"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tridacna og pyramidesnegle

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Tridacna og pyramidesnegle

Indlæg af Claus »

Min Tridacna squamosa har gennem de seneste dage udvist de typiske Tridacna-tegn på stress.
Ved en nærmere inspektion fandt jeg hundredvis af mikroskopiske snegle langs muslingens kappe. Jeg tog muslingen op i en skål og børstede forsigtigt sneglene af med en gammel tandbørste, og her et par timer efter, ser muslingen allerede væsentlig bedre ud.
Uden at have fået sneglene undersøgt nærmere vil jeg mene det er pyramidesnegle, som udelukkende lever af Tridacna-muslinger.

Jeg vil nu ud og have fat i en 6-stribet gylte, som skulle kunne holde bestanden af sneglene nede. Men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre om der er gjort erfaringer med sneglene rundt omkring i landet?

Jeg har netop brugt lidt tid på diverse amerikanske og tyske fora, og fænomenet er tilsyneladende meget udbredt, så det undrer mig at jeg ikke har hørt om det før.
Der er således amerikanere, der konsekvent tager alle deres Tridacna op af akveriet én gang om ugen, for at undersøge dem for snegle, også selvom de har masser af snegleædende gylter.
Det påstås iøvrigt, at den eneste sikre måde at slippe af med sneglene, er at lave et karantæneakvarie og holde muslingerne dér i nogle uger, for sneglene dør automatisk når de ikke længere har adgang til muslinger.

Men lad høre om der er gjort erfaringer i de små hjem.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Har du mulighed for at tage et billed af dem??
Jeg i Home - Reefkeeping online, en lille artikle om at vi alle burde have et karantæne akvarie. Der var et billed af de der pyamide snegle, men jeg synes det var svært rigtigt at se hvordan de så ud.


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Så har jeg prøvet at lave et par billeder af dem. Det er nok lidt svært at se pga den reducerede billedstørrelse, for det er virkelig noget småt kryb.
Senest rettet af Claus søn 15. jul 2007 21:39, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Gnaver de i kappen på muslingen??


Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Som jeg har forstået det fra de andre fora og fra "Korallenriff Aquarium" så drejer det sig om Pyrgiscus spp, og Tathrella spp snegle.

De lever af blod og kropsvæske, som de suger ud af vækstkanten på skallen eller ved muslingens fod.

Som det ses på det sidste billede, så er de voksne snegle til at få øje på, men de små snegle kan være meget svære at se med det blotte øje.

Sneglene lægger iøvrigt deres æg på muslingens skal, og de klækker efter 10 dage.
Puha, jeg kan godt blive lidt misundelig på jer Sjællændere - og tætheden på jeres forretninger. Jeg kommer til at halse det meste af Jylland ryndt, for at finde en 6-stribet gylte nu. :-(

Men jeg har da lært at jeg skal undersøge nyindkøbte muslinger, inden de ryger i baljen. Bare der sidder én klump æg på skallen, så er man jo på den.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

John får vist en sending på Fredag Claus !

Og tak for infoen - jeg var da lige inde og kigge på mine egne muslinger !! Nu skriver du "det typiske tridacna stress" - hva er det lige helt præcis ??


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 367
Tilmeldt: ons 2. jun 2004 13:19
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

Det jeg betegner som stresstegn kan være,

- at muslingen ikke åbner sig ret meget.

- at den åbner sig normalt, men hvor kappen er helt sammentrukket, og "hullet" er væsentlig større end normalt. (se det øverste billede)

- at muslingen laver meget hypige "udblæsninger". Sandsynligvis pga irritation.

- at muslingen ikke reagerer på ændringer i lyset, i form af skygger mv. (dette er sidste instans, og vil ofte betyde at muslingen er tæt på at dø)

Generelt kan man vel sige at det drejer sig om sund fornuft - hvis muslingen ændrer adfærd, fra det man selv betegner som det normale, så må der jo være en årsag.
Vi ved at alle Tridacna bruger lyset som deres primære næringskilde, og hvis kappen (solcellerne ;-)) ikke er slået ud under normal belysning, så tager muslingen ikke næring til sig, hvilket kan skyldes, kryb, vandkvalitet, beskadigelse af fod - og sikkert meget andet.
Men generelt skal advarselslamperne tænde, hvis kappen ikke er slået ud.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"