"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Deep ocean/Dejong!

Forum for snak om alle typer koraller.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af Morten1990 »

trine... skrev:
Morten1990 skrev:
trine... skrev:
Morten1990 skrev:Kan da godt poste et billede af den jeg fik fra samme sending. Lyset er næsten lige tændt i akvariet, så det er sådan den ser ud. Måske i kan se noget jeg ikke kan se :)
Den ser super sund ud. Med de farver vil jeg antage at den enten er aussie eller i hvert fald høstet på lavere vand end mine. Jo dybere de er taget jo mere pastelblå er de angiveligt, og jo mere shallow de er taget des mere grønlig farve på oraldisken og mere brunlige tentakler. Den ville jeg slet ikke være bekymret for. Må jeg spørge hvad størrelse den er?
Ja det må du gerne den er købt som small. Så syntes faktisk den er stor nok. Er super glad for den. Bare trist og høre med de 2 du fik ::
Hey Morten du har tilfældigvis ikke lige posen endnu, eller kan huske markeringen på den?
Mine er markeret med henholdsvis et og to små e'er. Hvilket for mig er ligeså svært at forlige med at str 3 er en large, som det er at acceptere når man kigger på dem. Og hvordan han så selv kan komme frem til at to poser med forskellige markeringer hvoraf ingen af dem umiddelbart passer, kan være en str large er mig en en gåde. Det er jo selvfølgelig den med det største skelet der udviser fremskredne symptomer. Super ærgerligt, nu må vi se om den "raske" er på vej væk inden for max et par måneders tid.
Hej Trine.
Jeg kan huske de var markeret med et F. Vi diskuteret lidt om det på vej hjem i bilen. Vi er ikke rigtig klar over hvad det betyder :wink:
Men jeg håber virkelig meget for jer i finder en løsning på problemet. Eller korallen kommer sig helt.
Jeg modtog kun 8 ud af de 9 koraller jeg bestilte. Men Moby sagde jeg bare skulle sende navnet på den jeg ikke har modtaget og han ville refundere pengene. Men jeg er ikke en haj til og se forskel på koraller/vide navnene på dem. Så dem har jeg lagt lidt på hylden :scream:


Vh Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af Jones »

Jeg bestilte engang en Gold nugget maroon hos Moby. Dejong sendte den ikke med, men jeg fik pengene retur uden et blink.

Jeg håber at I finder en løsning.


o_O
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af Mikas »

Jeg har flere gange fået forkert eller at der manglede noget når jeg har bestilt dejong. Hver gang har jeg fået pengene retur.
Jeg synes Moby er den forhandler der yder den bedste service .
Det har jo været weekend osv. Kunne ik forestille mig han ik vil stå på mål for hans egne leveringer.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af MoG »

Det er selvfølgelig en kedelig oplevelse du har haft, og det er helt sikkert frusterende, at du umiddelbart ikke får den hjælp du ønsker. Når det så er sagt, så vil jeg dog også tilslutte mig koret af tilfredse kunder. Moby's service ved bestilling hos Dejong, har jeg aldrig oplevet problemer med. De gange jeg har oplevet udsolgte varer, fejl, død o.lign, så er der hurtigt kommet styr på det.

Mon ikke at han kontakter dig og får det ud af verden? :wink:


Morten
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Jeg har nu hørt fra ham at han kontakter Dejong for at høre om de vil refundere den ene...
Så må vi jo se hvornår den anden stiller skoene, mit bud er inden for fem seks uger nu da de har stået i samme system. Dog har de kun fået et par billeder så er lidt spændt på svaret selvom jeg har tilbudt dem alle de billeder de skal bruge. Sagen er klokke klar i min optik.
Egentlig er jeg ret ligeglad med om Dejong refunderer ham, det er vel hans eget problem da jeg har handlet med ham og ikke direkte med Dejong. Han er ansvarspligtig overfor mig lige meget hvad hans grossist så end måtte mene, pga de garantier han selv stiller/ giver videre til sine egne kunder.
Tak for al jeres feedback i denne kedelige tråd, selvom den ikke er slut og i selvfølgelig stadig må byde ind med hvad i vil.
Jeg skal nok lige få smidt nogle billeder ind før den første af dem rammer skraldespanden, jeg har også taget rigeligt så i kan få lidt mere syn for sagen.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Kompensation for et stk er hermed modtaget. Så jeg vil sige at jeg er delvist tilfreds ift at den anden som sagt næsten med garanti allerede er inficeret. Det syns jeg automatisk man erkender,når man erkender at den ene er syg, og denne sygdom jo lige præcis er så smitsom og tilmed genus/species specifik. Virkelig et godt eksempel på en koral der burde nedlægges et eksportforbud på ift alle species fra Indonesien. Aussie modellerne har ikke de samme problemer. Men bliver alligevel smittet ved at dele vand med inficerede eksemplarer.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Nå... Status på den tilbageværende Catalaphyllia er at den ER inficeret... dens tentakler er nu på ekstremt hurtig retræte og den viser nu samme problemer med at puste sig op som dens forgangne artsfælle. Problemet med dette syndrom er at man hele tiden tænker at den bare skal have lidt tid, fordi det ligner symptomerne på en fejlplaceret koral men bliver aldrig bedre end det uanset placering. Når jeg ser på billederne af den fra jeg fik den ind og til nu, kan jeg i bakspejlets evindelige klogskab godt se at tentaklerne på den "raske" er korte, stumpede og semikrøllede hvilket signalerer ECS i et tidligt stadie.
Normalt bør/kan raske eksemplarer have fuldt ekpanderede tentakler på op imod 15 cm selvom det sjældent ses i akvariehandelen. Jeg faldt over et ret interessant link hvor man havde besøgt de respektive fangstområder for Catalaphyllia i Indonesien hvor man konstaterede at denne engang velfunderede/veletablerede koral efterhånden var meget sparsomt repræsenteret i dens primære kystnære habitat. De eksemplarer der var tilbage var knækket/ høstet helt ned til fragmenter. Endvidere konstaterede man at de overordnet havde tre typer habitat om man vil. Kystnært med stenbund( "det øvre rev" )husede de forankrede kolonier med særskilte grønne oraldiske og brunlige tentakler i hvad der blev beskrevet som deres primære habitat. Disse koraller udviser sunde træk med lange tentakler.
Sekundært var et miljø i sandbund iblandt makroalger og cyanomåtter hvor eksempelvis en larve eller et befrugtet æg måtte have settlet og begyndt at bygge skelet som en kile i sandbunden, altså ikke forankret på sten eller lignende, og også meget sporadisk placeret med meget få individer repræsenteret.Disse lever på dybere vand og i mindre lys og er derfor mere pastelfarvede med blå eller lilla tips og mindre brun pigmentering på/i oraldisken og tentaklerne.
Næsten samme beskrivelse gør sig gældende for sidste habitat som blot er på ned til omkring 30 meters dybde men dog forankret på sten som en fastsiddende koloni. Her er de også sparsomt repræsenteret, hvilket måske kunne tyde på at der er tale om æg/larver som har settlet på steder hvor forholdende ikke har været optimale, men stadig gode nok til overleve. ECS er ikke eksisterende i havet men kun i fangenskab.

