"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier.

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

Vil lige melde lidt tilbage med, hvordan det spænder af med korallerne efter den Jod-ubalance jeg havde.
Det er nu næsten 2 år siden jeg skrev om det første gang :http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=67640" onclick="window.open(this.href);return false; og der er da sket noget siden.
De gik jo en del koraller til og de blev fjernet - de fleste af dem. Nogle koraller blev forsøgt fragmenteret, men resultatet var ikke ret godt. De døde allesammen.
For ikke at lave for meget ravage, fik nogle af de døde skeletter lov til at blive i tanken. Primært for ikke at forstyrre flowet, men også for at tjene som fundament for nye koraller.
Jeg vil gerne vise nogle billeder jeg har taget at nogle af de koraller der blev tilbage og samtidig af nogle af skeletterne. For jeg har lært noget nyt af det her.
For når en koral dør, som følge af dårlige betingelser, så er det ikke sikkert at den er helt død. Har den smidt alt vævet og er overvokset med alger, så er der sjældent ret meget at stille op - og så alligevel.
For ændrer man på betingelserne, så de bliver gunstigere for korallen igen, så behøver alt håb ikke at være ude.
Se de her eksempler og døm selv. Billederne er fra i dag.
Den grønne spids der titter op bag A.efflorescens er en A.echinata.
Den grønne spids der titter op bag A.efflorescens er en A.echinata.
Echinata´en kommer ud fra det døde skelet her.<br />Der er faktisk et billede af hele echinata´en i den tråd jeg linker til. Det er det andet billede i indledningen.
Echinata´en kommer ud fra det døde skelet her.
Der er faktisk et billede af hele echinata´en i den tråd jeg linker til. Det er det andet billede i indledningen.
Jeg havde et par meget store kolonier af A.millepora/prostata rød, der blev hårdt ramt. Alle fragmenter på nær to gik til.
Et lille stykke af A.millepora, som trives nogenlunde.
Et lille stykke af A.millepora, som trives nogenlunde.
Denne koloni er den som har klaret det bedst og ligner sig selv fra tiden før ubalancen opstod.
Denne koloni er den som har klaret det bedst og ligner sig selv fra tiden før ubalancen opstod.
Denne her klarede det ikke. Den er overvokset med alger og andet, så den kommer der ikke liv i igen.
Denne her klarede det ikke. Den er overvokset med alger og andet, så den kommer der ikke liv i igen.
Men så kan den tjene som fundament. Som her for en A.loripes.
Men så kan den tjene som fundament. Som her for en A.loripes.
Min A.hyachinthus er aldrig rigtig kommet sig. Den har hængt med det yderste af neglene (hvis man kan bruge det udtryk om en koral). Men da der er flere andre acroer, som har taget afsæt i dens skelet er den ikke blevet fjernet.
Men nu ser det ud til at den kommer lige så fint fra de "døde" spidser.
A.hyachinthus. Her kan de nye spidser anes.
A.hyachinthus. Her kan de nye spidser anes.
Et forsøg på et nærbillede af den nye vækst.
Et forsøg på et nærbillede af den nye vækst.
Nu håber jeg at den klarer sig, så jeg krydser fingre.

