"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Forum hvor du kan se og vise billeder.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

Nu har der efterhånden været så meget om at man ikke kunne få farve på sine koraller med led lys, eller at farverne blev fesen. Her er et par billeder af mit akvarie. Under mine ghl mitras 6200 er der bestemt ikke problemer med at få farve. Mine lamper køre med spare mode, og med 70% styrke, med den lys mængde kan mine acropora der står på bunden under 55cm vand stadig holde sine farver. De bliver belyst af omkring 14800-15000 i kelvin farve.(det betyder at alle kanaler ikke køre på fuld hammer)

Efter min erfaring, handler det ikke kun om styrken af lyset, men også af det spectrum den bliver ramt af, så en koral bliver ikke nødvendigvis sund og flot af 100% lys i alt for lang tid. Da mine lamper kørte 100% oplevede jeg koral stres pga for meget lys, og forkert spectrum. Lige så snart jeg satte lys tid ned, satte styrken ned, og rettede spectrummet til, så begynde det virkelige at ske ting.

Disse 2 koraller ankom til mig, uden ret meget farve, de var ret afbleget, på grænsen til hvid med svag antydning af farve. 2 mdr efter ser de sådan her ud.

Billede
Billede
Billede
Billede

link til billeder, hvis de skal ses i fuld opløsning:
http://imgur.com/a/gfV67" onclick="window.open(this.href);return false;

parameter:

kh: 6.5-7
no3: 2,5-5
po4: 0,02-0,04
Senest rettet af StarF tors 23. apr 2015 09:42, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af christiantt »

Hvad har den af watt effekt?? For det er da tankevækkende at de vokser bedre ved 70% end ved 100 :)
Har du sat lystiden op efter du satte effekten ned??


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

christiantt skrev:Hvad har den af watt effekt?? For det er da tankevækkende at de vokser bedre ved 70% end ved 100 :)
Har du sat lystiden op efter du satte effekten ned??
190w hvis den står på max power og high output. (som jeg lige husker det)
min køre på 70% og energi saving mode. mener softwaren siger det er 55w lys ca.

Jeg oplever at korallerne let stresser, hvis de får for meget lys, eller intentiteten er for stærk. Man skal huske på, hvor andre lyskilder, er en blandning af mange forskelige bølge længder, så er led lyset låst til at give det, de forskelige leds giver. Ergo er det mere direkte koncentreret på nogle enkelte bølge længder. Min erfaring siger mig at spectrummet bestemt også er vigtigt at ramme rigtigt, og det kan kræve lidt arbejde at få tilpasset sit lys, sammen med styrken.

et andet trick er hvis man har meget lys, og lav næring så bør man køre med lavere kh end normalt.. (7 stykker gerne)


Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Psyk-mads »

Hold nu k*** hvor står de flotte! og super flotte billeder, intet mindre end smukt :-) så er der måske alligevel håb for LED, til trods for den omstridte tilbagegang til T5 :GO :K :T


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Schwensen »

Havde altså heller ingen problemer under mine mitras. Men jeg oplevede ligesom dig, at det var en fordel at skrue ned for styrken. Jeg kørte også i saving-mode og stadig ikke med kanalerne på fuld hammer. Havde god erfaring med at slukke helt for den røde led :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:Havde altså heller ingen problemer under mine mitras. Men jeg oplevede ligesom dig, at det var en fordel at skrue ned for styrken. Jeg kørte også i saving-mode og stadig ikke med kanalerne på fuld hammer. Havde god erfaring med at slukke helt for den røde led :)
min den røde køre på 15-20% som jeg lige husker det. Syntes den er god til at få hysterix/stylopora og sådan til at give en lidt mere pink farve.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Schwensen »

Uha. Det kan jeg ikke helt svare på, men jeg oplevede at nogle typer af acroporaer bare blev brændt af?
Jeg skal dog være ærlig at indrømme, at der blev skruet ned for det røde samtidig med en generel nedjustering, så jeg kan nok ikke lave en direkte sammenhæng uden forbehold :) mindes at have læst en artikel angående det røde lys..


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Schwensen »

Her var lidt om det:
http://www.advancedaquarist.com/blog/re ... tony-coral" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:Her var lidt om det:
http://www.advancedaquarist.com/blog/re ... tony-coral" onclick="window.open(this.href);return false;
tak!

Men nu skriver han også, at rød blandt med blå spectrum ikke er et problem. Men jeg har set flere der har kørt deres mitras ved 100% på alle kanaler, og det giver bestemt ikke gode resultater.


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af toni »

Mitras lamperne er uhyre effektive. Jeg kører ligeledes som Mads med kun 70 % på high efficiency mode. Derudover kører jeg kun peak på leds til maks 90 % og holder stadig dybe blå farver selv på medium højde placering i 60 cm dybt akvarium . Maks output på high efficiency er 120 watt så det giver maks watt på 84 ved 70 %.

