"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nitrat og phosphate

Forum for snak om alle typer koraller.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg ved ikke om jeg har oprettet denne tråd det rigtige sted, ellers flytter i den bare.

Jeg har et spørgsmål til nitrat og phosphate. Jeg måler for begge dele, nitrat med red sea og phosphate med en hanne phosphorus. Jeg har ikke så mange fisk i baljen som er på ca 220 liter og måske derfor heller ikke nogle næringsproblemer (og dog, for jeg mangler noget farve på korallerne). For at få en målbare nitrat og phosphate har jeg tilsat sangokai.

Men nu har jeg renset mit sand i forbindelse med vandskifte og det virker til at der samler sig rigtig meget lort i det sand. Så var det jeg tænkte i denne forunderlige verden, kan jeg egentlig godt have masser af nitrat og phosphate i baljen, der bare ikke er målbar fordi det (på en eller anden mærkværdig måde) er bundet til bakterier(eller noget andet) i sandet. Jeg tænker bare med så beskidt sand så burde jeg da alt andet lige have en målbar nitrat uden at jeg behøvede at tilsætte det?

Hvad siger i?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

Det kommer an på hvad dit slam præcis er :)
Hvis det mest er detritus, så kan det være meget næringsrigt. Men er der omsætning i sandbunden er der mindre næring i skidtet. En del af det er også udfældet kalk. Det kommer sig af nogen organismers bikarbonat forbrug, og er helt ufarlig slam.
Nogen siger at en tynd sandbund kan holde på næring, for så at droppe det som en bombe. Det har jeg aldrig oplevet. Kun at jeg fik bøvl med at holde den algefri.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

forklaringen på det er organisk fosfat og uorganisk fosfat,man kan Kun måle for den uorganiske form,Koraller optar det,fosfat OG frigiver det igen.organismer i sandet optar fosfaten OG kommer tilbage op i vandet så det Atter frigives,noget ryger i skummeren eller optagea af Makro alger.
Problemet med nitrat er at alle dyr producerer det,de forbruger det ikke,zooxantheller Optar Nitrat men de sidder ikke indeni Korallen og hiver Til Sig.
nogle koraller kræver meget lys,det kombineret med meget næring er et helvete.
det er pigmenter som giver farver,de kan Sidde foran zooxanthellene Eller bag dem OG zooxantheller er somregel gylden brune.


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af trine... »

Pigmenterne er i virkeligheden flourescerende proteiner som kan blive spyttet ud sammen med zooxanthellae under stressende forhold.
Symbiosesvampen eller protistaen Thraustochytrid er bestemt en aktiv medspiller ift direkte næringsoptag fra vandsøjlen.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har læst mit Til engang At de sågar kan "spytte" ud hele den endodermiske celle,det forklarer vel også lidt?
Håber det hjalp


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af charlie saltvand »

Så, har du 0 altså 0.00 i både No3 og Po4? Det lyder vildt ;-)

Og, hvad er det du søger svar på? :-).

Er det om du kan have 0.00 i begge dele, samtidigt med "beskidt" sand, eller er det om at dét at du måler 0.00 i begge, kan gøre at du mangler farver på dine koraller?

Jeg ville starte med at få en anden til at måle på værdierne, just in case......

Held og lykke :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Han spør da om Sango er humbug.
og det må man svare ja til:)


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af trine... »

Tjae for endnu en gang at drage en parallel til planteverdenen så agerer de jo næsten mycorrhizae, her er ligeledes tale om endo- og ectodermisk alt efter om det en interne eller eksterne symbionter.
Til dem som ikke er samme side, så er mycorrhizae en symbiosesvamp som tjener samme formål som thraustochytrid, nemlig at booste næringsoptaget fra det givne vækstmedie, der i dette tilfælde jo selvfølgelig er vandet.
Så ja hvis korallerne "udviser" deres symbionter så vil det selvfølgelig ligeledes gå ud over metabolismen og dermed næringsoptaget/forbruget.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Trine jeg forstår ikke en Pind af det du prøver på at skrive:/


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:Han spør da om Sango er humbug.
og det må man svare ja til:)
Det vil jeg nu ikke skrive under på.

