"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fisk opdrættet i fangeskab

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Fellov »

Hej,
Er det muligt at købe andet et klovnfisk som er opdrættet?
Kirurger Og den slags yngler ikke i fangeskab?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Jones »

https://www.liveaquaria.com/category/15 ... ?c=15+1500" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af nbd »

Spændende link! Men De Jong har også et pænt udvalg.

Lightning Maroon koster fra 69,99 USD. Det er vist ikke nogen guldgrube, du har gang i...? :T


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Jones »

Det er US priser. Fragt til EU hæver prisen. Men jeg gør det af interesse. Håber på gold lightnings inden to måneder


o_O
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af nbd »

Jeg er overbevist om at det nok skal lykkes for dig! Du er jo dedikeret til opgaven, med opdræt af foder og det hele :-)

Jeg gør mig ingen forventninger med mine alm klovne. Til gengæld får jeg unger af vores Motoro- rokker. Vi har pt. 8 unger gående (to kuld, et fra hver hun) som skal fodres op til salgsstørrelse. Jeg sælger dem til 750 kr stykket, og det er endda billigt :y


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Carsten »

Fellov skrev:Hej,
Er det muligt at købe andet et klovnfisk som er opdrættet?
Kirurger Og den slags yngler ikke i fangeskab?
Jo, det går de. Men ikke ret mange. Har set billeder af opdrættede paletkirurger.
Men der er stadig lang vej til du ser dem i handlen. Mener at huske at ungerne døde kort tid efter at de var begyndt al ligne
microskopiske kirurger.
Et af problemerne med kirurger, er at når de ska yngle går de på releativt dybt vand, og foretager nogle hurtigt ture til overfladen, hvorved æg presses ud.
Forholdsom er ret svære at efterligne i fangenskab. Mener at akvariet på Hawaii laver nogle som de eneste
Kejsere er også lavet i fangenskab.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:
Fellov skrev:Hej,
Er det muligt at købe andet et klovnfisk som er opdrættet?
Kirurger Og den slags yngler ikke i fangeskab?
Jo, det går de. Men ikke ret mange. Har set billeder af opdrættede paletkirurger.
Men der er stadig lang vej til du ser dem i handlen. Mener at huske at ungerne døde kort tid efter at de var begyndt al ligne
microskopiske kirurger.
Et af problemerne med kirurger, er at når de ska yngle går de på releativt dybt vand, og foretager nogle hurtigt ture til overfladen, hvorved æg presses ud.
Forholdsom er ret svære at efterligne i fangenskab. Mener at akvariet på Hawaii laver nogle som de eneste
Kejsere er også lavet i fangenskab.
I USA er de skam allerede i handlen, og har været det noget tid nu. Siden slut 2016. Herhjemme går der selvfølgelig nok noget tid endnu.

https://www.bluezooaquatics.com/product ... 6583&did=1" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.reef2reef.com/threads/capti ... om.278230/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
Carsten skrev:
Fellov skrev:Hej,
Er det muligt at købe andet et klovnfisk som er opdrættet?
Kirurger Og den slags yngler ikke i fangeskab?
Jo, det går de. Men ikke ret mange. Har set billeder af opdrættede paletkirurger.
Men der er stadig lang vej til du ser dem i handlen. Mener at huske at ungerne døde kort tid efter at de var begyndt al ligne
microskopiske kirurger.
Et af problemerne med kirurger, er at når de ska yngle går de på releativt dybt vand, og foretager nogle hurtigt ture til overfladen, hvorved æg presses ud.
Forholdsom er ret svære at efterligne i fangenskab. Mener at akvariet på Hawaii laver nogle som de eneste
Kejsere er også lavet i fangenskab.
I USA er de skam allerede i handlen, og har været det noget tid nu. Siden slut 2016. Herhjemme går der selvfølgelig nok noget tid endnu.

https://www.bluezooaquatics.com/product ... 6583&did=1" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.reef2reef.com/threads/capti ... om.278230/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ok! Det er da bestemt positivt.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af crazy seahorse »

Fridmani blev lavet for nogle år siden her i Dk af Kim ude på Amager.
Så godt som alle de Fridmani der blev solgt af Kbh´s forhandlere, kom fra ham.
Jeg har stadig to stk gående der stammer fra den tid. Det var rigtig fine fisk han lavede.
Det tog ham 10 år at knække koden, men så kunne han lave dem efter behag. Når der manglede, satte han dem i gang og så var der nye forsyninger.
Kim fortalte mig, at han havde lavet så mange, så markedet blev mættet. Da han havde svært ved at komme af med dem, stoppede han produktionen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Anden »

https://www.orafarm.com/products/fish/" onclick="window.open(this.href);return false;


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Fridmani blev lavet for nogle år siden her i Dk af Kim ude på Amager.
Så godt som alle de Fridmani der blev solgt af Kbh´s forhandlere, kom fra ham.
Jeg har stadig to stk gående der stammer fra den tid. Det var rigtig fine fisk han lavede.
Det tog ham 10 år at knække koden, men så kunne han lave dem efter behag. Når der manglede, satte han dem i gang og så var der nye forsyninger.
Kim fortalte mig, at han havde lavet så mange, så markedet blev mættet. Da han havde svært ved at komme af med dem, stoppede han produktionen.

