"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tridacna Maxima

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Tridacna Maxima

Indlæg af Biotekeren »

Hej,

Jeg skriver da jeg var så heldig at få fat i en 13-14 cm Maxima musling nede i decocean.
Den har ikke været helt åben siden jeg fik den, men i løbet af de sidste 7 dage har den gradvist åbnet sig mere og mere.
Dog undrer jeg mig over at den i dag prøvede at flytte sig ved at rokke frem og tilbage. Skal jeg flytte den selvom den ser ud til at tilpasse sig bedre og bedre?
Dens mund er lidt gabende, men ikke ved et kritisk punkt, den er også lukket sig mere og mere imod almindelighed over den sidste uge.
Kører med maxpect 160w 16k lampe ca. 55 cm over muslingen på 80% hvid og 100% blå.

Calcium: 470
pH: 8.0
Nitrat under 5-7


Vh Thorbjørn
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Carsten »

Lad den selv flytte sig. Den er tilsyneladende ikke tilfreds med det sted du mener den skal stå.
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Biotekeren »

Okay det vil prøve, hvad med hvis den ender med at ligge på siden?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Carsten »

Biotekeren skrev:Okay det vil prøve, hvad med hvis den ender med at ligge på siden?
Så kan du rejse den op.
Den ved jo bedste hvilke forhold den har det bedst med
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Mic4700 »

Tridacna Maxima , har det bedst højt oppe i toppen af Revet , og høre altså til i topzonen af akvariet , sørg også for at den har mulighed for og sætte sin fod godt fast på en søjle/Ls./eller Tridacna skål. jeg har haft god succes med og prikke til Muslingen over nogle uger , kun for at den skal sætte sig bedre fast med sin Fod på stensætningen. :h

Køb Fremover kun Tridacna Maxima , hvis den står på en holder , og Tydeligt har sat sin fod godt i holderen , dette sikrer dig for og komme hjem med et dårligt individ , Hvor foden er beskadiget eller helt Mangler , Hvilket er en decideret dødsdom for den. :GO
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af bmh »

Hej
Jeg købte også 1 inde ved Carsten og det skal siges de er store dem han solgte og uden holder. Jeg har også sat min i bunden og skruet lidt op for lampen. Ville ikke turde sætte den højt i den str
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Mic4700 »

Min Egen T.Maxima , haft den i omkring 2år nu , den var 6cm. er nu vokset til omkring de 12-13cm. står øverst oppe på en søjle , så den kan få Maximalt med Lys , Hvilket de trives bedst med. :GO
Vedhæftede filer
FullSizeRender (13).jpg
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af bmh »

Flot nu skal min også op
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Birkefeldt »

Mic4700 skrev:Min Egen T.Maxima , haft den i omkring 2år nu , den var 6cm. er nu vokset til omkring de 12-13cm. står øverst oppe på en søjle , så den kan få Maximalt med Lys , Hvilket de trives bedst med. :GO
Har du fastgjort den? Jeg har et sted på mine sten, hvor jeg gerne vil have en musling, men så fandt jeg ud af de kan flytte sig. Så derfor er jeg egentlig gået væk fra ideen igen. Men hvis du har et trick, så er jeg meget interesseret i at høre lidt om det.
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Biotekeren »

Jeg har tjekket foden, den sidder ikke fast til en til større sten, men til nogle små sten og er indtakt. Lige nu står den på en mindre sten på sandbunden. Skal jeg sætte den op på en søjle?

Akvariet er nyligt sat op, men alle stenene og vandet er fra mit main display som har kørt stabilt i 3 år.
Vedhæftede filer
17351131_10209922689241745_2117926458_n.jpg
17327908_10209922688721732_1448642558_n.jpg
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Mic4700 »

Birkefeldt skrev:
Mic4700 skrev:Min Egen T.Maxima , haft den i omkring 2år nu , den var 6cm. er nu vokset til omkring de 12-13cm. står øverst oppe på en søjle , så den kan få Maximalt med Lys , Hvilket de trives bedst med. :GO
Har du fastgjort den? Jeg har et sted på mine sten, hvor jeg gerne vil have en musling, men så fandt jeg ud af de kan flytte sig. Så derfor er jeg egentlig gået væk fra ideen igen. Men hvis du har et trick, så er jeg meget interesseret i at høre lidt om det.
Min T.Maxima er ikke fastgjort , med andet end sin egen Fod , Akkurat ligesom i naturen på revene rundt om i verden :GO
Sørg bare for at der hvor du sætter den på din stensætning eller søjle der er tilstrækkeligt med (Par) lys , så vil den ikke begynde og flytte på sig , mit trick er og fiksere den med små Ls. på begge sider af den indtil den selv har sat sig godt fast med sin fod , og efterfølgende prikke blødt til den over nogle uger , dette gør at den sætter sig endnu bedre fast på stensætningen/søjlen , når processen er overstået og Muslingen sidder godt så fjernes de sten der har støtted den under processen. :clap:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af PoulD »

