Hurtig hjælp

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 7200 Grindsted
Saltvand siden?: 2009

Hurtig hjælp

Indlæg af sintamus »

Hej

Jeg har lige modtaget vare fra Tyskland, som skulle være kommet i går. Koraller og annemoner.
Nu vil jeg høre hvad jeg skal gøre, for hvis de blev sendt i onsdags som aftalt, og de først er kommet i dag, er det godt nok mange timer de har været lukket inde. Lige nu har jeg stoppet poserne i akvariet for at få temperaturen op igen....den var ned på ca. 20 grader. Hvordan ser jeg om de er okay, og hvad gør jeg for ikke at splitte baljen med evt. døde koraaller og anemoner.....skal siges, at jeg ikke har noget karentæne akvarie.....jeg fik i øvrigt chaføren til at skrive unde på, at han først afleverede i dag

Mvh
En rimelig desperad nybegynder :dizzy:
RSM 130D Opstartet 14/3-09
Turbelle® nanostream® 6025
Tunze Osmolator
viewtopic.php?f=92&t=25510

Hvorfor har man da ikke haft "tid" til denne verden noget før???????
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp

Indlæg af thyme »

Jeg ville tage kontakt med sælger og sige de først er modtaget idag, og evt få lavet en aftale om tilbagebetaling eller et eller andet hvis de ikke overlever de første 48 timer.

p.s. anemoner hører ikke hjemme i nyopstartede små akvarier
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

dem er jeg igang med at kontakte....mit problem er hvad jeg gør med det jeg har modtaget...jeg ved sgu ikke om jeg tør putte de i baljen....og hvad skal jeg så gøre ved dem....kan de stå i en spand uden skummer og cirkulation???
Tunze Osmolator

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Well dit akvarie er kun 1 måned gammelt.. Du har vel ikke noget særligt som kan tage skade?
Akklimatisere blot korallerne (Lad dem ligge i poserne en time eller to) og hæld dem i akvariet - Hvis du har noget Coral Cure eller lignende kan du eventuelt give dem det eller et ferskvandsdyp hvis du er bange for at slæbe noget uønsket med ind på dem..
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Åben poserne, især anemonerne, lugter de kraftigt så er de nok døde eller ved det, og så skal de slevf. IKKE i tanken.

Hvis du er i tvivl så vil jeg tage en skål eller spand, med noget akvarie vand og luke dem derud INDEN du sætter dem i tanken, ikke med det vand som de var i og skift vand i skålen / spanden hver gang du sætter nyt i.

Og så skal du no regne med at din skummere vil arbejde mere end normalt, alt efter hvor meget du sætter i akvariet.

Fra hvilken forhandler har du fået fra, nogle er vist bedre til at refunderer end andre, jeg har ikke selv erfaring med køb af dyr & koraller fra udlandet i nyere tid ( sidste gang var for mig i '92 ) ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nåå ja , nu ved jeg ikke hvor lang tid du har haft saltvand, men 1 mdr. og så allerede få dyr og koraller fra Tyskland, det er nok ikke det mest smarte.

Har du haft alge perioderne ?
Og er dit vand 100 % ok ?
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Det er fra http://www.meerwasser-aquaristik.de .....jeg har egentlig haft en udemærket kontakt med dem, men de svarede ikke på mine mails i går eftermiddag, og jeg har sendt en til dem for en time siden....men jeg håber da på at høre fra dem i løbet af dagen
Tunze Osmolator

Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej Lars

Ja, jeg har været igennem faserne med alger, og mine tests har været gode lige fra start af...har ca. testet hver 2. dag....jeg har været inde og se på vores vandværks vand, og det er også superfint.....så selv om om det er tidligt, så forsøger jeg med live i baljen :be:

Det ser i øvrigt ud som om der er liv i anemonen, så der er håb forude :h
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis vandet i poserne er klart, så er der nok ikke sket så meget, men er det blevet uklart, har anemonen/korallen ikke store chancer.

Vil som de andre sige, at det er alt for tidligt at sætte noget af den slags i akvariet.
Jeg ville aldrig selv bestille noget hjem fra udlandet, uden at have 100% styr på transporten og transport tiden.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Jeg ved godt, at det er tidligt, men som beskrevet tidligere, så har tingene forløbigt været i orden, og har også læst her inde, at folk med held har været tidligt ude (men i kan jo vente og se om det går, og så kan i jo altid komme med "se hvad vi sagde")(I ved jo alle, at her inde er der 100 meninger om de samme emner, og at man skal sortere i det.....men, ja, jeg ved godt at der er chancer for at jeg ikke har været tålmodig nok)

Vandet ved anemonen var kun lidt mørkere, og det lugtede heller ikke slemt da jeg åbnede den....vandet ved pollyperne så fint ud.