En anden acro er også blevet vakt til live igen.
Langt størstedelen af det frag som blev sat op i revet, stod fint i starten, men gik så til.<br />Pludselig begyndte den at vokse igen.
Langt størstedelen af det frag som blev sat op i revet, stod fint i starten, men gik så til.
Pludselig begyndte den at vokse igen.
Det er denne her der er kommet liv i igen. Der står et par stykker i det tidligere plejeakvarie. Jeg har forsøgt at tage et billede oppefra gennem et skueglas. Ved ikke hvor godt det ser ud.
Det er denne her der er kommet liv i igen. Der står et par stykker i det tidligere plejeakvarie. Jeg har forsøgt at tage et billede oppefra gennem et skueglas. Ved ikke hvor godt det ser ud.
Af alle de koraller som blev ramt i forbindelse med det her, er der nogle som har klaret det bedre end andre. De koraller der stod i pleje akvariet ser ud til at være kommet bedre igennem krisen. De fleste er flyttet hjem til det akvarie de skulle placeres i og det går heldigvis godt.
Krisen ramte i alle systemer, DT, observations/frag tank og plejeakvariet. Jeg tror i dag, med den tid der nu er gået og med de erfaringer jeg har fået, at det som skete var en kombination.
Der forhøjede jodværdi var til stede. Det er et faktum. Samtidig var DT meget tilvokset og jeg havde ikke været nok opmærksom på, at få tyndet ud i det. Så jeg tror at det var en kombination af i hvert fald disse faktorer (der kan være ubekendte). Da de opstod samtidig, så væltede læsset.
Så på et punkt er jeg, om ikke andet, blevet klogere af alt det her. Der skal være plads omkring korallerne. Uanset hvor smukt og charmerende det ser ud, at korallerne vikler sig ind og ud i mellem hinanden, så er det en stakket frist. Pludselig går det galt.
Jeg flytter langt flere koraller ud i dag. Er en koral for stor, så sælges den videre. Jeg beholder bare en lille stump.
Jeg fragmenterer mere og laver større fragmenter når jeg klipper. Alt sammen for at undgå, at flowet bliver begrænset.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt du deler dine erfaring og din store viden Erik! Tak for det :-).

Det lyder godt du fragger oftere, så kan jeg jo snart komme forbi og hente lidt.

Vi ses.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af christiantt »

Hvad var kilden til det??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:Hvad var kilden til det??
Det nemmeste ville være at sige, at det var saltet alene. Salt, foder og vand er det eneste der kommes i.
Der er jod i saltet, men det burde i sig selv ikke kunne give en overdossering. Jod forsvinder ret hurtigt fra akvariet.
Det er faktisk en usædvanlig situation at opnå en od af jod. Det kræver en regelmæssig, kontinuerlig tilførsel for at kunne opstå - og der blev ikke tilført jod.
Så jeg tror, at det må være flere faktorer, som er opstået samtidig.

De røde velour-agtige alger voksede eksplosivt i min frag-tank. Teorien er, at disse alger kunne fungere som oplagring af jod, da alger og specielt de røde, er ret glade for jod.
De røde alger kan ikke forveksles med Cyano, da de her får en fast bund. De virker nærmest som kalkalger med en velour overflade. De kan ikke suges af, de skal skrabes af og ryger af i sammenhængende "skræller" når man skraber dem.
Hvis det forholder sig sådan, så kunne de muligvis virke som en buffer for jod. Det skal forstås sådan, at så snart jod niveauet i vandet falder, så frigives jod fra lageret (de røde velour-agtige alger), så niveauet opretholdes. Det kender vi fra Po4, der bla kan frigives fra sediment i de levende sten lige så hurtigt, som vi fjerner det fra vandet med feks RowaPhos.

Hvad der triggede det her ved jeg ikke. Det er nok for nemt at give saltfabrikatet skylden alene, da jeg ikke ved om den samme situation ville have opstået, hvis jeg havde brugt et andet saltmærke.
Desuden må man formode, at andre ville opleve det samme som jeg ved brug af det samme salt, men jeg har ikke hørt om andre.
Så der må have været nogle helt specifikke omstændigheder til stede, på samme tid, i mit system. Hvad det er, finder jeg måske aldrig ud af.
Jeg stopper dog ikke med at lede efter svaret og hvem ved - måske kommer der en forklaring en dag.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af nbd »

Tak for en grundig opdatering Erik :GO

Du skriver, at salt, foder og vand er det eneste der kommes i. Måske skulle du kikke på din kalkreaktor - eller rettere det medium, du bruger. Gamle koralskeletter og koralgrus indeholder iod, fordi korallerne optog det mens de levede. Dette iod frigøres til vandet når CO2 opløser mediet.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Tak for en grundig opdatering Erik :GO