Jeg havde selv lidt af samme problem.
Absolut 0,0 i nitrat, og en smule i po4.
Da jeg havde over nogle dage tilsat en ½ liter Sangokai uden nogen effekt, troede jeg ikke på det.
Men da jeg kort tid efter begyndte at fjerne en del af de 60-80 kilo levende sten som jeg havde i sumpene.
Og så tilsatte lidt af Sangokai nutricomplette mener jeg det hed. Så steg no3 lidt.
Jeg tror at alle de sten, jeg havde i sumpene ganske simpelthen "æd" alt det nitrat jeg tilsatte, og da mængden af sten faldt
kom der et udslag.

Om det er det samme i det her tilfælde skal jeg ikke kloge mig på


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Kender ikke det der nutricomplete,er det ikke Ethanol?


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Grunden til at jeg spurgte var at jeg forsat bøvler med mine farver på især mine grønne montipora samt balislime koraller. Og det burde da være en af de nemmeste farver... Da de kom i baljen var det meget dybe grønne, nu er de bare sådan fesen grønne :wc: . Men den vokser som den skal.

Så den var et forsøg på at finde ud af hvad pokker der sker i min balje siden farve tabet sker. Syntes jeg har være omkring det meste:

Om de er blevet ristet af for meget lys
For meget nærig, om der var næring i systemet som mine målinger ikke fangede (deraf spørgmålet)
For lidt næring (tilsatte Sangokai men det medførte noget der lignede røde slimalgere og det var med en målbar nitrat på 0,25 og en po4 på 0,02, de røde slimalger gjorde at jeg stoppede)
Forkert, manglende cirkulation
"korrekt" værdier kh omkring 9 nu steget til 10 grundet kalkreaktor, ca 400 mg 1350.
Tilsætning af Fe (red sea) ikke målbar med deres testsæt.
Jeg har igen tilsluttet reaktor med 50 gram aktivt kul og 100 gram Rowaphos (grundet slimalgerne)

Grund værdierne syntes at være i orden, lige så sanitet, ph og varme (køre efter 26 grader, 1,026)

Lige nu er status at:
Jeg tilsætter kun det systemet får af kalkreaktor
1 frostterning foder hver dag
reaktor forsat på med rowaphos og kul
lampe sat på 60%

Hvis nogen har været ude for det samme om har en løsning eller en retning modtages råd med kyshånd.

Jeg har forsøgt at tage nogle billeder med tlf men de bliver jo sådan lidt underlige, håber de kan bruges
Senest rettet af ttkthomsen søn 5. mar 2017 12:59, rettet i alt 1 gang.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Billeder, farverne snyder, det er som om de bliver bedre på billeder :dizzy:
Vedhæftede filer
IMG_3704.JPG
IMG_3706.JPG
IMG_3702.JPG
IMG_3700.JPG


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Du gør jo alt rigtig,øget flow,boostet kh,fået po4 OG Nitrat Ned der bruner koraller.
Jeg Vil Sige Op Med de koralle der mangele Farve Eller Ned Med lampen.det kan være det ikke er Spark nok iden.men det kommer vel også anpå om de fluoricerende pigmenter er lysbaserede i de koraller du har OG det vil jeg mene


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af trine... »

ole kekkonen skrev:Trine jeg forstår ikke en Pind af det du prøver på at skrive:/
Så er det jo lige som det skal være. Der skulle også have stået "på samme side", altså dem som ikke er med! Sådan er det jo fra et lille mobiltastatur :-) . Det var såmænd bare en sammenligning med planter og i hvilken udstrækning symbionter har betydning for næringsoptag og forbrug. Hvis du ikke kan se ligheden, så må du jo til at læse lidt om planters næringsoptag og hvad der kan fremme dette.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af charlie saltvand »

Okei, fint med den uddybning.

Det ser ellers godt ud, kan godt se der mangler lidt smæk på Bali.

Jeg syntes jeg kæmpede med noget lign i min tidligere balje, uden at jeg fandt årsagen m sikkerhed.

