"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

nitrat og phosphate

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af crazy seahorse »

Uanset hvad, så synes jeg en Tritontest er godt sted at starte.
Da jeg selv havde problemer med mit, foreslog Flemming netop det. Ikke fordi det måske kunne løse selve problemet, men så havde man dog en indikation af hvordan vandets kemiske sammensætning var. Hvis den var ok, eller inden for det acceptable, så måtte jeg kigge på det biologiske og evt finde fejlen der.
Det er jo ofte et mix af flere faktorer.
Nu viste min test, at jeg havde forhøjet jod og det havde jeg på ingen måde mistanke om før testen. Jeg tilsatte ikke jod.
Men det gav mig noget at arbejde ud fra og så måtte jeg tage det skridt for skridt derefter.
Så jeg synes det er et fornuftigt tiltag du har besluttet.
Held og lykke med det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:Takker Ttk. :GO

Poul, mange tak for dit velmenende råd, klart vi er lige gode venner selv om vi måske er uenige.

Mht at hælde jern i baljen, så er jeg ikke ude at missionerer om det SKAL gøres eller ej. Det kan være det er en lorteleg at gøre det, det må tiden vise? Hvis det går galt skal jeg nok give lyd.

Mht til min personlighed og undskyldende tilgang, så er jeg en der ikke er konfronterende, ikke missionerende, ikke sidder med sandheden og da slet ikke når det handler om en hobby :biggrin:
Tak for at du syntes mine indspark er vedkommende, det sætter jeg pris på fra en erfaren herre som dig. Men jeg er som sagt sådan skruet sammen at jeg, herinde, ikke skal overbevise nogen om noget som helst. Jeg er ærligt talt ligeglad med hvad andre finde er sandheden, jeg deler blot mine erfaringer og så søger jeg ind i mellem råd og i den forbindelse forsøger jeg at sorterer "sandheds apostelene" fra, og bruge de råd der giver mening for mig, min personlighedstype osv osv.

Vi er jo alle forskellige, der er Trump typer og der er Barack typer, uden sammenligning i øvrigt.

Skål og ja da, lige gode venner af den grund :beer:
Ja også er det dem der vil bygge mure :embarassed:


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Så fik jeg resultatet for triton testen. Den viser for høj værdier af Cu, Zn og Fe og for lidt P og PO4 (så hanna testeren siger da det samme). Og inden jeg to testen havde jeg skiftet 40 liter vand.

Så det jeg har gjort nu er at skifte 50 liter vand igen og så brugte tritons produkt detox få at få kobber, Jern og Zink ned på acceptable niveauer.

Så lader jeg akvariet køre en måneds tid og ser om der sker noget positivt.
Vedhæftede filer
triton måling den 12 marts 2017.pdf
(118.81 KiB) Downloadet 317 gange


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Carsten »

Jeg ville ikke gøre noget ved de værdier. Af en eller anden underlig grund har mange forhøjede værdier af nogle underlige metaller. Så med mindre et eller andet hænger med næbbet ville jeg intet ændre.
Og underligt nok så har Triton lige præcis hokuspokus midler at hælde i akvariet der fjerner de ting. Eller det er hvad de siger


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:Jeg ville ikke gøre noget ved de værdier. Af en eller anden underlig grund har mange forhøjede værdier af nogle underlige metaller. Så med mindre et eller andet hænger med næbbet ville jeg intet ændre.
Og underligt nok så har Triton lige præcis hokuspokus midler at hælde i akvariet der fjerner de ting. Eller det er hvad de siger
Jeg er generelt også altid en smule på vagt når lægen som stiller diagnosen samtidig er ejer af den fabrik der fremstiller den meget dyre medicin lægen udskriver recept på.

Muligvis kan det lægges til grund, at paranoid personlighedsforstyrrelse også må findes på den lange liste af psykiatriske diagnoser jeg formentlig er kvalificeret til at påføre mit CV. Man bliver jo lidt miljøskadet, når man har set tilstrækkeligt mange sager som f.eks. den hvor en række fuldstændig raske TV 2-medarbejdere, i lighed med mange tusinde andre, fik diagnosticeret borreliainfektioner hos de fine tyske laboratorier BCA Clinic og Armin Labs.

http://www.advancedaquarist.com/2003/12/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2004/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Jeg ville ikke gøre noget ved de værdier. Af en eller anden underlig grund har mange forhøjede værdier af nogle underlige metaller. Så med mindre et eller andet hænger med næbbet ville jeg intet ændre.
Og underligt nok så har Triton lige præcis hokuspokus midler at hælde i akvariet der fjerner de ting. Eller det er hvad de siger
I call in on that... :thumbsup:

Jeg har endnu til gode at prøve sådan en test.. Og lur mig om ikke der ville være nogle ting skæve..
Men netop som nævnt - Hvis ikke noget hænger og ser trist ud, så kør alm vandskifte, og så ikke spekulere mere i det.

