"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

koraler der ikke kan følge med

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

koraler der ikke kan følge med

Indlæg af Jager »

jeg har et par koraler der gror lidt for hurtigt, de vokser så deres farver og tentakler ikke kan følge med, min ene montipora bliver helt hvid i kanten, dette er jeg godt klar over er normalt de for en kant på 2-5 mm, men denne vokser så stærkt at kanten kan nogle gange blive op til 3 cm, har også en acopora der ligepludselig skød nogle arme på 4 cm, grenene så ud som om de var døde da de var helt hvide, men der var 1 tentakkel helt ude på spidsen af vær gren, den er i dag blevet helt hormal at se på men det tog 3 måneder før alle tentaklerne og farverne var kommet på disse grene, det virker som om jeg skulle mangle noget i vandet og det er ikke jod eller strontium.

jager


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er det ikke helt normalt at beboerne først flytter ind, når huset er bygget? :D :D
Spøg til side! Jeg har ikke nogen forklaring på "problemmet" men Ron Shimek har skrevet en artikel om problemmet med netop strontium tilsætning, at det kan føre til "falsk vækst", da det var oppe og vende sidst, blev det mere eller mindre, fejet af bordet som vrøvl, men det kunne jo skyldes, at der blot ikke var nogen af os der havde observeret fænomenet endnu.

Hvis du vil læse artiklen, skal jeg forsøge at finde den, hvis du da ikke allerede har læst den.
Mener at Jens i Planten har den liggende.


Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg oplevede det med flere koraler da jeg begyndte på balling, som jeg skrev dengang det virkede som om de voksede sig ihjæld

jager


mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg har også hørt om fænomenent med at koraller vokser sig ihjel.


Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

her er lige et billede der ilustrere hvad det er jeg mener.
Vedhæftede filer
P1010001_resize.JPG
P1010001_resize.JPG (47.75 KiB) Vist 13673 gange


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hold da op...det har jeg aldrig set eller hørt om før !
Men jeg kan da godt se at det er helt vildt. Tror lige jeg vil se om jeg kan finde noget info om det et sted på nettet.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Dennis
Reactions:

Indlæg af Dennis »

Jeg har set det her i mit akvarie, godt nok ikke så vildt, men har haft det samme som Jger beskriver.

Korallen kan vokse sig ihjel, men der er størst chance for at den pludseligt stopper og så får lidt tid til at følge ordentligt med, nogle har også haft succes med at knække spisen af, men dette er ikke anbefalet af Ron Shimek

Dennis


Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

men dennis når ron siger det ikke anbefales, fortæller han så hvorfor det sker??

jager


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Carsten har du kunne finde frem til den artikel - jeg vil meget gerne se den.


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har ledt ganske meget, men jeg kan desværre ikke finde artiklen på Reef Central, men skal forhøre mig andetsteds.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jager kan du list hvad du har af følgende :

Belysning ?
Cikulation ?
Alle dine vandparametre ?
Vedligeholdelse(vandskift, kul ect ect)

Jeg har startet et par tråde på reefcentral da jeg syntes det var lidt interessant det her - og i denne sammenhæng ville lidt flere fakta om din balje være på sin plads :)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej brian

jeg har 4 stk 400 watt og 2 stk 80 watt T5

4 stk tunse pumper jet strem jeg ved ikke hvad de giver af liter i timen

mg= 1500
KH= 8
PO4=0
SILIKATER=0
CA=400
AMMONIA=0
STRONTIUM=40
JOD=0,04
Nitrat og nitrit=0

jeg er begyndt at lave vandskift vær ca. 14 dag med udskiftning af 10% af vandet.

jeg tilføre A B C fra grohteck, og plankton vær anden dag.

jeg kører med fast ozon og rowafos. og har refugoum i sumpen.

jeg tror det er det hele

jager


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er dit Strontium indhold ikke alt for højt??
Når jeg kigger på Saliferts måle sæt, skriver de i de generelle informationer, at i naturligt havvand ligger indholdet omkring 7-9 mg pr .liter Og at i koralrevsakvarier er værdier mellem 10 og 15 mg/l exellente.

