen. Det kan være pga. det støv, jeg har fået hvirvlet op, da jeg fyldte vandet tilbage i akvariet.
Det kunne selvfølgelig godt være væv, der ryger af, jeg kan bare ikke se, at der mangler noget, og det har en anden farve.
Og det begyndte også inden jeg begyndte at rode med akvarier, så det er ikke, fordi at den er blevet stresset.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af trine... »

Det kan være det "slim" der kommer ud af munden på korallen når den smider sine Zooxantheller pga stress grundet dårlige vandværdier...den ser nu godt nok skidt ud, hvis dine andre koraller også ser stressede ud så lav et vandskift asap.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af trine... »

ellers ville jeg prøve at fodre den op. men giv os nogle billeder hvor den har stået et fornuftigt sted i akvariet i noget tid med lyset på og der ikke er blevet rodet i akvariet, så giver det et lidt mere realistisk billede af dens tilstand.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af minedykker »

Tobias

Ved ikke hvordan jeg skal skrive det, for du ikke opfatter mig som en komplet nar og bedre vidende, men der er nogen helt grundlæggende ting du har total misforstået eller er total lige glad med, ved ikke hvordan vi skal kunne hjælpe dig, når du ikke rigtig lytter.

Du har selv for under 72 timer siden spurgt til om din hanna måler rigtig, og lagt et billede op af et system som ikke har lys, sump eller nogen former for kontrol med hvad der er i vandet andet ind at det er vådt, nu ligger du et billede op af en stor "en gang smuk Duncan op som nok ikke holder mange dage før du har et smukt skelet fortæller du har flyttet den nu 2 gang de sidste 8 dage.... hvad forventer du den er sku mega stresset og den kommer i et akvarie hvor vand værdiger er lort. det er og bliver den visse død for den, hvis du vil noget godt for dit system så starter du med at få styr på dine 3 ting KH,Ca og MG så får du styr på din po4 de første 3 sæt koster under 200 kr. og gør at du har bare lidt styr på hvad der sker i dit system. hvis du ikke vil måle fordi du er dygtig nok med din øjerne så skal du enten tage din solbriller af eller åben øjnene. med de penge du bruger på koraller som går til for dig kunne du have fået styr de andre ting og så ville du have en langt beder chance for at tingen overlever.

ved det lyder som et mega surt opstød. Det er det faktisk også men er ment på en god måde for at hjælpe dig i den rigtig retning.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Alle prikkerne er væk her til morgen.

Trine, det lyder desværre ikke helt dumt :-(
Minedykker, mon ikke det er et surt opstød, der skal til?
Jeg ved godt, at det er noget lort, men jeg er også i gang med at få styr på det. Igår flyttede jeg det som sagt, så jeg kan få sump og en ordentlig skummer på, og i dag går jeg ud og sætter osmoseanlægget til, så jeg kan få skiftet noget vand. skal jeg skifte 10 eller 20%, tror i?
Jeg har faktisk testsæt, så det gør det bare endnu dummere, at jeg ikke har målt værdierne. Og jeg ved virkelig ikke, hvorfor jeg ikke har gjort det...

Men i hvert fald - nu er jeg i fuld gang med at rette op, så det forhåbentlig ikke ender med, at det hele dør.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Wiinberg »

Når det ikke er større, så ville jeg skifte 50% med det samme.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af hellfish »

Jeg havde sgu ærlig talt nok hevet alt ud af det akvarie, gemt korallerne i en bedroller eller lignende .. Givet det en ordentlig omgang , renset alle ting, ruder kylet sandet ud og skrubbet stenene så du står med næsten helt nye ting.. Blandet 80% nyt saltvand og ladet det køre en dags tid før jeg satte korallerne tilbage i igen..
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Benny »

hellfish skrev:Jeg havde sgu ærlig talt nok hevet alt ud af det akvarie, gemt korallerne i en bedroller eller lignende .. Givet det en ordentlig omgang , renset alle ting, ruder kylet sandet ud og skrubbet stenene så du står med næsten helt nye ting.. Blandet 80% nyt saltvand og ladet det køre en dags tid før jeg satte korallerne tilbage i igen..
Jeg tror ikke på den løsning, korallerne er allerede så medtaget, at det er for stort et chok, jeg ville lave et 20-25% vandskift, og håbe på det bedste.
Og for helvede mål og juster værdierne ind, og når akvariet ikke køre, er det hellere en måling for meget en en for lidt.
Min personlige mening er, at skal man lave større vandskift fra 25% og op, skal man tage vandet, fra et allerede kørende akvarie. (brugt vand) :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Wiinberg »

Benny skrev:Min personlige mening er, at skal man lave større vandskift fra 25% og op, skal man tage vandet, fra et allerede kørende akvarie. (brugt vand) :)
Hvorfor dog det?
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Jeg har skiftet 20 liter, og så måler jeg i aften, når det er blandet godt sammen.
Og forventer nogle helt sindssyge værdier...
Brugeravatar
fipelipsen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 38
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 20:28
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 1980

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af fipelipsen »

Hvis du for brug for det, kan jeg godt tage dine korallerne i pleje. Vi kan sikkert også godt finde en løsning på noget brugt, men perfekt vand.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Gulkan »

TOSTRA skrev:Jeg har skiftet 20 liter, og så måler jeg i aften, når det er blandet godt sammen.
Og forventer nogle helt sindssyge værdier...
Du ligger dem lige op når du har målt ikke??

Hvordan kan det være du vælger ikke at have større disciplin omkring dine akvarier? Har jo læst om dine ambitioner omkring at kunne holde blå Acropora muslinger m.m. Dette kommer aldrig til at ske hvis du ikke søger for at have styr på selv det mest grundlæggende i stedet for at kaste dig ud i alle dine eksperimenter når du ikke engang har basis på plads. Så kan bare ikke helt følge din tankegang hvad angår dine projekter da de jo ikke leder dig over til dit mål. Og når du får råd for selv de mest garvede her inde går du i den stik anden retning.

Er ikke for på nogen måde at nedgøre dig prøver bare at forstå :-)

Mvh.
Esben
1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af TOSTRA »

Hehe, hvis jeg nu ikke altid selv forstår, hvorfor jeg gør, som jeg gør, så er det klart at du heller ikke kan :-)
Men jeg tror egentlig bare, at jeg havde meget travlt med eksamen osv., og så fik jeg ikke lige taget mig af de andre akvarier...

Men jo, jeg lægger resultaterne op.
Jeg kan jo starte med at sige, at SG ligger på 1,026.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Benny »

Wiinberg skrev:
Benny skrev:Min personlige mening er, at skal man lave større vandskift fra 25% og op, skal man tage vandet, fra et allerede kørende akvarie. (brugt vand) :)
Hvorfor dog det?
Fordi at man ved et vandskifte, ikke kun fjerner de dårlige ting.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af hellfish »

Tror du der er nogle gode ting tilbage i det Akvarie da ?
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Er dette et skadedyr?

Indlæg af Wiinberg »

Benny skrev:
Wiinberg skrev:
Benny skrev:Min personlige mening er, at skal man lave større vandskift fra 25% og op, skal man tage vandet, fra et allerede kørende akvarie. (brugt vand) :)
Hvorfor dog det?
Fordi at man ved et vandskifte, ikke kun fjerner de dårlige ting.
De gavnlige bakterier der måtte være formerer sig jo lyn hurtigt. Jeg havde ihvertfald skiftet så meget som overhovedet muligt, det er helt sikkert.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"