Erik

Ham husker jeg også. Men lidt underligt, at han ikke forsøgte at afsætte fiskene udenlands.
Forsøgte han med andre arter end Friedmanni?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af trine... »

Det er skam set før med opdrættede paletter i DK. Jeg købte ihvert fald en mindre flok med fem små på ca 4cm ud af et batch på rigtig mange i samme størrelse. Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg grundet deres størrelse antage at det var fra en opdrætter. Det er dog nok femten år siden.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Jones »

det har ikke været opdræt Trine. De første blev opdrættet sidste år.

Men man fanger også en masse helt små i naturen. " onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af trine... »

Tjae opdræt er nu bestemt heller ikke min spidskompetence, men bare virkelig mærkeligt at man har så mange i fuldstændig ens og meget små størrelser hvis de ikke er fra samme kuld. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at akkumulere en stor flok i nogenlunde samme størrelse, syns bare at oddsene taler imod det og måske mere for opdræt. Men igen bare min logik... men hvis du siger det skal det jo nok passe:-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Carsten »

Det er set jævnligt at der kommer en kæmpe flok i fuldstændig samme størrelse. I naturen går de sammen. Så de "skovles" op sammen. Det ses jo også med både klovnfisk og små chromiser.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
crazy seahorse skrev:Fridmani blev lavet for nogle år siden her i Dk af Kim ude på Amager.
Så godt som alle de Fridmani der blev solgt af Kbh´s forhandlere, kom fra ham.
Jeg har stadig to stk gående der stammer fra den tid. Det var rigtig fine fisk han lavede.
Det tog ham 10 år at knække koden, men så kunne han lave dem efter behag. Når der manglede, satte han dem i gang og så var der nye forsyninger.
Kim fortalte mig, at han havde lavet så mange, så markedet blev mættet. Da han havde svært ved at komme af med dem, stoppede han produktionen.

Erik
Ham husker jeg også. Men lidt underligt, at han ikke forsøgte at afsætte fiskene udenlands.
Forsøgte han med andre arter end Friedmanni?
Ja, han havde lavet klovne og specielt kauderni i rå mængder.
Han syslede mest med fisk vi normalt ikke ser, fordi dem vidste han at han kunne lave.
Jeg har skaffet ham nogle stykker gennem nogle af de kontakter jeg har.
Han var også gået i gang med et spændende forsøg, med opdræt af dyndspringere. Han havde lavet et akvarie med flod og ebbe, som de gik i. Tror desværre de døde fra ham.
Det er længe siden jeg har talt med ham så jeg ved ikke hvad han laver pt.

Tror ikke han solgte udenlands, for han gad ikke alt det besvær der fulgte med. Derfor lavede han primært noget han vidste han kunne afsætte herhjemme. Ellers var det kun for hans egen fornøjelses skyld. For at se om han kunne lykkes med det. Som regel gik det godt, for kan det opdrættes så kan han gøre det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Schwensen »

Jeg husker denne tråd: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... dmani+opdr" onclick="window.open(this.href);return false;æt


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af PoulD »

trine... skrev:Tjae opdræt er nu bestemt heller ikke min spidskompetence, men bare virkelig mærkeligt at man har så mange i fuldstændig ens og meget små størrelser hvis de ikke er fra samme kuld. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at akkumulere en stor flok i nogenlunde samme størrelse, syns bare at oddsene taler imod det og måske mere for opdræt. Men igen bare min logik... men hvis du siger det skal det jo nok passe:-)
Hvad carsten siger :-) Det er nok ikke så mærkeligt endda, når du har set en masse palleter i samme størrelse. De er formenlig fanget på samme tid og samme sted. De gyder i grupper året rundt ved nymåne og fuldmåne. En enkelt gruppe gyder hele 40.000 æg, så der er nok at tage af. De er er også meget lette at fange, da juvenile paletter stimer på bestemte Acropora arter. Jeff Kinch har målt CPUE (catch per unit effort) ved Rarumana på Solomon øerne til 1 palet pr. minut (83 fisk på 1 time og 20 minutter, hvoraf de 52 var paletter). Alene fra Rarumana sælges der vist i snit mere end 3.500 juvenile palet kirurger om året til akvarier, og fangsten truer ikke bestanden.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Fisk opdrættet i fangeskab

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:det har ikke været opdræt Trine. De første blev opdrættet sidste år.

Men man fanger også en masse helt små i naturen. " onclick="window.open(this.href);return false;
Ahh, forrige år Johan :) Vi er i 2018 nu ;)


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"