"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan SPS stå sammen?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Kan SPS stå sammen?

Indlæg af Bingocaller »

Vi kender jo alle at lps kan kæmpe med hinanden og slå hinanden ihjel

Men hvad med sps?

Hvis man nu stiller 10 forskellige sps fragS ved siden af hinanden og de ved tiden vokser ind i hinanden - vil de så slå hinanden ihjel? Tænker monti digi kontra diverse monti kontra stylepora etc

Nogen erfaringer ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan SPS stå sammen?

Indlæg af Carsten »

SPS gør nøjagtigt det samme hvis de har muligheden for det.
Deres sweepere er dog ikke meget mere end 1-2 cm lange.

Generelt brænder koraller ikke andre inden for den nærmeste familie. Men ingen garanti gives, for der er nk mange uafklarede ting inden for koraller som vi ikke ved noget om.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kan SPS stå sammen?

Indlæg af crazy seahorse »

Bingocaller skrev:Vi kender jo alle at lps kan kæmpe med hinanden og slå hinanden ihjel

Men hvad med sps?

Hvis man nu stiller 10 forskellige sps fragS ved siden af hinanden og de ved tiden vokser ind i hinanden - vil de så slå hinanden ihjel? Tænker monti digi kontra diverse monti kontra stylepora etc

Nogen erfaringer ?
Hos mig er det sådan, at de mindst aggresive er Acroer af Staghorn-typen.
De vokser fint ind i mellem hinanden. Jo tættere beslægtet jo bedre. De bøjer så at sige af fremfor at slås.
Stylopora er også rimelig fredelig. Jeg har en Stylopora og en Staghorntype som er vokset sammen et par steder.
Acroen har fået et sår/dead spot, men vokser fint videre ovenover såret.

Montipora Digitata og plademontier reagerer på nogenlunde samme måde. De vokser fint sammen her, indviklet i hinanden og prøver at kvæle hinanden ved at stjæle lyset. Men de slår ikke hinanden ihjel direkte.

Stylopora og plademontier vokser bare i en anden retning, når de mødes. De står hos mig fint sammen.

Pocillopora er mere aggresiv. Den kæmper hårdt og vedholdende mod både Acroer og Stylopora. Min har lange sweepere ude så snart en af de andre bare nærmer sig. Og, pudsigt nok, holder det ved. Selv efter den nærgående er flyttet eller fragmenteret, er sweeperne kommet for at blive, ser det ud som.

M. superman og M. pokerstar enes ikke ret godt. M.mollis overvokser M. purple haze uden at give de hvide områder. Den overvokser den bare.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kan SPS stå sammen?

Indlæg af Carsten »

Hvis en Acropora og en Montipora kommer i nærkamp, er det altid Acropora der vinder
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kan SPS stå sammen?

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:Hvis en Acropora og en Montipora kommer i nærkamp, er det altid Acropora der vinder
Og det har jeg så lige oplevet da en monti digita var væltet - Carsten du har endnu engang ret
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"