"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal vi splejse?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Skal vi splejse?

Indlæg af Mikas »

https://www.faunamarin.de/en/dns-acropo ... e/a-95170/" onclick="window.open(this.href);return false; De har godt nok nogle fine dyre sager lige nu :p


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af Allan M »

Har godt kigget på dem et par gange, men det er sgu lige i overkanten.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af dyne »

Hvis det var i Jylland så oki


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af Engelquist »

Vild pris! og så hader jeg at de viser koralerne under blåt lys/diskolys- de burde tage billeder af dem i dagslys, så man præcis kan se hvilke farver de har...
Jeg ville ikke købe en koral i den prisklasse via en webshop og risikere at blive skuffet...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af Allan M »

Engelquist skrev:Vild pris! og så hader jeg at de viser koralerne under blåt lys/diskolys- de burde tage billeder af dem i dagslys, så man præcis kan se hvilke farver de har...
Jeg ville ikke købe en koral i den prisklasse via en webshop og risikere at blive skuffet...
Personligt er jeg ikke så bange for “det blå lys” længere. Nu så du jo selv hvor meget blåt jeg selv kører med, specielt over zoaer og jeg tænker, at de farver man ser på foto - er tilgængelige under de rigtige forhold OG under lys med meget blåt. Tror næppe at mange SÅ farverige koraller viser tilnærmelsesvis så flotte farver under hvidt.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af Carsten »

Allan M skrev:
Engelquist skrev:Vild pris! og så hader jeg at de viser koralerne under blåt lys/diskolys- de burde tage billeder af dem i dagslys, så man præcis kan se hvilke farver de har...
Jeg ville ikke købe en koral i den prisklasse via en webshop og risikere at blive skuffet...
Personligt er jeg ikke så bange for “det blå lys” længere. Nu så du jo selv hvor meget blåt jeg selv kører med, specielt over zoaer og jeg tænker, at de farver man ser på foto - er tilgængelige under de rigtige forhold OG under lys med meget blåt. Tror næppe at mange SÅ farverige koraller viser tilnærmelsesvis så flotte farver under hvidt.

De burde vise et billede, taget med blåt og et med hvidt lys.
Man kan jo pifte selv den slappeste koral op med lys som ikke rigtigt lader sig give i akvariet


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af PederP »

Det problem jeg har med FM er deres navne og priser.
Den "homewrecker" ligner utroligt meget et frag fra den tenuis koloni, som de tidligere har solgt som en disney. Hvilket den også ligner mere end Jason Fox´s homewrecker.. Og så bliver man sgu lidt tørret for sine 3500.-


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af trine... »

Hvilket er en af de primære grunde til at popnavnekulturen giver mig krympefjeder... landskabet er så at sige lige lidt for åbent for fortolkning ift taxonomien og dermed hvad korallen repræsenterer af relativ værdi for potentielle kunder. Syns der er gået sport i dette fænomen. Det er jo oftest ikke fordi korallerne er dyrere ift så mange andre i indkøb ved eksportøren så det er vel ikke så svært at regne ud hvordan hypen trykker pengesedler, altså med andre ord hvorfor det kan betale sig at romantisere visse typer koraller. Selvfølgelig skal truede og semitruede arter koste nogle penge, det har jeg som sådan intet problem med, men det her er jo ved at blive absurd at min optik. Men igen alle skal jo heller ikke tænke som mig og folk med masser af penge skal da have lov at købe hvad de vil, de skaber blot et unaturligt inflateret marked som vi andre med mere dødelige prioriteter ikke kan være/ønsker at være med på.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Skal vi splejse?

Indlæg af PederP »

Tror at selv den dyreste koral en dag vil ende som frag til alm. priser, hvis de ender hvor de trives.
Uden hype, ville en unik genotype til gengæld ikke blive spredt som de gør. Det ville jo heller ikke gavne dig, hvis dem der havde købt/solgt den bare havde sagt "nå", og den stod og gemte sig i et anonymt stueakvarium. Man må også sige at priserne er med til at nybegyndere i acro, nok vil holde fingerne væk. Hvilket må gavne mængden der overlever.

Det må jo i sidste ende handle om hvor unik en farvemorf er, om den fortjener navn og hype.
Nogen gange bliver der sat et fornemt navn på en farvemorf, som så viser sig at dukke op temmeligt hyppigt i sendinger rundt omkring. Andre er faktisk sjældle nok til at det kan retfærdiggøres at give den eksakte genotype sit eget navn.

Men FMs koraller har jeg det sådan, at jeg syntes deres billeder nogenlunde ligner det man får. Men med hensyn til navne, så kunne man lige så godt selv finde på noget. Jeg har indtryk af at de får hjem, får dem i gode form, og googler efter den dyrest mulige den kunne forveksles med når der skal navngives.
Så hvis man syntes det på billedet er fint til prisen, så køb. Hvis man tror at man laver en investering i noget som vil komme til at ligne det du googler dig frem til.. Ja, så kan du blive skuffet.

Et eller andet sted ville det være mere fair hvis de selv navngav det de mente var unikke moderkoraller, istedet for at kopiere navnene fra andre. Så ville FM jo ikke være forskellige fra ORA, JF og alle de andre.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"