"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fragmentering af BTA

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Fragmentering af BTA

Indlæg af MGlauridsen »

Min BTA er begyndt at være temmelig stor og fylder i længden 35% af mit akvarie, så det er begyndt at gå lidt ud over mine koraller.

Jeg har fundet en håndfuld youtube videoer som beskriver fragmentering af BTA som at være så simpelt som at tage en skarp kniv og i et clean cut dele den op i to.
Så er der nogen herinde der har erfaring med dette?
Jeg er bekendt med at BTAs naturligt deler sig via fusion som basalt er samme mekanisme.

Hvis vi så antager det kan lade sig gøre, burde der så være en alarmklokke der går når jeg kun har et 72L akvarie da den totale vandkapacitet ikke vil kunne bære et sådan indgreb?
I tidligere research er jeg løbet ind i en enkelt historie og om der fik to halv anemoner for at det så fik hele hans tank til at crashe.
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Fragmentering af BTA

Indlæg af nybegynder »

Nok bedst med et lille karantæne akv hvor de kan komme sig men eller svare ip på et plast skærebræt og so med en skarp kniv over midten:::
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Fragmentering af BTA

Indlæg af trine... »

Jeg ville lade den være indtil den selv splitter sig. Entacmaea Quadricolor er normalt en meget taknemmelig anemone som gerne vokser og deler sig under de rette forhold. Samme species er utrolig tyndhudet og derfor bliver derfor nemmere beskadiget under fragmentering og kan som produkt deraf have sværere ved at puste sig op og derved komme sig. Det er dog bestemt ikke umuligt da flere har haft held med det før, men det er blot et unødvendigt sats i min verden, specielt i så lille system der ikke kan bære den relativt store mængde næring som bare en halv død anemone måtte repræsentere.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"