Hvilket salt bruger du? ( kan ligne der mangler lidt mikro-makro sporstoffer)

Min grønne plade monti og min Bali slimer mistede farve for nogle måneder siden. De er kommet tilbage efter jeg er begyndt at tilsætte en masse sporstoffer i FAST skema Det samme med en meget mørk grøn acro Staghorn. Prøv at tjekke min tråd nogle måneder eller noget tilbage. Mén, jeg skifter jo ikke vand, modsat dig?

Kan du have en mulig forurening fra metal ( kan ligne en mini forgiftning af vandet).

Held og lykke med "jagten".


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Trine@Til forsvar er Der Tale om stoffer der udstødes Til netop Plantens forsvar men nu er Koraller ikke planter heller OG næring betyder vidt forskellig efter hvem du spør


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Mic4700 »

ole kekkonen skrev:Han spør da om Sango er humbug.
og det må man svare ja til:)
For en gang skyld 100% Enig med dig her Ole :GO
Sango dit og dat , har mange akvarie nedlukninger på samvittigheden ingen tvivl om det , har selv haft prøvet det af gennem 1 år i min gamle 900l. balje uden nogen form for positiv reaktion , så ja min konklusion var også , spild af penge.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af crazy seahorse »

Hvor gammelt er dit system? - og laver du fast ugentligt (14dg) vandskift?
Med det forbehold, at jeg jo ikke står foran akvariet (hvilket måske ikke ville gøre en forskel, men det bare så svært at fjern-diagnosticere), så tror jeg at jeg ville glemme det med næringen.
At jagte et tal, giver ikke nødvendigvis det ønskede resultat. Jeg har heller ikke noget målbar næring i mit og jeg har en del fisk og mange koraller.
Så jeg ville nok droppe alle tilsætninger og kun køre med kalkreaktor og faste vandskift. Det hjalp på mine farver - og ikke mindst på væksten.

Dine koraller ser jo ikke ud til at lide nød, de ser faktisk fine ud med god PE (ud fra billederne).
Niclas her fra SF, kom med en teori omkring det, som jeg faktisk tror holder et langt stykke hen af vejen. Om det er forklaringen hos dig ved jeg ikke, men det er et bud.
Når vi tilsætter noget (Sango, Jern), så KAN ionbalancen måske blive påvirket. Korallerne har en indre ionbalance i cellerne (den interne ionbalance) Hvis forskellen mellem den indre og den ydre ionbalance (den der er i vandet) påvirkes, så skal korallerne bruge mere af deres energi budget på at udligne forskellen - og det Kunne tages fra netop farver og vækst.
Randy Holmes Farley er inde på det samme, i en tråd om vandskift når man bruger 2 part dossering ctr. kalkreaktor. Her nævner han netop ionbalancen. HVIS man ikke laver regelmæssige vandskift og kører 2 part dossering, så vil en ubalance kunne opstå over tid.

Dr. Ron Shimek er heller ikke tilhænger af, at man tilsætter sporstoffer. Han siger i en tråd der omhandlede Jod:
NEVER
– EVER –
SUPPLEMENT TRACE METALS! Og det gjaldt for alle, ikke kun jod.
Der er nogle erfarne akvarister, der kan tilsætte forskellige elementer baseret på deres kendskab (og erfaring) med deres eget system, men det kræver det også.
Jeg ved ikke om det løser dit problem, men at køre så "rent" som muligt, giver bedre muligheder for at fejlsøge.
Som sagt hjalp det hos mig, så måske kunne det også gøre en forskel hos dig.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

ole kekkonen skrev:Du gør jo alt rigtig,øget flow,boostet kh,fået po4 OG Nitrat Ned der bruner koraller.
Jeg Vil Sige Op Med de koralle der mangele Farve Eller Ned Med lampen.det kan være det ikke er Spark nok iden.men det kommer vel også anpå om de fluoricerende pigmenter er lysbaserede i de koraller du har OG det vil jeg mene
Ole jeg kan sagtens skrue mere op for lamepen den køre kun på 60%, ville bare tro at jeg så brænder korallerne af?


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev:Okei, fint med den uddybning.

Det ser ellers godt ud, kan godt se der mangler lidt smæk på Bali.

Jeg syntes jeg kæmpede med noget lign i min tidligere balje, uden at jeg fandt årsagen m sikkerhed.