Man synes måske at prisen er høj ved investering i lamperne, men der er store besparelser i energiforbruget uden at gå på kompromis med farverne. Fantastisk lampe :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

Strøm forbrug.

Billede


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

toni skrev:Mitras lamperne er uhyre effektive. Jeg kører ligeledes som Mads med kun 70 % på high efficiency mode. Derudover kører jeg kun peak på leds til maks 90 % og holder stadig dybe blå farver selv på medium højde placering i 60 cm dybt akvarium . Maks output på high efficiency er 120 watt så det giver maks watt på 84 ved 70 %.
Korrekt, men siden du nok ikke køre 100% på alle kanaler ved 70% så ligger den nok længere nede. Hvis hvide er justeret ned, ligger du nok tættere på 55-60w. Du kan se det i dit projekt i ghl control center :)


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af toni »

Mine kører på ca 75 watt ud fra det program jeg har indstillet, hvilket jo er ekstremt økonomisk med tanke på performance :) fantastisk teknik :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af PederP »

Hej Mads.

Hvis jeg ikke tager fejl, så er den første koral du viser, det stykke du fik fra mig?
Den var lige fra dyrehandleren, så det er meget interessant hvordan de forskellige stykker har udviklet sig siden.
Jeg har den under lidt forskellige lys forhold. Må jeg poste et par billeder her i tråden senere?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

PederP skrev:Hej Mads.

Hvis jeg ikke tager fejl, så er den første koral du viser, det stykke du fik fra mig?
Den var lige fra dyrehandleren, så det er meget interessant hvordan de forskellige stykker har udviklet sig siden.
Jeg har den under lidt forskellige lys forhold. Må jeg poste et par billeder her i tråden senere?
det er det præcist, jeg ved ikke om du har billeder af hvordan den så ud i starten? Her har den udviklet sig til at være den flotteste koral i akvariet, og heldigvis vokser den godt, og har enchrustet sig, der hvor den er sat fast.

post du bare løs :) kunne være rart med en tråd der også viser de resultater man får med led lys, og at se samme koral under forskelige lysforhold vil nok være brugbart for mange :)


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Bokelund »

Kan du prøve at forklare hvad spektrumer er ? :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

http://en.wikipedia.org/wiki/Spectrum" onclick="window.open(this.href);return false;
http://da.wikipedia.org/wiki/Farvesystem" onclick="window.open(this.href);return false;

de gør det bedre end hvad jeg kan. kort og godt, blandning af forskelige lys farver.


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af Bokelund »

Tak.
Jeg synes det er lidt svært at forstå. Det nok bare mig :)
Flotte billeder i øvrigt. Jeg tror du er inde på noget af det rigtige.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af jonas _sandager »

Bokelund skrev:Kan du prøve at forklare hvad spektrumer er ? :)
Når man bruger spektrum her, er det stort set synonymt med "gruppe af farver". Så når man siger "det blå spektrum" betyder det ca. "de blå farver". Man kunne jo bare sige "blå", men, som vi nok alle er klar over, er blå ikke bare blå, men en masse forskellige nuancer af blå. Alle disse nuancer kan fra fysikkens side beskrives med en bølgelængde. Det blå spektrum består derfor af alle de farver vi mennesker ser som blå.
Vores lamper, specielt når det drejer sig om LEDs, giver ikke nødvendigvis hele det blå spektrum, men kun visse bølgelængder af det. Øjet er dog nemt at snyde, og det kan derfor sagtens være at vi ser det som om vi så hele det blå spektrum. Det gælder dog ikke i samme grad for zooxanthellerne i vores koraller, der udnytter visse bølgelængder bedre end andre. Det er derfor man er begyndt at bruge full spectrum lamper - altså lamper hvor man satser på at ramme så mange bølgelængder som muligt, af det fulde farvespektrum; alle farver fra dyb rød og til (ultra)violet.
MH og lysstofrør udsender lys i det fulde farvespektrum, dog ikke i lige stor intensitet i alle bølgelængder, mens LEDs udsender det i smalle bånd - altså det man kalder smalle spektre. En 460nm LED udsender således kun en lille del af det blå spektrum, imens et "blue+"-rør udsender en stor del af det blå spektrum, og faktisk også en god del nedad i farveskalaen, selvom det ikke er nær så tydeligt for os, når vi kigger på lyset. Det er dette der nok forårsager den største del af diskussionen om LEDs anvendelighed i forbindelse med koralvækst.
Der hvor kæden ofte er hoppet af for mig, er når Kelvin bliver blandet ind i snakken. er skal man huske at kelvin er en helt anden måde at beskrive lysfarver på. Her beskriver man lysets farve i relation til den farve lys, der bliver udsendt af et sortlegeme, der er opvarmet til en vis temperatur målt i kelvingrader. Under 4000K er lyset rødligt, mens det bevæger sig over i det blålige når man kommer over 7500K.
Lys, kun fra det blå spektrum har tilsvarende et højt kelvintal, mens lys i det rødlige spektrum har et lavt kelvintal. Da vores lamper jo næsten altid består af lys fra flere farvespektre, bliver sagen dog lidt mere speget. Kelvingraden bliver således udtryk for det lys som det menneskelige øje opfanger, når alle de spektre, lyset består af, lægges sammen i deres respektive intensitet. Da kelvingraden, i bund og grund, er baseret på det menneskelige syn, skal man derfor være lidt påpasselig med at konkludere alt for meget ud fra denne, i forhold til LED lys og koralvækst. En lampe med 6500 kelvin LEDs kan, naturligvis, give lys med denne farvetemteratur. Det kan en varm hvid og en blå LED, der kombineres i det rette forhold, dog også. Men det betyder dog ikke at en korals zooxantheller kan få lige meget ud af lyset fra begge lamper. Derfor er det er så vigtigt hvilke LEDs man kommer i sin lampe, og også hvorfor man, i stor grad, ser at producenterne et gået væk fra lamper med kun én farve hvid og én farve blå.

