"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Trachyphyllia truet ??

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Trachyphyllia truet ??

Indlæg af Brian »

Nu har jeg forskellige steder hørt at trachyphyllia koraller skulle være truet og der var indført import forbud - andre steder det modsatte og har også lige været ved en som havde fået 4 hjem ??

Nogle der har en korrekt version af historien :idea: ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har ikke hørt noget om Trachyphylia skulle været blevet ramt af import stop. Det skulle da være mere logisk hvis det var et exportforbud.
Mon ikke det er lidt lige som med Catalaphylia jardeni, der heller ikke må exporteres, da man mener at den er truet. Iøvrigt er den blevet meget svær at holde, i modsætning til tidligere. Hvorfor det forholder sig sådan er der vist ingen der har et bud på, end ikke de kloge hoveder ovre i amerika.
Hvor har du hørt historien fra??


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Tjaa jeg har hørt det fra et par personer uden at nævne navne og har da også læst det på nettet :

http://europa.eu.int/comm/environment/c ... ry_srg.pdf

Men det kunne godt se ud til at det kun er Indonesien samt Fiji der tales om... Ved ikke hvor mange steder de findes heller, men det kan jo nok ikke helt passe hvis at de stadig ses i handlen ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

At de ikke må importeres mere, betyder ikke at de heller ikke er i handlen, men blot at skov og naturstyrelsen ikke har set dem.
Nu synes jeg også at det var noget svært at få hoved og hale i det summery, når man ikke har grundene til at de ikke må importeres.
Og jeg synes det lyder mærkeligt at det er importlandene der forbyder det og ikke de lande hvorfra de exporteres.
For hvis det var fordi korallerne virkeligt var truede i naturen, så burde de være kommet på Washington convetionens liste 2 og ikke på en EU liste.


Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 147
Tilmeldt: søn 30. maj 2004 00:03
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

De forskellige organisationers "coral ban list" bruges ofte kun som vejledning i de enkelte lande, eksempelvis EU Wildlife Trade Reference Database som har haft Trachyphyllia geoffroyi på deres liste siden 1999.

Jeg er helt enig med Carsten. Den mest effektive kontrol må foretages af eksportlandet. De burde være de første til at vide hvordan den generelle tilstand for de enkelte koraller er.

PÅ den anden side kan jeg godt forstå hvis Skov- og Naturstyrelsen har problemer med at lave generelle importforbud. Der er alt for mange mange organisationer der ikke arbejder sammen, men hver især laver deres egen liste over koraller der ikke bør importeres. Et større samarbejde mellem disse organisationer vil gavne deres position, samt gøre det lettere for Skov- og Naturstyrelsen at træffe beslutninger om et eventuelt importforbud.

Thomas


Med venlig hilsen

Thomas
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"