Selv har jeg caulerpa i sumpen - De er ganske ihærdige til at hjælpe til med tungmetaller også..


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg ville ikke køre en detox kur med de tal, men har du gjort det nu?.....

Jeg ville forsøge at finde ud af hvor pokker det cu kommer fra? En skrue, en ledning, anden forurening? Der skal noget af en forureningskilde til hvis du har forhøjet cu i vandet, med alt det vand du skifter? Bruger du varmt vand når du laver nyt vand?

Som Hansen skriver, så er makro alger gode til at optage metaller. Smid en tot og noget lys i sumpen :GO
Held og lykke med det.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

charlie saltvand skrev:Jeg ville ikke køre en detox kur med de tal, men har du gjort det nu?.....

Jeg ville forsøge at finde ud af hvor pokker det cu kommer fra? En skrue, en ledning, anden forurening? Der skal noget af en forureningskilde til hvis du har forhøjet cu i vandet, med alt det vand du skifter? Bruger du varmt vand når du laver nyt vand?

Som Hansen skriver, så er makro alger gode til at optage metaller. Smid en tot og noget lys i sumpen :GO
Held og lykke med det.
Enig her.

Og har du måske fået lidt vand med fra forhandlerens fiskereol? Der kan være Cu-medicin i vandet.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ole kekkonen »

Detox? Aktivkul fjerner kobber i ferskvand men ved ikke hvordan det virker i salt,det tropic marine Salt jeg bruger har forhøjet kobber.

Lidt Randy her
Copper is known to bind to biological surfaces, ranging from bacteria to corals. Millero shows a graph of copper binding to bacteria, for example, and it demonstrates that the copper binding is a steep function of the copper concentration in the 5-50 ppb range.4 At 50 ppb there is about four times as much copper bound as at 5 ppb. Above 50 ppb (to about 200 ppb where the data ends) there is no additional binding. Because of this copper binding, as the dissolved copper concentration begins to rise within the range of 5-50 ppb, copper will bind to bacteria and blunt the observed rise. Likewise, as the copper concentration falls, copper may be released and blunt the observed drop. Consequently, the copper concentration may be "buffered" by binding to bacteria and other biological surfaces in the range that is typically found in aquaria. This binding may explain why so many aquaria have similar dissolved copper levels.
http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/" onclick="window.open(this.href);return false;


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Tak for alle svarende.

Det der hænger er manglede farve på sps og montipora især grøn på bali slime og plade montipora (det er dem jeg forsøger at få fine først). Der kommer et indlæg lige efter dette med et billede taget oppefra ifm vandskifte hvor jeg håber i kan se hvad jeg mener (min telefon er så den enes der tager billeder, hvor korallerne faktisk ser bedre ud på billederne end live :dizzy: )

Jeg ligger mig faldt ned og gør klar til en ordentlig omgang spanking for KUNNE denne forurening af Cu komme fra Red Seas flaske der indeholder Fe (http://www.redseafish.com/coral-colorat ... olors-c-2/" onclick="window.open(this.href);return false;) alternativ balling light (sporestof tror det er flaske 3)? For det har jeg for nogle måneders tid siden tilsat en HEL del af da red sea testsættet jo vidste 0 i Fe. Og mange af de indlæg jeg læste på blandt andet reefcentral stod der, ved ingen grøn farve skal der tilsættes Fe. Det gjorde jeg så :sneaky2:

Ellers må de være ophobet i de brugte sten jeg købte (hvis sådan noget kan det).

jeg ville meget gerne have alger i sumpen men jeg har simpelhent ikke plads.

Jeg har kun købt detox og er ikke startet på den endnu. Men min plan var egentlig at forsøge med det og så om 14 dags tid indsende en ny prøve for at se om niveauet er faldet?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Carsten »

Hvis du mere eller mindre uhæmmet har hældt sporestoffer i akvariet, så skal værdierne skride. Det kan ikke være anderledes.
Jeg ville ikke gøre andet i det tilfælde end at lave et vandskift.
Lyset over akvariet har også meget stor indflydelse på hvordan farverne ser ud. Men hvis de koraller som du ville hjælpe med Fe, eller vokser og ser ud til at trives bort set fra at de mangler farve, så vil jeg mene at sådan er det så bare i dit akvarie


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Hov glemte billede
Vedhæftede filer
IMG_3795.JPG


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

Har du en ide om de får mere farve ved lavere lys?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af charlie saltvand »

Kan se at det du har hældt i baljen indeholder en hel del "let metal".....