Håber dette kunne hjælpe :)
Hvis jeg har vrøvlet, må I meget gerne lige rette mig ;)
Senest rettet af jonas _sandager tors 23. apr 2015 09:46, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

jonas _sandager skrev: mens LEDs udsender det i smalle bånd - altså det man kalder smalle spektre.
Hvilke også er derfor at LED lys kan virke mørkere for øjene, end t5/hqi, selv om det med en par måler vil have en højere par, og for korallerne være stærkere lys.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af jonas _sandager »

StarF skrev:
jonas _sandager skrev: mens LEDs udsender det i smalle bånd - altså det man kalder smalle spektre.
Hvilke også er derfor at LED lys kan virke mørkere for øjene, end t5/hqi, selv om det med en par måler vil have en højere par, og for korallerne være stærkere lys.
Helt bestemt! :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af PederP »

Hej Igen.

Billede 1.
IMG_6375.JPG
Fuld knald på t5 - korallerne står 15-20cm fra rørene - 3x pacific sun spectra+ 1x Chrystal blue

Billede 2
IMG_6379.JPG
Koral fra 2 forskellige positioner i "sump karret". Den store, basen af vores koral har ligget i lav cirkulation og kun yderligt belyst af et enkelt giesemann aquablue azure. Bemærk de tykke blå gevækster, på de gamle snitflader fra frag. Det er der, at der har været mest vækst ud af alle stykker. Er dog lidt brunlig som i kan se.
Det lille frag har stået midt under et hammerhead spot ½ hvid ½ blå 24w cree, med en anelse lys fra rørene. Her er bundfarven helt til at få ondt i øjnene over. (svært at gengive på billede, men nok min favorit)

Billede 3
IMG_6387.JPG
Fra DT. Her kører 3 maxpect 160W 16k et program der svarer til "preset 1", hvor der dog er kortet en time af solopgangen så de kun får 12 timer. Mener de får 100% på begge kanaler i 5 timer.
Dertil kører jeg med 2x54w t5, giesemann actinic plus oven i "middagslyset".
Dette frag står i rivende strøm på 35cm dybde, 30-40 cm direkte foran en 6095, som kører 100%. Var nervøs for cirkulationen til at begynde med, men det er det frag med suveræn mest polyp udfoldelse.
Den har sjovt nok lavet et lille vækstskud, hvor den skygger for sig selv, som er den samme tykke blå "pølse" vækst, som fragmentet i halvskygge i sumpen.

Som med så mange koraller, kan det være jeg må ende med at konkludere at bedst vækst, bedst farve og bedst polypudfoldelse, er 3 forskellige steder i baljen :scream:
Vi får se..
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af PederP »

Hov.
Fandt et gammelt oversigts billede fra fragtanken, hvor det ligner de lige er sat i - ude i højre side.
IMG_6226.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

tak pederp, sjovt at se samme koral under forskelige lys og forhold. En ting er dog sikkert, det er noget af en juvel du har fundet :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af PederP »

Hov! Se lige her Mads.

Et billede af dit fragment, fra kort før du hentede det. Ja der er satme sket noget :beer:
IMG_6227.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Koraller billeder fra LED belyst akvarie

Indlæg af StarF »

PederP skrev:Hov! Se lige her Mads.

Et billede af dit fragment, fra kort før du hentede det. Ja der er satme sket noget :beer:
IMG_6227.JPG
Det skal jeg love for. :)


Besvar

Tilbage til "Billeder"