Jeg har taget det hele ud af poserne nu, og lige givet dem et lille bust ferskvand, og så taget noget vand fra baljen ned i flamingokassen, hvor de er i nu....så haar jeg puttet nogle få dråber Coral Buff ned til dem, og regner med at fylde lidt mere akvarievand i over de næste timer.
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvad er coral buff???

Stop med alle former for tilsætninger. Hvis skramlet er stresset, så bliver et ikke mindre stresset af at få hældt noget overflødigt i vandet.
I stedet for at forsøge sig med import, burde du have taget en tur til en af forhandlerne i dit område. Det ville nok have været billigere og så var chancen for succes langt størrere
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

er nu ikke enig med dig i, at det er billigere ved en forhandler her i landet (men kan godt se din pointe, hvis det ikke overlever)...tror jeg har sparet ca. 25-35% inc. fragt

Hvor længe synes i jeg skal lade dem stå i flamingokassen, inden jeg sætter dem ned i akvariet?

Hvor langt ned i temperatur kan koraller og anemoner egentlige klare under fragt
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Nå nu Carsten og andre skriver råd til dig, så er det jo ikke fordi at det IKKE lykkes for dig, det håber vi selvf. at det gør, men du burde nok have tænkt dig om en gang mere inden du gjorde dette :naughty: :wink: .

Vi snakker jo generelt, og det kan jo være at du ( er så heldig ) det du er en undtagelse :K

Men når du nu ''råber'' op om hjælp og så alligevel ikke mener at de gode råd og vejl. som bliver skrevet til dig her i tråden ikke er gode nok, hvad er det så hjælpe skal gøre for dig :beer:

HOLD nu med at smide alt muligt ned til dem, de har sikkert nok at gøre med at ''komme til live igen'' især noget som du ikke selv har erfaring med at arbejde med, bare fordi at en ting f.eks. virker S... godt for mig er det jo ikke sikkert at det gør for dig, det har Carsten og jeg taget et par ''ture'' over i al venskabelighed ikke Carsten :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej Lars

Jeg har da bestemt også taget i mod de råd der er kommet i denne tråd...og tak for rådene... jeg har da vist kun gjort de ting der står her....bortset fra det med Coral Buff (det var mig der misforstod den med Coral Cure....) Jeg er bare en lille smule imod, at alle, med knap så god tålmodighed, altid som det første her i forummet, bliver gjort opmærksomme på dette, selv om problemerne intet har med dette at gøre. Det svare lidt til at en person med lungekræft får af vide, at han brækkede tåen på grund af kræften....håber i kan følge hvad jeg mener...det er bestem ikke for at svine folk til (og jeg kan sagtens forstå at det fleste tror på det med tålmodighed), men måske skulle man nøjes med hjælpe folk, i stedet for at starte med at skælde dem ud over noget andet......havde mit akvarie kørt i 6mdr. inden jeg begyndte med liv, var der vel ingen der var kommet med de "stikpiller" som er kommet i denne tråd.......Men som sagt, er det ikke en sviner, men mere et synspunkt fra en nybegynder her på forummet, som takker for alle jeres gode råd og hjælp.

Mvh
John
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

sintamus skrev:Hej Lars

Jeg har da bestemt også taget i mod de råd der er kommet i denne tråd...og tak for rådene... jeg har da vist kun gjort de ting der står her....bortset fra det med Coral Buff (det var mig der misforstod den med Coral Cure....) Jeg er bare en lille smule imod, at alle, med knap så god tålmodighed, altid som det første her i forummet, bliver gjort opmærksomme på dette, selv om problemerne intet har med dette at gøre. Det svare lidt til at en person med lungekræft får af vide, at han brækkede tåen på grund af kræften....håber i kan følge hvad jeg mener...det er bestem ikke for at svine folk til (og jeg kan sagtens forstå at det fleste tror på det med tålmodighed), men måske skulle man nøjes med hjælpe folk, i stedet for at starte med at skælde dem ud over noget andet......havde mit akvarie kørt i 6mdr. inden jeg begyndte med liv, var der vel ingen der var kommet med de "stikpiller" som er kommet i denne tråd.......Men som sagt, er det ikke en sviner, men mere et synspunkt fra en nybegynder her på forummet, som takker for alle jeres gode råd og hjælp.