Hvilket salt bruger du? ( kan ligne der mangler lidt mikro-makro sporstoffer)

Min grønne plade monti og min Bali slimer mistede farve for nogle måneder siden. De er kommet tilbage efter jeg er begyndt at tilsætte en masse sporstoffer i FAST skema Det samme med en meget mørk grøn acro Staghorn. Prøv at tjekke min tråd nogle måneder eller noget tilbage. Mén, jeg skifter jo ikke vand, modsat dig?

Kan du have en mulig forurening fra metal ( kan ligne en mini forgiftning af vandet).

Held og lykke med "jagten".
Af salt anvender jeg aquaforest probiotic, jeg forsøger at skifte 40 liter hver 14 dag. Ja jeg ved heller ikke med en mulig forurening men det burde en eventuelt triton test vel vise (hvis jeg fik lavet en sådan)?


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Mic4700 skrev:
ole kekkonen skrev:Han spør da om Sango er humbug.
og det må man svare ja til:)
For en gang skyld 100% Enig med dig her Ole :GO
Sango dit og dat , har mange akvarie nedlukninger på samvittigheden ingen tvivl om det , har selv haft prøvet det af gennem 1 år i min gamle 900l. balje uden nogen form for positiv reaktion , så ja min konklusion var også , spild af penge.
Men det er jo bare det forbandet, når man ser noget ikke har ordenligt farve så tænker man, jeg må putte noget ekstra i :rolleyes:


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev:Hvor gammelt er dit system? - og laver du fast ugentligt (14dg) vandskift?
Med det forbehold, at jeg jo ikke står foran akvariet (hvilket måske ikke ville gøre en forskel, men det bare så svært at fjern-diagnosticere), så tror jeg at jeg ville glemme det med næringen.
At jagte et tal, giver ikke nødvendigvis det ønskede resultat. Jeg har heller ikke noget målbar næring i mit og jeg har en del fisk og mange koraller.
Så jeg ville nok droppe alle tilsætninger og kun køre med kalkreaktor og faste vandskift. Det hjalp på mine farver - og ikke mindst på væksten.

Dine koraller ser jo ikke ud til at lide nød, de ser faktisk fine ud med god PE (ud fra billederne).
Niclas her fra SF, kom med en teori omkring det, som jeg faktisk tror holder et langt stykke hen af vejen. Om det er forklaringen hos dig ved jeg ikke, men det er et bud.
Når vi tilsætter noget (Sango, Jern), så KAN ionbalancen måske blive påvirket. Korallerne har en indre ionbalance i cellerne (den interne ionbalance) Hvis forskellen mellem den indre og den ydre ionbalance (den der er i vandet) påvirkes, så skal korallerne bruge mere af deres energi budget på at udligne forskellen - og det Kunne tages fra netop farver og vækst.
Randy Holmes Farley er inde på det samme, i en tråd om vandskift når man bruger 2 part dossering ctr. kalkreaktor. Her nævner han netop ionbalancen. HVIS man ikke laver regelmæssige vandskift og kører 2 part dossering, så vil en ubalance kunne opstå over tid.

Dr. Ron Shimek er heller ikke tilhænger af, at man tilsætter sporstoffer. Han siger i en tråd der omhandlede Jod:
NEVER
– EVER –
SUPPLEMENT TRACE METALS! Og det gjaldt for alle, ikke kun jod.
Der er nogle erfarne akvarister, der kan tilsætte forskellige elementer baseret på deres kendskab (og erfaring) med deres eget system, men det kræver det også.
Jeg ved ikke om det løser dit problem, men at køre så "rent" som muligt, giver bedre muligheder for at fejlsøge.
Som sagt hjalp det hos mig, så måske kunne det også gøre en forskel hos dig.

