"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Se, det er en sunset monti.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Se, det er en sunset monti.

Indlæg af crazy seahorse »

Fandt lige en You Tube video, som jeg så for længe siden og så havde glemt igen.
Ville lige dele for det er ret imponerende.
Nyd denne her: " onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg har flere forskellige af disse Montiporaer og nogle af dem vokser faktisk ret godt, men ingen som den på videoen.
Sunset Montipora har jeg også, men jeg synes den er svær.
Jeg har eksperimenteret en del med lys og strøm og tror jeg har fundet formelen (næsten).

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Se, det er en sunset monti.

Indlæg af Schwensen »

Du vil ikke dele din formel? :) jeg har selv fået samlet en del forskellige af de farvestrålende montiporaer, men synes stadig at mangle farven på et par stykker.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Se, det er en sunset monti.

Indlæg af crazy seahorse »

Schwensen skrev:Du vil ikke dele din formel? :) jeg har selv fået samlet en del forskellige af de farvestrålende montiporaer, men synes stadig at mangle farven på et par stykker.
Jo da, gerne.
Det jeg har fundet ud af er, at arter som "pokerstar", "superman" samt "superman" fra enten Tonga eller Fiji (er lidt usikker på hvilken, blå med blå polypper, det er muligvis mollis), skal alle have fuldt lys. Det to sidste kan ikke holde farverne, hvis de sættes ned i revet. Mine står under 10cm fra overfladen og lige under Ecotech lamperne. Har lige sat en af de sidste, som var blevet helt brun/grumset i farven, helt derop og nu er den blå, rigtig blå.
Som en af mine venner siger "det ligner en blå sten nu".
Om det er lysintensiteten eller vandstrømmen, eller en kombi ved jeg ikke helt.

"Reverse pokerstar" og "sunset" trives bedre lidt nede i revet. Hos mig virker det som om "sunset" decideret ikke bryder sig om fuldt knald på lyset.

For de fleste af dem gælder det, at de skal have rigtig god strøm lige over eller forbi korallen.
"pokerstar" og "superman" står i strømmen lige ved siden af en Tunze 13.000L og i fuldt lys. "sunset" samme strøm, men lidt længere nede så den får lidt mindre lys.
"reversen" står i mindre strøm og lys og vokser ret godt der. Jeg fik den som frag fra Joekill for godt et halvt år siden og den er nu på størrelse med min håndflade.

Det er indtil videre min fremgangsmåde og det fungerer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Se, det er en sunset monti.

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis nogen skulle have interesse i yderligere info omkring disse typer, så er der en del info i denne artikel.

http://www.advancedaquarist.com/2008/2/aafeature2" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"