Mvh
John
Det var også bare venligt ment :beer:

Ser det ud til at gå til held med dyrene ?.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

jeg tror faktik det hele har klaret det....har smidt det hele i baljen for knap en time siden, polypperne er begyndt at åbne sig, og anemomen ser også ud til at trives...så jeg håber vi kan afblæse alarmen for den her gang :-)... tak for hjælpen...det beroligede mig at høre jeres råd......men det er sikkert ikke sidste gang, at man får høj puls over denne verden ;-)
Tunze Osmolator

Brugeravatar
kimtil
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af kimtil »

Det kan jeg love dig for det ikke er haha... :snooty:

Men så går det jo nok.

Held og lykke med det
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

sintamus skrev:jeg tror faktik det hele har klaret det....har smidt det hele i baljen for knap en time siden, polypperne er begyndt at åbne sig, og anemomen ser også ud til at trives...så jeg håber vi kan afblæse alarmen for den her gang :-)... tak for hjælpen...det beroligede mig at høre jeres råd......men det er sikkert ikke sidste gang, at man får høj puls over denne verden ;-)
Det lyder jo rigtigt godt, men næste gang rolig rolig tålmodighed det betaler sig i længden :GO
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: Odense NØ

Indlæg af Helena »

Prøv at høre forskel! Der er ingen der har nogen glæde af at sige: Hvad sagde vi, vi er så til gængæld nogen der har prøvet at dumme os, og det har alle, hvis du havde spurgt inden du bestilte, havde du fået at vide at det er bedst at vente. Ja, andre før dig har gjort samme fejl, men rigtig mange er også startet op, og er stoppet igen, med et akvarie, der i bogstaveligte forstand, var DET Døde Hav, hvis du ser på de virkeligt flotte akvarier herinde, så er der en grund til at de ser ud som de gør, og så lad være med at mukke fordi nogen siger sandheden, den er måske ilde hørt, men den er ikke sagt i en ond mening :beer: Men herfra held og lykke med indholdet, håber det overlever :GO
sintamus skrev:Jeg ved godt, at det er tidligt, men som beskrevet tidligere, så har tingene forløbigt været i orden, og har også læst her inde, at folk med held har været tidligt ude (men i kan jo vente og se om det går, og så kan i jo altid komme med "se hvad vi sagde")(I ved jo alle, at her inde er der 100 meninger om de samme emner, og at man skal sortere i det.....men, ja, jeg ved godt at der er chancer for at jeg ikke har været tålmodig nok)

Vandet ved anemonen var kun lidt mørkere, og det lugtede heller ikke slemt da jeg åbnede den....vandet ved pollyperne så fint ud.

Jeg har taget det hele ud af poserne nu, og lige givet dem et lille bust ferskvand, og så taget noget vand fra baljen ned i flamingokassen, hvor de er i nu....så haar jeg puttet nogle få dråber Coral Buff ned til dem, og regner med at fylde lidt mere akvarievand i over de næste timer.
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Helena....prøv at læs mit indlæg lidt senere i tråden.....tror heller ikke det er i ond mening at i skriver det, men kan ikke se grunden til at nævne det i en tråd der ikke har noget med den tid akvariet har været igang at gøre......det er jo ca. hver 3. tråd herinde det bliver nævnt, at det kræver tålmodighed....og ja, så skulle jeg nok have ventet, men der er vel ingen grund til at dunke en nybegynder i hovedet, hvis han ikke har været så tålmodig, og der ikke er gået noget galt omkring dette, eller hva?:-)... det er bestemt ikke fordi jeg ikke kan tage kritik...men der er vel ikke noget at kritisere endnu, hvis baljen køre som den skal....denne tråd bunder jo i, at min levering kom en dag for sent, og det skal min tålmodighed vel ikke klandres for ;-)
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Nej det er ikke din fejl, men den bedste succes, kommer med tålmodighed, og så bliver du nok dunket lidt, så du nok lige tager det lidt roligt, fra nu af, det er så trist at læse om hvergang det går galt, og det er det gået mange gange, for rigtig mange, du skal ikke være en af dem. :hehe:
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Takker for støtten Helena :-)

