"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LPS recovery tips og tricks

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg synes tit man ser LPS se lidt halvsløje ud i butikkerne. Ofte er en del af dem sammentrukne og til tider stikker skelettet ud, eller er lige ved. Har det noget at gøre med de er særligt transportsensitive?

I den forbindelse synes jeg det kunne være interessant at høre hvilke skridt man kan tage for at hjælpe sådan en LPS tilbage på sporet.

Hvilke grundregler kan man følge?

Og har I konkrete erfaringer, hvor I har reddet en LPS tilbage fra undergang?


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af nielsk »

Der er en lang tråd på reef central. Måske nogen kan huske overskriften. Der er flere som har det som fokus


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Han$en »

Ofte hænger det i flæng med svingende og kedelige vandværdier, skadedyr og en masse stress.

Dette er ikke en kritik af forhandlere - Deres systemer er utroligt belastede, og der er arme i vandet konstant. Ligeledes kommer langt det meste fra avlsstationer i havet, derfor er skadedyr uundgåeligt.

Vandværdier er en kamp uden lige at holde i systemer der den ene dag sprudler af koraller, den næste er halvdelen solgt, og ugen efter er de proppet til randen igen.

Ligeledes er transport skader ikke en by i Rusland, og vi må heller ikke glemme hvad de alt udsættes for og gennemgår fra de bliver plukket i lavvande, til de lander hos forhandleren og hjemme hos os.

Stress er formentlig langt den største synder når det kommer til skadede LPS og SPS..

Min erfaring med koraller generelt er at det tydeligt kan ses i butikken om de er til at redde. LPS er lettere at have med at gøre, og i de fleste tilfælde vil de komme sig hurtigt - Og kan tit hjælpes på vej med foder.

Men nøglen er godt vand, og fred og ro. Så er langt de fleste hurtigt på fode igen.

Eneste jeg har haft lidt besvær med når først det er begyndt at gå syd, er Fungia..
Men specielt Acanthastrea, Euphyllia og Caulastrea synes jeg utroligt hurtigt kommer på benene igen.

Lækkert vand og lækkert mad - Det kan bringe enhver sløj skabning tilbage :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Birkefeldt »

Hej gutter. Den tråd fra reefcentral kunne være genial at få smidt et link til her i tråden. Nogen der kender den?

Og gode betragtninger som sædvanligt Hansen. :GO

Personligt kæmper jeg med at redde nogle Blastomussa jeg købte i tirsdags. Har placeret dem under et udhæng, så de kun får indirekte lys. Og så har jeg faktisk sat en lille sten ned ved siden af for at skabe lidt læ, fra den ene side. Begge dele for at give dem ro.
Synes det går op og ned med dem. I går var jeg positiv, i dag har været lidt tilbage synes jeg, da to af hovederne har fået lidt større skader. Synes også et par af hovederne har deres munde åbne lidt for meget. :(

Mine vandværdier ligger ret stabilt, dog med meget lidt næring. Men de raske LPS i baljen ser fine ud på trods af det. De bliver dig også fodret ca en gang om ugen. Har forsøgt at friste Blasto'en med lidt mysis i aften, men kun ét af de små hoveder bed på.
Ved ærligt talt ikke om jeg kan gøre andet end at håbe, og så ellers bare give den fuldstændig ro det næste stykke tid? :dizzy:

Billedet er fra i onsdags, hvor den så lidt bedre ud.

Billedeimage by Kenneth Birkefeldt, on Flickr


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af trine... »

Læg evt korallen i en lille skål med akvarievand og se om den/de vil tage imod mad, jeg har fodret flere døende lps koraller tilbage til livet på den måde. Strømmen samt sultne fisk kan hurtigt frarøve korallen dens måltid og derfor potentielt koste livsvigtig energi hos en i forvejen skræntende koral, hvis den først forbruger energi på at fange bytte og prøve at fordøje og den dermed ikke får noget udbytte/ energi retur kan det have fatale konsekvenser alt efter hvilken stand den måtte befinde sig i. Min Blasto merletti er en ivrig spiser, men puster sig lidt mindre op og ser lidt blegere ud når min næring bliver lidt lav som feks lige efter større vandskift med videre. Men det er det samme mønster hos de fleste lps er og dermed også hos Blastomussa Wellsi. Iøvrigt normalt en super flot og hårdfør koral men vil gerne have lidt næring som de fleste andre lps. Prøv evt at stille den i indirekte lys eller let skygge.


Jesper ØH
Reactions:

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Jesper ØH »

Du kan jo komme forbi mig med dem :K Jeg bytte gerne med andet :GO


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Birkefeldt »

Tak for rådet med skålen Trine. Det lyder som en god ide, men jeg er bare lidt lunken ved at håndtere den, når den i forvejen virker stresset. Giver den i hvert fald ro et par dage endnu. Hvis den så begynder at signalere den er klar til lidt mad, så kan det være jeg tager den op i en skål.

Hehe Jesper. Jeg kan skrive dig op til et fragment :T :beer:


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Carsten »

Birkefeldt skrev:Tak for rådet med skålen Trine. Det lyder som en god ide, men jeg er bare lidt lunken ved at håndtere den, når den i forvejen virker stresset. Giver den i hvert fald ro et par dage endnu. Hvis den så begynder at signalere den er klar til lidt mad, så kan det være jeg tager den op i en skål.

