"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Jesper ØH
Reactions:

Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Jesper ØH »

Søger lidt hjælp da min mobiltelefon ikke virker mere. Hvad er godt at tage billeder af fisk og koraller med ? Det vil være til stor hjælp hvis nogle ville ligge et billede op af deres fisk eller koraller, og skrive hvad Tlf det er taget med, og hvad lys der bruges LED eller T5 eller kombi. Telefonerne behøves ikke være det nyeste, da jeg også kigger brugt, men også på de nye modeller.
Jeg håber i kan hjælpe, da jeg syntes det er meget svært ang kamera i Tlf, da baljen jo ikke kan tages med i telebutikken :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Jepser.

Jeg ville overveje denne tlf. Den har et SUPER fedt kamera ift. At det er en tlf. Eneste minus jeg har hørt om er batteri levetid, men det kan løses ved at have et ekstra med i lommen, eller have en power bank med. Prisen på tlf.... Kender den ikke, men FEDT kamera.

Edit. Kan PGSÅ tage RAW fotos


Link
http://www.lg.com/dk/microsite/g4/featu ... e=section1" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af charlie saltvand søn 25. okt 2015 10:12, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ejsing86 »

Det der er med mange kameraer generelt, er at kameraet selv fortolker hvordan billedet skal være, ud fra den software der er installeret på det enkelte kamera. I et komplekst miljø som ved vores koraller, med vilde farver, glas, specielt lys, saltvand mm. kan det for kameraets software være yderst svært at replikkere virkelighedstro billeder, fordi der er så mange farve nuancer og andre ting at tage højde for. Dette er generelt gældende når der tages JPEG billeder, som er standard i langt de fleste tilfælde.

I mange mobiltelefoner kan der desuden være forskellige sensor mm der bliver brugt, trods samme model. Bilederne kan derfor variere fra kamera til kamera i samme model, netop når der tages i JPEG

Hvis du derimod tager i et RAW format, vil kameraet tage ALT info ind, hvilket først ser lidt mærkeligt ud. Der har du så mulighed for, at sortere i billedet efterfølgende, i et program som lightroom, for at få det til at se ud som det gør nøjagtigt hos dig.

Samsung Galaxy S6 kan tage RAW, med den rigtige app, men den er selvfølgelig heller ikke den billigste telefon.

Bare lidt info du kan bruge eller lade være :)


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ejsing86 »

Ja, og G4 som der bliver linket til er vist også i stand til at tage RAW :) S6 og G4 ligger meget tæt, men i de fleste reviews vinder s6. Tænker dog, at de er så tæt at det ikke betyder det vilde


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad somhelst duer Saa Länge du kan FAA helt skarpe billeder ud i kanterne,Hvis du Ikke skal Tage billeder i Daarlig lysforhold skal du NOK Ikke Bruge en Kämpe Censor.jeg ville NOK kigge efter noget hvor man manuelt kan indstille blenden


dyr200
Reactions:

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af dyr200 »

Hvis der var mig der skulle have ny mobil så havde jeg helt klart valgt Samsung 6s edge, da det er den mobil der har det bedste kamara på markede, plus at den har den bedste fokus funktion i sig, så hvis man ryster lidt indstiller den selv det og det er da klart en kæmpe fordel, også tager den bare mega hurtigt billeder ;-)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ole kekkonen »

Vildt kamera Men det er Prisen osse
https://www.flickr.com/photos/lumix-deu ... D6R-qF3SzR" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Dezon »

dyr200 skrev:Hvis der var mig der skulle have ny mobil så havde jeg helt klart valgt Samsung 6s edge, da det er den mobil der har det bedste kamara på markede, plus at den har den bedste fokus funktion i sig, så hvis man ryster lidt indstiller den selv det og det er da klart en kæmpe fordel, også tager den bare mega hurtigt billeder ;-)

Dog over gået at Sony z5


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af StarF »

sony z5 er en af de telefoner på marked med det bedste kamara. Der ud over er der lige kommet 2 nye nexus modeller, som ifølge flere kamara test ligger i top 3 over de bedste mobiler på marked til at tage billeder. Ifølge det her site, som virkelig er for kamara nørder http://www.dxomark.com/Mobiles/Google-N ... hotography" onclick="window.open(this.href);return false;

så er rang listen pt sådan her:
Sony Z5
Samsung S6
Nexus 6p
LG g4
Samsung Note 4

Alle android telefoner fra lollipop og over kan tage billeder i raw, man skal bare bruge et andet program til at tage billeder med i så fald.
https://play.google.com/store/apps/deta ... camera.pro" onclick="window.open(this.href);return false;
https://play.google.com/store/apps/deta ... amera.lite" onclick="window.open(this.href);return false;

Af overståede vil jeg fortrækker en Nexus 6p, da en ren android telefon er en del bedre, end når diverse producenter har lagt deres skins på. og så får man opdateringerne direkte fra google med det samme.
Senest rettet af StarF søn 25. okt 2015 10:52, rettet i alt 2 gange.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af StarF »

dyr200 skrev:Hvis der var mig der skulle have ny mobil så havde jeg helt klart valgt Samsung 6s edge, da det er den mobil der har det bedste kamara på markede, plus at den har den bedste fokus funktion i sig, så hvis man ryster lidt indstiller den selv det og det er da klart en kæmpe fordel, også tager den bare mega hurtigt billeder ;-)
sony z5 slår den nu.
http://www.dxomark.com/Mobiles/Google-N ... hotography" onclick="window.open(this.href);return false;


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ejsing86 »

Z5 understøtter vist ikke RAW, hvis det er det man er ude efter (fedt at have muligheden, hvis man går lidt op i det)
Kan dog være det kommer i en opdatering, men hæng mig ikke op på det :-)
Ift. S6 og s6 edge er hardwaren stort set den samme.. der er dog lidt mere lir faktor i edge.. personligt var jeg dog irriteret over hvordan lyset blev reflekteret i den noget dyrere buede skærm på edge