Jeg har kigget lidt rundt i forum for at finde tråde om hvor det er gået galt, men kan ikke lige finde nogen (bare for at se hvordan de opdagede det gik den forkerte vej, så jeg kan opdage evt. faresignaler) .....Har du måske nogle links?
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Først skal det lige siges at det er godt der ikke skete noget med din forsendelse :GO

Men problemet med at man ikke har haft den nødvendige tålmodighed er ikke at der umiddelbart sker noget nu og her. Men da akvariet er så nyt som der trodsalt er efter bare 1 måned efter opstart, så har det i mange tilfælde ej fået den rigtige bakterie kultur som giver akvariet den bedste start. Når man så begynder at belaste systemet for akvariet aldrig den ro som giver bakterie kulturen god gro-bund. Og dette kan så i værste fald gøre at akvariet vælter og dette tager altså noget tid før det sker, men hvis/når det sker så kan akvariet vælte på ganske kort tid (dag(e)).

Så med dette vil jeg anbefale dig ikke at belaste med mere end det du lige har købt henover de næste par måneder, bare så dit akvarie for ro til at komme i god balance.
Jeg vil umiddelbart tro at du kan komme til at skulle igennem endnu en algefase som dog vil være begrænset hvis du finde den manglede tålmodighed frem :wink:

Jeg tror ikke der er nogen der kan sige at man ikke før har lavet fejl, problemet er bare hvis man ikke tager ved lære af disse fejl :beer:

Held og lykke :f2:
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

sintamus skrev:Takker for støtten Helena :-)

Jeg har kigget lidt rundt i forum for at finde tråde om hvor det er gået galt, men kan ikke lige finde nogen (bare for at se hvordan de opdagede det gik den forkerte vej, så jeg kan opdage evt. faresignaler) .....Har du måske nogle links?
Nogle faresignaler er bla. for meget algevækst, mistrivsel af koraller, dødsfald blandt fisk, og husk at når faresignaler viser sig er det høje tid at handle, og husk kun dårlige ting sker hurtigt i dit akvarie, de gode tager tid.
Jeg har en rigtig sød veninde, hun startede op sidste efterår, med 140L vand, dagen efter kunne hun ikke vente længere, og der blev købt en stime Chromis, 2 klovne, og en anemone, der gik 14 dage så var katastrofen der, fiskene døde en af gangen, og til sidst, sad kun en klat Xenia tilbage, nu er hun startet forfra, med nyt akvarie, forløbig har det stået en måned, kun med sten i, og en fisk, og det er min hun passer, den kan så ikke være i et akvarie med små fisk, så længe hun har den får hun heller ikke flere fisk, og det er jo meget fint.
Brugeravatar
sintamus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af sintamus »

Hej Helena
Okay... det var godt nok også hurtigt efter kun 1 dag.
Jeg har lige sat et link til min balje i min signatur, så kan du se min lille dagbog....og ja, der er kommet noget i baljen, men føler jeg har gjort det nogenlunde rigtigt...algefaser, og de nødvendig test, så alle stort set har været gode.
Tunze Osmolator

Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Helena »

Jaa, det var meget hurtigt, men når man ikke vil høre så må man føle, det er faktisk en god ide at føre akvariedagbog, det er jo en fin balje du har dig, god stensætning med luft i, det skal nok blive godt, har selv haft RSM som 1´akvarie , jeg var meget glad for det, havde også en ekstra Tunze i, det er en god ting :h
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

mener os jeg prøvede og forklare dig hvorfor tålmodighed er en god ting i en anden tråd sintamus (ikke for og dunke dig i hoved :wink: )

men som helena siger du vil komme til og føle hvorfor tålmodighed er en god ting.. Læs lord mikes indlæg godt så du kan forstå hvad der sker med baljen.. det er pisse vigtigt med tålmodigheden...

Intet ondt ment håber det bedste for dig... :grouphug:
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

sintamus skrev:men føler jeg har gjort det nogenlunde rigtigt.
Tag det her som du vil.
Men du har ikke gjort det rigtigt, og det uanset hvordan du foeler om det.
Taenk lidt over det, og saa spar en masse energi og bare bliv enig.

Naar det saa er paa plads saa haaber alle her naturligvis at du faar et fantastisk akvarie uden at stoede ind i store problemer undervejs. :GO

Du boer holde godt oeje med nitrit her over de naeste par uger. Og saa er det nok en god ide at have frisk blandet slatvand til raadighed til at skifte 50% vand i en fart.
Billede
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"