Hjælp til skiver

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til skiver

Indlæg af Hyldager »

Jeg har fået købt mig 3 forskellige skiver. Nu har de stået på sandbunden lidt tid, og jeg vil lime dem fast på en sten. Men hvordan gør jeg rent praktisk?

Som sagt har de stået i sandbunden lidt tid, så skiverne er vokset fast i sandet.

Hvad gør jeg, og i hvilken rækkefølge?

Jeg har en bøtte af denne lim: http://www.korallen-zucht.de/en/shop/pr ... 1pido.html

Det jeg har forestillet mig er, at jeg starter med at blande en smule lim i en plastickrus.
Så bruger jeg en træspatel, tager lidt lim, ned i akvariet med den, og tørrer limen af på sandet på skiven. Eller skal skiven op af vandet?
Så sætter jeg bare skiven hvor den skal sidde, og så bliver den siddende?
Skal man holde den fast, indtil den størkner, så den sidder fast? Eller hvordan?

Hvor tæt kan man placere de forskellige skiver? Kan man sætte dem forholdsvis tæt på hinanden, i håb om at de vokser sammen?

Kan godt være et er lidt basalt, men det er mine første koraller, og vil jo gerne gøre det rigtigt. :)
Mhauen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 5700 Svendborg

Re: Hjælp til skiver

Indlæg af Mhauen »

Jeg anvendte CorAffix limen i stedet for, men fremgangsmåden burde være den samme.

Du skal lime de små sten under skiven fast på den større fragment eller levende sten. Efter et par eller en uges tid vandrer skiven fra de små sten til den større.
Mvh Mads
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Okay. Og det skal limes under vand det hele? Nu er det ikke sådan man skal have hele skidtet op?
Mhauen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
17
Postnummer: 5700 Svendborg

Indlæg af Mhauen »

Den CorAffix lim hærder når den kommer i vandet og det tager omkring 20 sekunder. Kender ikke lige til den lim, som du vil bruge. Men ja du skal have skiven og fragment/ls op.

Jeg synes CorAffixen er lidt nemmere til det med skiverne, da du slipper for det med at spartle. Indpakningen er lidt a la den du sikkert kender fra SuperAttack limen.
Mvh Mads
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det hjælper ikke ret meget at lime en skiveanemone fast. Den kan løsne sig igen.
Det er bedre selv at lade den vokse fast på underlaget.
Tag en lille sten, anemone, et stykke gaze og så en enkelt elastik.
Læg skiveanemonen på stenen, læg gazen løst men alligevel så fast om anemonen, at den ikke kan flytte sig.
Tag elastikken og læg den omkring stenen 2 gange så gazen er fixeret.
Normalt tager det ca 1 uge før end at anemonen er vokset fast på underlaget.
Hyldager
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17

Indlæg af Hyldager »

Carsten skrev:Det hjælper ikke ret meget at lime en skiveanemone fast. Den kan løsne sig igen.
Læg skiveanemonen på stenen, læg gazen løst men alligevel så fast om anemonen, at den ikke kan flytte sig.
Ja, det lyder da noget nemmere. Men nu er de jo vokset fast i sandet? Kan jeg så bare sætte dem fast med en elastik på en sten alligevel? Eller skal jeg have sandet væk?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hyldager skrev:
Carsten skrev:Det hjælper ikke ret meget at lime en skiveanemone fast. Den kan løsne sig igen.
Ja, det lyder da noget nemmere. Men nu er de jo vokset fast i sandet? Kan jeg så bare sætte dem fast med en elastik på en sten alligevel? Eller skal jeg have sandet væk?
Skrab så meget af sandet af som du kan. Og så forsøg at montere dem som jeg skrev.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"