"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

grønne paly zoa fjernelse

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Jeg overvejer, at klargøre mit akvarium til primært SPS, men vil i denne ombæring gerne af med en koloni grønne palyer, som sidder på min atoll søjle. Der er fisk i akvariet og akvariet er velkørende pt. Vil helst ikke skabe for stor ubalance i akvariet.. Nogle løsningsforslag til fjernelse?? :beer:

Er personligt lidt på bar bund.. Eneste jeg kan komme i tanke om, er at tage hele søjlen op for at fjerne dem manuelt med en kniv - og efterfølgende evt. hælde lidt saltsyre ud over området for at sikrer at de ikke kommer igen (selvfølgelig med handsker og briller), men alt det vil jo skabe rimelig stor ubalance.. :wc:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Husk maske og en støvmaske er ik nok du skal have fat i en til dampe hvis du vil hælde syre over dem
Hvis du ik få dem alle væk og sætter sten tilbage i akvariet vil deres saft/gift kunne lave problemer, jeg ville selv ik prøve at fjerne dem men bare fjerne sten de sider på og ja det er en af de dyre søjler men jeg ville ik tage chancen da jeg har kommet til at vælte mit system med paly gift det kostede alt undtagen 4fisk og en blød koral


Billede
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Ja, det er noget stads.. og jo længere jeg venter jo værre bliver det :)

Hmm, ja problemet er at det er min eneste sten - se evt. min signatur.. Jeg har dog ikke flere koraller tilbage - så der er ikke så meget der kan gå galt der.. Måske jeg kan "genhuse" mine fisk og i en periode efter indgrebet kører med aktivt kul??

Men måske giften også dræber alle de gode bakterier, eller??


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Er du sikker på du paly og ik alm zoa Protopalythoa eller neozoanzid
Kan du ik poste foto De andre er ik så slemme som paly


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Carsten »

Hvor stort er akvariet? Hvor mange sten har du foruden dem i søjlen? Hvor mange fisk har du - hvor kraftigt er akvariet belastet?
Tror bare jeg ville hive søjlen op og sætte den uden for en nat med frost. Så er polypperne med garanti døde, og til at skrabe af med en kniv.
Hvis akvariet ikke er alt for overbelastet, og der er andre sten i det, så tvivler jeg på at der skulle ske alverden ved den operation. Måske lidt alger, som følge at der kan blive frigivet næring til vandet.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Kig evt ved 15min og frem " onclick="window.open(this.href);return false;
Edit:ikke for sarte sjæle der er foto af meget dyre men døde og døende koraller.


Billede
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

ja, det er dælme nogle skrappe sager..

Akvariet er på 250 liter med 300 liters sump i sumpen - i sump er der stor meget porøs LS (20x30x15) samt et kammer med godt 15 liter biohome ultimate marine (efter fin filtrering) Der er også makro alger ATS samt skummer.. Så er garderet godt ind rent filtermæssigt

Hmm.. Ja, at sætte den ud i frost natten over dræber vel alt på den søjle??


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Det er de grønne palythoa 3.39 i klippet


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Ja det er så dem der væltede 3 akvarier på under 24timer.


Billede
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Ja, måske jeg bare skulle stille den ud i frost..

Eller måske raspe overfladen af hvor de sidder på.. Altså ligesom skrabe i stenen under dem, for til sidst at hælde koncentreret saltsyre over området - udenfor og med handsker, helmaske og holde vejret imens.. og så skylle området godt med rindende vand???

Edit: og hælde en ordentlig ...fuld aktivt kuld i min bobbelfælde i sumpen!!


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Du kan skrabe sten mens den er under vand så du ik sprøjter ud over dig eller andet.


Billede
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Ja, det kan jeg evt. forsøge.. Det er jo relativt porøst, så burde kunne skrabe.. Så kan jeg evt. slukke for alt cirkulation imens så jeg kan suge det værste op.. Hmm, måske et forsøg værd..


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Anden »

Ja nu mente jeg under vand men i en spand


Billede
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af bima »

Jeg har med succes,skrabet dem af med hobbykniv og en gammel skruetrækker.
Jeg gjorde det samtidig med vandskifte.
Dvs jeg sugede alt det op,som der blev skrabet af.

