"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

RTN - Rapid Tissue Necrosis

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

RTN - Rapid Tissue Necrosis

Indlæg af Brian »

Hallo :wink:

For et stykke tid siden måtte jeg fragmentere en ret stor acropora koloni pga RTN i bunden af korallen. Det var surt at skulle brække en så stor koloni fra hinanden for at rede den - og trods dette var der flere af fragmenterne derfra som fortsatte RTN bagefter på trods af de var brækket af flere centimeter fra hvor det var på moderkolonien !

Jeg har nu bemærket en lille blegning i kanten af bunden på min grønne acropora med lilla spidser - den skal jeg ikke midste.... :roll:

Kan der opstå blegninger på en acro uden at det nødvendigvis er RTN - og måske blot varmen ell. lign ?

Har i andre oplevet RTN eller lign. og hvad har i gjort for at rede jeres koraller i sådanne tilfælder ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har også prøvet at en Acropora, pludseligt bliver hvid, og død i bunden. Som regel har der intet være at stille op. Har også prøvet at fragmentere mig ud af problemmet, med blandet held. Fornyeligt købte jeg en Acropora, som allerede dagen efter viste tegn på at være død i bunden. Jeg bandede slemt, men var nødt til at gøre noget. Tog og brækkede den i 2 stykker.
Begge stykker blev sat fast, det store har stadig noget dødt skelet i bunden, men synes ikke det breder sig mere, hvorimod det lille ikke viser noget tegn på afblegning.
Har også nogle andre Acropora fragmenter som pludseligt begyndte at blive hvide i bunden, men tilsyneladende er det stoppet lige så hurtigt som det startede.
Det kan være at vi ikke får stoppet fragmentet langt nok ned i koralklæberen, så at det er helt frisktvæv som er over. for det kna jo være at det allerede så småt er begyndt at dø højere oppe, men vi blot ikke kan se det, før end det er forsent.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Efter at have forsøgt at finde mest muligt om RTN syntes jeg at have fundet en rød tråd gennem det hele. Der er nemlig flest der taler om stress !

Det vil sige svingende temperature, svingende vandværdier osv osv. Det vil jo altså så sige at det kan fremprovokeres hvis man nu har problemer med sin ca, kh, ph eller andet og denne svinger op og ned.

Måske det er derfor at jeg fik det på nogle stykker, da jeg samtidigt havde en nedgang i calcium fra 430 til 390 en periode ???

Hvem ved....??
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

jeg har en der i onsdags ef total uden grund begyndte at gå i den ene side resten af koralen har stadig tentakler,, jeg har lavet en ændring at sætte en ny kalkreaktor til da den gamle ikke kunne følge med, jeg målte fra lørdag til søndag en opgang på 10 i ca og 1 i kh. det der var det dejlig lige netop denne gang var at det ikke var acoporaen med de flotteste farver der røg, det plejer det jo altid at være

jager
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja spm er jo som om det er pga af ændringen - men det lyder da til at det kom hånd i hånd.
Så måske det var endnu et bevis på at det er stress faktorer der starter RTN ??

Men hvad er det mon så der sker i naturen - er det pga temperatur svingninger ? Vandværdierne som sådan ændre sig jo nok kun over mange mange år ?
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Jager
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 171
Tilmeldt: lør 29. maj 2004 15:16
19
Postnummer: 2860 Søborg

Indlæg af Jager »

ja eller fisk der gemmer sig i dem, og evt. kan irretere dem for meget, det ses også at de vokser så meget at de skygger for sig selv og derved dør inderst

jager
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Sjovt du siger det med fisk der gemmer sig i dem. En af de få acropora der bare har vokset som sindsygt og aldrig vist nogle tegn på "misvækst" er den hvor mine 3 grønne chromis sover i hver nat. Det er så sjovt nok også en lysebrun en der desværre ikke er så flot som dem jeg har måtte fragmentere for at de kan overleve....

Se den her :

Billede
Billede
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"