Frank skrev:Har kørt med jod et par måneder efter råd fra Peder , og nogle af korallerne er holdt op med blegning , andre eks. Balislimer er stadig ret bleg , dog har jeg lige rettet lyset og vil lige se det an , måske en del af mit problem .
Mit spgm. Hvad er symptomerne på overdosering af jod ? , hvad sker der helt nøjagtigt ved overdosering ? , planlægger at sætte jod til doseringsmaskinen , så det ville være fedt at vide hvornår man bør stoppe aut. Dosering , men der er jeg jo slet ikke pt.
Det er svært at finde noget om, hvad der helt præcist sker ved en overdossering.
For halvandet år siden, lavede jeg en tråd om den overdosering af
jod som jeg havde.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 73#p660473" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ledte alle vegne, var på alle tænkelige fora og kunne finde noget, men ikke meget.
I slutningen af oplægget er der en samling af de link jeg fandt omkring emnet.
Hos mig var et tegnene nogle røde dunede alger jeg aldrig havde haft før. De voksede eksplosivt og var nærmest som fløjl, dunede og sad forbistret godt fast.
Det virkede som om de havde ret gode fæstningsevner og de skulle skrabes af. De sad på alle ledige overflader. Glassene var som dækkede af rødt velourtapet.
Som jeg skrev, så mistede jeg en del koraller. I dag tror jeg dog ikke, at overdosseringen af
jod var den eneste grund til, at mine koraller døde.
Men det gav en ubalance som ikke er godt for nogle akvarier.
Som i så mange andre tilfælde når noget går galt, så var det nok et sammenfald af flere faktorer. Overdoseringen af
jod var dog indiskutabel, da den blev konstateret ved en Triton test.
Efter råd/forslag fra de biologer jeg havde kontaktet, så fjernede jeg de røde alger aggressivt. Jeg skrabede røde alger af ruderne, næsten ved hvert ugentligt vandskift. Tanken hos den ene biolog var, at algerne fungerede som lager, en slags-buffer reserve der frigav
jod til vandet i takt med at jeg fjernede det ved vandskift. Så jeg gik efter at fjerne "lageret".
Så skiftede jeg saltmærke, da jeg havde en mistanke om at der var for meget i. Jeg tilsatte ikke
jod separat, så saltet var kraftigt under mistanke.
Jeg øgede også cirkulationen ved at sætte et par ekstra pumper i. Det hjalp de døde koraller også med til, da de blev fjernet og derved gav mere luft.
Et år efter viste en ny Triton test, at min
jod var faldet til et mere normalt niveau.
Nu er tingene på vej tilbage til et normalt leje. Korallerne vokser fint, der mangler lidt på farverne, men det arbejder jeg med pt.
En lidt mærkelig observation som jeg har gjort er, at de koraller der overlevede virker permanent skadede. De er ikke i fare for at dø (tror jeg), men de ligner ikke sig selv. Den nye vækst ser helt normal ud og virker nøjagtig som korallerne gjorde før. Fine farver og PE. - men altså kun på den nye vækst, det gamle ser halvdødt ud.
Samtidig virker det som om, at de er meget sarte overfor ændringer. Et ret stort fragment af en A.millepora/prostrata blev klippet af og flyttet til et andet velkørende akvarie. Den døde kort efter. De fragmenter jeg siden har lavet er meget svære at få i gang, hvis ikke de dør.
Om det alene skyldes overdoseringen af
jod er svært at sige, men det er da en tanke værd.
Jeg har valgt at lytte til eksperterne, Randy Holmes Farley, Ron Shimek, Dana Riddle og andre, der ikke mener at det er en god idé at tilsætte ekstra.
Hvis man laver regelmæssige vandskift, så kommer det ind ad den vej. Skifter man ikke vand, så er man nok nødt til at supplere.
Men jeg kan godt forstå PederP´s vinkel på sagen og han har jo gode erfaringer og har sikkert den fornødne indsigt, så han kan stoppe i tide.
Vi bliver jo dygtigere og får mere viden om, hvordan det økologiske system hænger sammen og hvordan vi kan optimere.
Så jeg vil ikke direkte sige, at jeg synes det er en skidt idé. Jeg gør det bare ikke selv pt.
Erik