"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er det her?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
sorenvoss
Reactions:

Hvad er det her?

Indlæg af sorenvoss »

Hej,

Jeg startede for 3 uger siden mit saltvandsakvarie, og der er nu vokset noget frem fra en af mine sten.. Er der nogen der ved hvad det er? Den vokser rimelig hurtigt, og er nu ca. 1,5 cm x 1,5 cm.

http://www.illusionbreaker.dk/akvarie.html

mvh
Søren
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det ligner MEGET en glasrose hvilket er en lille pest anemone du bestemt ikke ønsker at have i akvariet. Du kan fjerne den ved at tage en kanyle med enten, kalkvand, varmt vand eller saltsyre(forskellige folk har forskellige erfaringer med de 3 væsker - bruger selv saltsyre med succes, brug dog ikke ffor meget da det hæver din pH) og sprøjte ind i den. Krads godt med nålen hvor den sidder da selv den mindste lille rest vil få en ny til at skyde frem...

Og vent ikke for længe da de hurtigt bredder sig ;)
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Alexander
Reactions:

Indlæg af Alexander »

Jeg er enig med Brian i at det nok er en glasrose.. Jeg kan lige sige at jeg ikke har haft problemer med dem, fordi da jeg satte min tidligere kirug ned forsvandt de på mystiskvis.. ( Jeg tror den åd dem )
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En glasroser er det sikkert, men Brian saltsyre hæver ikke pH men sænker den. En syre har en lav pH og en base en høj pH.
Tror lige du var lidt hurtig da du skrev det, for jeg er overbevist om at du godt ved det. Retter dig bare så der ikke er nogen der forsøger at hæve deres pH værdi med saltsyre.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 16:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Jeg synes nu ikke at det ligner en glasrose, tentaklerne synes jeg er lidt for korte.
Derimod kunne det godt ligne en Anemonia Majano, men det er nu ligeså irriterende som glasroser, hvis ikke mere.
Fjernes på samme måde som glasrose, dog mener jeg ikke at murdemani rejer tager dem.
sorenvoss
Reactions:

Tak for hjælpen!

Indlæg af sorenvoss »

Tak for hjælpen.. Nu har jeg prøvet at give den lidt saltsyre, så håber jeg den er væk for altid :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Når jeg har fjernet glasroser, har jeg brugt en lille sprøjte med kanyle på.
Når saltsyren har opløst glasrosen, har jeg brugt kanyllen til at skrabe resterne af glasrosen af med. Selv den mindste lille rest kan regenere sig og blive til en ny glasrose. De andre, Anemonia majano har det på samme måde.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"