Hehe Jesper. Jeg kan skrive dig op til et fragment :T :beer:
Mange gange kan en koral lokkes til at strække tentaklerne ud om dagen hvis den lugter mad. Også selvom den normalt er nataktiv.
Hvis muligt så sluk for cirkulationen. tag en sprøjte og kom noget foder i den. Sæt et stykke luftslange på sprøjten og tryk en ganske lille smule ud foran korallen
Det kan mange gange få den til at lukke op og tage foder til sig.
Prøv evt. også at slukke lyset i et par dage og se om korallerne lukker sig op. SPS'erne tager ikke skade af et par dage uden lys


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Mic4700 »

Syntes det ser ud som om din Blasto. kæmper lidt med for meget Flow og tilvænning af dit lys , Vær meget omhyggelig med og udvælge pladsen til den i din balje , hos mig står min flottest ved MEGET lavt Flow , syntes afgjort det er en af de svære lps koraller og gøre til freds. :h
(Gør som Trine skriver i sit indlæg ovenover , så skal den nok klare sig.) :GO


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Birkefeldt »

Godaften gutter. Fedt med jeres interesse. :GO

Det går desværre ikke så godt som jeg ville ønske. Flere af hovederne har blottet mere skellet, desværre også det store rainbow hoved. Men de ensfarvede røde og de tre små rainbow ser relativt fine ud.

Er bange for de måske alligevel har fået lidt for meget flow til at finde ro til at restituere ordentligt. Det er desværre begrænset med placeringsmulighederne i mit lille akvarie. Men har tænkt over jeres ideer og fandt på at skære en skive af en plastflaske og ligge ned omkring, for at skærme den mere mod flow. Desuden står den stadig under et udhæng, så den ikke får direkte lys. Det har den gjort hele tiden, men har alligevel også skruet peak intensiteten ned på lamperne.

Her når min gylte går til ro, vil jeg prøve at fodre den som I foreslår. Har en lang pipette der kan nå bunden.

Føler stadig håb for at nogle af rainbow hovederne overlever.

Billedeimage by Kenneth Birkefeldt, on Flickr


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af joekill »

pas på de ikke falder ud når du nu har vendt bøtten på hovedet :-D


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af trine... »

I yderste konsekvens kan du blive nødt til at tage skålen op af dt og fodre den hvis forfaldet fortsætter. Så kan den spise i ro og mag uden irriterende fisk der stjæler maden. Vær blot opmærksom på ikke at stresse den efter maden, da der herved er mulighed for opkastning af selvsamme fødeemner, så undgå berøring af vævet og hav lidt tålmodighed. Processen bør gentages dagligt indtil den viser bedre feeding response ved introduktion af foder.
Jeg vil umiddelbart også holde på akklimatiserings problemer ift flow og lys.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Barner »

hvad foder i med ved sådanne redninger?


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Han$en »

Barner skrev:hvad foder i med ved sådanne redninger?
Div frost ryger ned med velbehag, og så fås der også pellets designet til LPS fodring - Fauna Marin har nogle ganske gode nogle.

Men umiddelbart napper de alt af passende størrelse de kan absorbere.. Men de spiser langsomt :happy:

Da jeg holdt mange Acanthastrea fik de krill, en gang om ugen.
Lavede et bur af tagrendenet til at stille over, så de kunne æde i fred uden rejer og fisk stjal deres foder.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af trine... »

Næsten al frost i passende størrelse går an hvis blot det er letfordøjelig og ikke alt for tungt som eksempelvis reje, igen for ikke at spilde dyrebar energi på et kritisk stadie. Man kan så overgå til tungere foder efter behov når korallen ikke længere er så svækket og kommer med et sundere respons på maden. Dog holder jeg mig altid til "let" foder når det angår koraller af samme grund som beskrevet ovenfor.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: LPS recovery tips og tricks

Indlæg af Mic4700 »

Birkefeldt skrev:Godaften gutter. Fedt med jeres interesse. :GO

Det går desværre ikke så godt som jeg ville ønske. Flere af hovederne har blottet mere skellet, desværre også det store rainbow hoved. Men de ensfarvede røde og de tre små rainbow ser relativt fine ud.

Er bange for de måske alligevel har fået lidt for meget flow til at finde ro til at restituere ordentligt. Det er desværre begrænset med placeringsmulighederne i mit lille akvarie. Men har tænkt over jeres ideer og fandt på at skære en skive af en plastflaske og ligge ned omkring, for at skærme den mere mod flow. Desuden står den stadig under et udhæng, så den ikke får direkte lys. Det har den gjort hele tiden, men har alligevel også skruet peak intensiteten ned på lamperne.

Her når min gylte går til ro, vil jeg prøve at fodre den som I foreslår. Har en lang pipette der kan nå bunden.

Føler stadig håb for at nogle af rainbow hovederne overlever.

Billedeimage by Kenneth Birkefeldt, on Flickr

Ser da ud til den er i fin Bedring , lækkert og se. :GO


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"