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af StarF »

ejsing86 skrev:Z5 understøtter vist ikke RAW, hvis det er det man er ude efter (fedt at have muligheden, hvis man går lidt op i det)
Kan dog være det kommer i en opdatering, men hæng mig ikke op på det :-)
Ift. S6 og s6 edge er hardwaren stort set den samme.. der er dog lidt mere lir faktor i edge.. personligt var jeg dog irriteret over hvordan lyset blev reflekteret i den noget dyrere buede skærm på edge
Nu har jeg ikke haft en z5 i hånden, men generalt er der raw support, også selv om producentens eget kamara app ikke understøtter det, hvis telefonen er født med lollipop og de bruger det nye kamara api, jeg vil tro sony gjorde brug af dette, og vil tro raw support vil virke med Camara FV-5 appet...

Jeg mener dog at have læst at Sony arbejder på at få det i deres eget kamara app til z5..


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ejsing86 »

ok.. synes også det virkede mærkeligt, hvis den ikke understøttede det... lavede kun et hurtigt google research, så kan da være der var noget jeg ikke fik læst ;)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af StarF »

ejsing86 skrev:ok.. synes også det virkede mærkeligt, hvis den ikke understøttede det... lavede kun et hurtigt google research, så kan da være der var noget jeg ikke fik læst ;)
jeg vil blive overrasket hvis den slet ikke understøtter det, men de ter da ikke umuligt.

det er dog stadig den telefon der har bedst kamara kvalitet ifølge dxomark.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Anden »

Har hørt de danske lumigon skulle være ret imponerende til akvarier men?

Jeg tager med iPhone 5s og den er fin med en billig Macro linse til (dem fra Ibay ik fra bageren)


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af PoulD »

Man skal nok heller ikke have ret mange apps og mails etc. på sin telefon hvis man satser på den skal bruges til ukomprimeret video og foto.
Z5 kan tage video i 4K. Ukomprimeret fylder ca. 65 sekunders 4K video 32GB. Sensoren på Z5 levere billeder i 22MP, hvilket svarer til 66Mb for et blot enkelt billede i RAW.
Har man bare sine mails for en uge og 1-2 apps af dem der fylder, tror jeg man meget hurtigt ville løbe tør for memory.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af ejsing86 »

På mit 20mp kamera fylder RAW ca 20-25mb, så ja de fylder en slat, men er nok heller den type fil man typisk har som standard, men mere hvis man vil gøre lidt ekstra ud af det :) Så Lyder lidt voldsomt med 60+mb ;) Jeg har trods alt plads til 1000 billeder i RAW på min telefon kun med 32gb, og en masse apps.. Om det er lidt eller meget, ja det er vist en personlig holdning
Senest rettet af ejsing86 søn 25. okt 2015 17:30, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Dezon »

PoulD skrev:Man skal nok heller ikke have ret mange apps og mails etc. på sin telefon hvis man satser på den skal bruges til ukomprimeret video og foto.
Z5 kan tage video i 4K. Ukomprimeret fylder ca. 65 sekunders 4K video 32GB. Sensoren på Z5 levere billeder i 22MP, hvilket svarer til 66Mb for et blot enkelt billede i RAW.
Har man bare sine mails for en uge og 1-2 apps af dem der fylder, tror jeg man meget hurtigt ville løbe tør for memory.
Det er så der man smider et sd kort i ;-)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af PoulD »

@Dezon: Havde ingen ide om, at der kunne sættes SD kort i sådan en fætter (har selv kun en af de dersens æble telefoner ). Men det taler da måske så bare endnu mere for at vælge en Sony Z5 fremfor Samsung S6


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af joekill »

udfordringen for mange mobiler er at kunne indstille hvidbalancen præcist nok til vores blålige akv lys. derfor har de fleste mobil billeder her på forummet også et tydeligt blåstik.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Dezon »

joekill skrev:udfordringen for mange mobiler er at kunne indstille hvidbalancen præcist nok til vores blålige akv lys. derfor har de fleste mobil billeder her på forummet også et tydeligt blåstik.
Wb er til -2 og +2 på z1 og z3 skal ikke lige sige om det er mere på Z5


Jesper ØH
Reactions:

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Jesper ØH »

Tak til alle :) Det er virkelig til stor hjælp, da jeg ikke har meget forstand på mobiltelefoner.
Må sige jeg stadig er en del i tvivl om hvad jeg skal købe, men er kommet en del tættere på :) Så igen tak til folk, og kom endelig med flere af jeres erfaringer angående mobiltelefon kamera.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Tak til alle :) Det er virkelig til stor hjælp, da jeg ikke har meget forstand på mobiltelefoner.
Må sige jeg stadig er en del i tvivl om hvad jeg skal købe, men er kommet en del tættere på :) Så igen tak til folk, og kom endelig med flere af jeres erfaringer angående mobiltelefon kamera.
Hej Jesper,

Hvis du klikker på min signatur og på side 3, og ser på de billeder under

Oktober 2014
01-10-2014


og ned - de er taget med en Sony Xperia Z3, og de er kun taget på højeste opløsning og på indstillingen Bedste auto, som er standard, når du åbner for kameraet. Jeg meget tilfreds med kameraet angående akvariebilleder, og så har jeg ikke engang sat mig ind i alle de indstillinger, som man kan gøre under indstillingen Manuelt :happy:


poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: Mobiltelefon kamera kvalitet ??

Indlæg af poul-henning »

Her et billede jeg tog i aftes.
Min er en Samsung Galaxy Alpha
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
Besvar

Tilbage til "Billeder"