Mon ikke dit problem udspringer i det alt for høje strontium indhold??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hej igen

Tak for dataene - så må vi se om det bringer noget.
Men som Carsten er inde på så er din strontium da sky høj hvis du ellers mener 40 måli i PPM.
Det normale indhold er mellem 6 og 15 ifølge denne artikel(det var hvad jeg lige kunne finde på emnet) - http://www.advancedaquarist.com/issues/nov2003/chem.htm


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg er godt klar over den er høj, men det er efterveer fra balling, så jeg kan ikke rigtigt gøre andet end vente på den falder, ballingmetoden går jo ud på at efterstrabe en kh og den var hele tiden for lav så jeg måtte sætte dosseringen op for at holde kh med for meget strontium til følge. det der så undre mig som i ikke falder over er at jod'en er tilsvarende for lav, dette hænger ikke sammen

jager


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det lyder underligt, men jeg har selv fået lidt af det samme problem, ikke med strontium, men at min kh er hammer svær at holde oppe. Samtidig er min ph ganske høj mellem 8,4 og 8,9.
Kan det tænkes at de der sporelemeter simpelt hen er for kraftig i blandingen??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nå det var ikke det helt vilde der kom ud af at forhøre sig på RC. Det bedste og meste seriøse bud(de fleste blev bare ved med at spørge om det ikke var afblegning istedet for vækst :roll: ) må være :

The only thing that I can comment on the levels might be on the Magnessium and the strontium. Magnessium prevents Calcium precipitation in the water column and probably is making more calcium available for deposition. Try a more naturl level of 1250-1300 ppm. On the strontium although Natural Sea water has a content of 8 to 80 mg/l and it is within the range said to promote growth of corals and coralines.
As the water changes may provide most of the needs I would try to reduce the addition of trace elements and observe how the corals react and extend the zooplankton addition to once every three days. If the aquarium is already mature the corals will not resent the change and may come back to a more natural growth.


Så for dem uden de helt store engelsk egenskaber lyder det på noget i retningen af at -- "Høje magnesium niveauer skulle gøre det svære for calcium at udfælde i vandet, hvilket så skulle være skyld i at der er mere calcium til at afsætte(her menes vel i korallerne). Forsøg med et mere naturligt indhold på omkring 1250-1300 ppm. Derudover forsøg evt med at reducere tilsætningen af spore elementer og se hvordan korallerne reagere samt nedsætte plankton doseringen til hver 3 dag - hvis akvariet er modent vil korallerne ikke bemærke ændringerne og måske herefter begynde at vokse mere normalt"

Om det er noget der kan bruges ved jeg ikke - men det var hvad jeg kunne få ud af det ;)


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

det er også nogle af disse ændringer jeg selv har foretaget, jeg er stoppet helt med at tilsætte sporeelementer imdtil strontiummen er på plads, vedr. magnesium må ron da vide at med et vandskift på 10% om ugen/vær 14 dag, vil magnesiummen ligge på over 1400 så den kan jeg ikke få ned, planktonen er jeg ikke i tvivl om jeg sagtens kan undvære, dette vil nok samtidig svække mine biobsis alger.

jager


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok - håber da at det kommer på plads. Du må meget gerne komme med en opdatering en gang i fremtiden ;)
Jeg kom til at se på de billeder der er af din balje på Carsten side fra December af og her ser din orange montipora ud på samme måde så det har da stået på i et godt stykke tid har det ikke - evt. også før balling metoden du prøvede ???

Billede


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

hej brian

jo hvis du læser mit første indlæg tog det 3 måneder før min acopora blev normal, men i år har det været helt galt, har bla. en stachorn hvoe 3 arme voksede som om de fik betaling for det og de sidste 6-7 arme stod stille, resultatet i dag er at jeg har knækket 3 døde arme af koralen og resten lever i bedste velgående, det er sku da underligt, jeg tror selv det er pga. mit alt for høje strontium, derfor er sporeelementerne slukket nu, mine koraler voksede fint før balling, havde nogle gange samme problem med at farverne ikke kunne følge med, men de døde sku ikke, jeg havde også kraftiger farver på mine koraler da strontiummen passede,

jager


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Så er der da gået en måneds tid - nogen fremgang Jager ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"