"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aaadh!

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Aaadh!

Indlæg af ole kekkonen »

:)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Aaadh!

Indlæg af Allan M »

Hvad kigger man på?


Life is a beach and then you dive.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Aaadh!

Indlæg af ole kekkonen »

Ja det er så Et Dejlig lortebrun acropora sp Fragment der tilgengæld er Monteret korrekt


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Aaadh!

Indlæg af Wiinberg »

Har godt nok hørt om det.. Men hvad er det der gør, at det skulle være bedre at montere fragmenter liggende?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Aaadh!

Indlæg af charlie saltvand »

Wiinberg skrev:Har godt nok hørt om det.. Men hvad er det der gør, at det skulle være bedre at montere fragmenter liggende?

Mener at have læst at det er gavnligt at en større overflade bliver belyst, og at der kan komme flere “skud”, som alle får mere lys når frag’en ligger ned. Det lyder jo også logisk :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aaadh!

Indlæg af Carsten »

Det giver en mere naturlig vækst. Der er jo ingen naturlige fragmenter som står op i naturen. Har selv tidligere forsøgt at montere dem liggende. Der kommer hurtigt flere skud op fra fragmentet


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Aaadh!

Indlæg af trine... »

Har selv monteret flere acroer sådan før i tiden. Jeg syns som sådan kun at det er en fordel ved tykgrenede specimenter hvis man eksempelvis har et lidt forgrenet stykke uden deciderede vækstspidser, faktisk præcis som det du viser på billedet, fordi man i givet fald maksimerer vævets kontaktflade ift substratet og dermed skaber grobund for potentielt hurtigere encrustering. De brækkede spidser/ender skal alligevel først til at sætte nye grene som alligevel retningsbestemmes af eksterne parametre såsom tyngdekraft, strøm og lys med videre. Men det er vel lidt det samme som at supercroppe en plante, altså hvor man ligger næsten hele hovedstammen ned horisontalt og lader alle de på denne måde nyansporede sidegrene vokse op som nye hovedstammer, for i sidste ende ved blandt andet frugtbærende planter osv at maksimere udbyttet eller i det her tilfælde mængden af grene. Det ansporer med andre ord dannelsen af flere nye vækstsites.Ligesom når de hænger staghorn koraller "på hovedet" i en snor eller en wire ude på farmene.
Oplys mig gerne hvis der er flere grunde jeg ikke kender til :-)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Aaadh!

Indlæg af Wiinberg »

Ja det giver jo god mening :)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Aaadh!

Indlæg af trine... »

Hos planter er det dog hormonelt betinget, ved ikke præcis hvilke mekanismer koraller gør brug af.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aaadh!

Indlæg af crazy seahorse »

God tanke.
Jeg lagde en lang gren af Stylopora ned i revet, fordi der ikke lige var tid/plads til at montere den.
Nu vokser den på samme måde som en Anubias. Dem der har haft ferskvand kender sikkert vækstformen.
En lang stamme, hvor bladende skyder lodret opad.
Det kunne være jeg skulle prøve med nogle stykker acro og monti.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Aaadh!

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg prøvede det med flere små tynde monti og lidt acro Frags. Det virkede helt fint ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aaadh!

Indlæg af Carsten »

Prøvede med en A. formosa (stübers) og en anden grøn Acropora. De voksede helt som Erik beskrev med Styloporaen


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Aaadh!

Indlæg af PederP »

Ja. Jo mere væv der får direkte lys, jo flere skud.
Men om man ligefrem kan kalde det for den "korrekte måde" ;)
Helt sikkert. Har man en lyskilde der giver en smal vinkel ovenfra på lyset, så er frags svære at få gang i. Af samme grund har jeg sværget til t5 over frag.
Det bedste lys jeg har haft over min fragmentbalje, har været 4 løse t5rør, med clip-on reflektorer, som ligger direkte på akvariekanten. Skiftede til en 6 rørs ATI, hvor rørene sidder meget tættere, og hævede lampen. Det var også ok. Men mine fragmenter skyder meget bedre,og bliver tættere, med de færre watt fordelt lige over vandet så man nærmer sig 180 grader indstråling. Så ATI lampen er væk igen..


Besvar

Tilbage til "Billeder"