Erik
Systemet er fra 1 feb 2016. Er startet op på balling light og forsøger at tilstræbe 40 liter vandskifte hver 14 dag, men den er altså smuttet nogle gange. Nej altså ud over balislime er der masser af polypudvidelse og vækst det er "bare" farven der mangler.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

ttkthomsen skrev:
ole kekkonen skrev:
Ole jeg kan sagtens skrue mere op for lamepen den køre kun på 60%, ville bare tro at jeg så brænder korallerne af?
Fotosyntetiske korallers farve skyldes for det meste fluoricerende proteiner der kommer ifra meget lys Eller Lidt lys så du må prøve dig frem.
Senest rettet af ole kekkonen søn 5. mar 2017 20:17, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PoulD »

Det er vel ikke kun intensiteten Ole. Spektrum, herunder ikke mindst UV-A og UV-B har formentlig også betydning.
- Intensiteten af lys ændrer vel hovedsageligt på farven ved at regulere mængden af klorofyl og antal zooxanthellae
- Spektrum ændrer måske ikke direkte på korallens farve, men ændrer i al fald i høj grad på vores oplevelse af farven.
- Intensitet UV-A og UV-B regulerer formentlig i høj grad mængden af de farvestålende fluorescerende pigmenter der fungerer som solfilter.

I nogle tilfælde (dybvandskoraller) bruges fluorescerende proteiner nok også til at forstærke lysmængden. Jeg har en gang i Tiran strædet set en BTA på ca. 30 meter dybde som må have været propfuld af Katushka protein. Den lyste både sig selv og de nærmeste omgivelser op med en klar rød farve på trods af der ikke var ret meget lys og med sikkerhed ikke det mindste lys den røde ende af skalaen, udover det fra anemonen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

Jeg oplever at bali slimeren og den grønne plade bliver matte hvis min nitrat ryger under 2ppm(nogen af de første til at reagere). Med det lys jeg har over er de flottest ved 5ppm, ved mindre lys, har det ikke den store betydning.
Jeg er meget tilfreds med at bruge Sango nutri comlete i perioder hvor den er faldene, og alm billig vodka når den er stigene.
Om det virker, ja - det er gødning. Har man lyst til mere næring, så får man det ved at hælde det i. Før sango kom på markedet med nutricomplete blandede jeg selv gødning når det manglede.
Hvordan forskellige baljer reagerer, og hvilke baljer der har behovet, kan jeg ikke give noget svar på.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Kender ikke det der nutricomplete,er det ikke Ethanol?
Tror du tænker på nutribacter. Det er nok mest af alt hypet vodka.
Nutricomplete er en NPK gødning.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af StarF »

Jeg oplever mine farver bliver noget fesen, og mindre PE hvis min po4 er falder for meget.. er den på 0,025 så plejer jeg at buffe den op til 0,04, og jeg forsøger gerne at holde min no3 omkring de 2-5... For at opnå dette bliver der tilføjet følgende i mit setup:

Sango Nitri Complete
og når det skal gå hurtigt så rent po4 og no3...
http://seaflower.nl/no3-500ml?search=no3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://seaflower.nl/po4-500ml?search=po4" onclick="window.open(this.href);return false;

Samtidig dosere jeg spor elementer i form fauna marin Color Elements serien, samt sango amino.

Mit akvarie køre uden vandskift, og jeg bruger Siporax til at holde mine nærings værdier lave. Jeg oplever små problemer når næringen kommer for lavt ned, og med at tilsætte især min no3 og po4 opløsning, kan jeg let styre hvor meget jeg buffer den.

Korallers farve har i høj grad noget at gøre med at de får den korrekte mængde næring, men også at lyset er tilpasset den næring der er i vandet. Jo mere lys, jo mere næring. Det sidste er, at spectrummet i den grad også har en del at sige, for korallernes trivel og farve.

Og så er det min fornemmelse at macro elementer, også har noget at sige. Derfor dosere jeg Fauna Marins color serie... (for uden alt det mad der bliver hældt i systemet, der bliver virkelig grov fodret) jeg har brugt fauna marins color serie i over 2 år, i et akvarie uden vandskift, uden at opleve problemer. Det er mit indtryk at især mine røde farver, og pink bliver noget skarpere med disse, end uden disse.. Men det kan jo være indbildning.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:
Kan du have en mulig forurening fra metal ( kan ligne en mini forgiftning af vandet).

Held og lykke med "jagten".
God pointe,så er der er ingen spor af seksuel aktivitet i baljen


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

StarF skrev:Men det kan jo være indbildning.
Indbildning ville være bonden der pisser på sine tomater OG tror de er bleven større efter at indtage et par bajer :T


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"