"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Varme -> afblegning af koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Varme -> afblegning af koraller

Indlæg af Brian »

Er der nogle der ved hvor kraftig en varmebølge der skal ramme akvariet før at man begynder at se koral afblegning. Jeg har selv prøvet at lige have en enkelt dag hvor temperaturen er blevt op imod 29 grader men aldrig flere dage i streg. Jeg skal nemlig væk fra baljen her til sommer i anledning af rejse samt diverse festivaller og ville derfor gerne vide hvor meget dette er noget man skal bekymre sig om.

Nu har jeg jo lige nogle så fine farver... :D :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er bestemt noget du skal tænke på.
Så hold dig hellere hjemme fra festivalerne, det medfører også så meget andet usundt. :lol:

Temperature over de 29 grader er bestemt ikke sundt, så hvis du har en IKS, så sæt den til at tænde for en ventilator, når det bliver for varmt.
allerede her i forgårs, var temperaturen oppe på 29,1 her hos mig, men så åbnede jeg vinduet en smule, og så var problemmet for nærværende løst.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja man kan så sandelig godt mærke at sommeren er på vej. Jeg har ikke IKS men har testet en del andre smarte løsninger med hensyn til tænd og sluk af blæsere. Jeg er dog lige pt. uden nogen køling overhovedet da jeg er ved at finde nogle nye blæsere - nogle som yderst effektive og vigtigst af alt meget støjsvage(under 20dB).

Det er nu også mere det at vis der kommer en ordentlig hedebølge mens man er væk - så kan man jo ikke lige sørge for yderligere køling. Men jeg vil da forsøge at gradere mig imod dette når jeg er væk her i sommeren.
Måske lave noget der tænder en ekstra blæser hvis temperaturen bliver op imod de 29.

Og nej....den årlige Roskilde Festival er der intet der kan tage fra mig :D !!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så kan det være at vi ses dernede!! :D
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Okay...

Jamen det er jo en helt anden snak :D Så kan jeg jo ikke sige andet end "ha en go festival" !!
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 52
Tilmeldt: tirs 8. jun 2004 22:20
19
Postnummer: Ikke angivet

Indlæg af capo »

Ja det er underligt en køler fra aquamedic skal koste så meget. Man kan købe 3 frysere til den pris.
Jeg vil da lige sige med hensyn til blegning af koraller(Smider deres zooanceller) sker det ved 30 grader. Så en lang udseendelse på discovery channal omkring dette emne. Det så ikke godt ud. Hvide rev overalt
Men hvor ville det være dejligt med en køler
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ja kølere er møg dyre... Og bruger en forfærdelig masse strøm hvilket bestemt heller ikke er et plus.

Man kan måske håbe på at fremtiden fortsætter som det ser ud lige nu, med masser af nye pumpe typer der ikke levere alt det varme til vandet, T5 belysning osv.

Man kan jo heller ikke bare blive ved med at køle med blæsere. Den ekstra fordampning osv. herved kan jo overstige hva der er godt. For mange er en køler nok det eneste valg trods alt.
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er jo flere grunde til at kølere er så sindsygt dyre, et er at der ikke er så stort salg i dem, og derved bliver produktions prisen højere per enhed, end hvis der bare var et samlebånd der kørte og spyttede dem ud. Dels så er der flere af dem som har en indmad i titanium, som er et af de få metaller der ikke tager skade af den stadige kontakt med saltvandet.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"