Jeg er 100% enig i, at det fra et æstetisk perspektiv er det eneste rigtige, at en musling sidder på selve "revet". Fra et praktisk perspektiv kan det i mange tilfælde gøre livet nemmere, hvis den sidder på en løs skål eller et ikke alt for stort stykke LS. Ellers kan det i nogle tilfælde blive noget nær umuligt, at tage den op hvis dette måtte blive nødvendigt (rensning af pyramidesnegle, flytning etc.)

Jeg har læst flere steder, at store eksemplarer ikke sætter sig fast (ved så ikke om en maxima på 15 cm regnes for stor?). Der sker vist også undertiden også, at selv mindre eksemplarer ikke sætter sig fast. Det har formentlig ingen betydning hvis bare den ikke vælter.

Efter sigende skulle maxima i naturen endda kunne findes på løs sandbund (hvor de jo i hvert fald ikke kan gøre sig fast). Jeg har dog aldrig selv set en på sand, og jeg har da set en del.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Mic4700 »

PoulD skrev:Jeg er 100% enig i, at det fra et æstetisk perspektiv er det eneste rigtige, at en musling sidder på selve "revet". Fra et praktisk perspektiv kan det i mange tilfælde gøre livet nemmere, hvis den sidder på en løs skål eller et ikke alt for stort stykke LS. Ellers kan det i nogle tilfælde blive noget nær umuligt, at tage den op hvis dette måtte blive nødvendigt (rensning af pyramidesnegle, flytning etc.)

Jeg har læst flere steder, at store eksemplarer ikke sætter sig fast (ved så ikke om en maxima på 15 cm regnes for stor?). Der sker vist også undertiden også, at selv mindre eksemplarer ikke sætter sig fast. Det har formentlig ingen betydning hvis bare den ikke vælter.

Efter sigende skulle maxima i naturen endda kunne findes på løs sandbund (hvor de jo i hvert fald ikke kan gøre sig fast). Jeg har dog aldrig selv set en på sand, og jeg har da set en del.
Jeg har selv set en del T.Maxima i Røde havet både ved Sharm el sheik , men også omkring Hurgada , som har stået i Groft koralgrus/sand på omkring 50cm. vand , Men alle dem jeg har set har bestemt ikke stået løst i Koralgruset/sandet alle har haft planted deres Fod solidt i bundlaget og fæstnet sig på den måde. Syntes ikke det er noget sjældent fænomen og finde T.Maxima på lavt vand fæstned i Koralgrus/sand , ser stortset nogle hver gang jeg er afsted i Rødehavet. :wink:
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Biotekeren »

Har gjort mig den observation af min T. Maxima rokker om aftenen en times tid før lyset går ud. Kunne det være den fik for lidt lys?
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Birkefeldt »

Mic4700 skrev:
Birkefeldt skrev:
Mic4700 skrev:Min Egen T.Maxima , haft den i omkring 2år nu , den var 6cm. er nu vokset til omkring de 12-13cm. står øverst oppe på en søjle , så den kan få Maximalt med Lys , Hvilket de trives bedst med. :GO
Har du fastgjort den? Jeg har et sted på mine sten, hvor jeg gerne vil have en musling, men så fandt jeg ud af de kan flytte sig. Så derfor er jeg egentlig gået væk fra ideen igen. Men hvis du har et trick, så er jeg meget interesseret i at høre lidt om det.
Min T.Maxima er ikke fastgjort , med andet end sin egen Fod , Akkurat ligesom i naturen på revene rundt om i verden :GO
Sørg bare for at der hvor du sætter den på din stensætning eller søjle der er tilstrækkeligt med (Par) lys , så vil den ikke begynde og flytte på sig , mit trick er og fiksere den med små Ls. på begge sider af den indtil den selv har sat sig godt fast med sin fod , og efterfølgende prikke blødt til den over nogle uger , dette gør at den sætter sig endnu bedre fast på stensætningen/søjlen , når processen er overstået og Muslingen sidder godt så fjernes de sten der har støtted den under processen. :clap:
Tak. Det må jeg lige overveje. Ved ikke om sådan en vokser for hurtigt fra den plads jeg har tænkt. Den er jo ikke bare lige til at fragmentere ;-)
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Tridacna Maxima

Indlæg af Bingocaller »

Husk at tjekke den for tårnsnegle! De kan hurtigt tage røven på den og så er det slut
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"