"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Morgen panik - anemone

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Morgen panik - anemone

Indlæg af Trudslev »

Godmorgen er det ikke for mig.

Den friske af de nyindkøbte anemoner, en grøn bubbletip valgte i nat at kravle i pumpen og vandet er mælkehvidt. De vågne beboere ser ud til at have det fint, men der lugter lidt af fisk i rummet. Anemonen var på størrelse med en lille tændstikæske i sammenfoldet tilstand, da den valgte at lade livet..

Nåede lige sætte osmoseanlæget igang inden jeg var nødt til at skulle på arbejde..

Jeg har et hav af spørgsmål..

Normalvis kører jeg ikke med de store vandskift, men kun efter behov. Jeg har 700l i alt. Hvor meget vand bør skiftes?

Skal der hældes noget kemi i?

Er det helt skidt eller er der en chance for at komme godt ud af det?

Rowa eller kul?

Skal jeg sætte uw på?

Noget jeg ikke har tænkt på i først omgang?

Jeg håber at kan finde en afløser og få lov at komme hjem og lave noget skadeskontrol inden alt for længe..

På forhånd tak for hjælpe..

Thomas


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af trine... »

Jeg ville kaste noget kul på systemet, sætte skummeren til våd under overvågning da den kan skumme over, samt lave et 25-33% vandskifte. Mega surt men ikke verdens undergang da anemonen jo havde en størrelse der er til at tage at føle på, dog indeholder den en del næring med videre. Hvordan har dine fisk og koraller det indtil videre? Og har du fjernet alle potentielle rester af den som evt måtte være tilbage?


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af Birkefeldt »

Mega sur morgen, øv! :-(

Har ikke erfaring med anemoner, men synes Trines forslag lyder rigtig fornuftige.
Jeg ville dog ikke vente med at begynde at skifte vand til du har brygget >200 liter, medmindre det hurtigt er klaret. Hellere få gang i vandskiftene med det samme du har brygget 10% og så lave mellem 3 og 5 af dem, i mens du holder godt øje med dyrene i baljen. Ved godt du på denne måde kommer til at skifte lidt af det nye vand ud også, men er faktisk en mindre %del end man måske i farten tror.

Held og lykke med det

Mvh


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af nielsk »

Bubbletips indeholder ikke så meget gift. Jeg har prøvet det en del gange. Aktivt kul og våd skumning er nok.
Det er meget værre med de andre anemoner som indeholder ret meget nervegift. Det dør fiskene ofte af


SPS : Stability provides succes
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af Trudslev »

Jeg fik fjernet de sørgelige rester, skiftet ca. 120liter vand og suge godt hidst og her, aktivt kul i reaktor, filtersvamp på, og skruet lidt på skummeren, nu håber jeg på det bedste og satser på at skifte yderligere 50-80 liter i morgen når der er brygget.

Dejligt der på arbejdspladsen er plads til akvariets første sygedag!:-)
Vedhæftede filer
IMG_0141.JPG


dyr200
Reactions:

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af dyr200 »

virkelig flot imperator og dejligt at se der ikke gik noget til, krydser finger


Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: Morgen panik - anemone

Indlæg af Trudslev »

dyr200 skrev:virkelig flot imperator og dejligt at se der ikke gik noget til, krydser finger
Nej alt ser ud til at have det fint efter omstændighederne, så det er jo godt! Jeg er dog lidt spændt på hvad der sker de kommende dagen, og når de stumper jeg ikke har fundet går i fordærv.

Tak er også super glad for den, den er også kun fra i går. Det var ikke lige den velkomst jeg havde forberedt for den. Men den spiser sammen med de andre i dag, så helt skidt står det heldigvis ikke til..


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"