Du skriver, at salt, foder og vand er det eneste der kommes i. Måske skulle du kikke på din kalkreaktor - eller rettere det medium, du bruger. Gamle koralskeletter og koralgrus indeholder iod, fordi korallerne optog det mens de levede. Dette iod frigøres til vandet når CO2 opløser mediet.
Tak, Niels.
Mig bekendt indeholder koralskeletter ikke jod, da det lageres i vævet - så vidt jeg ved. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Strontium lagres derimod i skelettet, da det er ret lig Calcium. Derfor er Strontium et af de stoffer man kan komme i underskud af når eventuel kelateret Calcium bliver sluppet af "dens" kelator. Den er så under mistanke for at binde sig til Strontium i stedet jfr. Albert Theil.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Mig bekendt indeholder koralskeletter ikke jod, da det lageres i vævet - så vidt jeg ved. Jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Hmm - her måtte jeg i gang med scholar.google.com, for jeg er også selv i tvivl. Jeg fandt et par videnskabelige artikler, der hævder, at jod udgør mellem 1 og 5% af skelettet. F.eks.: "Iodine levels were higher in the tip than the base of both species, but the iodine concentrations were much higher in A. salix and constituted about 4% of the skeletal weight. The total iodine and bromine content of this species was about 5% of the skeletal weight" http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 919490197X" onclick="window.open(this.href);return false;

I en ældre tekst står der: "In each of the species of gorgonians mentioned above, iodine was found to be a constituent of the horny axial skeletons, but not of the adherent concretions. The content of this element in most of these corals approximates 1.0 to 1.5 per cent"


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

Nu måtte jeg lige tilbage og kigge efter. Jeg kunne jo huske galt, eller der kunne være noget ny forskning.
De koraller der er tale om, er octokoraller, altså gorgonia typer. De har ikke meget skelet og må vel nærmest ligge på grænsen mellem soft koraller og "rigtige" koraller. Jeg kan ikke finde andet.
Jeg fandt lige denne her frem fra mit arkiv: http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Her tales primært om, at det er macroalger, svampe og den slags der forbruger jod. Af højere dyr, er det primært softkoraller og altså octokoraller der forbruger jod http://oceanexplorer.noaa.gov/explorati ... coral.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Der tales faktisk slet ikke om almindelige koraller.
Jeg tror ikke at døde skeletter fra Octokoraller har den store anvendelse i en kalkreaktor - men det kunne nok puttes deri.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 363
Tilmeldt: lør 18. apr 2009 18:24
14
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af Niclas »

crazy seahorse skrev:De koraller der er tale om, er octokoraller, altså gorgonia typer. De har ikke meget skelet og må vel nærmest ligge på grænsen mellem soft koraller og "rigtige" koraller. Jeg kan ikke finde andet.
Hvis du henviser til Antipathes salix som nbd nævnte, så hører Antipatharia (og altså også A. salix) faktisk til Hexacorallia. Antipatharia er det der kaldes "black corals", eller sortkoraller, som næppe kan sammenlignes med de koraller vi typisk holder i vores akvarier. Det er dog ikke helt forkert at de rent morfologisk godt kan minde om gorgonier, og altså forveksles med Octocorallia, da sortkoraller, ligesom gorgonier, ikke er revdannende.
Hvis man kan skaffe sig adgang, så kan jeg anbefale at læse følgende artikel om dem :)
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 2821000028" onclick="window.open(this.href);return false;


Mit 250 liters -nedlagt-
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Niklas. Dejligt at du også bød ind. Du ved jo mere om det fra studiet :GO

Jeg refererede til dette uddrag fra den artikel jeg linkede til.
The antipatharian corals (the black corals) also seem to incorporate a lot of iodine. The basal regions of these corals are especially loaded with iodine, with more than 23% iodine by dry weight recorded in two species.43, 45 Again, the specific purpose is not known.

Jeg blev lidt forvirret først da jeg ville finde A.salix, for det første der kom frem var Salix, som er Piletræer - og dem putter man mig bekendt ikke i sin kalkreaktor :wink:
Fandt dem dog da jeg blev mere specifik i søgningen, he he.
Jeg kan godt komme ind på det link og vil læse det i morgen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af PoulD »

Der er vist også jod i andre koraller end sort koral og Gorgonia. F.eks. Acropora: "The iodine contents of Acropora tenuis corals (Zooxanthellae, tissue, skeleton) at One Tree Island and Magnetic Island are signifant with about 4-12 ppm (Reichelt & Orist, 2003)"

Det sagt, tror jeg det er høst usandsynligt at joden i skøre søhest tank kommer fra kalkreaktoren.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Iod. Lidt tanker og erfaringer omkring Iod i revakvarier

Indlæg af nbd »

PoulD skrev:skøre søhest tank
He he :K


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"