"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koral hvid i bunden

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Koral hvid i bunden

Indlæg af Morten1990 »

Hej folkens.
Har lige et spørgsmål, hvorfor denne koral er blevet hvid i bunden. Skal lige siges den aldrig har vokset bedre og hurtigere end nu. Skal jeg klippe den af og sætte den på ny ?
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
Vh Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af crazy seahorse »

Det er lidt svært at se på billedet.
Men når de bliver hvide fra basen, er det som regel STN.
Det er en bakterieinfektion, som ofte ses hvis ens værdier har været svingende, navnlig Kh kan de reagere på, efter min erfaring.
Det kan dog også opstå, hvis temperaturen har været for høj her i sommervarmen.
Har dine værdier svinget eller er temperaturen løbet fra dig?

Man kan have held med at fragmentere korallen.
Så skal du være sikker på, at du klipper i sundt væv, dvs der skal være sundt væv på begge sider af "klippet".

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af AndersBoerglum »

Enig med Erik, men dine sten ser mig en anelse nasty ud. - Så tænker lidt, om du har for høje næringsværdier.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af Morten1990 »

Jepsen, har lidt meget af alger/næring jeg har svært ved og komme af med. Men er arbejder på sagen. :) den eneste der har været svingende er mit saltindhold der faldt meget drastisk, ned til 1020 fordi min osmolator lige gik amok. :( men hvis jeg klipper et godt stykke oppe hvor der er væv, vil den så overleve
Vh Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af crazy seahorse »

Morten1990 skrev:Jepsen, har lidt meget af alger/næring jeg har svært ved og komme af med. Men er arbejder på sagen. :) den eneste der har været svingende er mit saltindhold der faldt meget drastisk, ned til 1020 fordi min osmolator lige gik amok. :( men hvis jeg klipper et godt stykke oppe hvor der er væv, vil den så overleve
Der er desværre aldrig garantier, men skal der klippes, så er det måden at gøre det på.

Svingende værdier uanset hvilke, KAN vise sig på denne måde.
Husker du at skifte vand regelmæssigt?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af Morten1990 »

Okay må prøve og se om jeg kan rede den, men vil det sige den faktisk er dødende. Ja skifer 20 liter hver 2 uge og har 250 liter vand
Vh Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af crazy seahorse »

Morten1990 skrev:Okay må prøve og se om jeg kan rede den, men vil det sige den faktisk er dødende. Ja skifer 20 liter hver 2 uge og har 250 liter vand
Hvis du ikke får ændret på det som forårsager det, så ender det gerne med, at korallen går til.
Men ofte skal der ikke så meget til, for at vende udviklingen.

Hvis du har næringsproblemer, så vil et øget vandskift i første omgang kunne hjælpe på den del.
Et ugentligt vandskift i stedet for hver 14 dag, vil eksportere flere næringsstoffer ud af systemet.

Men hvorfor har du næringsproblemer? Fodrer du for meget? Er der for mange fisk ifht akvariets størrelse?
Ligger der detritus/sediment rundt omkring i systemet, som afgiver næringsstoffer?

Nogen gange ligger løsningen lige for, men det sker også, at man ikke kan finde svaret på hvorfor en koral dør.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Koral hvid i bunden

Indlæg af Morten1990 »

crazy seahorse skrev:
Morten1990 skrev:Okay må prøve og se om jeg kan rede den, men vil det sige den faktisk er dødende. Ja skifer 20 liter hver 2 uge og har 250 liter vand
Hvis du ikke får ændret på det som forårsager det, så ender det gerne med, at korallen går til.
Men ofte skal der ikke så meget til, for at vende udviklingen.

Hvis du har næringsproblemer, så vil et øget vandskift i første omgang kunne hjælpe på den del.
Et ugentligt vandskift i stedet for hver 14 dag, vil eksportere flere næringsstoffer ud af systemet.

Men hvorfor har du næringsproblemer? Fodrer du for meget? Er der for mange fisk ifht akvariets størrelse?
Ligger der detritus/sediment rundt omkring i systemet, som afgiver næringsstoffer?

Nogen gange ligger løsningen lige for, men det sker også, at man ikke kan finde svaret på hvorfor en koral dør.

Erik
Jeg må prøve med flere vandskift noget oftere, samt jeg har også en søhane som rengøringskone, og hvis jeg skal være helt ærlig, ved jeg faktisk ikke hvorfor jeg har det alge problem. Fik dem type søge 14 efter akvariet blev startet og har været det siden. Vil ikke tro det er fordi jeg har har for mange fisk, har kun 3 stk i 250 liter vand, og fodere en gang hver anden eller tredie dag ?
Vh Morten
Besvar

Tilbage til "Sygdom"