Billedet er af den "raske" Catalaphyllia, som den allerede ser ud.
Det syns jeg siger noget om smittefaren, men også en pegepind til folk med et velindkørt eksemplar der overvejer at anskaffe sig et til.
Vedhæftede filer
20171118_181632.jpg


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af Twinks »

trine... skrev: Normalt bør/kan raske eksemplarer have fuldt ekpanderede tentakler på op imod 15 cm selvom det sjældent ses i akvariehandelen.
Det kan jeg i hvert fald bekræfte da jeg har et eksemplar med ca 15 cm lange tentakler. Den er af den grønlige oraldisk og brunlige/lilla tentakler type, så formentligt fra lavt vand. Det vides ikke hvor længe den har været i akvarie, da jeg har købt den "brugt"
trine... skrev: Billedet er af den "raske" Catalaphyllia, som den allerede ser ud.
Det syns jeg siger noget om smittefaren, men også en pegepind til folk med et velindkørt eksemplar der overvejer at anskaffe sig et til.
og det er er i hvert fald noget der gør at jeg IKKE skal have en mere


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Twinks skrev:
trine... skrev: Normalt bør/kan raske eksemplarer have fuldt ekpanderede tentakler på op imod 15 cm selvom det sjældent ses i akvariehandelen.
Det kan jeg i hvert fald bekræfte da jeg har et eksemplar med ca 15 cm lange tentakler. Den er af den grønlige oraldisk og brunlige/lilla tentakler type, så formentligt fra lavt vand. Det vides ikke hvor længe den har været i akvarie, da jeg har købt den "brugt"
trine... skrev: Billedet er af den "raske" Catalaphyllia, som den allerede ser ud.
Det syns jeg siger noget om smittefaren, men også en pegepind til folk med et velindkørt eksemplar der overvejer at anskaffe sig et til.
og det er er i hvert fald noget der gør at jeg IKKE skal have en mere
Det lyder som en rigtig lækkerbisken... så har denne viden forhåbentlig bidraget til dens videre velbefindende hvilket er den primære årsag til denne tråd.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Så for lige at stresse det endnu en gang til de folk der lige har modtaget måske ovenikøbet endnu en Cat... hold godt øje med hvad der blot til en start kunne ligne en off day efterfulgt af manglende polypekstraktion og i nogle tilfælde svært oppustet eller ovenikøbet sammensunket oraldisk/ septae .Tentaklerne inflaterer i starten men kan virke stumpede korte og proptrækker agtige. Nogle sekreterer også store mængder slim, hvilket som regel er værst om morgenen, dog ses dette som oftest først efter polypperne er krympet.
Nu har jeg trods alt lidt personlig erfaring efter at have set fire styks bukke under for dette syndrom. Selvom der har været mindre variationer i symptomerne har det grundlæggende været nøjagtig samme karakteristika ift til tab af både zooxanthellae og nematocyster, manglende ekspansion af vævet og til sidst komplet nekrose grundet korallens manglende energiforsyning.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af StarF »

har du prøvet antibiotika behandling? et vildskud, men måske et forsøg værd?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Deep ocean/Dejong!

Indlæg af trine... »

Er også mit umiddelbart sidste bud, det eneste jeg har ved hånden er Erythromycin. Ellers er vi ude i kloramfenikol eller lignende.


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"