Coral Colors C Supplement is part of the complete range of complementary major, minor and trace element complexes which together provide the needs for coral growth.
A complex of eight “light” metals that includes iron, manganese, cobalt, copper, aluminum, zinc, chrome and nickel.

Videre. "1ml will raise the Iron level of 100 liters (25 gal) by 0.01ppm."

En flaske indeholder 500ml. Hvor meget har du hældt i baljen?

Jeg ville bare skifte vand.

Held og lykke med det


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PoulD »

Bare lige for at sætte de af Triton målte 3,4 ug/L Fe i perspektiv

Red Sea anbefaler i deres manual til Coral-Color C, at man holder et Fe niveau i sit rev akvarium på 0,15 ppm
(Side 7: http://www.redseafish.com/wp-content/up ... B_14A1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )

Red Sea anbefaler altså et Fe indhold der er 44 gange så højt som det for høje niveau i Thomsens Triton test.

Nu kan Red Sea's Iron Pro test så heller ikke måle Fe indhold på mindre end 50 ug/L, så de kan jo dårligt anbefale mindre end det :hehe: Det mindste Fe man overhovedet kan måle med en Red Sea Pro test er 15 gange højere end det niveau Thomsen har i sin balje - og som altså ifølge Triton er for højt.

Hvis man ønsker sig målinger til at styre Fe doseringen efter, og man ikke har råd til ICP-MS test :h
Måske kan man prøve at stænke nogle dråber på en af konens Flora Danica tallerkener og se om det efterlader misfarvninger. Man kan måske endda lave en dobbelttest hvis man også hælder lidt vand fra baljen i et Cognac glas og lader svigermor teste om det smager af metal :hehe:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:Bare lige for at sætte de af Triton målte 3,4 ug/L Fe i perspektiv

Red Sea anbefaler i deres manual til Coral-Color C, at man holder et Fe niveau i sit rev akvarium på 0,15 ppm
(Side 7: http://www.redseafish.com/wp-content/up ... B_14A1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; )

Red Sea anbefaler altså et Fe indhold der er 44 gange så højt som det for høje niveau i Thomsens Triton test.

Nu kan Red Sea's Iron Pro test så heller ikke måle Fe indhold på mindre end 50 ug/L, så de kan jo dårligt anbefale mindre end det :hehe: Det mindste Fe man overhovedet kan måle med en Red Sea Pro test er 15 gange højere end det niveau Thomsen har i sin balje - og som altså ifølge Triton er for højt.

Hvis man ønsker sig målinger til at styre Fe doseringen efter, og man ikke har råd til ICP-MS test :h
Måske kan man prøve at stænke nogle dråber på en af konens Flora Danica tallerkener og se om det efterlader misfarvninger. Man kan måske endda lave en dobbelttest hvis man også hælder lidt vand fra baljen i et Cognac glas og lader svigermor teste om det smager af metal :hehe:
Poul du har satme en skarp hjerne :beer: det bekymre mig dog at du ligefrem læser brugsvejledningen det kunne tyde på et forhøjet østogen niveau som indtagelsen af Fe måske kunne afhjælpe :sneaky2:

Men meget fint betragtning, det sætter jo det hele lidt i perspektiv...


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev:Kan se at det du har hældt i baljen indeholder en hel del "let metal".....

Coral Colors C Supplement is part of the complete range of complementary major, minor and trace element complexes which together provide the needs for coral growth.
A complex of eight “light” metals that includes iron, manganese, cobalt, copper, aluminum, zinc, chrome and nickel.

Videre. "1ml will raise the Iron level of 100 liters (25 gal) by 0.01ppm."

En flaske indeholder 500ml. Hvor meget har du hældt i baljen?

Jeg ville bare skifte vand.

Held og lykke med det
Nu havde jeg besluttet at køre metoden fuldt ud. Så der røg detox i med aktivt kul, efter en uge skiftede jeg kullet, 40 liter vandskifte og tilføjet rowa igen og jeg har fået meget mere farve på mine montipora samt er min bali slime blevet lysegrøn og ikke hvid samt alle acropora har fået meget mere polyp udvidelse. Så det går i den rigtige retning.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

PederP skrev:Har du en ide om de får mere farve ved lavere lys?
Kære Peder

Efter du skrev dette (og som jeg skrev til Charlie, allerede havde køret detox turen) så satte jeg også lampen ned fra 70% til 45%. Og jeg tror måske at det er grunden til at montiporaerne har fået deres farve igen og alle acroporaerne fået fuld polyp udvidelse. Har ingen problemer med de lilla, lyserøde farver og jeg syntes også at den grønne farve bliver bedre. Så jeg beholder lys styrken på de 45% ind til videre. Efter jeg har sat lys styrken ned kan jeg også måle nitrat og phospat i baljen!!! :beer:

Hvis nu jeg skulle have brændt dem af og over længere tid, hvor lang tid mon så der går før de komme sig igen?
Senest rettet af ttkthomsen søn 16. apr 2017 17:32, rettet i alt 1 gang.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten skrev:Hvis du mere eller mindre uhæmmet har hældt sporestoffer i akvariet, så skal værdierne skride. Det kan ikke være anderledes.
Jeg ville ikke gøre andet i det tilfælde end at lave et vandskift.
Lyset over akvariet har også meget stor indflydelse på hvordan farverne ser ud. Men hvis de koraller som du ville hjælpe med Fe, eller vokser og ser ud til at trives bort set fra at de mangler farve, så vil jeg mene at sådan er det så bare i dit akvarie
Carsten du har selv skrevet et sted at i gamle dage var det rent vand det der var på de flasker så med det i hukommelsen har jeg jo ikke været næring med tilsætningen. Har nu max hældt 30 ml i ad gangen :wc: , men har nok gjort det et par dage i træk eller lidt længere, da alle inden for denne hobby jo ved, des mere det sto bedre (ironi kan forekommer for dem der ikke kan læse det direkte ud af citatet). Men nu er det slut jeg tilsætter det ikke længere.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:
Carsten skrev:Hvis du mere eller mindre uhæmmet har hældt sporestoffer i akvariet, så skal værdierne skride. Det kan ikke være anderledes.
Jeg ville ikke gøre andet i det tilfælde end at lave et vandskift.
Lyset over akvariet har også meget stor indflydelse på hvordan farverne ser ud. Men hvis de koraller som du ville hjælpe med Fe, eller vokser og ser ud til at trives bort set fra at de mangler farve, så vil jeg mene at sådan er det så bare i dit akvarie
Carsten du har selv skrevet et sted at i gamle dage var det rent vand det der var på de flasker så med det i hukommelsen har jeg jo ikke været næring med tilsætningen. Har nu max hældt 30 ml i ad gangen :wc: , men har nok gjort det et par dage i træk eller lidt længere, da alle inden for denne hobby jo ved, des mere det sto bedre (ironi kan forekommer for dem der ikke kan læse det direkte ud af citatet). Men nu er det slut jeg tilsætter det ikke længere.
Jeg har aldrig skrevet, at det var rent vand, men dyrt vand.
Jeg brugte de koncentrerede dråber fra Aquafair. og dem kan jeg bestemt sige at de er koncenterede, for det svier ad H...... til at få et par dråber på huden.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: nitrat og phosphate

Indlæg af PederP »

ttkthomsen skrev:
PederP skrev:Har du en ide om de får mere farve ved lavere lys?
Kære Peder

Efter du skrev dette (og som jeg skrev til Charlie, allerede havde køret detox turen) så satte jeg også lampen ned fra 70% til 45%. Og jeg tror måske at det er grunden til at montiporaerne har fået deres farve igen og alle acroporaerne fået fuld polyp udvidelse. Har ingen problemer med de lilla, lyserøde farver og jeg syntes også at den grønne farve bliver bedre. Så jeg beholder lys styrken på de 45% ind til videre. Efter jeg har sat lys styrken ned kan jeg også måle nitrat og phospat i baljen!!! :beer:

Hvis nu jeg skulle have brændt dem af og over længere tid, hvor lang tid mon så der går før de komme sig igen?
:)

Mine oplevelser er også at der er det samspil mellem næring og lys, og forbruget stiger med lysstyrke.
Det er meget forskelligt hvilke koraller der lider under høj lys/ lav næring. De år jeg havde problemet, var der enkelte koraller der så fantastiske ud (zero farver), mens andre blev helt blege. Typisk er de grønne dog ikke glade for højt lys.
Som jeg ser det. Så er kernen i problemet at vi forsøger at holde koraller med så forskellige lyskrav, inden for så lille vandsøjle.
Jeg kunne droppe min nærings tilsætning, og skrue ned for lys så ingen koraller tog skade. Men ved den lysstyrke har jeg acroer der bliver død kedelige i farven over tid. Med noget tilsætning, så næringen ikke falder når jeg skruer op, så kan de lyssvage sps og lps bedre følge med. Så det er for mig en hjælp til at holde mixed reef.
Men det ændre dog ikke på at jeg stadig skal passe på med hvor jeg stiller dem. Jeg har ting der står 1m under lamperne, gemt i halvskygge, for at blive flottest.
Så sætter du en grøn plademonti midt i dit shallow reef, så giver du dig selv nogen begrænsninger, du nok ikke kan påvirke med vandværdier.. :wink:

Montipora plejer at være hurtige til at komme sig. Har acroer først smidt farven helt, kan der gå +1 år. Har du blege acroer så skån dem for det værste lys. :f1:


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"