Når du har gjort det et par gange,skal de nok give op og forsvinde.
Du kan efterbehandle lidt med joes juice.
Hvis der skulle sidde lidt tilbage.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af kalmar »

Hvis du vil bevare livet i stenen (hvilket kan være en god ide) ville jeg tage stenen over i en lille spand, kar eller lign med saltvand. Det kunne være frisk blandet, men også bare det du har til overs når du alligevel skifter vand.
Når stenen så er UNDER vand overfladen, så kan man med en god skævhovedet pincet, nemt trække de enkelte hoveder af. Meget vigtigt at gøre det under vandet, da der nemt kan sprøjte gift ud fra dem. Det sker der ikke noget ved under vandet, men over vandet kan det være fatalt.

Man bør også have gummihandsker på, og evt. briller samt skaffe vandet bort efter man er færdig, da det kan indeholde palytoxin som er meget giftigt.

Herefter, eller lidt tid efter, tilbage i akvariet med stenen.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af trine... »

Lad være..... palytoxin er ekstremt vandopløseligt og får du bare lidt ud i vandet får det hurtigt adgang via din hud, ved berøring.
Jeg har flere gange før hen i min karriere haft det mere end amindeligt skidt efter at have håndteret disse i alle mulige forskellige afskygninger... i gamle dage vidste vi sgu ikke at de kunne være potentielt dødbringende. Men åndenød og hjertesmerter samt ekstrem hovedpine og synsforstyrrelser er hvad man får ved minimale og opløste SMÅ doser/eksponeringer. Større men stadig ufatteligt små doser kan være med dødelig udgang. Palytoxin er efter sigende en af de mest potente gifte.


ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
11
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af ejsing86 »

Update - Ja, jeg gik i arbejdstøjet - fuld dragt, maske og beskyttelses briller samt tykke handsker.. Jeg havde lavet et lille telt af overdæknings plast, som jeg gjorde indgrebet i.. Måske overkill, måske ikke, men dumt så det nok ud hehe :)

Efter endt indgreb havde jeg nyblandet salt som jeg skyllede Atoll søjlen med over en stor spand..

Der var 5-6 polypper tilbage som jeg ikke fik med. Det er efterfølgende forsigtigt fjernet..

Palythoa kommer jeg ikke i baljen igen - ligesom Pumping Xenia heller aldrig gør.. Spreder sig som pesten..

Egentligt utroligt at forhandlere ikke skal oplyse om farlige koraller / polypper

Men men, tak for råd alle - det endte jo godt :beer:


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Palaarsuaq »

ejsing86 skrev:Update - Ja, jeg gik i arbejdstøjet - fuld dragt, maske og beskyttelses briller samt tykke handsker.. Jeg havde lavet et lille telt af overdæknings plast, som jeg gjorde indgrebet i.. Måske overkill, måske ikke, men dumt så det nok ud hehe :)

Efter endt indgreb havde jeg nyblandet salt som jeg skyllede Atoll søjlen med over en stor spand..

Der var 5-6 polypper tilbage som jeg ikke fik med. Det er efterfølgende forsigtigt fjernet..

Palythoa kommer jeg ikke i baljen igen - ligesom Pumping Xenia heller aldrig gør.. Spreder sig som pesten..

Egentligt utroligt at forhandlere ikke skal oplyse om farlige koraller / polypper

Men men, tak for råd alle - det endte jo godt :beer:
Hejsa undskyld jeg forstyrrer her i din tråd. Jeg har på få uger også fået sådan nogle
palythoa. Forstår jeg rigtig at jeg bliver nødt til at tørlægge stenen og derefter skrabe dem af? Jeg har lige vedhæftet et billede så man kan se omfanget.
Vedhæftede filer
20180612_135332.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Carsten »

Jeg ville nu bare droppe stenen i en spand med ferskvand. Og efter et par dage skrabe dem af under vand


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af kalmar »

Eller køb en lille kanyle på apoteket, og sprøjt ganske lidt saltsyre, NoPox, eddike, eller lign ind i mindten af dem, så dør og forsvinder de. De få styks vil ikke skal noget.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: grønne paly zoa fjernelse

Indlæg af Palaarsuaq »

Mange tak gutter. Jeg vil få dem fjernet i weekenden :) De er nu ellers flotte nok men de spreder sig helt vildt !


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"